Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Jag föreslåt att du läser på lite om hästens fysiologi. Du verkar ha mycket stora luckor.

Mvh

Tora

Jag tror nu att det är du som skall läsa på för jag tycker att hennes påstående är helt korrekt fysiologimässigt och jag håller helt med, hästen är inte färdigvuxen förrän vid 5 års ålder, speciellt inte hovarna. Hovbenet som är ett litet ben har vuxit klart först vid 5 års ålder och skor man hästen innan dess så riskerar man att krympa ihop hovbenet som inte kan växa färdigt. Det leder till små och trånga hovar.

Men hur verkar en sådan hovis då om hästen skulle skos, jag förstår inte hur du menar.

Ja, dessa hovisar har tagit klingan och tagit bort uppstickande hovvägg + en stor del av sulan. Övriga sulan har renskurits hårt. Utflytningar har inte raspats bort, utan tån har bara kapats och så har man satt tåkappan där.

Vid barfotaverkning har de gjort samma, minus kapningen i tån.

Var har du fått den informationen ifrån? :confused: hovbenet har nått sin slutliga form runt 2,5 års ålder. Däremot så föds hästarna med ett hovben utan hovbensgrenar. Dom utvecklas t.o.m 2,5 års ålder.

Varför skulle skorna göra att hästen är slut vid 15-års ålder?

Emindy skrev såhär:

Men i min värld kan du högst sitta in en treåring, ridning sätter man inte igång med förrän hästen är mer mogen rent kroppsligt vid fem. Så slipper man en häst som måste pensioneras vid 15 års ålder.
Det kan ha varit betydelselöst när det gäller hovarna och skoningen och det,...

Det var alltså RIDNING vid tre års ålder som skulle leda till pension vid 15. Inte ev skoning...
Ibland tror jag att folk läser vad de VILL att folk ska ha skrivit... :devil:

Jag tror nu att det är du som skall läsa på för jag tycker att hennes påstående är helt korrekt fysiologimässigt och jag håller helt med, hästen är inte färdigvuxen förrän vid 5 års ålder, speciellt inte hovarna. Hovbenet som är ett litet ben har vuxit klart först vid 5 års ålder och skor man hästen innan dess så riskerar man att krympa ihop hovbenet som inte kan växa färdigt. Det leder till små och trånga hovar.

Som sagt det är många som behöver läsa lite grundläggande hästkunskap. I vilket bok har du läst detta? Vilken studie? Eller är det bara något som något har sagt till dig eller något som du har hört från någon?

Mvh

Tora

Tja.. ganska många är ju det...

Tja och ganska många är ju inte det. Det räcker ju bara att titta på våra äldre avelsmatadorer så ser man att de flesta har kommit upp i en ansenlig ålder. Men tanke på att hingstarna går bruksprovet vid bla 3-års ålder så är ju ridningen tidigt påbörjad.

Mvh

Tora

Har du tittat på hovben i olika utvecklingsstadier nån gång?

"palmar processes" är inte färdigvuxna förrns vid ca fem års ålder. Detta är något som både hovslagare och veterinärer också får lära sig.

Och något som är mycket lätt bevisat genom att tex titta på hovben från 1-2-3-4-5åriga hästar.

kan du själv backa upp 2,5 år?

Hästen kan få trånga hovar antigen genom arv eller genom felaktig skoning. Och felakting skoning är det ju ingen som har försvarat här i tråden.

Men att påstå att hästar automatiskt får trånga hovar för att dom börjar skos när de är unga är ju bara så felaktigt det kan bli.

Mvh

Tora

Ja, dessa hovisar har tagit klingan och tagit bort uppstickande hovvägg + en stor del av sulan. Övriga sulan har renskurits hårt. Utflytningar har inte raspats bort, utan tån har bara kapats och så har man satt tåkappan där.

Jag har personligen inte sett någon hovis jobba med klinga, däremot på Island för ca 10 år sedan och därefter verkar även klingan försvinna mer och mer även där.

Att man måste ha hovväggen aning högre, beror på att hästen inte ska bli sultryckt när ny sko kommer på. Finns säkert en klurig term för det här, som inte jag känner till. Sulan ska renskäras, men inte så hårt att den börjar mjukna och här får ju hovisen vara med.

Här börjar jag fatta noll, du skriver Utflytningar har inte raspats bort?
Och startar inlägget med Ja, dessa hovisar har tagit klingan och tagit bort uppstickande hovvägg + en stor del av sulan.?
I mina ögon borde även utflytningarna ha funnits med i första etappen, eller vad menar du?

Man måste kapa för tåkappan, annars kan den skära in i hoven och förorsaka skador.

Även hovslagare verkar olika beroende på om hästen ska skos eller inte, har fått det vid talat samt upplever det själv med de av våra hästar som går utan skor.

Hästen kan få trånga hovar antigen genom arv eller genom felaktig skoning. Och felakting skoning är det ju ingen som har försvarat här i tråden.

Men att påstå att hästar automatiskt får trånga hovar för att dom börjar skos när de är unga är ju bara så felaktigt det kan bli.

Mvh

Tora

Det är kunskap som även hovslagarna har fått med sig, iaff förr.

Och något som är plättlätt bevisat, genom att titta på kadaverhovar.

Däremot skulle jag vilja se nått bevis öht på att hovformen skulle vara ärftlig till den grad som många påstår idag, eller att föl "plötsligt utvecklar felställningar som måste opereras".
Eftersom de flesta "åkommor" går att sätta i direkt relation till hur de verkas, även hos fölen.

Frågan var när hovbenet var färdigvuxet.

Hur tror du att ett växande ben reagerar om det fixeras?

Det är kunskap som även hovslagarna har fått med sig, iaff förr.

Och något som är plättlätt bevisat, genom att titta på kadaverhovar.

Däremot skulle jag vilja se nått bevis öht på att hovformen skulle vara ärftlig till den grad som många påstår idag, eller att föl "plötsligt utvecklar felställningar som måste opereras".
Eftersom de flesta "åkommor" går att sätta i direkt relation till hur de verkas, även hos fölen.

Frågan var när hovbenet var färdigvuxet.

Hur tror du att ett växande ben reagerar om det fixeras?

De flesta felställningar som måste opereras hos föl är medfödda. Det finns en del förvärvade, t ex senkontraktur och bockhov pga för snabb tillväxt. Observera, för snabb tillväxt, inte felaktig verkning.

Sen visst kan man verka föl helt sneda och vinda med, men dina ex är sådana som uppkommer oeberoende av verkning, och kan gå ruskigt snabbt med (de förvärvade).

Vad menar du med hur växande ben påverkas om de fixeras? Fixera BENEN med skena etc, eller menar du fixera med skor? Om du menar skor finns det ett otal ex på hästar som skotts i ung ålder utan minsta lilla hälsoproblem någonstans. Men det kräver en hovslagare som är en god representant för sitt yrke. Klåpare finns i alla yrkeskategorier, och det finns klåpare till barfotaverkare med, men klåparna kan vi lämna därhän.

Jodå trånga hovar är ärftlig. Bla om man har Lansiär i stammen så skall man akta sig för att dublera detta då det kan ge trånga hovar.

Om man vill korrigera tex en felaktig benställning så skall man göra det inom de första månaderna och absolut senast när fölet är 9 månader. Efter det är tillväxtzonerna slutna.

Fixeras, suck det fixeras inte mer än vad en sko fixerar en barnfot. Dvs passar inte skon så blir det problem. Så är det även med hästar dvs passar inte skon eller om arbetet är felaktigt utfört så blir det problem.

Undrar om inte alla dessa barfotaförespråkare har blandat ihop felaktig skoning med riktigt bra skoning.

Men som sagt det spelar ingen roll igentligen. Min unghäst fungerar bra mycket bättre med skor än utan. Min största beklagan är bara att jag någonsin lyssnade på alla dessa barfotaförsespråkare.

Jag har röntgat mitt stos hovar. Hon har gått med skor så vitt jag vet hela hennes liv (f 92). Inte minsta problem där inte. Fast hon har gått med detta hemska redskap som förstör hästen hovar per automatik.

Mvh

Tora

Emindy skrev såhär:

Det var alltså RIDNING vid tre års ålder som skulle leda till pension vid 15. Inte ev skoning...
Ibland tror jag att folk läser vad de VILL att folk ska ha skrivit... :devil:

Ojdå, jag måste förbereda fullblodsherren på att han är på lånad tid och efter nyår är han helslut.

Han är inriden vid ETT OCH ETT HALVT års ålder. TÄVLAD (treårstest är ju a walk in the park i jmf) vid 2 års ålder.
Vet inte när han fick skor på fossingarna första gången men tippar han var rätt ung. DUbbelfel alltså..

Han löpte från 2 års ålder, framgångsrikt. Nu syns bara de gånger han tjänat pengar i statistiken, men han har som tvååring under loppet av en månad (!) varit 2:a, 1:a och 3:a, och sen har han löpt flitigt säsong efter säsong.

Han är 14 år gammal nu, så jag får helt klart prata allvar med honom och förklara att han borde vara död vid det här laget, inte hålla på med att göra alternativ karriär såhär mitt i den gyllene medelåldern..

Fasiken, jag som räknat med att vi ska nå hans tjugonde år ihop om inte något plötsligt trauma eller liknande kommer emellan..

Läge byta hovis..

Här verkas tydligt annorlunda för skoning och barfotagång. Samma sak gjorde förra hovisen, och förrförra, och..

Min fetstilsmarkering.

Ja, man riskerar att, med korrekt skoning liten risk, med inkorrekt skoning större risk. Frågan man MÅSTE ställa sig när man står och tittar på en ung individ och överväger skor är:

Vad riskerar man om man INTE skor?

Dvs vilket är värst, det man riskerar med att INTE sko just den individen, eller den LILLA risk man tar med att sko den individen korrekt?

Knappast någon eller iaf väldigt få ridhästmänniskor skor lättvindlingt sina småttingar. Det är inget man önskar att göra, varken för hästens skull - eller faktiskt - för plånbokens skull. Men när man står där med en UNG häst och sträcker handen efter telefonluren för att konferera med hovis, då finns det en ANLEDNING. Det är inget lättvindligt beslut. Och grunderna till att man inte finner annan lösning för HÄSTENS skull än att sko ligger till grund på svar på frågan vad man riskerar med att INTE sko.

Vakna ur den svartvita världen.

Lika lite som jag skulle i något läge skott av förra fbldonnan, lika lite skulle jag 'bara för att' spika på pjuck på en tvååring.

Så bra beskrivet. Det tar ju emot att sko en häst i onödan (och nu tänker jag inte på det ekonomiska).

Mvh

Tora

Vilken ras hänvisar du till och vika fakta kan du hänvisa till som styrker ditt påstående???

Hovbenet som är ett "litet ben"???? Mig veterligt är det just hovbenet som bär upp hela hästen.

Det vore väldigt intressant att från dom som vet även skriva när själva hovbenet startar sin tillväxt på ett föl.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka