Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Nix, ingen smärtlindring. Och alla hovar ska se lika ut, inga individuella skillnader. Har för mig jag skrev av hela artikeln förr, annars kan jag göra det igen om någon är intresserad, den är på engelska dock.

Och, att hon ansåg att det inte var okej med avlivning, för vem var hon att döma (och hon är veterinär för satan, jag blir rädd) om atta vsluta ett liv. Sålänge de åt ville de leva typ (minns inte exakt men jag fick grava associationer till 'Pinnenfallet'). Och visst, med vissa hästar går det ju att gå på det, men jag har mött hästar som om d einte äter, då ÄR de redan döda typ. Min andraponny, sista dygnet i livet, när han hade buktande sulor fram för att hovbenet tryckte på sulan och var påväg att perforera sulan, när han hade korsförlamning bak pga överansträngningen på musklerna. Han hade öronen framåt, han hade aptiten intakt (han var en sån som slutade han äta då var han garanterat redan död). HAn var dessutom så snäll så att om man bad honom rörde han sig, under enorma plågot och kraftigt stapplande, men han gick. Det sista han gjorde i livet var att mycket långsamt och mödosamt stappla över stallplanen, och kör ner huvudet i gräset och njutningsfullt tugga.

Så ska man gå på 'livsgnista' och 'matlust', ja då kan det bli farligt..

Senast ändrad:

Den där Pinnen känner jag bara till lite vagt, men visst var det här i S?
Ngn hästpratare eller dylikt var inblandad.

Underligt att hovslagarskolan ens behöver finnas när man kan gå en "do- it- yourself- kurs" på en helg eller ett par och sedan sköta sina hästars hovar på ett lika proffessionellt och bra sätt som en utbildad hovis:angel:...

Undrar också varför du får "påhopp" angående dina hästars hovar - om de verkligen ÄR fina och välskötta om fötterna finns det väl ingen anledning att klaga :angel: igen...

AKO- trist och traditionell typ som gillar att sköta hästar enligt vedertagna metoder...

Det är ingen helgkurs dom gick utan en riktig utbildning av en tjej från USA.

Våra hästar har väldigt fina hovar och tilloch med finare en många skodda hovar så påhopp får man bara för man gör något som är annorlunda.
Hade hovarna inte varit välskötta hade jag nog inte kunnat tävla min häst och rida barfota överhuvudtaget :)

Senast ändrad:

Kul idé, MEN..........

3 hästar kan man inte bilda sig en sanning om- en droppe i havet eler en piss i Missisippi- förmodar jag;)

Självklart.
Men jag har inte ett hundratal Strasserhästar verkade av olika hovvårdare som kan utvärderas av kunniga hovslagare.
Tänkte dock att det kunde vara intressant.
Är detta en gardering, så att om det skulle visa sig att dessa tre faktiskt ser fina ut, så kan man ändå inte tro att Strasserfolk även kan göra bra saker?

Haken med Strasser tycker jag inte är i första hand SLUTresultatet, utan vägen dit.

Ryser fortfarande när jag tänker på artikeln, som är det mest neutrala jag läst i ämnet, om reportern som varit hemma hos Strasser själv. Och där samliga hästar låg i hagen, och Strasser ganska obekymrat förklarade att det var för de var hovömma, och att de rörde sig på gummimatteunderlaget i ladan sen när de kom dit. Då åt de också hö (de låg ute på gräs, i hage alltså, men åt inte).

Där tappade jag HELT tron på att det jag skulle hört innan var skräckexempel.. och undrade också HUR lador med gummimattor etc gick ihop med 'helhetskonceptet' med naturlig hästhållning som är så viktigt. Visst att hästarna hos Strasser var sådana som ägarna gett upp om, och gett henne, men ändå..

Fast detta är ju alltså Strasser själv. Här hemma finns det ju annat folk. Jag känner personligen en Strasserverkare som har ett stort antal hästar som varken är ömma eller ligger mer än normalt. Så man kan ju inte anta att man ägnar sig åt djurplågeri, bara för att man verkar enligt Strassers metod. För jag skulle tro att ingen av hennes lärlingar här lever slavist efter varje stavelse hon skriver. Har inte hört om liggande hästar och gummimattor i stallen här i sverige.

Ja, en skadad häst som skulle avlivas, en envis fodervärd och ett par hästpratare som sa att hästen ville leva.
Den svältes för att rensa ut allt skräp, hade stora liggsår och såg ut som ett skelett när den hämtades hos en av hästpratarna, som haft hand om svältterapin. :mad:

Men inget om barfotafötter vad jag kan minnas.

Ja, en skadad häst som skulle avlivas, en envis fodervärd och ett par hästpratare som sa att hästen ville leva.
Den svältes för att rensa ut allt skräp, hade stora liggsår och såg ut som ett skelett när den hämtades hos en av hästpratarna, som haft hand om svältterapin. :mad:

Men fy :devil:

Vad är det för villfarelse att kroppen måste "rensas" från skäp och gifter? Vad tror dessa människor att tarmsystemet och levern är till för?? Jag ryser långt in i märgen av sådan pseudokunskap..

Fast detta är ju alltså Strasser själv. Här hemma finns det ju annat folk. Jag känner personligen en Strasserverkare som har ett stort antal hästar som varken är ömma eller ligger mer än normalt. Så man kan ju inte anta att man ägnar sig åt djurplågeri, bara för att man verkar enligt Strassers metod. För jag skulle tro att ingen av hennes lärlingar här lever slavist efter varje stavelse hon skriver. Har inte hört om liggande hästar och gummimattor i stallen här i sverige.

Absolut att jag tror det finns 'vettiga Strasserverkare' och då har jag 'bara' att anmärka på att S anser att alla hovar ska verkas likadant, och har en avvikande åsikt om hovbenets läge än expertisen. Jag tycker inte om att det ska normatiseras, one shape fits all.

Men jag tror ABSOLUT att det finns vettiga Strassertrimmare. Kruxet är vad man ska kalla dem om de INTE lever slaviskt efter hennes tro, för det är liksom ett grundkrav från hennes sida. Dvs, hårddra det och en strasserverkare som INTE anammar hela konceptet, är inte en 'riktig' strasserverkare, utan något annat, typ en 'barfotaverkare med strasserinfluenser'

Tack och lov tror jag att de, ffa i ett land med ändock så starkt (i jmf) djurskydd som Sverige har, flest är just 'barfotaverkare med strasserinfluenser' och inte 'riktiga' strasserverkare.

Som sagt, det var en lång infekterad story, och inget med barfotajox inblandat. Men det där med 'den ville leva'

Här är artikel med bild från Aftonbladet. Jag blir fortfarande efter så många år tårögd av bilden på det arma djuret =/

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article39254.ab

I korthet var hästen utdömd av tre olika veterinärer för svåra skador i knäna. Ägaren greppade alla möjliga sista halmstrån, bla att anlita två 'hästpratare'. En av dessa blev mest utsatt i det som följde, just pga att h*n hade uttalat att 'Pinnen ville leva', och ägaren så att säga greppat det halmstrået och tagit fasta på det.

Pinnen stod en period hos den aktuella djurprataren, och h*n var alltså medveten om skicket.

I övrigt är det skrivet spaltmeter, var inslag i Insider och en hel cirkus kring det där, och intresserade kan nog googla sig fram till en hel massa mer information. Men det hör till en annan tråd, då enda korrelationen till dne här tråden är just det att det är så vanskligt att som t ex Strasser då tyckte 'vill den leva/den vill leva'..

Det är ingen helgkurs dom gick utan en riktig utbildning av en tjej från USA.

Som va på tre,sex veckor max???

I USA är det mkt vanligt med sk Intensivkurser på sex veckor.. Dom hovisar som gått dessa kurser och sedan påstår sig vara utbildade i USA (låter ju skitfint) kan fasen inte ens verka en häst i fysiologisk balans,,, ännu mindre sko korrekt...

Kul idé, MEN..........

3 hästar kan man inte bilda sig en sanning om- en droppe i havet eler en piss i Missisippi- förmodar jag;)

Naturligtvis inte en sanning men mkt väl en klar uppfattning om det är en kompetent traditionell utbildad hovis.

Jag tycker grejen är både kul,bra och kommer bli kunskapgivande och skitbra av Skuggi att äntligen våga ta steget .. Tänk om detta i slutändan leder till att flera Strasser nissar gör likadant.:bow:

Vem vet,, till hösten kanske hennes tre Strasserverkade hästar tar steget fullt ut.:grin:

Kan man bara rädda en så har ialla fall inte alla gått förlorade.. Gäller både utförare och djur.:idea:

Tack men det behövs inte, det räckte bra med att läsa den en gång...

Jotack, för mig med. Men finns andra som kanske missade den. Och var det inte du som nyss skrev 'kan man rädda en så..' :devil:

Men den artikeln fick mig att inse att den där tanten MÅSTE ha mer än en skruv lös =/

Som va på tre,sex veckor max???

I USA är det mkt vanligt med sk Intensivkurser på sex veckor.. Dom hovisar som gått dessa kurser och sedan påstår sig vara utbildade i USA (låter ju skitfint) kan fasen inte ens verka en häst i fysiologisk balans,,, ännu mindre sko korrekt...

Okej det kan mycke väl stämma om hovslagarna därifrån men den här kvinnan är ganska känd där för sitt speciella sätt att verka hovarna och inriktar sig på distanshästar.
Det var hovslagare som var med på kursen när hon var i sverige, som efter kursen tänkte om helt och efter dom varit med på disikeringen inte ville sätta skor på en häst igen..
Utbildningen som hon hade på 2 veckor gav hovslagaren mer än vad den vanliga hovslagar skolan hade gett under dom åren som dom gått :)
Det är ganska kul att det funkar på hästarna med innan utbildningen var hästarna ömma och knappt kunde ridas och jag var nära att sko igen men nu funkar det hur bra som helst :)

Vad i :devil:

fick upp länken o allt hår på kroppen reste sig- även i ansiktet- fy f----n.

Vad finns det för folk:eek:

Vad i :devil:

fick upp länken o allt hår på kroppen reste sig- även i ansiktet- fy f----n.

Vad finns det för folk:eek:

Det gävliga är att hon har säkert skaffat sig en ny häst. Var på kurs för en känd tränare en av deltagarna hade tränat för tränaren förut då hade deltagaren haft med en hästsnackare som kunde tala om för ägaren om hästen tyckte om vad tränaren gorde.
Sedan undrar jag varför man inte verkar vanligt kan hästen gå barfota så duger väll det

KL
En statlig utredning håller på med ett lagförslag som föreskriver att skadade och sjuka djur enbart får behandlas i samråd med veterinär.
Det här var ju bra:bow:

Naturligtvis inte en sanning men mkt väl en klar uppfattning om det är en kompetent traditionell utbildad hovis.

Jag tycker grejen är både kul,bra och kommer bli kunskapgivande och skitbra av Skuggi att äntligen våga ta steget .. Tänk om detta i slutändan leder till att flera Strasser nissar gör likadant.:bow:

Vem vet,, till hösten kanske hennes tre Strasserverkade hästar tar steget fullt ut.:grin:

Kan man bara rädda en så har ialla fall inte alla gått förlorade.. Gäller både utförare och djur.:idea:

Självklart får vi förutsätta att det är en kompetent traditionellt utbildad hovis.

Fast, mina hästar har alltid haft regelbundna besök av traditionellt utbildade hovisar, där jag underhållsverkat emellan. Har bara fått höra att det sett bra ut, men när de verkat har hästen varit öm :(

Och du får inte räkna mig till strassernissarna, heller inte sanhcpnissarna, jag följer ingen av dem och har använt båda sidornas hovvårdare vid olika tillfällen.

Två av dem tar helt klart steget fullt ut redan idag, den äldre är mer tveksam och kommer kanske skos framöver. Kanske ska se till att filma lite också, före och efter, kan vara riktigt spännande. Bra ide :bow:

Nu får du det att låta som att mina hästar (och jag) måste räddas pga att de är barfota. Det är väl lite trångsynt? Du har ju inte sett dem, och vet inte hur de mår i sina bara hovar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka