Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Jag tycker också jag märkt av en viss nedgång inom barfotahästar... Men inte vet jag!

Mina hästar går fortfarande barfota i hagen men vid behov används boa boots vid ridning. Jag är av den uppfattningen att funkar det att hästen är barfota så kan man väl köra på det. Funkar det inte ens att ha den barfota i hagen för den ömmar bör man tänka om.
Vi använde oss av en "barfotaverkare" första gångerna men hästen ömmade bara mer och mer. Sen kom min gamla hovis hit och rättade till, efter det är det ytterst sällan vi har ömmande hovar här.

Det här med naturlig hästhållning är väl bra så länge inte hästarna blir lidande?

Själv använder jag både bett, bomsadel och boots vid ridning.

Jag har funderat på att flytta upp till Västernorrland igen, men är det verkligen så illa på hovslagarfronten att det inte går att få tag på en duktig hovslagare där omkring? Hur långt måste man åka för att hitta en bra hovis om man nu inte har för avsikt att experimentera med några barfotaverkare? :confused:

När skulle hovslagarutbildningen på Wången komma igång, där måste det ju finnas duktiga hovisar?

I sundsvall finns det iaf ett par jäkligt duktiga, i Härnösandstrakten finns det väl någon också. Hit kommer också en väldigt duktig hovis från Uppsala med jämna mellanrum. Så helt tomt är det inte...
Tyvärr verkar de duktiga slitas ut fort, karpatunnelsyndrom och trasiga ryggar till höger och vänster.

Fin häst :love: fast jag kan inte se någon skillnad... :o Kanske syns bättre i rörlig version?

Jag har inte påstått att din häst ömmar, mitt uttalande är generellt för de som skor av och börjar få symptom som är avvikande.

Akademisk ridning är inte tränade för rörelser, har hästen små sådan från början blir de defenetivt inte större. Det blir liksom att rida framåt med bromsen i slagen.

Att verka bort sömhål på ett par veckor har vi sett flera exempel på här på bukefalos, med bilder och allt. Därför utgick jag ifrån att det var möjligt för en barfota häst som slet naturligt på hornet.

Ang bilderna, ja de visar ett avsevärt främst mindre/kortare bakbenssteg efter avskoning.

Senast ändrad:

Akademisk ridning är inte tränade för rörelser, har hästen små sådan från början blir de defenetivt inte större. Det blir liksom att rida framåt med bromsen i slagen.

??? Vadå broms? I den akademiska ridningen strävar man efter att rikta energin uppåt istället för framåt. Man vill ha bärkraft istället för skjutkraft. Det kan i början av ett ekipage utveckling se lite tråkigt ut med den långa, låga formen och långsamt tempo. Men allt eftersom hästen blir starkare och man höjer formen kommer man också tillföra energi. Tanken är också att hästen skall lägga mycket vikt på bakbenen och resa hela sin halskotpelare framtill och därmed lyfta hela bogpartiet flera centimeter uppåt - vilket alltså ger större rörelser fram, större steg och högre lyft i och med att bogarna blir fria.

Detta var ett sidospår från ursprungstråden...

(Ang bilderna, som egentligen inte hör till tråden heller :angel:, så är det en markant skillnad i tempo, med skor går han i mellantempo eller ganska snabbt och på den nedre bilden är det mera arbetstempo, därav säkert olika bakbensaktivitet. Sen har vi tränat ytterligare två år akademiskt sedan den bilden är tagen så han kan samla sig mer nu. Så jag tror inte, men jag kan ju såklart inte vara säker, att det har med skorna att göra.)

Lite OT
Men de duktigaste AR-ryttarna som finns här- har mer eller mindre klivit av det när de förstått att det krävs energi för att gå vidare. Ngt som inte upphovsmannen har förstått:D

Mina hästar skoddes av hovslagaren på Wången en sommar.

riktigt duktig, lång resväg- men ändå billig:banana::bow:

*KL*

Jag måste bara fråga.....

Jag är inte så insatt i "barfotarörelsen" Olika metoder ser olika ut eller? Motsäger de varandra, eller går det ut på samma sak bara olika namn?

Min häst är skodd från 3 års ålder, 9 år i år, har aldrig haft några problem med trasiga hovar, ingen röta, aldrig fått sömstick eller hovböld. Han har aldrig varit halt, aldrig gallig.

VAD skulle jag tjäna på att ta av skorna och anlita en sk "barfotaverkare"??

Det är "naturligt" o nytillkomna hästägare itutas att alla hovisar vill sätta på skor- oavsett om det behövs eller inte.

Även att hästarna mister sin känsel o blodcirkulation av dem- skorna då;)

Det är "naturligt" o nytillkomna hästägare itutas att alla hovisar vill sätta på skor- oavsett om det behövs eller inte.

Även att hästarna mister sin känsel o blodcirkulation av dem- skorna då;)

Just ordet "naturligt" får mig än mer skeptisk.......

Min hovslagare gör som jag säger, jag är ju trots allt hans kund och vill jag inte ha skor så slår han inte på några:angel:

Ang. känsel och cirkulation så vet jag inte vad jag ska säga, det är möjligt, men är inte det poängen? Att han inte ska känna alla stenar:o Om han inte hade cirkulation i hoven skulle den väl dö och ramla av:p

Jag skulle alltså inte vinna något, förutom pengar då kanske, bara begränsat min ridning?

*kl*

ang diskutionen med rörelseskillnad skodd- oskodd finns en hel del intresanta höghastighetsfilmer här: http://www.youtube.com/user/naturhov

Islag i trav, skodd hov: film

islag i trav, oskodd hov: film

samma häst, före och efter avskoning http://www.youtube.com/watch?v=Lw2phL1CYNc

Jag känner att det inte finns så mycket mer att tillägga om hur vikten/skon förändrar stötdämpning/rörelser.

/Migo
Barfotaverkare

Senast ändrad:

*kl*

ang diskutionen med rörelseskillnad skodd- oskodd finns en hel del intresanta höghastighetsfilmer här: http://www.youtube.com/user/naturhov

Islag i trav, skodd hov: film

islag i trav, oskodd hov: film

samma häst, före och efter avskoning http://www.youtube.com/watch?v=Lw2phL1CYNc

Jag känner att det inte finns så mycket mer att tillägga om hur vikten/skon förändrar stötdämpning/rörelser.

/Migo
Barfotaverkare

Tyvärr blockerar mitt jobb youtube av virusskäl men jag ska kolla hemma.

Det är överrullningen du syftar på misstänker jag? Ska googla lite och se om jag hittar några filmer som inte IT-tomtarna blockerat.

nej, islag i marken. Finns film på överrullning också, men jag tycker de här är bra.

"distribution of forces"...

Och:confused:
Det är inte samma häst.

O på bents film- har han pisk som han använder när den är barfota.

Sen ska hästen visas som hos Vet. om man ska se ngn skillnad.
På större volt o hårt underlag samt inte i slowmotion, utan normal trav.
såg ingen skillnad- som man sällan gör på mjukt underlag. Om det hade varit så- är det inte uteslutet att den skulle röra sig markant sämre.

nä ska man visa skillnader så ska det vara uppenbara såna.

Återigen. hästens hov flexar mest i bakre hälften
det har man vetat om sen urminnes tider o fäster inte skon där.

ni visar vad ni vill visa- ingen realistisk jämförelse eller opartisk bedömning- bara för att lura dem som inte kan så mkt.

Senast ändrad:

??? Vadå broms? I den akademiska ridningen strävar man efter att rikta energin uppåt istället för framåt. Man vill ha bärkraft istället för skjutkraft.

På bilderna ser det ut som om bärkraften sitter i tygeln(innertygeln)

Varför så inåtböjd för ställd kallar inte jag detta för då hela ytterbogen far i väg utåt.

Den där ridstilen tror jag inte kan vara bra för hästens bogparti.

Och:confused:
Det är inte samma häst.

O på bents film- har han pisk som han använder när den är barfota.

Sen ska hästen visas som hos Vet. om man ska se ngn skillnad.
På större volt o hårt underlag samt inte i slowmotion, utan normal trav.
såg ingen skillnad- som man sällan gör på mjukt underlag.

nä ska man visa skillnader så ska det vara uppenbara skillnader.

Reagerade jag oxå på,, men eftersom nu detta inte va ngn vetenskaplig utvärdering gjord av opartisk instans så är man väl bra korkad om man inte gör allt för att få fram sitt budskap.

Konstigt att inte Migo själv har noterat detta hon som påstår sig kunna se alla detaljer.

Jag vill också ha bärkraft, massor av bärkraft i min ridning. MEN jag vill även ha massor med påskjutskraft pararellt, massor av energi åt alla håll.

Vad var och en rider och tränar är upp till en själv, helt klart är dock. För att bli bra på något så är det inriktad träning som gäller, att sladda mellan olika discipliner brukar ge mediokra insatser och inget mer.

Att jämför energi i en gångarthäst, mot den häst som rids enligt den akademiska disciplinen är inte möjligt. Jag skulle vilka visa ett exempel på en högt riden sådan.

http://www.ridkonst.nu/

Gå in på mina hästar, klicka på Korall. Där har du filmsekvenser på de olika grundgångarterna mm. Vad vill jag säga med detta? Jo denna ridning skiljer sig avsevärt mot gångartsridning, tror man att bärkraft inte behövs i den så är man hel fel ute. Här vill man ha stor gång med mycket rörelser och massor av energi, inpackad i bärkraft.

Oavsett så är intressena olika, för mig som gärna vill ha mer aktion passar inte akademisk och för dig är det annorlunda. Jag är rätt säker på att en häst kan klara sig oskodd med den typen av ridning som du bedriver, däremot vet jag att våra hästar i nuläget inte klarar av att vara oskodda under nuvarande premisser. Man måste helt enkelt se till förutsättningarna man har, samt den miljö man befinner sig i med sin häst.

Vill bara tillägga...
att de enda gångerna som jag har sett hästar markant förbättra sitt rörelseschema- var vid utprovning av ny sadel.

från en ganska ordinär trav till en trav med schwung o arbetsglädje- från den ena stunden till den andra.

*kl*

Kul att det kom en barfotatråd igen så vi kan kivas lite :grin:
Men det var inte det jag undrade utan det här med hovslagarskolan i Skara som ganska abrupt lades ner :eek: Hovslagarutbildningen var väl 2 årig plus praktik om jag inte missminner mig. Det var tal om att även ge den en treårig inriktning för att kunna ge en mag examen vilket skulle både höja kompetensen och ge yrket lite högre status. Men blev det inte tvärt om nu, ettårig och mer utspridd vilket i sin tur ger skiftande resultat beroende på var och hur utbildningen utförs. Kan det vara något positivt med det?
Är bara lite nyfiken på de närvarande hovslaganas synpunkter.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift, några barfota.....

På bilderna ser det ut som om bärkraften sitter i tygeln(innertygeln)

Varför så inåtböjd för ställd kallar inte jag detta för då hela ytterbogen far i väg utåt.

Den där ridstilen tror jag inte kan vara bra för hästens bogparti.

Det går inte att döma ut en hel ridstil på bara en bild. Det råkar vara så att bilden är tagen precis i en förhållning. Annars kan det se ut så här.

http://i19.photobucket.com/albums/b153/Heimir241/49b3d0b6.jpg

http://i19.photobucket.com/albums/b153/Heimir241/b877d14d.jpg

Bilderna är inte perfekta av andra anledningar, men tygeln är ju lös i alla fall.

Detta är fortfarande två år sedan, han har rest sig jättemycket i formen och musklat om bog- och manke. Man strävar inte efter perfektion direkt utan går igenom olika träningsfaser. Först avslappning, lösgörande, gymnastisering, inlärning av övningar, styrketräning och sen samling. Vi har inte kommit till samling förrän nu efter 3 år. Visst har man prövat innan såklart, men det är först nu hans form och styrka är såpass stabil att han kan samla sig lite längre sträckor.

Boj, säg till om vi kommer för långt ifrån ämnet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka