Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?
Men hur kan man vara säker på att förändringen inte är negativ? Om hästen tex får mindre lyft och sväv, kan man veta om det beror på negativa orsaker eller inte?
Jag ska helt klart filma mina lösa på ridbanan, och kanske grusväg också om det går... Skulle ni kunna se om hästen är obesvärad då?
Jag vet att min vuxna valack inte är obesvärad på alla underlag, så jag anpassar ridningen därefter. Men makens lilla häst
verkar helt obesvärad, men tänk om han inte är det ändå??
Mindre lyft och sväv skulle jag se som negativt ja. Samtidigt så som du säger, för mig är det viktigt i vilka lägen den är besvärad. Är den obesvärad i hagen, men besvärad vid vissa delar av ridningen, kan man då undvika det?
SEn, bara för att det inta ska vara enkelt, så skoning kan lösa ett problem och ge ett annat med. Fick ju sko min 1½ åring i vintras tyvärr. Den sk vintern vi hade, lera lera och lera, som frös på. Hårt knöggel. Ungponnyn blev hovöm. Jag och hovis avvaktade, vädret bestod, jag provade sjukhage, vädret bestod. Tillslut fann ingen annan lösning än att ge honom skor och sulor fram. Sulan var så mjuk att man kunde trycka med tummen så sviktade den.
Det värmde mattehjärtat MYCKET att se skodda lille herrn tassa ut, inse att det inte gjorde ont, ta ut steget, våga prova lite trav och sen med bock och pip och brall galoppera ut i hagen.
Det värmde INTE mattehjärtat att se att han biljarderade fram med skor. Där var det dock en pest eller kolerasituation... Efter en månad hade snön kommit och sulorna hårdnat så vi kunde sko av, och han slutade biljardera.
Han kommer nte gå att ha oskodd när han börjar jobba, och jag hoppas verkligen att han växt ifrån biljarderingen alt att man kan korrigera den.
Sen är det ibland som axel säger, man ser inte skillnaden förrän man provar. När mitt förra fbl sto (skodd runt om, sulor fram) fick sulor bak också, slutade hon propsa på att gå på sidan av vägen och övningen 'gå rakt mitt i vägen' blev plötsligt mycket enklare. Hon var helt enkelt så känslig (och plattfot) även bak att hon kände av det, med sulor försvann det. Jag hade dock inte uppfattat henne som öm/känslig bak, utan var en slump eg hon fick sulor bak med, men med dem såg jag skillnaden.
Men det kan vara JÄTTESVÅRT att veta, men att som dus äger kolla skillnaden hur de rör sig på mjukare (gräs, paddock etc) och på grus och hårdare underlag och se om det är en skillnad där är ett bra första steg.