Barn med motoriska utmaningar

dressyrtant

Trådstartare
Eftersom jag och Britta68 tog så mycket utrymme i Pallas' tråd så skapar jag här en ny, där man kan ventilera funderingar kring barn som har olika slags motoriska utmaningar.
Vilken slags träning har ni använt? Vad har funkat, vad har inte funkat? Välkomna att diskutera! :)
 
Sv: Barn med motoriska utmaningar

Kopierar här in det jag har skrivit i den andra tråden, som ev diskussionsunderlag:

Äldsten har haft enorma motoriska svårigheter, bl a kvarblivna spädbarnsreflexer som gav inlärnings- och läs- och skrivsvårigheter samt att han har extremt svårt att lära sig cykla och simma (kroppen är programmerad "tvärtom", typ).

Han blev "utredd" ang reflexerna. Det var skolan som ordnade det. Han började ju skolan i höstas och två månader senare hade vi kartläggning av vilka reflexer som ff var aktiva och program med övningar som vi skulle göra (jag är imponerad!). Jag la också till en del andra övningar, som jag hade "i verktygsbacken" s a s. Och det gick snabbt att få en förbättring.

Förra vintern var det bara gråt och tandagnisslan med skidningen (han skidade väl nån meter, men var helt förstörd av hur jobbigt det var). Denna vinter har han skidat massor, dragit egna spår osv. Och i morgon ska han få nybörjarmärket i simning. *stolt*

Hans lärare berömde honom också och sa att han är den av eleverna i ettan som har gått framåt mest av alla. Nu läser han och skriver, och bara ibland behöver de "peta till" honom och påminna honom om att han höll på med nåt.
Jag har monterat bort pedalerna från cykeln så att han ska få lära sig balansera innan han behöver trampa också. Cykling är det svåraste för honom just nu.

Vi tränade också "diagonalhopp" inne, som ju var totalt omöjliga i början. Direkt han hoppade åkte armar och ben parallellt. (Man börjar med höger fot och vänster hand framme, vänster fot och höger hand bak. Sen hoppar man och växlar läge. Kan upprepas allt fler gånger vartefter de börjar kunna det.) Det finns många andra jättebra övningar också.

Utan träning hade han antagligen haft ett helsicke både i skolan och på fritiden. Så jag är VÄLDIGT tacksam över att vi tog tag i det så snabbt både i skolan och hemma.
(Hösten var ingen lätt tid, men... )

Han har också haft finmotoriska svårigheter, så skrivning och teckning blev ingenting. Så blev han intresserad av Lego Exoforce, och nu har han en massa robotar och grejs som han bygger med varje dag. Låt oss säga att finmotoriken har förbättrats med hästlängder.

Så det är lite periodvis. I vintras var det mycket skidning, nu är det mycket Lego, samt att vi flyger drake när det är bra vindar osv.
Jag tror på att göra det som de själva visar intresse för, och sedan uppmuntra det som är "bra träning".

Cykla ska vi nog göra mer också, det måste vi ta itu med snart.
Det roliga är att man ser så bra resultat bara man är envis och TRÄNAR.

Jag har ju ett "ängsligt" barn, som alltid har fått halvspunk när det ska "hända" nåt, eller det finns förväntningar på honom. T ex när han gick i klubb 2 förmiddagar/vecka och de skulle fotograferas på våren (han var väl typ 4 år), så la han sig utanför klubben och störtbölade och vägrade gå in.

Så detdär med att tävla eller vara med i lagsporter är det hög tröskel till. Och tyvärr är det ofta stora förväntningar på barnen när de deltar i nåt. Det är prestation, prestation, prestation.

Jag bor på en ort med ca 2000 pers (nyfödda och pensionärer inräknat), och vår idrottsförening har över 1000 medlemmar. "Alla" tävlar eller spelar fotboll (för att vinna) eller nåt annat. Men det är alltid press att vara duktig. Att tävla, att vinna osv. Det får mig att kräkas.

Jag är glad att vi har en stor gård där sonen kan sparka fotboll med sina syskon eller vänner på sommarhalvåret, och skida och dra upp egna spår på vinterhalvåret.
Inget fel på sporterna i sig, men han skulle sluta med ALLT sånt om han fick prestationskrav på sig.

För honom är det en prestation i sig att han öht kan.
Och här bankar mitt lilla hönshjärta hårt för denhär saken.
Vill han sen vara med i lagsporter eller börja tävla nåt, så ska det vara hans uttryckliga vilja. Då kan det gå.

Jag blir ju avskräckt bara jag ser grannar mfl, vars barn tränar och tävlar osv.
Och undrar varför man inte kan göra saker FÖR ATT DE ÄR ROLIGA?

Då tar jag hellre en ryggsäck med picknick och går på utflykt med barnen. När man rör sig i naturen får de också mångsidig stimulans av sina sinnen när de klättrar, kliver, hoppar osv. Och - det är roligt!
 
Sv: Barn med motoriska utmaningar

Tydligen lyckades vi uttöma ämnet ganska ordentligt :cool: :D .
För jag kan ju inte tro att det inte finns andra som har barn med liknande problem?
 
Sv: Barn med motoriska utmaningar

Jag blir ju avskräckt bara jag ser grannar mfl, vars barn tränar och tävlar osv.
Och undrar varför man inte kan göra saker FÖR ATT DE ÄR ROLIGA?

Då tar jag hellre en ryggsäck med picknick och går på utflykt med barnen. När man rör sig i naturen får de också mångsidig stimulans av sina sinnen när de klättrar, kliver, hoppar osv. Och - det är roligt!

Jätterolig läsning! Grattis till sonens framsteg! :banana:

Jag håller med ang tävling. Jag blir så less att det direkt ska tävlas och jämföras och inget verkar handla om att ha roligt och utvecklas genom lek. Varför är det så? Varför handlar allt om vem som ska bli Sveriges framtida superelitspelare i en av de i särklass tråkigaste idrotterna (fotboll :angel: )?

Och det sistnämnda stycket skriver jag mer än gärna under på. Och inte behöver ungarna ha några motoriska svårigheter för att utvecklas av det. :) ALLA ungar borde få ut och klättra och snubbla och hoppa i skogen. :idea:

Nu är ju min lille bara nyligen ett fyllda och har bara preciiiiis i dagarna tagit sina första självständiga små pyttesteg och självklart är både han och vi superstolta över hans söta små pluttesteg. Men vi har redan varit i skogen på utflykt tillsammans. Bor man som vi gör så förpliktigar det. :D
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 412
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 773
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 072
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 845
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp