Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Jag vill också ha bärkraft, massor av bärkraft i min ridning. MEN jag vill även ha massor med påskjutskraft pararellt, massor av energi åt alla håll.

Vad var och en rider och tränar är upp till en själv, helt klart är dock. För att bli bra på något så är det inriktad träning som gäller, att sladda mellan olika discipliner brukar ge mediokra insatser och inget mer.

Att jämför energi i en gångarthäst, mot den häst som rids enligt den akademiska disciplinen är inte möjligt. Jag skulle vilka visa ett exempel på en högt riden sådan.

http://www.ridkonst.nu/

Gå in på mina hästar, klicka på Korall. Där har du filmsekvenser på de olika grundgångarterna mm. Vad vill jag säga med detta? Jo denna ridning skiljer sig avsevärt mot gångartsridning, tror man att bärkraft inte behövs i den så är man hel fel ute. Här vill man ha stor gång med mycket rörelser och massor av energi, inpackad i bärkraft.

Oavsett så är intressena olika, för mig som gärna vill ha mer aktion passar inte akademisk och för dig är det annorlunda. Jag är rätt säker på att en häst kan klara sig oskodd med den typen av ridning som du bedriver, däremot vet jag att våra hästar i nuläget inte klarar av att vara oskodda under nuvarande premisser. Man måste helt enkelt se till förutsättningarna man har, samt den miljö man befinner sig i med sin häst.

Jag förstår hur du menar och inte skall man bara ha bärkraft, men i den klassiska akademiska utbildningstrappan kommer ju skjutkraften först när hästen kontrollerar bärkraften ordentligt. Först då kommer övningar som ökad trav och liknande. Och ingen kan ju säga att en kapriol saknar energi :D Teorin bakom varför man väntar är att bärkraft är svårt för hästen att "lära sig", det är jobbigare och kräver mer av den. Skjutkraft är inget man direkt måste lära hästen för det kan den naturligt i och med att den är ett flyktdjur. Så det är i princip bara att be om det sedan när hästen är redo. Visst skall man lära sig kontrollera skjutkraften också...

Jag förstog inte vad du ville visa med Korall? Jag har sett honom innan och jag har ridit för Katrin själv, men vad jag ser är en häst med full energi, kontrollerad sådan, riktad uppåt och inte framåt. Och jag håller med om att energin är annorlunda hos tävlingshästar exempelvis, men det är absolut ingen nackdel tycker jag. Det är också skillnad på att vara energisk och att vara stressad.:cool:

Jag vill också poängtera för att återknyta till barfota, så är det ingen skillnad på min ridning och din ridning i det fallet tror jag. Min häst hovar klarar gångartsridning lika bra som något annat och jag rider aldrig i ridhus på sand (tex.)

O på bents film- har han pisk som han använder när den är barfota.

Ja, vad klantigt att jaga på den med pisken när den är avskodd, men inte när den är skodd... Dumt och uppenbart att man inte filmar de båda snuttarna under samma förutsättningar...

Ja rider man sådär sakta så....

Menar du att du har fått kortare understödsyta nu?
Bakbenen mer under kroppen?

tycker inte att det är snällt att den ska gå o INTE bära sig alls- i åratal, innan man eventuellt uppnår bärkraft- ngn gång.
sorry för ännu mer OT:angel:

Tja, inom AR tränar man ju bärkraft först och främt, så de är väl ganska snabba med att få hästen att börja bära sig.
Men sedan har de nog högre krav på bärkraften innan de lägger på skjutkraften.

Kolla på "alla" ridskolehästar, mycket bärkraft man ser där? :crazy:
Är ju ännu taskigare.

Fattar inte hur du får AR till att vara dåligt för hästen.. :grin:

Hur rör sig hästen i frihet?
Inte samlad iallafall.

Sen går de flesta inte samlade utan bara korta- nåja- kort trav med lång kropp. inte ngn kraft som bär eller skjuter på- för att bära upp.

en ung häst har som regel ett övertramp som sätts in under kroppen- bär upp den. Tar man bort det- vad bär då?

En häst i bara balans håller ett helt liv.

Vi börjar ju komma lite väl långt ifrån grundämnet nu, men vad ville jag visa med Korall? Ja för mig är detta ingen ökning i trav, det är joggning.
En riktig ökad trav är när hästen fullständigt hänger i luften, och ökningen kommer utifrån att svävet bli längre och högre. Den synen jag har framför mig, är där den hästen tar samma långsida som Korall i tre travsteg det är en ökning i mina ögon i som den på filmen.

Jag vill se en häst spruta energi under ridning, här får jag känslan av total avsaknad av densamme.

Åter till ämnet.

Jag får till viss del hålla med Alexandra, att en viss tillbakagång märks. Flera i min omgivning som tidigare skodde av sina hästar, verkades enligt någon barfotamodell. Här har många faktiskt kommit tillbaka till skor igen, jag har inte velat fråga varför men visst är man allt lite nyfiken på varför?

*knapplån*

Som motvikt till alla som har blivit bättre när de har skott av så kan jag nämna min 3-åring.

Jag drog mig för att slå på skor på lillan (skäms lite faktiskt nu för tyvärr tror jag att jag blivit mer påverkad av alla barfota trådarna här på Buke än jag trodde). Men så en månad innan 3-treårstestet så slog jag på framskor. Efter en vecka så var det en stor skillnad. Hästen hade fått mycket bättre framåtbjudning och rundare, bättre steg. Då bestämde jag mig för att även slå på bakskorna och det blev ytterliggare en förbättring.

Nu när hon har semester så går hon utan skor bak men så fort vi skall börja jobba henne så åker bakskorna på med en gång.

Min lilla visade ingen hovömhet eller liknade och trots detta så blev hon så mycket bättre med skor.

Mvh

Tora

Du kan fråga:D
det kan man alltid- om man inte har skällt ut dem tidigare förstås:angel:

Hur rör sig hästen i frihet?
Inte samlad iallafall.

Sen går de flesta inte samlade utan bara korta- nåja- kort trav med lång kropp. inte ngn kraft som bär eller skjuter på- för att bära upp.

I frihet har hästen ingen ryttare, men visst rör de sig med samling även i frihet, väl mest när de busar och showar...

Det är när en ryttare sitter på ryggen som det blir viktigt med samling, det vet jag att du vet, därför blir jag förvånad när du skriver sådär..

När du skriver "de flesta" menar du då AR-ryttare? Jag vet inte hur många du sett, men alla är ju inte proffs på en gång, och säkert gör många fel. Precis som många andra hobbyryttare.
Men tanken med AR är inte att hålla hästen kort bara, utan samlad.
Har du varit med på någon AR-kurs, så du vet vad du pratar om?

Jag tycker egentligen inte att det är så konstigt att många gått tillbaka till skor, det är väldigt omständligt och man måste ju anpassa sin ridning väldigt mycket.
Såklart blir man intresserad och nyfiken när det pratas så mycket om hur bra barfota är, och det är väl inte fel att prova?

Skulle tro att även en hel del testade att sko av och som upptäckte att det gick lika bra utan. Och dessa personer hade kanske aldrig kommit på att sko av själva.

Dessutom har det ökat intresset för hovar bland hästägarna, och även de som sedan skor på har ju lärt sig mer om hästens hov och hur den fungerar och ska se ut.

Jag vill ha mina barfota, men skäms verkligen inte för att jag kanske måste sko min ena ändå.

*kl*

Vad konstigt att vi då har 11 hästar som går barfota året om, överallt.
Vissa verkas av en vanligt hovslagare, andra är själva utbildade barfotaverkare och verkar sina egna, eller tar hjälp av ngn som kan.

dessutom är det 'helvetesgrus' just utanför hagen när de kommer från hagen, ingen reagerar på det..

anledningen till att vissa använder boots hos oss är på vintern när det är riktit halt, eller de som ännu väntar på att hovarna ska formas och inte kan gå så bra barfota ännu, de behöver också boots, och då behöver de ju nya skor hela tiden eftersom hoven förändras när den ska få sin naturliga form..

Jag har själv min häst skodd eftersom jag inte har 'tid' att vänta med honom tills han skulle sluta ömma, vill rida honom under den tiden, så det blir inte ännu iallafall, eftersom hans hovar också måste få växa till sig med skor först, pga av felskoning i spanien m.m.... men här går hästarna på lösdrift också och får då vänja sig på olika, mjuka underlag till en början.. men här klarar sig alla uutmärkt utan skor :)

Jag har funderat på att flytta upp till Västernorrland igen, men är det verkligen så illa på hovslagarfronten att det inte går att få tag på en duktig hovslagare där omkring? Hur långt måste man åka för att hitta en bra hovis om man nu inte har för avsikt att experimentera med några barfotaverkare? :confused:

När skulle hovslagarutbildningen på Wången komma igång, där måste det ju finnas duktiga hovisar?
Skall du sko din häst finns det väl en och annan som är ok. Och det kommer ju nyutbildade också lite nu och då (från Nordvik, ettårig utbildning) som man kanske skulle våga testa.
Men det krävs lite annat för att de skall verka en barfota häst så att hästen hela tiden får bättre (eller åtminstone inte sämre...) hovar och samtidigt inte blir öm av verkningen. Barfotaverkning enligt mitt sätt att se det lärs helt enkelt inte ut på hovslagarskolorna, eller så glömmer de bort det när de börjar jobba.
Bästa barfotaverkningen à la hovslagare fick jag i Umeå, så det är väl dit man skall isf. Och jag har hört om bra hovslagare i Sundsvall och Östersundstrakten också.

KL

Jag har min häst barfota, han trivs bra med det och är inte ömfotad. Dock så får endast hovslagare verka honom.

Alla de här strasserverkare med flera får absolut inte röra honom. Många är ganska fanatiska och vet absolut inte tillräckligt mycket för att verka en häst.

Alla fel som uppkommer efter verkningen är på grund av att hästen varit skodd.

Dock har jag märkt en nergång jag med. Alla som jag känner som gick på detta har slutat idag och skor sina hästar. De flesta kom fram till att hästen var ömfotad och behövde skor.

Man får se till individerna om de behöver skor eller inte. Det finns inget att allt funkar för alla.

Bedrövligt om man ska vara tvungen att anlita en barfotaverkare om det finns utbildade hovslagare!
Mina hovslagare är fullt kompetenta att sköta om mina hästar oavsett om de går med skor eller utan. Har svårt att tro att en duktig hovslagare inte förstår att verka en hov utan att det ska slås på någon sko, hur 17 fungerar alla avelsston och mindre ponnyer som ofta eller alltid går barfota och alltid har gjort långt innan barfotavågen kom, ifall inte en hovslagare kan sitt jobb?

Jag håller med några tidigare skribenter, jag tror inte att intresset svalnat utan snarare orken att diskutera. Jag har nu haft min häst barfota i strax över 3 år och tillhör en av dem som aktivt diskuterade för barfota här på Buke för ett tag sedan. Men man orkar helt enkelt inte med det.

Jag känner numera att de som hade/har intresset för barfota har testat eller känner vid det här laget någon som har gjort det och kan få information av denne. De övriga, kalla dem "motståndare", som var med i diskussionerna mot barfota kommer antagligen aldrig gå att prata med på vettigt sätt och inte heller kommer de att våga/vilja testa barfota, så därför finns ingen anledning att försöka "frälsa folk" (som någon sa tidigare) längre. Vi som vet att det funkar vi fortsätter som vanligt med vårt liv och ridning och diskuterar med de som vill lära sig mer, resten skiter vi i :D Det finns liksom inget nytt att tillägga känner jag, alla fakta är framlagd och den som fortfarande inte inser för-/nackdelar med barfota och skor kommer inte förstå det vid ytterligare diskussion heller......

Håller fullständigt med dig, med andra ord..... orka! :)

Skall du sko din häst finns det väl en och annan som är ok. Och det kommer ju nyutbildade också lite nu och då (från Nordvik, ettårig utbildning) som man kanske skulle våga testa.

Törs man anlita en barfotaverkare som i bästa fall har en "sporadisk" tre månaders utbildning (och efter drygt ett år anser sig som både gud och är utbränd) så borde man väl våga testa en nyutbildad hovslagare med en bevislig intensiv ett års utbildning med otroligt erfarna lärare som hållt för yrket i minst 10-20 år.

Eller???

Bedrövligt om man ska vara tvungen att anlita en barfotaverkare om det finns utbildade hovslagare!
Mina hovslagare är fullt kompetenta att sköta om mina hästar oavsett om de går med skor eller utan. Har svårt att tro att en duktig hovslagare inte förstår att verka en hov utan att det ska slås på någon sko, hur 17 fungerar alla avelsston och mindre ponnyer som ofta eller alltid går barfota och alltid har gjort långt innan barfotavågen kom, ifall inte en hovslagare kan sitt jobb?

Men det är ju här skillnaden kommer in, hästarna funkar att gå i hagen men inte att rida på dem. Och då heter det att hästen måste ha järnskor.
Men med en annan verkning (och i vissa fall även hästhållning) funkar hästen både i hagen och vid ridning. DÄR är skillnaden!
Sedan att inte alla kan gå barfota oavsett, det är en annan diskussion.

Jag tror absolut att Skuggi (var det väl?) har en poäng i att för att hålla en aktiv, presterande häst barfota krävs det kunskap och engagemang som inte alla har. Och när man provat ett tag kanske man lessnar och går tillbaks till järnsko-grejen för det är ju enklast. Kanske var man inte nöjd med hur det hade fungerat för den enskilda hästen? Vad vet jag?
Men som sagt, så har det alltid varit! Inget speciellt som jag märkt av någon skillnad på nu från tidigare.

*knapplån*

Det jag tycker är mest intressant är att så fort någon säger att med min häst så fungerade det inte att vara barfota så är alltid repliken att: "Du gjorde inte tillräckligt mycket". Det kan vara allt från att man inte väntade ut det hela tillräckligt mycket (hästen har gått oskodd sen den föddes för tre år sedan). Den gick inte ute tillräckligt mycket (gått på lösdrift i hela sitt liv). Du har inte gått på tillräckligt varierat underlag (i hagen fanns det både grus, gräs, gjord och stenigt). Och till sist min absoluta favorit: "Du har inte verkat på rätt sätt" (hästen har slitit väldigt jämt och fint på sina hovar själv och det är väl det som är målet?).

Så hur mycket man än har gjort och upptäckt att det inte fungerar så får man till svar att bara man hade väntat lite till, gjort lite mer eller gått lite längre så hade det fungerat. Det är därför alla hästar kan gå barfota och ingen häst har någonsin behövt skor igen. Man skyller helt enkelt på att man inte gjort tillräckligt mycket. Det hela är så otroligt oseriöst och jag skäms för att jag väntade så länge på att slå på skor på min lilla. Hade inte det varit för alla debatter om att det är så otroligt bra med barfota så hade min lilla fått skor för länge sedan. Skor som hon så tydligt behövde, fast hon i princip fått så gott som perfekta förhållanden för att klara av att gå barfota. Fast det är klart om jag bara hade plågat hästen lite till så kanske det hade fungerat till slut, eller inte...........

Mvh

Tora

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka