Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Men du... Jag har en häst som tyvärr har fått gå barfota nu i ca 4 månader/2 skoperioder pga att han har haft väääldigt trasiga hovar. Det har lixom inte gått att få på några skor. Så jag har barfota boots på han för att kunna rida och träna normalt!! Vet inte än om jag kan få på riktiga skor nu om några veckor men jag hoppas på det! Sen måste jag tillägga att min tränare såg en stor skillnad på min hästs gång nu när jag har bootsen, Red hela förra och en liten bit i denna termin med skor och sen har jag varit barfota och öm ett tag så jag tränade inte... Sen red jag en gång utan nått och han tyckte pållen min hade ett kortare steg än innan. Vilket jag själv kännde.. Men nu igår när jag red så sa han att det var en stoor skillnad och att jag borde överväga att sko med ngn slags sula för att få lite mer "dämpning" som Bootsen ger (har 12mm sula i dom) Så det är inte dumt att ha boots! Plus att jag nu faktiskt kan rida ut i skogen utan att fötterna trasar sönder helt och hållet!!
Som sagt endel har inget annat val än att ta på ett par barfotaboots på sin häst för att kunna använda den till det den är tänkt!!

Ska väl även tillägga att jag har en sadel speciellt inpassad till min häst med bom!!![/QUO

Tappsko trasiga hovar visst då är bootsen bra.

Inte?

Att inte ha 'vanliga' skor på hästen för att man vill ha allt naturligt, och sedan använda boots, är ju att säga emot sig själv. Ser inget naturligt i att sätta ett par boots på en häst. Att man använder det spelar mig ingen roll, däremot förstår jag inte hur man kan tycka att ett par boots är väldigt mycket mer naturliga än ett par skor. Det är ju i så fall det att man kan ta på bootsen endast vid t.ex. ridning och sedan ta av dem och låta hästen gå barfota, det är ju en stor fördel med boots. Men fortfarande inte särskilt naturligt.

*KL*

DIskutera för/emot barfota kan ni väl göra i en egen tråd skapad för ändamålet?

Jag tror att det är många som inte törs säga att de har hästarna barfota av rädsla för påhopp. Jag känner flera. Sedan är det ett sånt l*vla tjat om att vi som har barfota hästar och använder boots som komplettering inte ska säga att vi försöker göra det som är mest naturligt för hästen, eftersom boots är onaturligt! Om jag använder mina boots ett par gånger i månaden och de är barfota resten tycker jag det är väldigt naturligt. Dessutom tycker jag att det är fler av de som alltid har skor på sina hästar som rackar ner på barfotafolket än tvärtom. Jag har aldrig klandrat någon som har skor på sin häst, men jag får många kommentarer. Ska tillägga att vi har en av våra hästar skodd, eftersom hon inte trivs barfota.

Inte?

Att inte ha 'vanliga' skor på hästen för att man vill ha allt naturligt, och sedan använda boots, är ju att säga emot sig själv. Ser inget naturligt i att sätta ett par boots på en häst. Att man använder det spelar mig ingen roll, däremot förstår jag inte hur man kan tycka att ett par boots är väldigt mycket mer naturliga än ett par skor. Det är ju i så fall det att man kan ta på bootsen endast vid t.ex. ridning och sedan ta av dem och låta hästen gå barfota, det är ju en stor fördel med boots. Men fortfarande inte särskilt naturligt.

Du missförstod mitt svar. Jag har inte min häst barfota för att min inställning är "att allt måste vara naturligt". Det är verkligen inte naturligt att överhuvudtaget rida på hästarna (ur hästens synpunkt)- det är heller inte naturligt att stoppa bett i munnnen - att stalla in dem. Allt detta gör jag :).

Jag har honom barfota för att det funkar och då finner jag ingen anledning att sätta på skor för de få tillfällen han behöver extra skydd. Givetvis har jag min duktige, utbildade hovslagare med mig i detta.

Du sätter på din häst skor för att skydda hovarna - jag sätter på boots. Samma sak. Men skillnaden är att min häst inte alltid behöver dem och då kan jag ta av dem. :)

Ville bara poängtera att det finns massor med barfotahäst-ägare som inte tillhör någon "sekt" utan helt enkelt anpassar utrustning, hästhållning efter vad som passar för just den individen.

Nu föreslår jag att vi lyssnar på ts och inte gör denna tråd till en för/emot debatt för sådana har vi plågats med i det oändliga.

Vi har alla våra hästar barfota och verkar dom själva efter att gått en utbildning för barfota verkning. Jag både rider ute med min häst och tränar och tävlar med honom och man får höra ganska många negativa komentarer och påopp om min hästs hovar och varför vi inte har bett :)
Fast det är kul att alla våra 18 hästar klarar av att gå barfota nu när man rider.

om det är okej att spinna vidare på ursprungs tråden. Det är inte bara barfota som det blivit tystare om. Ett tag skulle alla hålla på med nh likaså akademisk ridning. Listan går att göra hur lång som helst. När man läser olika hästtidningar så skrivs det mindre om altarnativa metoder. Även har jag sett en minskning av reklam om tränare o dyligt.

Det är väl såhär med modenycker.
en del utvärderar o går vidare- till nästa nyhet:devil: eller så lär man sig- av hästen- vad den mår bra av.

här i trakterna har hästarna fått skor o är numera glada hästar- igen.

Jag tror det till viss del kan vara så som det brukar vara med nya "sensations-grejer" - dvs det är nytt och annorlunda och därför uppmärksammas det mer. Sen lägger sig uppmärksamheten mer och mer och man hör inte så mycket om det om man inte själv aktivt söker upp det.

Men finns kvar , ja det tror jag säkert det finns och kanske rensas det värsta bort och fram växer något annat bättre. :)

Det är väl såhär med modenycker.
en del utvärderar o går vidare- till nästa nyhet:devil: eller så lär man sig- av hästen- vad den mår bra av.

här i trakterna har hästarna fått skor o är numera glada hästar- igen.

NU vet jag inte vilka dina trakter är, men jag antar det inte är samma som mina trakter? Det innebär att samma fenomen alltså finns åtminstone lokalt i andra delar av landet med..

Den som är aktiv i dina trakter verkar vara i Sverige from 27/6. Kolla på hemsidan Harmony Horse.

Norrland

Här i mina trakter verkar SAANHCP och Strasser vara nog så etablerade, tyvärr.

Har sett hästar som ömmar på alla 4 och lämnar blodspår i skoterspåren (i vintras). Suck, stackar hästar.

Norrland

Har sett hästar som ömmar på alla 4 och lämnar blodspår i skoterspåren (i vintras). Suck, stackar hästar.

Norrland

Man upphör aldrig att förvånas hur dumma folk kan vara, att låta sina hästar genomlida sånt! Fy f*n rent ut sagt.

Den som är aktiv i dina trakter verkar vara i Sverige from 27/6. Kolla på hemsidan Harmony Horse.

Norrland

Vet, skrev det i ursprungstråden.

Men det är ju en upplärd 'lokal förmåga' som varit mest aktiv här, som tystnat betänkligt, permanent eller tillfälligt pga att 'de stora' varit utomlands återstår ju att se.

Vi har alla våra hästar barfota och verkar dom själva efter att gått en utbildning för barfota verkning. Jag både rider ute med min häst och tränar och tävlar med honom och man får höra ganska många negativa komentarer och påopp om min hästs hovar och varför vi inte har bett :)
Fast det är kul att alla våra 18 hästar klarar av att gå barfota nu när man rider.

Underligt att hovslagarskolan ens behöver finnas när man kan gå en "do- it- yourself- kurs" på en helg eller ett par och sedan sköta sina hästars hovar på ett lika proffessionellt och bra sätt som en utbildad hovis:angel:...

Undrar också varför du får "påhopp" angående dina hästars hovar - om de verkligen ÄR fina och välskötta om fötterna finns det väl ingen anledning att klaga :angel: igen...

AKO- trist och traditionell typ som gillar att sköta hästar enligt vedertagna metoder...

iofs var det sista jag hörde att hovslagarskolan skulle läggas ner i nuvarande form- de blev så till sig i trasorna när det kom krav på utomstående examinatorer:cool:

Beprövade metoder? jovars, provats länge har det ju. Fungerar det? Med den statistik vi har över hältor och hovrelaterade sjukdomar i dag så skulle jag säga NEJ.

TS: Det är väl inte så konstigt att även andrahandsmarknaden blir större när produkter funnits på marknaden ett tag?

Och SANHCP har bildat en förenig... där OLs bror är utesluten:angel:

Och den stora WLD-experten Dan Guerrera marknadsförs nu hårt i sverige, med fint särskrivna annonser.
En av hans elever är verksam i mina trakter. Denne uppmuntrades att ta sig an kundhästar efter 2 verkningslektioner(inga teoretiska lektioner och inga förkunskaper), så h*n fick lite praktisk erfarenhet innan h*n gav sig på sina egna hästar... Jävligt seriöst!

/Migo
barfotaverkare

Senast ändrad:

Och SANHCP har bildat en förenig..
:confused::confused:
Först var det ett förbund- som ska bestå av olika föreningar.
Sen var det ett institut:rofl: Eastman har jag hört talas om.

OL verkar lida av hybris:D

Ja skara läggs ner men nordvik finns kvar och där tar dom in oberoende dommare till slutproven
och flyinge kommer att starta en hovslagarutbildning tror även östersund kommer att starta en men är inte hundra.

Kram

Ja, men det säger en del om kvaliten på en utbildning när lärarna vägrar låta utomstående granska. INte ens studiematerialet lämnas ut.

Men det är klart, en skola som drivs av ett företag med ekonomiska intressen kommer aldrig bli objektiv eller tåla objektiv granskning. Inte nån nyhet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka