Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så du menar på fullt allvar att det är bättre att de verkar själva- efter en helg med OLOch nu i höst kommer jag tvingas sluta helt med verkningarna för en tid, men tack och lov är de flesta av mina kunder redo att gå kurs och lära sig underhållsverka själva så de slipper vända sig till hovslagare i alla fall.
Men på ett helt plant underlag som asfalt tex, borde det väl inte ömma för att den är barfota? Ellur??.. Har antagit att det är ojämnheter som gör dem ömma, inte för att underlaget är hårt.
Man tycker ju att det borde vara mer stötdämpning utan skor, och därmed vara mer oskönt att smälla i med järnskor...
Jag kommer hålla kursen själv. Och ja, de kommer att kunna fortsätta hålla hovarna i bättre skick än om de börjar anlita någon av hovslagarna häromkring, möjligtvis med något undantag (det finns någon enstaka hovslagare som kan verka hyfsat om man håller lite koll så h*n behåller koncentrationen och inte slarvar). Och jag kommer inte släppa dem vind för våg utan komma och kolla till dem då och då. Det är inte ögonen mina det är fel på.Så du menar på fullt allvar att det är bättre att de verkar själva- efter en helg med OL
Undrar om du någonsin har sett duktiga hovsars arbete?
Var det här riktat till mig? Jag förstår inte vad du syftar på?eller om det beror på att de säger att hästen har ont- den behövs skos fram- där den största belastningen sker.
Jag håller inga veterinärer på avstånd. Tvärtom!Har ju märkt att många inom er branch även håller Vet. utom räckhåll- varför kan man undra- om de nu mår så bra.
Pga slitaget menar du?
Jag ser ju inte riktigt hur mycket han lyfter när jag sitter på, men jag hör ju skillnad, och känner också, att han inte smäller ner dem lika hårt.
Varför smäller de mer med skor?
Och om de då smäller mer med hovarna när de är skodda, hur påverkar det egentligen övriga strukturer? Tänker på benhinneinflammationer (kan de få det?) tex...
De här gick varje dag. Jag var där i två veckor så man lärde sig ju känna igen hästarna. De gick 6 timmarsskift (inkl pauser), sen byttes de ut (de körde ju nästan dygnet runt, droskorna). Gick 6 dagar i vecka, några som såg lite yngre ut gick mindre, ca 4 dagar/vecka.
Dock, du kan nog inte jmf polska droskhästar med polishästar etc. Då när jag var i Polen så det var ENORMA kontraster, och på landsbygden en enorm fattigdom. Och om man tittade på seldonen och stallarna etc för droskhästarna insåg man att det inte direkt var så att hästägaren hade det fett. Dvs, det är mycket möjligt att om de hade haft ekonomisk möjlighet hade hästarna gått mindre.
Då lär det ju snarare vara så att de hästar som inte klarat av den arbetstakten med de förutsättningarna redan var utsållade.