Barn i stallet

krullidutt

Trådstartare
Spinner vidare på "curlingtråden"...
Min undran är hur mycket gör era barn i stallet ??
Mitt barn på 9 år tar oftast in och ut sin ponny. Mockning sköter jag än så länge men han kan fixa vattnet och ge mat.
Kan inte påstå att borsta och fixa står högt på "gilla göra listan" men han gör det och myser och kelar mycket:love:.
Ibland är det motigt att rida innan han kommer ut men tycker i princip alltid att det är kul när han väl sitter up.
En svår balansgång det där med hur mycket ansvar ett såpass litet barn ska ta över ett så stort djur med såpass mycket arbetsinsats det faktiskt krävs.
Våra barn är i princip födda i stallet, vi bor på gård där djuren har sin självklara plats i vardagen även för dem (hästarna ska ut innan skolan o dyl)
Vi försöker hitta en balansgång så att barnen ska orka känna att de tar hand om sina hästar och har ansvar men inte så pass mycket att det blir betungande för då tror jag att man kan ta död på intresset istället

Sv: Barn i stallet

Nu har jag inte egna barn men jag hade egen ponny när jag var 9 år.
Mina föräldrar är inte hästintresserade och dessutom superallergiska så de har så gott som aldrig varit i stallet.

Iaf jag fick mocka åt min egen häst så gott som varje dag, stallägaren gjorde det om jag var sjuk, åkte iväg på semester eller hade jätte mkt i skolan någon dag.

Jag hjälpte till med in och utsläpp av hästarna när jag var i stallet men hade inte något eget fast stallpass.

Fodra och ströa boxen fick jag också göra själv. Samt fylla på vatten, jag minns hur kämpigt jag tyckte det var med vattnet :p
Jag orkade inte bära de där fulla tunga vattenhinkarna så jag gick med 2 typ sandlåde hinkar och hällde i den stora vattenhinken i boxen men jag fick ju gå typ 10 ggr.. Jag var så avis på de stora tjejerna som orkade bära de där stora fulla hinkarna med vatten och bara behövde gå en gång.

Mamma och pappa hade även investerat i en betydligt mindre och lättare skottkärra och en liten och lätt grep så jag orkade mocka själv för den ordinarie skottkärran kunde jag knappt flytta på när den var tom..

Jag fick även ringa själv efter hovslagare och veterinär när det var dags för koll av tänder och vaccination men jag hade alltid stallägaren i ryggen för att få hjälp.

När höet och halmen skulle köras in om somrarna fick jag också hjälpa till men jag behövde bara ta de små och lätta balarna samt att jag la bara de 2 nedre lagrena sen blev det för tungt så jag fick sopa upp spillet och samla ihop.

När vi skulle gå igenom staketen ja då fick jag dra tråden medan de andra satte stolp och isolatorer.

Jag tycker att en 9åring faktiskt ska och kan hjälpa till väldigt mkt men man får såklart anpassa uppgifterna för vad ett barn kan klara av.
Jag tycker inte att det är fel att de får lära sig att ta ansvar redan som unga men det ska såklart finnas en vuxen i bakgrunden och hjälpa till och stötta när det behövs.
De måste få göra saker själva... Hur ska de annars kunna lära sig?
Jag tror på learning by doing och inte av att stå å se på...

Min dotter är snart 5år och är nästan alltid med i stallet, har varit det sen hon var några dagar gammal.

Hon älskar att borsta och pyssla med pållen:love:

Hon lägger upp mat, hjälper till lite att mocka ibland (grepen är så stor för henne), tar in och ut pållen (under uppsikt).

Hon blir nästan arg när hon inte får vara med i stallet och rida är en av höjdpunkterna och jag får absolut inte hålla i, även om Maira har sina piga och studdsiga dagar och hon når inte ner för sadelkåpan sitter hon som gjuten i sadeln när Maira busar, blir nog en riktig hästtjej.

Började själv vara i stallet runt 4-5års åldern, det var min farfar som tog med mig till stallet, han tyckte jag var som klippt och skuren för det här med hästar och på den vägen blev jag fast i hästarnas värld.

Min far sa när farfar dog att nu slutar du väl med sådant här trams som hästar nu när Farfar är borta?? Och det har han fått äta upp många gånger hästarna är en del av mitt liv och vill min dotter bli lika hästintresserad får hon så bli jag tänker inte tvinga henne, men än så länge är det ju inga problem:love:

Min tjej (nu 11 år) har ingen "egen" ponny. Familjen därimot har en ponny. Det är alltså hennes men lika mkt min eller pappas eller lillebror. Vi har stallet hemma.

Sedan har jag haft en överenskommelse med henne. Ridning är frivilligt men skall hon rida på ponnyn så skall det ske minst 3 dagar i veckan (för att hålla hästen någelunda igång). Blir det mindre så är det skritt som gäller (planera sin ridning och inte rida "skiten" ur hästar som inte är igång). Och hennes riddagar skall även hästen tas om hand. Det skall mockas, fixas foder och vatten. I början (tog hem familjens ponny när hon var 8 år) hjälptes vi åt såklart men efter hand så fixar hon det själv. Jag har dock varit noga med att se till att hon inte lyfter och släpar på för tunga saker. Inte upp på skullen och slänga ner buntar till ex;) Jag har fått bromsa henne där. Hon får också ta hand om ponnyns utrustning, lädervård (ett par gånger i veckan) och bett skall vara väl rengjorda.

Hon hämtar ponnyn själv, borstar, sadlar och tränsar.

Det är ett stort ansvar att hållas med hästar när man gör det privat och inte på ridskola och jag tänker aldrig bli den där mamman som fixar och trixar runt till en unge som bara vill rida (och ibland inte ens det).

Tidsmässigt så handlar det om ca 15 min arbete per tillfälle (väldigt lättmockat) och hon har anpassad utrustning för hennes storlek (grep osv). Den totala tiden landar på ca 1 1/2 - 2 timmar om man gör det man ska per riddag. Beroende på hur länge man rider då.
Överenskommelsen är minst 3 dagar i veckan, men hon rider genomsnitt 5 dagar i veckan. Hon har sina kompisar i stallet och lägger mesta dels av sin fritid där.

Jag har inte heller accepterat gnäll och tjurigheter då stallet skall vara en trevlig plats för alla som är där. Detta skall inte vara eller bli ett påtvingat intresse, utan vill hon så får hon. Men vill man bara rida och inte bry sig om det andra så får man gå på ridskola och det leder inte till någon egen ponny hemma hos oss.

Jag tror att det är sunt att lära ungar att ta ansvar kring sitt intresse. Är inte intresset tillräckligt stort så är det inte det hela världen. Det finns ju massor av saker man kan lägga sin fritid på.

Lillebror rider också ibland. Men han är så pass liten fortfarande att han har inga direkta villkor för ridning. Men om den dagen kommer att han visar sig så pass intresserad av det här så att han vill rida mer regelrätt och "på riktigt" så kommer jag ha samma krav där i takt med ålder och mognad såklart..

Jag har varit väldigt noga med att inte påtvinga henne det här. Det här är något jag vill att hon frågar efter själv. Det är en såpass dyr och slitsam sport. Så skall jag slänga ut pengar på andra hästar än dem jag själv nyttjar så skall det finnas engagemang och ett riktigt intresse hos mina barn. Det innebär inte att man måste vara tränings och tävlings intresserad, men att man vill ta hand om och att man vill rida eller köra.

Dessa överenskommelser är inte presenterade som villkor och krav, utan det är helt naturligt att det ingår.
Jag mockar ju, sliter och släpar på foder och strö. Gör rent min utrustning och tar hand om hästarna, fodrar, släpper in och ut ... Hur naturligt som helst ;)

Nä', det där är verkligen inte enkelt. Barnen fick sin flörsta shettis när de var 4o 5. Då hade jag inga krav alls, utan de fick pyssla o borsta efter eget tycke. Tyvärr fick vi ta bort shettisen. När barnen var 6 o 7 fick de ett russ. Kravet blev då att om man ville rida så fick det vara minst två gånger per vecka, just som en annan mamma skrev, att ponnyn är regelbundet igång. Jag försökte själv då köra henne ett par gånger i veckan,oftast med barn som ville åka med. Kraven är desamma idag, men nu får dottern som är den som är intresserad hjälpa till att lägga upp mat o ta vatten med slang, inte dagligen men när det stämmer tidsmässigt med när jag är i stallet. Mockar gör jag. Hon får också släppa ut ponnyn på helger och ge henne lunch, med min påminnelse. Det är självklart numera att hon hjälper till att göra iordning ponnyn före o efter ridningen, samt när det ska badas el klippas.
Just nu känns det som vi har en rimlig balans mellan krav o ansvar som passar hennes mognad, men det är minsann inte enkelt att veta vad som är rätt och fel;)

När jag fick min första ponny som 10-åring skötte jag allt utom morgonfodring och utsläpp själv. Hästarna släpptes ofta ut vid 5-6 på morgonen då mina föräldrar började jobba tidigt, och istället för att jaga upp mig 2 timmar tidigare på morgonen lät de mig sova. Men bortsett ifrån det skötte jag allt själv. Mockning, insläpp på kvällen, eftermiddagsfodring, kvällsfodring, vatten, rykt och pyssel osv osv. Tror jag glömde mocka i tid en gång och mamma läste lusen av mig så det rök om öronen, efter det glömde jag det aldrig igen.

Ridning skötte jag själv för det mesta, men de första året efter att jag fått ponnyn var mamma ofta med när jag red, hjälpte att sadla osv. Var bara van vid den engelska utrustningen på ridskolan, och min ponny hade western, så tog ett tag innan jag lärde mig hur man drog gjorden och tog också ett tag innan jag orkade lyfta upp westernsadeln på hästryggen.

Om intresset finns på riktigt så tar man inte död på det genom att barnet för sköta sysslorna runt hästen.

Äldsta tjejen 11 år hjälper mig att ta in hästarna ibland, mockar, borstar och gosar.
Yngsta tjejen 6 år tycker det är superkul att mocka:bow: så det gör hon gärna, borstar och grejar.
Ibland vill dom inte rida och då är ju det ok men oftast så vill dom och dom tycker det är kul att vara i stallet.
Vi har inte haft egna hästar så länge. Jag hoppas såklart att intresset håller i sig

Jag fick min första ponny när jag var nio.Jag gjorde allt utom att släppa ut på morgonen,det gjorde min pappa.Han mämtade hö och spån mm också såklart.Men det dagliga skötte jag själv.Fick cykla 4 km för att komma dit,på
vintern var det spark som gällde.
Men jag är hästintresserad och har hästar idag ändå :)

Min dotter på 5 år har en egen ponny men han går mest som sällskap. Han rids då och då. Hon har blivit lite rädd för hästar eftersom han buffade henne så hon ramlade en gång och gled av en gång när han busade. Ställer inga krav förutom att hon ska borsta om hon vill rida. Vet inte om hon kommer att få något genuint hästintresse men ponnyn kommer vara kvar ett bra tag till.

När jag fick min första ponny som 10-åring skötte jag allt utom morgonfodring och utsläpp själv.

Samma för mig men jag var 13. Eftersom jag åkte skolbuss och den var väldigt tidig så fixade morsan med hästen på morgonen. Jag fick hjälpa till att ta hem hö etc men morsan körde förstås bilen :). Däremot var det jag som oftast ringde och frågade när vi skulle köpa hö eftersom jag hade mer koll på vad för hö vi ville ha etc. Om jag var hemma från skolan och sjuk så jag var sängliggande så mockade min mor, men annars gjorde jag det själv. Undantaget i två veckor en gång när jag i 15-årsålern råkade få en boxvägg av sten på min fot. ( Det hade runnit in vatten i stallet och frusit och så frös boxväggen liksom loss.Läskigt men jag hann putta undan min ponny så han fick inget på sig.)

Senast ändrad:

Vi skaffade första ponnyn då dottern var 11 år (nu 13)och stallet vi stod i då ligger 1 mil bort så vi åkte alltid ut tillsammans efter jag slutat för dagen. Men vi turades om med mockningen alt. fixa maten. Vi hade även endel in och utsläpp och jag väckte henne vissa mornar 05:45 för att hinna ut och släppa ut alla hästarna innan mitt jobb och hennes skola började. Inte kul mitt i vintern och mörkret men hon gnällde faktiskt aldrig. Ibland kunde hon sova med sin kusin hos morfar som bor nära det stallet och ta helgpassen så fick jag sovmorgon:)

Nu står vi i ett stall närmare oss samt att jag passerar det på min väg till jobbet så jag sitter inte och åker fram och tillbaka när vi har utsläpp bara för att hon ska vara med 'bara föra att'. Utan nu sköter jag utsläppen och åker sen direkt till jobbet men hon kan å andra sidan ta sig till stallet själv efter skolan och fixa med mockningen och maten vilket innebär att när jag kommer från jobbet bara har att rida:p Känns väldigt lyxigt måste jag säga:angel:

Vi har nu två ponnysar dessutom men hon mockar, fixar mat och vatten, smörjer allt läder regelbundet samt borstar den häst hon ska rida. Hon kan även ta emot hovis om jag inte kan komma ifrån jobbet och hon ändå är ledig från skolan.

Hos oss sköter jag morgonfodring, utsläpp och mockning. Dottern tar in hästarna på kvällen och middagsfodrar vintertid. Nu rider dottern bara sporadiskt numera, men det är så vi har delat upp arbetet med hästarna hela tiden. Jag tycker att det är skönt att komma ut i stallet på morgonen, medan dottern vill sova så länge som möjligt. Jag tycker inte att hon är lat eller bortskämd för det.

När jag hade ponny när jag var liten så gick ponnyn på lösdrift och alla fodringar sköttes av stallpersonal. Jag tog in hästen från hagen och skötte om honom i samband med ridning, annars hade jag inga andra sysslor (förutom på julafton då vi inackorderingar hade stalltjänst så att den riktiga stallpersonalen kunde få åka hem och fira jul).

När jag fick min första ponny var jag 11. Höet, in och utsläpp samt fodring gjorde personalen på ridskolan i veckorna och på helgerna turades privathästägarna om att sköta stallet. Jag gjorde mat och mockade och sånt men oftast var mamma med i stallet och då passade hon på att mocka medans jag red. När man precis fått sin egna ponny så vill man sköta allt själv men vi kunde inte bli av med mamma xD
Vissa klagade i stallet på att våran mamma mockade och fixade sånt men vi bad henne aldrig att göra det, vi brukade säga åt henne att inte följa med till stallet men hon kom på köpet.

Så är det även fortfarande. Fast nu står vi i ett stall längre hemifrån så vi kan inte längre cykla upp. Fast nu för tiden får hon mest bara göra höet och så brukar hon fixa lite nere i hagen ;)

Inga barn men fick sköta allt själv som 9-åring, mocka/fixa foder osv.

Och jag har då inte tröttnat...

Anpassa arbetsmaterialet till storleken bara så ska det nog gå bra...om nu inte mamma är den som är mest intresserad och därför curlar för att behålla barnet som inte är så intresserad i stallet?? ;)

Fast med handen på hjärtat så tror jag att det kan vara möjligt.
Jag är en inbiten hästtjej sedan barnsben, haft egen ponny sedan 10 årsåldern och fått sköta allt själv...jag levde för mina hästar. Mina kompisar fanns i stallet men i skolan hade jag inte så många vänner då det var bara jag som red i min klass. Jag mockade och red min ponny men allt annat sköttes av stallägaren. Det är en stor skillnad mot eget stall..
Vi har våra hästar hemma, här är inga andra barn i stallet men sonen går på ridskola 1 g vecka just för gemenskapen...kul med sin ponny i grupp;)
Hade vi däremot lagt allt ansvar på honom i en sådan här tidig ålder..mocka varje dag..fixa foder...in och ut släpp..motionering..ja allt som det innebär med häst hade det blivit fööör mycket.
Han måste få känna att han har överkomligt med stalljobb. Kompisar och lek ÄR viktigt i denna åldern och det måste finnas tid till det också. Även måste det finnas ork/tid till läxor, det finns ju inte hur mycket tid som helst på ett dygn. Det ska vara KUL med häst inte bara en massa måsten är mitt resonemang.
Nu är det ju faktiskt så att sonen tycker att det är kul och vill vara med sin häst, men jag skulle inte tveka på att göra av med hans ponny om inte intresset håller i sig. Jag har mina hästar och mitt intresse, ponnyn är hans intresse men jag är en stöttepelare och har det yttersta ansvaret över hästarna, även hans;)
Han har "stalltjänst" idag för jag hann inte med ponnyboxen imorse. Jag har sorterat ut den rena halmen åt honom så inte allt för mycket rent följer med ut på dyngstacken. Han ska mocka klart och fixa vatten och foder....
Är helt säker på att han kommer njuta av fulla drag av sitt överkomliga uppdrag..höja radion på max och få pula alldeles själv i stallet:laugh:
Imorgon däremot så mockar jag och fixar iordning så vi kan ge oss ut på en ridtur och bli färdiga innan kvällsmaten;)

Självklart ska föräldrarna ha yttersta ansvaret för barnens ponnyer om inte annat så ur säkerhetsaspekten.

Sen tror jag också att det är smart att både låta dem ta hela stalltjänsten i egen takt sig i (och inte lägga sig i men ha ett vakande öga) och ibland vara helt hästlediga. Men att varje dag mocka för att det kan ungen tycka är trist är nog att göra dem en björntjänst.

Jag säger nog som min mor när det gäller typ allt.

Varför ska inte sonen göra sin del av arbetet med sin ponny?
Är det hans ponny borde ju han sköta den eller hur? Annars borde det vara din ponny som han får låna ibland?

Sen betyder det ju inte att stallet måste ta flera flera timmar varje dag för pojken din heller.
Men att han får mocka, fixa foder och vatten till sin häst och hjälpa till att ta ut och in hästen borde han nog göra så att han lär sig att ta ansvar, hästen måste gå före kompisar men när det viktigaste är gjort med hästen varje dag finns det ingenting som säger att man inte kan göra annat kul.
Sen behöver han ju inte rida hästen varje dag, de dagar man inte rider finns det ju tid över till kompisar osv.
Ett schema kanske vore bra där man planerar in skoltid, läxtid, kompisar, hästen osv.
Sen betyder det ju inte att du inte ska hjälpa honom med mockningen lite nu och då om det gör att ni hinner rida i ljuset tillsammans och kan göra något annat på kvällen som inte hinns med om han ska mocka själv.
Man måste ju kunna vara lite flexibel med :)

KL: Sedan får man också tänka på vad som är lämpligt rent fysiskt för ett mindre (ej färdigvuxet) barn att göra. Tunga lyft är t ex inte lämpligt i alltför stor omfattning för ett litet barn. Mockning och tömning av gödselkärra kanske inte är någon big deal för en färdigvuxen person, men kan vara direkt olämpligt för ett barn (även om de anser att de orkar).

Förlåt...nu kanske jag hugger:mad:lite..
Fast vad andra anser att mina barn ska eller ska inte göra är inget jag är ute efter..
Jag startade denna tråden för att jag är nyfiken hur mycket andra små barn gör i stallet.
Vi har en bra balansgång som fungerar för oss med tanke på mognad och tid.
För att andra oxå ska skriva om sin situation så skrev jag hur vårt "tänk" är här hemma är;)
Håller med ovan talare att man får tänka över lyft o dyl och sedan kan det även skilja massor vad ett säg 10 årigt barn klarar gentemot ett annat.
Vissa mognar tidigt och kan axla mycket ansvar medan ett annat barn kanske har nog att hålla reda bara på en liiiten del.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har velat ha hund så länge jag kan minnas. Är både katt och hundmänniska, men pga allergi så kan vi inte ha katt. Hund är inga...
41 42 43
Svar
845
· Visningar
40 193
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 799
Senast: MML
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 209
Senast: lundsbo
·
Ekonomi & Juridik Hej, Hoppas på att kunna få hjälp att reda lite i saker rörande uthyrning av stall. Det är en minderårig hästtjej som kommit till mig...
2
Svar
28
· Visningar
5 233
Senast: Polibek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar