Barn eller tonåring - yngling

Winni

Trådstartare
Jag är inte förälder själv, men har nu "fått" barn genom min sambo. Vi har bott tillsammans i några år nu.

Men jag satt häromdagen och pratade med pojken (yngst av 2) som nu är 14år. Han sa att jag är ju bara ett barn, medan jag tyckte att barn kan man kalla sig innan man kommer in i tonåren. Sedan tycker jag att man är tonåring eller som det kan stå i tidningen när någon grabb har gjort något som man inte får :smirk: yngling.

Vad tycker ni? Hur länge kan man kalla sig för barn? 10, 12, 13 eller ända fram till man är myndig vid 18år?

Jag blev bara nyfiken, det spelar ju inte så stor roll egentligen men jag började fundera runt det och undrar vad ni andra tycker.
 
Sv: Barn eller tonåring - yngling

Vet inte om jag förståd frågan rätt..men jag tycker alla under 18 räknas som barn.
 
Sv: Barn eller tonåring - yngling

tycker nog också ¨dom är barn till 18 kanske....en tonåring är ju definitivt ett barn!
 
Sv: Barn eller tonåring - yngling

Rent juridiskt är alla barn under 18 år. Men själv tycker jag att barn är man innan man är tonåring.
 
Sv: Barn eller tonåring - yngling

Mina 17-åring vill oftast kallas för ungdomar - särskilt i såna sammanhang när de skall få göra ngt i deras ögon kul och nytt.

Det konstiga är att de är barn så fort vi pratar om pengar, dvs JAG skall betala allt precis som jag gjorde när de var barn !
 
Sv: Barn eller tonåring - yngling

Ja jag tycker också att man är barn bara upp till tonåren.

Sedan vill de som sagt benämna sig själva med barn eller ungdom beroende på vad det gäller :rofl:

Men annars tycker jag ätt man är barn innan tonåren som sagt.
 
Sv: Barn eller tonåring - yngling

Barn är man upp till tonåren tycker jag.
Sen finns det olika mognadsgrad på tonåringar som gör att vissa är mer barn än tonåring ;)
 
Sv: Barn eller tonåring - yngling

Barn är man ju alltid - i förhållande till sina försäldrar. Man kommer alltid att vara någons barn.

Men jag kan hålla med - när de börjar komma upp i tonåren börjar det kännas mer naturligt att kalla dem för ungdomar än barn.

Samtidigt så är de ju i en period som är mellan barndomen och vuxenlivet, en lång period, men ändå. Båda sidorna finns i dem. Så jag kan förstå (och samtidigt tycka att det är lite gulligt) att fjortonåringen refererade till sig själv som ett barn. Det är nog bra om de kan känna att möjligheten finns att få vara barn lite till och från under tonåren.
 
Sv: Barn eller tonåring - yngling

Vid 16 tycker jag att man inte är ett barn längre. Då får ju föräldern inte längre något barnbidrag, utan studiebidrag. De flesta barnrabatter brukar heller inte gälla efter 16. Vid 16 och lite obestämt uppåt tycker jag att man är ungdom.
 
Sv: Barn eller tonåring - yngling

Knepig fråga. Rent spontant skulle jag säga att man är barn till man är antingen 15 (straffmyndig) eller 18 (myndig på riktigt!).

Men absolut inte tidigare. Min dotter är 13, väldigt mogen och ansvarsfull, men visst är hon ett barn. Min son är 11, han är ganska barnslig och definitivt ett barn.

Fast som svea skrev så är man ju alltid barn till sina föräldrar.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 663
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 936
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 745
Övr. Barn Jag är inte förälder men vänder mig hit än då eftersom det gäller en flicka som jag agerar stödfamilj för. Alla människor går...
Svar
4
· Visningar
1 201
Senast: Björk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp