Barn med i stallet?

Elinoor

Trådstartare
Är det bara jag som blir helt slut och grinig över att ha sitt barn med i stallet? Han är 12 år, pratsam som få... när jag är i stallet vill jag få jobbet gjort och gärna hjälp så klart. Om han följer med till stallet och sen vill hem fort så får han ju hjälpa till så det går fortare!

Fylla höpåsar och tömma skottkärran är väl det han är bäst på, men för att han ska fylla påsarna så får jag be så många gånger så det är nästan inte värt det. I övrigt så vispar han runt och gör saker halvdant samtidigt som han frågar om helt andra saker hela tiden så jag blir aldeles tom :o. M a o att få hjälp av honom i stallet tar mer energi än det ger.

OK, det är bara att erkänna: stall o häst är min avkoppling, och mockningen min "meditation" så det kanske inte är så konstigt. Men om det kommer nån vuxen och pratar med mig så har jag inte så ont av det som att min grabb bluddrar och flaxar runt mig. Önskar att det fanns barn som han kunde ty sig till i stallet, men tyvärr... mest tjejer som på andra ställen.

Nån som känner som jag? Förslag på lösning? Oftast är han ju inte med så problemet är inte jättestort.

God fortsättning!

Sv: Barn med i stallet?

Då är jag inte ensam iaf...
Min son är förvisso inte så gammal än, och han hjälper gärna till utan att jag behöver be om det (hö påsar, sopa golv mm.)
Men jag har försökt att ha "stall" leksaker till hjälpen, så det ska vara lite roligare för honom där. Leksaker som bara får vara i stallet.... mutor:angel: Vet inte om det är en så bra ide eftersom din grabb är äldre men för mig har det funkat.

Min dotter på 15 och bonusbarnen på 11 och 13 tar hand om stallet själva. De har det som jobb och får betalt. De går ner ihop, ibland tar de ut hästarna och ger hö, sen går de ner och mockar, fyller på foder, vatten och sopar. Sen på kvällen är sambon och/eller jag med och tar in.
Innan när de bara hjälpte till sprang de mest runt och slappade, men nu när det är ett jobb är de jätteduktiga och är klara på ca 30 min.

Jätteskönt för mej!! :D

:oBarnarbete:o
men jag gillar idén:)
Kanske skulle skaffa fler barn...:angel:

Ja, på sikt skulle det kanske kunna fungera - han fixar stallet medan jag rider :) det skulle va optimalt!

Än klarar han inte att mocka en torvbädd, men det kanske är dags att utbilda honom... Vad betalar du dina barn för att göra det jobbet?

(har alltså inte stallet hemma, som jag förmodar att du har)

Han har vuxit ifrån stadiet när han är arbetsvillig, så egna verktyg hjälper nog inte tyvärr. Men tack ändå. O skönt att höra att jag inte är ensam

Barnarbete vet jag inte....det är väl mer under tvång ;)
De gör det frivilligt då vi bor i bushen och alla vill ha extrapengar. Innan var det 15 och 11-åringen som gjorde det, men nu när 15-åringen är bortrest så hoppade 13-åringen in och nu vill han fortsätta. Han tyckte hästarna var lite otäcka innan och höll sig från stallet, men nu tar han ut den ena och tycker att de är ganska mysiga och snälla.
Sen de kvällarna de har basket mm då hoppar jag och sambon in och hjälper till.
För oss funkar det bra då de lär sig att djur tar tid och att de samtidigt kan tjäna lite pengar på det.
11-åringen gör jobbet för att hon har sin ponny, de andra får 500 i månaden och de klagar inte då det tar högst en timme om dan allt som allt. Vi har 3 hästar och några får.

Finns det några speciella skäl till att din 12 åring måste följa med till stallet?

Frivilligt tvång alltså:idea:

näe :D tvånget menade jag hörde till barnarbetet...

Faktiskt så har de själva erbjudit sig och jag har aldrig haft med nån från början för att de måste då vi har stall hemma.
men vill de tjäna pengar och vi har jobb hemma så passar det utmärkt för alla

Nej det är inte tvunget alls egentligen. Men nu har han jullov och för att han inte bara ska sitta vid datan när jag är borta så ville jag han skulle följa med den här gången. Fixade förresten så han kunde fått rida, men just den pållen han fick ville han inte rida.

Tycker det var en utmärkt ide. Min grabb har inte hittat tjusningen med pengar än. Så han ska få jobba gratis så länge det går:devil:

Tycker det var en utmärkt ide. Min grabb har inte hittat tjusningen med pengar än. Så han ska få jobba gratis så länge det går:devil:

Underbart ju :rofl:
Får ta det långsammare med penga-medvetheten med de 2 små då, så kanske det blir riktigt billigt

Förresten Charlottenberg....där var jag hos farmor på somrarna när jag var liten :) om det är det som ligger utanför Arvika ?

Senast ändrad:

Inte min grabb heller, men han e ju bara 19 månader:D

Antingen har jag honom lös i stallet, lekandes med hundvalpen = leta vantar, eller på ryggen i en underbar bärsele vi fick tag på. Bra benträning med 13½kilo extra på ryggen, plus hans kläder.:idea: Blir jobbigt å bära honom som tonåring:eek:
När man hanterar hästarna är han alltid på ryggen, tryggast så.

Hjälpa till, snarare stjälpa till, men det är så sött att man gärna tar det:love:

Underbart ju :rofl:
Får ta det långsammare med penga-medvetheten med de 2 små då, så kanske det blir riktigt billigt

Förresten Charlottenberg....där var jag hos farmor på somrarna när jag var liten :) om det är det som ligger utanför Arvika ?

Ja spara pengar är ju alltid bra:laugh:
Jepp Charlottenberg ligger några mil från Arvika.
Då har du varit i vår stora stad..samhälle...byhåla :D
Fast jag bor lite utanför nästan på gränsen till Norge. Bara 2 minuters gångväg till Bagge land.

Smart ide att ha ungen på ryggen, men kan hålla med om att det kommer bli jobbigt när han blir äldre.:rofl:

Ja spara pengar är ju alltid bra:laugh:
Jepp Charlottenberg ligger några mil från Arvika.
Då har du varit i vår stora stad..samhälle...byhåla :D
Fast jag bor lite utanför nästan på gränsen till Norge. Bara 2 minuters gångväg till Bagge land.

Jag var där varje sommar i ca 10 år och det låg nära norska gränsen, vi brukade åka till Magnor och handla :D

Det brukar vi oxå för att slippa alla norskar... De invaderar ju våra butiker så i Norge är de inte:D
Sen har de världens godaste bröd i Norge :d
Är du nått i Ch-berg nuförtiden då??

Näe har inte varit där på typ 25 år :D Farmor flyttade till Karlstad och jag har inte direkt haft nåt ärende dit :p
Fast nu är det säkert lite mer civiliserat... Jag fick för mej helt plötsligt att det heter Sätravägen, kollade på kartan och det fanns nåt mellan Eda och Magnor, har varit på båda ställen så omöjligt e det nog inte.
Kommer ihåg vad alla 3 (!) grannarna hette men de e ju stendöda nu :p

Nej, du är definitivt inte ensam om detta. Jag tycker om att pyssla i stallet i lugn och ro, lyssna på musik och bara låta tankarna flöda. Min sambos äldsta så som snart fyller 13 har något av ett hästintresse. Hans mamma köpte en ponny åt han för ca 2 år sedan. (Tyvärr så har han typ aldrig ridit på den eftersom den verkar vara sjuk hela tiden. Dessutom så lär den vara rätt så elak.)

I alla fall så brukade jag innan ta med han ut i stallet. Han hjälpte till att mocka, sopa mm. Men resten av tiden pratade han oavbrutet. Nu är han nästan aldrig i stallet med mig. Dels för att han hellre häckar vid datorn hela dagen och dels för att jag behöver ensam tiden i stallet. Tror inte att jag skulle kunns be han göra något i stallet utan övervakning, mest för att jag vet att han plötsligt kan hitta på något annat och inte göra det han blir tillbedd att göra.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 964
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 598
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 779
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
10 310
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar