Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Nu var du ju rolig:rofl:

sen NÄR tålde Strasser utomstående synpunkter:D

Hon har ju både offentligt studiematerial och har fått utbildningen granskad och godkänd av domstol i europa, så jag ser viss skillnad. Sen är jag inte strasserverkare, så känner inte att jag behöver försvara henne:cool:

Hovslagarutbildningen är mig veterligen berättigad till studielån, vilket gör att den borde tåla granskning.
Dessutom hänvisar myndigheter till den som en slags kvalitetsmärke, vilket de inte har en aning om, eftersom undervisningen inte granskas.

Hade det varit någon annan branch än hästnäringen hade det varit ramaskri för länge sen.

iofs var det sista jag hörde att hovslagarskolan skulle läggas ner i nuvarande form- de blev så till sig i trasorna när det kom krav på utomstående examinatorer:cool:

/Migo
barfotaverkare

Tänkte inte skriva från början, men jag tror faktiskt att du får redovisa den här meningen lite bättre eftersom i nuvarande form stämmer inte en stavelse.

Ja men den skolan har lagts ner men nordvik finns kvar och dom tillåter utomstående komma och granska, bara att komma och hälsa på när du vill under utbildnings tiden (men bäst är om du ringer så dom inte är ute på studie besök)
och flyinge kommer ochså att ha utomstende dommare.

Fattar inte varför alla tjatar om skara då nordvik har haft hovslagar utbildning sedan 1995.

TS: Det är väl inte så konstigt att även andrahandsmarknaden blir större när produkter funnits på marknaden ett tag?

Och SANHCP har bildat en förenig... där OLs bror är utesluten:angel:

Och den stora WLD-experten Dan Guerrera marknadsförs nu hårt i sverige, med fint särskrivna annonser.
En av hans elever är verksam i mina trakter. Denne uppmuntrades att ta sig an kundhästar efter 2 verkningslektioner(inga teoretiska lektioner och inga förkunskaper), så h*n fick lite praktisk erfarenhet innan h*n gav sig på sina egna hästar... Jävligt seriöst!

/Migo
barfotaverkare

Jo, fast det var ju inte bootsmarknaden i sig, utan den plus den plötsliga extrema minskningen av kurser, hovis utsago etc. Helhetsbilden visar ju en klart vikande marknad lokalt.

Ang när verka kundhästar så SANCHP har ju en helgkurs, sen ska tio friska hästar verkas innan nästa steg. Scary... Och dte är ju samma upplägg som den du hänvisar till som oseriös, så dår är ju SANCHP lika oseriöst?

Hon har ju både offentligt studiematerial och har fått utbildningen granskad och godkänd av domstol i europa, så jag ser viss skillnad. Sen är jag inte strasserverkare, så känner inte att jag behöver försvara henne:cool:
.

Nu skulle ju inte detta bli en för och emot tråd, men eftersom den blir det så..

Strassers metoder, eller snarare resultatet av verkningar utförda av certifierade strasserverkare, har inte godkänts offentligt i europeisk domstol, det har däremot flertalet gånger fällts i europeisk domstol för brott mot aktuellt lands djurskyddslagar, ie det har i domstol fastslagits vara djurplågeri det som aktuell häst utsatts för. No need to say att fru Strasser inte sett på de aktuella fallen på samma sätt..

Hovslagarutbildningen är mig veterligen berättigad till studielån, vilket gör att den borde tåla granskning.
Dessutom hänvisar myndigheter till den som en slags kvalitetsmärke, vilket de inte har en aning om, eftersom undervisningen inte granskas.

QUOTE]

Från SHF hemsida

"Av Svenska Hovslagarföreningen godkända utbildningar:

Vad krävs av en godkänd utbildning? Att SHF har insyn i utbildningsplanen, vara remissinstans samt att oberoende granskare examinerar eleverna!

BYS, Biologiska Yrkes Skolan - hemsida
Nordvik Naturbruksskola - hemsida.

Äldre också godkända utbildningar:

Lernia - (numera nedlagd).
Stockholms Hantverksförening - (också nedlagd)."

Va då inte granskas?

*KL*

Visst har detta "mode" avtagit markant under det sista året även om det "ploppar" upp ett å annat nytt ärende. Det syns oxå klart å tydligt på deras kurs utbud och dagens allmänna intresse.

Jag vet bl.a. en hel ridskola norr om uppsala som tidigare va Strasserverkad av självaste, hum hum men som gav upp för nästan ett år sedan och t.o.m. offentligt klargjorde att så skett...

Naturligtvis så är det en å annan individ som överleft och överlever detta sk "mode",, allt beror på grad av verkning och vilket bruk individen är tänkt för. Kort sagt mkt individuellt..

Jag bryr mig inte om ifall en individ är korrekt verkad av en hovslagare eller en "mode" utövare så länge individen inte tar skada av verkningen utifrån sitt tänkta bruk. En nog så fysiologiskt korrekt verning utförd av "mode gruppen" ska berömmas lika mkt som en illa traditionell verkning ska kritiseras, och vise versa.

Har man en individ som är fysiologiskt verkad och utifrån bruk klarar av att gå barfota i alla lägen för det är det som är poängen med att kunna gå barfota så förstår jag inte varför man som ägare till denna häst ska betraktas som pest bara för att man ärligt förklarar att den är verkad av en barfota talliban.

Svaret är dock mkt enkelt till varför man betraktas som pest när man ärligt förklarar detta.

Dom har själva genom sin tidigare aggresiva marknadsföring och aggresiva verkning helt enkelt förstört sitt eget ryckte men börjar nu för dagen visa en mer ödmjuk sida och villiga till att söka hjälp från den traditionella utbildade yrkesgruppen.

Senast ändrad:

Tänkte inte skriva från början, men jag tror faktiskt att du får redovisa den här meningen lite bättre eftersom i nuvarande form stämmer inte en stavelse.

Inte jag heller men lägger in ett pressmeddelande här som är urgammalt.

Källa:Häst Magazinet.

2008-06-05 00:02)Hovslagarutbildningen i landet utökas från 18 till 60 platser från och med läsåret 2008/2009. Skara mister sin status som huvudort. Istället blir Flynge huvudort. Även Wången får utbildningsplatser.

Pressmeddelande från HNS:
Sedan 2004 har ATG Hästklinikerna AB drivit Sveriges Hovslagarskola i Skara.
Målsättningen är att fortsättningsvis erbjuda en, till hela landet, mer geografiskt anpassad utbildning med riksanläggningarna i Flyinge (huvudman för utbildningen) och Wången samt Skara/Axevalla som utbildningsenheter. En av de tänkta nyheterna är att öka intaget så att 60 elever kan examineras per år istället som för närvarande 18 st. Den nya utbildningen planeras utgå från en ettårig grundkurs och start beräknas ske vid årsskiftet 2008/2009. Tillsyn av utbildningen ska, som tidigare, utföras av Sveriges Lantbruksuniversitet. Förändringarna är diskuterade med jordbruksdepartementet.

Ja, jag ser SANHCP som minst lika oseriösa.

Det är jävligt skrämmande att folk tror att verkning är något man kan lära sig på en helgkurs.
Ju mer man vet desto mer inser man att man inte kan!

Att strasser har mängder av fällande domar emot sig är inte sant, och blir inte mer sant för att ni upprepar det. Däremot har hennes utbildning konstaterats vara likvärdig med och även djupare än motsvarande hovslagarutbildning. (minns inte vilket land, men det var ett i europa, undrar om det inte var typ österrike... Anette vet säkert om hon är kvar i tråden.)

/Migo
Barfotaverkare

FLYINGE!? Är det sant??:) Jag har varit såå sugen så många år.
Men avståndet har hindrat mig.

Ja, jag ser SANHCP som minst lika oseriösa.

Det är jävligt skrämmande att folk tror att verkning är något man kan lära sig på en helgkurs.
Ju mer man vet desto mer inser man att man inte kan!

Att strasser har mängder av fällande domar emot sig är inte sant, och blir inte mer sant för att ni upprepar det. Däremot har hennes utbildning konstaterats vara likvärdig med och även djupare än motsvarande hovslagarutbildning. (minns inte vilket land, men det var ett i europa, undrar om det inte var typ österrike... Anette vet säkert om hon är kvar i tråden.)

/Migo
Barfotaverkare

Läs om, läs rätt?

Resultatet av strasserverkning, av henne upplärda och certifierade strasserverkare har flera gånger varit utsatt för granskning i domstol, och befunnits vara djurplågeri. Strasser själv har inte utfört detta verkningar, men av henne utb och certifierads personer. Och hon har trots domarna stått bakom resultatet i minst tre av fallen.

Det är MYCKET möjligt att utbildningsmässigt så är det en gedigen utbildning med alla komponenter. Även om innehållet är åt helvete. För du kommer aldrig undana tt delar av innehåller är i strid med djurskyddslagstiftningen i flera europeiska länder, därav Sverige.

Skilj på äpplen och päron, dvs skilj på hur en utbildning är uppbyggd, vad den innehåller för olika komponenter, vad som krävs för att 'släppas lös' osv, och på innehållet i den. Man kan beroende på vilken myndighet som granskas få en utbildning som utbildningmässigt, kunskapsmässigt och inlärningsmässigt är TIP TOP, men där INNEHÅLLET inte är okej. Djurskyddet t ex tittar inte på hur länge man fick träna och hur många timmar teori och praktik man har bakom sig, de kollar på resultatet. Med skolverket kollar på utbildningsplan, policy, antal studietimmar etc.

De två KAN men BEHÖVER inte båda två vara utmärkta. Sen kan en perfekt utbildning med excellent syfte fortfarande utexaminera folk som inte gör ett bra jobb, det kommer man aldrig ifrån. Men när man redan på utbildningsnivå lär ut någonting som är i strid med exvis djurskydd och beprövad veterinärmedicinsk expertis - ja då ökar risken. Markant.

Förmodar att det låter bättre med bara barfotaverkare- ligger bättre på tungan.:angel:

Man skulle slå sig in på barfota marknaden. Dyra prylar i.a.f men det är väll inte i pengasyfte man utbildar

Jag tänkte just härmodagen att det är trist att barfotatrådarna typ helt försvunnit från buke... Det är alltid spännande att diskutera och jämföra fram och tillbaka, även om det spårade ur ibland :angel:

Jag gissar att orsaken till det bland annat är att nyhetens behag lagt sig. När man just "hittat" något "nytt" som man tycker verkar superbra så vill man gärna frälsa folk till höger och vänster. (jag är iaf sån) Därav alla trådstarter kanske. Men tillslut är alla argument framlagda för och emot, i slutänden finns ingen sanning, bara den enskilda hästen kan avgöra vad som är bra för den.
Och då är det plötsligen inte lika spännande att diskutera kanske.

Jag tänkte dock framåt slutet av sommaren testa en lite kul grej, nämligen att sammanföra tre strasserverkade friska hästar med en traditionell hovslagare som tydligt uttalat skepsis mot dessa barfotaverkare.
Det ska bli jättespännande att höra en hovis syn på friska, strasserverkade hovar tycker jag, och inte skräckexempel på hovar som är felskötta på alla möjliga vis. Om jag får som jag vill så kommer det ut bilder på detta möte framöver, så ska ni andra också få titta och tycka.

I allmänhet tror jag att folk lugnat sig lite kring detta nya, vissa har testat och kommit fram till att hästen inte går bäst barfota, medan andra struntar i diskussionerna och kör på eftersom det funkar.
Att fler boots är till salu kan ju bero på att det finns fler på marknaden, hästens hovar ändrar storlek under invänjningen så man måste ju byta några gånger pga det också.

Fick dock tips att det finns barfotasnack på SHF forum.. så jag tänkte ta mig en tur dit jag.. :idea:

Jag tänkte dock framåt slutet av sommaren testa en lite kul grej, nämligen att sammanföra tre strasserverkade friska hästar med en traditionell hovslagare som tydligt uttalat skepsis mot dessa barfotaverkare.
Det ska bli jättespännande att höra en hovis syn på friska, strasserverkade hovar tycker jag, och inte skräckexempel på hovar som är felskötta på alla möjliga vis. Om jag får som jag vill så kommer det ut bilder på detta möte framöver, så ska ni andra också få titta och tycka.
Kul idé, MEN..........

3 hästar kan man inte bilda sig en sanning om- en droppe i havet eler en piss i Missisippi- förmodar jag;)

Haken med Strasser tycker jag inte är i första hand SLUTresultatet, utan vägen dit.

Ryser fortfarande när jag tänker på artikeln, som är det mest neutrala jag läst i ämnet, om reportern som varit hemma hos Strasser själv. Och där samliga hästar låg i hagen, och Strasser ganska obekymrat förklarade att det var för de var hovömma, och att de rörde sig på gummimatteunderlaget i ladan sen när de kom dit. Då åt de också hö (de låg ute på gräs, i hage alltså, men åt inte).

Där tappade jag HELT tron på att det jag skulle hört innan var skräckexempel.. och undrade också HUR lador med gummimattor etc gick ihop med 'helhetskonceptet' med naturlig hästhållning som är så viktigt. Visst att hästarna hos Strasser var sådana som ägarna gett upp om, och gett henne, men ändå..

Bara hennes försökskaniner*ryser*

Smärtlindring skulle de inte heller ha.:mad::eek:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka