Barn i stallet

Zelda_83

Trådstartare
Halloj! :bump:

Jag är en mamma på snart 24år som har två döttrar på 3 år rep. 5mån. :love:

Jag har hållt på med hästar sen jag var 6år och ridigt sen jag var 7år. har jobbat på täby galopp från jag var 15 till jag blev nästan 20. har även ridigt in galopphästar åt olika tränare när min äldsta dotter bara var 4mån.
Men har inte hållt på med hästar sen jag separerade från hennes pappa när hon var 11 mån (alltså nästan 2 1/2års uppehåll).

Har nu köpt en 2årig arabhings som jag tänkte ha på galoppen och träna själv. men min yngsta dotters pappa är helt emot att man har med barn i stallet. Låt mig då tillägga att han ska vara pappaledig då min häst kommer nu 1 sep, så jag kommer bara ha med mig 3åringen i stallet.

Stallet jag ska stå i är mycket barnkärt och det finns många barn i hennes ålder.

Då till min fråga: tycker ni att barn inte ska vistas i stallet innan en viss ålder???

/ Fundersam mamma :confused: :confused: :confused:
 
Sv: Barn i stallet

Jag tycker nog inte att det handlar om ålder, snarare om förälderns ansvar.
I ett stall händer det ju mycker hela tiden, och barn har ju en tendens att vilja upptäcka.
Som förälder har man ansvar för sitt barn, och deras säkerhet.
 
Sv: Barn i stallet

Jag har inte barn men hästar har funnits i mitt liv i 25år.
Om hästen står i boxen och ungen utanför så visst men att hantera häst samtidigt jag ska ha ögonen på mitt barn?
Nej.

Det är en stor risk och tycker ridskolornas åldersgräns inte är obefogad.

Jag kan säga såhär: inte ens min hund har fått vara med i stallet och det beror på att jag är rädd om honom.
 
Sv: Barn i stallet

Det beror på hur man löser det.. Jag har med små barn i stallet ibland..
men skall jag rida eller hantera hästar så vill jag ha en barnvakt..

Hantera häst kring en liten 3 åring är inte säkert.. men man kan ju sköta box, foder osv.. utan vidare..

jag har inte någon åldersgräns på när de kan få följa med utan barnvakt, men det blev med stora tjejen när hon var mellan 4-5 år. Stor nog att göra som jag säger, inte hitta på hyss. Och hålla sig ifrån hästen.. Hon hade saker att sysselsätta sig med själv. Och lekte mest när jag red eller pysslade med häst..

men det är en mognats sak...
 
Sv: Barn i stallet

jag har med min 2 åriga son med till stallet om inte pappan kan passa honom men då är det om jag verkligen måste till stallet, veterinär, hovslagare, ge mat m.m. men det blir ju mindre gjort.
Har haft han med om hästarna har varit ute i hagen å jag ska mocka. då brukar han "hjälpa till". men jag har stor uppsyn på honom då.
 
Sv: Barn i stallet

Min dotter har varit med i stallet sen hon föddes. Ja innan också såklart :D

När hon var liten bebis och inte kunde ta sig runt så mkt så var det ju enkelt, förutom att hon var enormt svartsjuk på hästen. Ibland satt hon i bärsjalen om jag tex skulle longera eller göra ngt annat jobb från marken.

Nu är hon snart två och jag inte längre med henne om jag tänker mig att göra ngt annat också. Hon behöver konstant passning så hon inte går fram till nån häst själv, går in i stallet eller i hagen.

Däremot har jag henne gärna med om jag har tid att ta hand om henne. Hon gillar att vara med och borsta hästen, och att rida :D Brukar låta henne sitta på min häst om vi är två så en kan leda hästen och en hålla i henne.

En treåring hade jag nog inte gärna haft med om jag tänkt mig att göra eget hästjobb samtidigt, de för impulsiva och små, syns tex dåligt, och har fortfarande svårt att alltid följa regler.
Fast kanske finns det undantag, och det beror på hur mkt liv och rörelse det är i stallet. Jag är tex oftast själv med min häst när jag är i stallet, alla andra hästar går i hage en bit bort, och under de premisserna kanske det hade funkat med en hästvan treåring.
 
Senast ändrad:
Sv: Barn i stallet

Jag har alltid haft bed Isabella till staller, e ju dock bara 11 månader så ingen risk att hon springer iväg själv, men har nog vart hyffsat duktig ändå på att tänkt på vilken hät ajg håller på med när hoin får sitta vagnen i stallet..
Men som mamma o hästmänska tror jag man vet va som e bra för både häst o barn!!
 
Sv: Barn i stallet

Jag har haft min kille med från första dagen .(är 3 1/2 nu) När han var riktigt liten så funkade det bra. Han sov ofta ett par timmar i sträck så det funkade att ställa honom utanför ridbanan under tiden jag red/körde. Sen kom en period då det absolut behövdes barnvakt om jag skulle rida, då han började krypa/springa iväg. Att ha med honom på de vanliga stallsysslorna har funkat hela tiden, men nu börjar det även gå att jobba med hästen utan barnvakt kortare stunder. Jag brukar parkera bilen utanför ridbanan och så sitter han i den och leker "köra bil". Vi har ett väldigt barnvänligt stall utan faror som vägar tex...
 
Sv: Barn i stallet

*KL*
Tycker det är bra att ha barnen med i stallet så tidigt som möjligt, för att lära dem "stallvett".
Men, min yngsta dotter (11 år) håller jag fortfarande ögonen på.
Hon får te.x inte gå in i hagen med de "stora" hästarna.
Och hon får även hålla sig undan vid in/utsläpp.
Annika_38 (diplomerad hönsmamma)
 
Sv: Barn i stallet

En till i hönsmamme-klubben! Jag har med mig mina barn i stallet och har haft det sen jag ammade dem. Min minsta son är 7 år och mina hästar är tre shetlandsponnier och en gammal new forest. De är vana vid mina busiga barn. Men precis som Annika så är jag väldigt försiktig vid in och utsläpp, en gång så tjoade minsta sonen till bakom gamlingen, som är enögd. Hon kastade sig runt för att se med sitt enda öga och höll i svängen på att sätta sig på sonen! Inte så kul:crazy: Jag var noga innan det och efter så är jag helt nojig. När minsta sonen hanterar hästarna så är det hjälm på som gäller.

Jag tycker nog att du ska ordna barnvakt de gånger du är i stallet för att greja med hästen för det är väl antagligen andra hästar och hästägare där? Innan jag skaffade egna hästar så var jag mycket i ett annat stall där det inte vistades några barn alls förutom när mina var där. En gång när mina söner var med så snubblade en av dem och ramlade på stallgången, han var nog 3-4 år då. Följden blev att han skrek till och då ställde sig halvbloden rakt upp på bakbenen i sina boxar, alldeles skräckslagna för det ovana ljudet och dunsandet!

//millus
 
Sv: Barn i stallet

hej, ja har en dotter på 4 år o hon har varit me mig i stallet sen hon var 3 veckor gammal. Ska tillägga att ja var ensamstående o kunde inte skaffa barnvakt stup i kvarten. Men allting har funkat jättebra, o de bästa e att barnet o hästen vänjer sig vid varandra. Nu har ja en supersnäll häst som knappt vågade röra sig när min tös va me... Men de e klart man måste ju ha full koll, o lära barnet/barnen hur man ska va i ett stall. Ja tror de e lite hur man e själv, dom små brukar lära sig snabbt hur all ska funka. Min lilla tös sprang under magen på min häst en gång o GISSA om ja höll på att dö!!! Men som sagt ja har en snäll häst o han bara tittade o undrade vad som hände:) Man måste våga lite me, o så klart HA FULL KOLL!!! De löser sig me tiden.... lycka till!!!
 
Sv: Barn i stallet

Tycker det är helt ok att man tar med barnet till stallet så länge man har uppsikt över barnet. Antingen om man själv kan hålla ögonen öppna hela tiden vilket kan vara svårt när man har en häst också att ta hand om, men man kan ju kanske komma överrens med de andra i stallet att man hjälps åt en del att hålla ögonen på barnen. Speciellt som du skrev att där var fler med barn.

Men sen har jag då en liknande fråga. Hur gör man då om man har stallet hemma på gården med hage och allt?
Ska själv ha barn till hösten och har litet stall. Därför kommer jag nog ser till att vänja barnet tidigt vid hästar och stall, för att kunna lära barnet så mkt som möjligt för att undvika ev olyckor. Min tanke...
Nån med erfarenhet?
 
Sv: Barn i stallet

Jag har haft med mig alla mina barn i stallet från första början. Har barn i åldrarna 6 år, 4år och 6 mån.
Har hästar i lika åldrar och både hingstar och ston.
För mig har det aldrig varit något problem, barnen hanterar hästarna bra och har snabbt fått hästvett.
Visst är det ett ansvar att ha med sig barnen till stallet men de lär sig snabbt hur hästarna funkar och hur man hanterar dem.
Jag tycker det är självklart att barnen ska få följa med till stallet om de vill.
Det är så mysigt och kul att kunna rida ut i skogen med de två stora barnen, det har liksom blivit vår tid tillsammans från det att våran yngsta dotter föddes.
:banana::banana:
 
Sv: Barn i stallet

Pappan till barn 2 ska vara hemma alltså? Varför kan barn 1 inte stanna hemma hos dem då? Även om det inte är han som är pappa så är ni väl en familj?
 
Sv: Barn i stallet

Min dotter, nu 6 år, har "alltid" varit med i stallet. Som bebis var det inga bekymmer, vi har lagom promenadavstånd till stallet och hon somnade oftast på vägen dit, så att jag kunde mocka och greja "ifred". Besvärligaste tiden var nog när hon var 1½ till 2½ år, dvs tillräckligt stor för att kunna gå och springa och vara nyfiken, men inte tillräckligt stor för att göra som hon blev tillsagd eller själv förstå faror. Men hon fick vara med ändå - men lite på hennes villkor, dvs jag kunde inte rida, longera etc. när hon var med, utan "bara" fodra, borsta och mocka. Min ridning skötte jag tills dottern var ca 4½ år, helt och hållet själv, dvs när hon inte var med i stallet, utan hemma hos sin pappa.

Min dotter har också blivit mer och mer intresserad av att rida själv, och också fått göra det. Numera (sedan ca 2 år tillbaka) får hon rida först en stund, antingen själv i paddocken, eller ut i skogen på promenad då jag har hästen i grimskaft, och så kan jag rida sedan medan hon tittar på och/eller leker vid sidan av. Funkar bra, men kan ibland vara lite svårt att "få lov" att gå till stallet själv och t.ex. rida ut......
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 714
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 871
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn (OBS! Långt) Har ett problem jag gruvat mig över länge nu och hoppas på att få hjälp med lite nya tankar... Jag är gift sedan många...
2 3
Svar
59
· Visningar
17 896
Senast: Björk
·
Ekonomi & Juridik Vi har ett stall med fyra boxar där en av hästarna är min. Stallet är hemma hos mina föräldrar men vi bor nära varandra och det är jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 338
Senast: keilir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp