Barn i stallet

Sv: Barn i stallet

Dottern är 8 år och har egen ponny. Om jag inte rider en annan häst för dagen så hjälps vi åt med borstning och pyssel med ponnyn, står och myser och pratar samtidigt som vi gör iordning honom. Rider jag en annan häst så borstar hon själv och jag hjälper till om det behövs. När vi ridit färdigt för dagen tar hon hand om honom plockar bort saker osv. När vi har stallpass så hjälper hon till med det hon kan fodring mockning osv men hon kan lika gärna blanda betfor eller annat medans jag mockar. Hon har alltid varit noga med ponnyn (mer och mer såklart) och det har för mig varit mer viktigt än att hon mockar ett visst antal boxar. Vi har inte mockning åt hästen varje dag så det är alltså när vi har stallpass vi mockar så jag är minst lika bortskämd på det.

Hur som helst så är det ett intresse som vi delar och vi mår båda jättebra i stallet tillsammans. Om hon senare tröttnar på hästar så är det tråkigt men det dagen den sorgen vi njuter just nu av vårt gemensamma intresse och hennes ponny.

Men vad bra att inte dina barn är sådana. Och att alla barnens vänner inte heller är sådana.

Jag har faktiskt träffat ett otal barn som är rätt dryga mot sina kompisar just för att de har djur och behandlar dem som ägodelar och statusprylar. Tvärt om emot vad du sett så är det många som just skryter över sina djur och inte alls låter kompisar ta del på något vis, de får inte ens klappa hunden/katten.

Rätt få barn faktiskt som går ut med hunden på morgonpromenaden, samma barn som sedan anser att hunden är deras. I min bok så funkar inte det så.

Fast allvarligt, barn är inte vuxna, barn är barn.
Det är självklart att barnen ska lära sig allt med ansvar osv men dels behöver barn sova längre än vuxna för att orka med sina dagar, vilken då kan göra det praktiskt mycket besvärligt för ett barn att sköta ett djur till 100 % själv.
Inte ens vuxna sköter alltid sina djur själva.
Har flera bekanta som har hundar tex och det är "deras" men sen så "hjälper" familjen till med både skötsel och rastning däremellan....
Jag har alltid fått hjälp av mina föräldrar med mina hästar, beroende på hur min dag ser ut. Oftast är det "bara" fodringar nu för tiden men ofta har det varit hjälp med utsläpp och insläpp också, för att vardagen ska gå ihop för alla.
Tycker inte att det är ett dugg konstigt att jag mockar boxarna på morgonen innan barnen vaknat så att vi kan ägna oss åt ridning på kvällen när ändå tiden är max begränsad då barnen har en betydligt tidigare sluttid innan de behöver ligga i sängen än vad jag har.
När jag gick på ridskolan när jag var liten var det inte tal om att mocka eller borsta hästar, man kom första åren till en häst som oftast var sadlad tom. Nu var ju ingen av de hästarna mina, men som någon annan sa, hur många små skötare kallar inte sköthästen för "sin". FAST å andra sidan, DÄR kan jag nog hålla med om att jag sett fler otrevliga barn än vad jag har sett hos dem med egna hästar....

Väldigt trist om du tycker att barnen i din närhet är otrevliga mot andra med sina djur men det där tror jag faktiskt kommer från de vuxna förebilderna barnen har. Barn gör som de lär helt enkelt.
Om föräldrarna tycker att det är SÅÅÅÅÅ speciellt det här med att ha häst och att man är "lite mer" än andra när man har det, ja då kommer barnen också tycka det och då bli de inte trevliga med vänner och djuren. Enkelt.
Så granska föräldrarnas attityd så kommer du troligtvis i de allra flesta fall se att det från början är DE som har det beteendet också. :p Jag har mött sådana jag också, absolut, men inte i de fallen som barnen faktiskt är uppväxt med hästar och djur. :)

Det jag har sett är barn från olika typer av familjer, både där barnen (och föräldrarna) är uppväxta med olika djuroch där djuren kommit in senare i bilden, det kanske också är lite äldre barn än vad du refererar till, värst är de i regel i 8-12 års åldern, sen brukar det lugna ner sig.

Barn är barn och just därför så ska de inte behöva sköta ett så ansvarskrävande djur som själv som till exempel en häst, men jag tycker inte heller att de skall ÄGA en EGEN häst i den åldern. Samma sak med hund. Är de för små så ska de inte ha egna djur. Att familjen har djur och att barnen får vara med och hjälpa till och ta hand om, självklart.

Jag har sett otrevliga barn både med sköthästar på ridskolor etc, men minst lika många i egna häst världen. Det kan ju vara svårt att skilja på olika upplevelser, hur många ungar med egen ponny låter kompisarna pyssla och rida på sin häst ?

Kan ju inte svara generellt men min dotter låter andra både rida och sköta ponnyn. Vi har honom uppstallad på en liten ridklubb och mellan varven går han in på lektioner om det saknas en häst eller likn. Sen har han haft medryttare sen vi köppte honom som har ridit och tagit hand om honom 2 dagar i veckan, främst när hon var mindre och han behövde röra på sig ordentligt.
Hon är såklart väldigt stolt över honom men är minst lika stolt när en kompis har fått pröva trava eller kliva över en pinne med honom, det kan hon prata länge om.
Han är också klubbens voltigehäst för de små och det tycker hon också om. Många barn har fått prova galoppera första gången på honom.

Ja jag får för mig att hon inte är ett dugg otrevlig mot kompisar eller andra för att hon har häst men det kanske inte jag är rätt människa att avgöra.

*knapplån*
Jag tycker det är väldigt vanskligt att dra "alla över en kam "...
Lika många människor det finns finns det också persoligheter och därutöver olika kombinationer mellan människor som kan dra fram både bättre och sämre beteende. Barn växer och utvecklas varje dag...från att vara jätte "mallig" över att få förmånen till att ha häst till att vara nedtryckt i skosulorna med en känsla att vara ingenting kan göras från en dag till en annan.
Det kallas självkänsla och det är nått man utvecklar så länge man lever:grin:
Vi ska inte dömma varandra i en svår uppgift att ledsaga våra barn till att bli vuxna individer, alla har vi olika erfarenheter som gör att vi handlar som vi gör inte som andra tycker att vi bör.
Vi ger våra grabbar ansvarsområden som vi vet att de klarar av för att stärka deras självkänsla, inte så pass mycket ansvar som ist stjälper självkänslan och ger en magkänsla att - shit nu misslyckas jag eller nu orkar jag inte.
Enligt min mening är det faktiskt något alldelles speciellt detta här med att ha häst... Jag peppar min kille -titta på mig JAG har häst och klarar av det;)

Jag vänder mig inte mot att barnen har tillgång till häst, men just det när de blir dryga och malliga gillar jag inte, ett sätt att se till att de inte blir det är att se till att hästen inte är DERAS innan de är stora nog att ta ALLT ansvar. Då blir det heller inte en känsla av att misslyckas eller "inte orka" det är ju faktiskt inte deras häst, inte deras ansvar.

Vi har också haft hästar i familjen sedan barnen var små, men de har varit mina, även de små B-ponnyerna var mina, jag bestämde över dem och jag ansvarade, inte en chans att mina då 9 åriga barn skulle få bestämma. Andra aktiviteter gick aldrig före hästarna. Hade de börjat gnälla över att mockningen var jobbig eller inte orkat ta hand om ponnyerna så hade jag inte sett någon anledning till att hålla dem med häst. Då hade det dugt bra med att rida på ridskola. Däremot så var de inte i stallet ALLA dagar i veckan, men när de var där så fick de sköta allt.

Min dotter är snart 6år och är nästan alltid med i stallet, har varit det sen hon var några dagar gammal.

Hon älskar att borsta och pyssla med pållen

Hon lägger upp mat, hjälper till lite att mocka ibland (grepen är så stor för henne), tar in och ut pållen (under uppsikt).

Hon blir nästan arg när hon inte får vara med i stallet och rida är en av höjdpunkterna och jag får absolut inte hålla i, hon kan själv. Och hon sitter som gjuten i sadeln, blir nog en riktig hästtjej.

Bara man inte tjatar utan låter dom få odla sitt eget intresse

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har velat ha hund så länge jag kan minnas. Är både katt och hundmänniska, men pga allergi så kan vi inte ha katt. Hund är inga...
41 42 43
Svar
845
· Visningar
40 193
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 799
Senast: MML
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 209
Senast: lundsbo
·
Ekonomi & Juridik Hej, Hoppas på att kunna få hjälp att reda lite i saker rörande uthyrning av stall. Det är en minderårig hästtjej som kommit till mig...
2
Svar
28
· Visningar
5 233
Senast: Polibek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar