Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Har du sett/ hört när tunga shirehästar m. fl kommer:eek:
De har även ett sånt rörelsemänster att de doffsar ner hufsingarna. size 8 eller så

nå, då kan jag ju heller inte spekulera i varför det minskat, eller hur?

Själv var jag tvungen att säga ifrån mig nästan hälften av mina verkningskunder för snart två år sedan då jag fick besvär med händerna när arbetsbördan ökade för snabbt. Jag hann inte bygga upp styrkan tillräckligt helt enkelt.
Och nu i höst kommer jag tvingas sluta helt med verkningarna för en tid, men tack och lov är de flesta av mina kunder redo att gå kurs och lära sig underhållsverka själva så de slipper vända sig till hovslagare i alla fall.

Men som du ser finns det massor av möjliga orsaker och många kan vara rent personliga.

Jo, kanske det.. :crazy:
Ja, men vet vi att det inte inverkar menligt på hästen att de går så hårt på hårda underlag då?
Och varför går de hårdare med än utan skor?

Men på ett helt plant underlag som asfalt tex, borde det väl inte ömma för att den är barfota? Ellur??.. Har antagit att det är ojämnheter som gör dem ömma, inte för att underlaget är hårt.
Man tycker ju att det borde vara mer stötdämpning utan skor, och därmed vara mer oskönt att smälla i med järnskor...

Och nu i höst kommer jag tvingas sluta helt med verkningarna för en tid, men tack och lov är de flesta av mina kunder redo att gå kurs och lära sig underhållsverka själva så de slipper vända sig till hovslagare i alla fall.
Så du menar på fullt allvar att det är bättre att de verkar själva- efter en helg med OL:eek:

Undrar om du någonsin har sett duktiga hovsars arbete?
eller om det beror på att de säger att hästen har ont- den behövs skos fram- där den största belastningen sker.

Har ju märkt att många inom er branch även håller Vet. utom räckhåll- varför kan man undra:confused:- om de nu mår så bra.

Men på ett helt plant underlag som asfalt tex, borde det väl inte ömma för att den är barfota? Ellur??.. Har antagit att det är ojämnheter som gör dem ömma, inte för att underlaget är hårt.
Man tycker ju att det borde vara mer stötdämpning utan skor, och därmed vara mer oskönt att smälla i med järnskor...

En fråga (om du sagt tidigare i tråden så har jag nog missat det): hur länge har den hästen varit barfota?

Har just nu dragit av skorna på min egna häst och hon är inte alls ömm på gräsunderlag- men asfalt och hårdare sandvägar ömmar hon liiite faktiskt. Hennes steg blir kortare och och "trippar" fram försiktigt.
Eftersom dessa asfaltsvägar och sandvägar är i anslutning till små grusvägar så drog jag slutsatsen att nu när hästen gått på grus så ömmar fötterna lite ändå på asfalten, fast hon inte längre går på själva gruset. Detta kom jag på när jag själv gick barfota och kände efter: man blir lite öm i fötterna om man klivit runt på grus tidigare.

Om du däremot inte går på grusvägar alls så är min teori helt ute och cyklar.
En annan teori är däremot att eftersom järnskor är tyngre så blir det automatiskt ett mer "stampande" i stegen än om de går barfota. Det behöver inte ha något att göra med att hästen är ömm barfota utan att kraften blir inte densamma utan skorna. Det kan man väl själv jämföra med att ha ett par tyngre skor på sig och stampa runt lite (:D), det blir liksom en tyngre smäll än om man har ett par tunna, nätta skor.

Om du inte är nöjd så prova att sko hästen och se om det blir någon skillnad- du kan ju alltid ta av skorna igen om det nu inte blir bättre. Man får ju inget veta om man inte provar.

Så du menar på fullt allvar att det är bättre att de verkar själva- efter en helg med OL:eek:
Undrar om du någonsin har sett duktiga hovsars arbete?
Jag kommer hålla kursen själv. Och ja, de kommer att kunna fortsätta hålla hovarna i bättre skick än om de börjar anlita någon av hovslagarna häromkring, möjligtvis med något undantag (det finns någon enstaka hovslagare som kan verka hyfsat om man håller lite koll så h*n behåller koncentrationen och inte slarvar). Och jag kommer inte släppa dem vind för våg utan komma och kolla till dem då och då. Det är inte ögonen mina det är fel på.

eller om det beror på att de säger att hästen har ont- den behövs skos fram- där den största belastningen sker.
Var det här riktat till mig? Jag förstår inte vad du syftar på?

Har ju märkt att många inom er branch även håller Vet. utom räckhåll- varför kan man undra:confused:- om de nu mår så bra.
Jag håller inga veterinärer på avstånd. Tvärtom!

Pga slitaget menar du?
Jag ser ju inte riktigt hur mycket han lyfter när jag sitter på, men jag hör ju skillnad, och känner också, att han inte smäller ner dem lika hårt.

Här behöver man egentligen inte se hästen IRL och i rörelse, det räcker att studera hovar samt känna hur hästen beter sig vid ridning.

Varför smäller de mer med skor?

Två förklaringar finns här, antingen blir hästen mer bekväm med skon och av den orsaken ett mer bestämt steg. Men järn är hårdare än hoven, vilket kan ge ett högre ljud vid nedslaget.

Och om de då smäller mer med hovarna när de är skodda, hur påverkar det egentligen övriga strukturer? Tänker på benhinneinflammationer (kan de få det?) tex...

Först åligger det ju ryttaren att inte rida mycket på underlag som är skadliga i förlängningen, egentligen är inga underlag skadliga om de sker ridning i varierande form. Det är när ridning bedrivs enformigt som skador uppstår.

Sen har hoven en viss rörlighet vid nedslaget trots att den är belagd med ett järnbeslag, den vidgas fortfarande i skon även fast man känner till att denna rörelse har begränsats lite genom beslaget.

*OT*
Roade mig att titta på hovarna på Roms hästar när jag var nere för några veckor sedan. Alla är i princip skodda men det ser ju inte riktigt ut som vi är vana vid. Underlaget som de springer på är till största delen gatsten och lite asfalt. Misstänker att de måste ha någon form av grepp eftersom en järnsko borde bli hal mot gatstenarna i alla fall. Jag fick av förklarliga skäl inte titta under hovarna, kuskarna hade nog blivit sura om jag hade kommit och dragit en massa i hästarnas ben bara sådär.

rom-2008-039_8844597.jpg

På minf örra dator har jag en BUNT bilder på polska droskhästar. Alla är skodda, och med våra mått mätt ser det BEDRÖVLIGT ut rent ut, för höga, fel vinklar etc.

Dock så av alla droskhästar jag kikade på, så EN rörde sig inte riktigt bra, de andra rörde sig förvånande fint. Och de travar på kullersten, dvs 'snett och vint' blir islaget.

NU pratade ju ingen kusk speciellt bra engelska så tyvärr kunde jag inte höra lite mer hur det var med medellivslängd etc. Men jag tyckte initalt ENORMT synd om hästarna med tanke på hur de var skodda. Samtidigt så iom att de såg fräscha ut (och en del hade en hel del år på nacken) så kanske det fanns en mening med skoningen?

De hade REJÄLA grepp dock, inte brodd utan som förhöjningar på skorna i trakt och tå.

Skodda hästar som går på så hårt underlag brukar oftast inte gå varje dag, vad jag har hört. Är körkarlen vettig har han säkert flera hästar att varva med så att hästarna får vila INNAN de blir halta.
Däremot finns flertalet exempel på att hästar som går i stadsmiljö och gått över till barfota eller barfota med boots ökat sin prestationsnivå markant. Däribland finns både körhästar och ridhästar, mest kända är ridande polisen i Houston.

De här gick varje dag. Jag var där i två veckor så man lärde sig ju känna igen hästarna. De gick 6 timmarsskift (inkl pauser), sen byttes de ut (de körde ju nästan dygnet runt, droskorna). Gick 6 dagar i vecka, några som såg lite yngre ut gick mindre, ca 4 dagar/vecka.

Dock, du kan nog inte jmf polska droskhästar med polishästar etc. Då när jag var i Polen så det var ENORMA kontraster, och på landsbygden en enorm fattigdom. Och om man tittade på seldonen och stallarna etc för droskhästarna insåg man att det inte direkt var så att hästägaren hade det fett. Dvs, det är mycket möjligt att om de hade haft ekonomisk möjlighet hade hästarna gått mindre.

Mja, jag pratade inte om någon speciell häst just nu. Jag vet inte om min häst är öm på asfalt, då vi inte haft möjlighet att rida på det sedan han blev avskodd.
Men snart kommer vi ha möjlighet till att testa barfotafötterna på asfalt :bump: och då ska vi göra det.

Min fundering var mest om det är ojämnheter eller det hårda, som gör dem ömma.

Jo, såklart. Men jag tänkte om man jämför en häst som rids på varierande underlag och som inte smäller med hovarna, jämfört med samma häst på samma underlag som smäller med hovarna.
Borde det inte vara skadligt på något sätt, att dunka ner fötterna sådär? Oavsett om den är skodd eller inte?

Då lär det ju snarare vara så att de hästar som inte klarat av den arbetstakten med de förutsättningarna redan var utsållade.

De här gick varje dag. Jag var där i två veckor så man lärde sig ju känna igen hästarna. De gick 6 timmarsskift (inkl pauser), sen byttes de ut (de körde ju nästan dygnet runt, droskorna). Gick 6 dagar i vecka, några som såg lite yngre ut gick mindre, ca 4 dagar/vecka.

Dock, du kan nog inte jmf polska droskhästar med polishästar etc. Då när jag var i Polen så det var ENORMA kontraster, och på landsbygden en enorm fattigdom. Och om man tittade på seldonen och stallarna etc för droskhästarna insåg man att det inte direkt var så att hästägaren hade det fett. Dvs, det är mycket möjligt att om de hade haft ekonomisk möjlighet hade hästarna gått mindre.

Jag håller med några tidigare skribenter, jag tror inte att intresset svalnat utan snarare orken att diskutera. Jag har nu haft min häst barfota i strax över 3 år och tillhör en av dem som aktivt diskuterade för barfota här på Buke för ett tag sedan. Men man orkar helt enkelt inte med det.

Jag känner numera att de som hade/har intresset för barfota har testat eller känner vid det här laget någon som har gjort det och kan få information av denne. De övriga, kalla dem "motståndare", som var med i diskussionerna mot barfota kommer antagligen aldrig gå att prata med på vettigt sätt och inte heller kommer de att våga/vilja testa barfota, så därför finns ingen anledning att försöka "frälsa folk" (som någon sa tidigare) längre. Vi som vet att det funkar vi fortsätter som vanligt med vårt liv och ridning och diskuterar med de som vill lära sig mer, resten skiter vi i :D Det finns liksom inget nytt att tillägga känner jag, alla fakta är framlagd och den som fortfarande inte inser för-/nackdelar med barfota och skor kommer inte förstå det vid ytterligare diskussion heller.

Antal kurser kan väl ha minskat för att de flesta som var intresserade har gått kurs och numera verkar sina egna hästar? Fast jag vet ärligt talat inte. Men bootsmarknaden har ju ökat betydligt och inte bara den begagnade. Det finns betydligt fler sorter, storlekar och vikter numera vilket kan vara en anledning till att folk säljer sina gamla. Sen tror jag också att färre och färre behöver sina boots och säljer dem av den anledningen. Det var ju ett tag sedan barfota "slog igenom" och många av de som började då har säkert hästar som går problemfritt nu och därmed säljer bootsen till de som precis börjat barfota.

När jag var i Egypten och på Mallorca hade alla droskhästar en gummisula mellan skon och hoven, 1 ½-2 cm tjock. Antar att det var för stötdämpningens skull. De gick också på kullersten och asfalt hela dagarna...

Självklart utsätts de olika hästarna för olika typer av slitage, en häst som arbetar mycket med sina bakben sliter mycket på dem. En häst som ofta går på framdelen, sliter naturligtvis mer på sina framben. Då kvittar det om hästen är med eller utan skor, slitaget är konstant. Om hästen är oskodd och dessutom obekväm med det, kan du få ett slitage i ett område som normalt sett inte skulle påverkas.

Då lär det ju snarare vara så att de hästar som inte klarat av den arbetstakten med de förutsättningarna redan var utsållade.

Mest troligt ja. Men såg man till skoningen så kändes det orimligt att NÅGON häst skulle hålla/vara fräsch, men fanns den del äldre som som sagt var fräscha de med. Så endera var skoningen inte så illa de facto för förutsättningarna som den såg ut, eller så var det bara 'järnhästarna' som blev kvar, de andra sållades ut som du säger.

Jag vet ju inte, då jag inte kan polska och kuskarna bara kunde 'turistengelska'

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka