Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Bedrövligt om man ska vara tvungen att anlita en barfotaverkare om det finns utbildade hovslagare!
Mina hovslagare är fullt kompetenta att sköta om mina hästar oavsett om de går med skor eller utan. Har svårt att tro att en duktig hovslagare inte förstår att verka en hov utan att det ska slås på någon sko, hur 17 fungerar alla avelsston och mindre ponnyer som ofta eller alltid går barfota och alltid har gjort långt innan barfotavågen kom, ifall inte en hovslagare kan sitt jobb?

Alla hovslagare verkar verkligen inte på samma sätt, vi har haft några stycken som faktiskt tar FÖR mycket så hästen blir öm. De har bara skalat av precis som om de skulle sko, och sedan lämnat det så. Inte raspat bort utflytningar eller nått.
Då börjar man såklart undra hur de lär sig egentligen.

Jag har träffat en hovis som faktiskt sa att de inte fått lära sig särskilt mycket om specifikt vad man ska tänka på vid barfotahästar. Han må ha läst på en del på egen hand, då han verkade min häst jättefint utan att han blev öm.

*knapplån*

Det jag tycker är mest intressant är att så fort någon säger att med min häst så fungerade det inte att vara barfota så är alltid repliken att: "Du gjorde inte tillräckligt mycket". Det kan vara allt från att man inte väntade ut det hela tillräckligt mycket (hästen har gått oskodd sen den föddes för tre år sedan). Den gick inte ute tillräckligt mycket (gått på lösdrift i hela sitt liv). Du har inte gått på tillräckligt varierat underlag (i hagen fanns det både grus, gräs, gjord och stenigt). Och till sist min absoluta favorit: "Du har inte verkat på rätt sätt" (hästen har slitit väldigt jämt och fint på sina hovar själv och det är väl det som är målet?).

Så hur mycket man än har gjort och upptäckt att det inte fungerar så får man till svar att bara man hade väntat lite till, gjort lite mer eller gått lite längre så hade det fungerat. Det är därför alla hästar kan gå barfota och ingen häst har någonsin behövt skor igen. Man skyller helt enkelt på att man inte gjort tillräckligt mycket. Det hela är så otroligt oseriöst och jag skäms för att jag väntade så länge på att slå på skor på min lilla. Hade inte det varit för alla debatter om att det är så otroligt bra med barfota så hade min lilla fått skor för länge sedan. Skor som hon så tydligt behövde, fast hon i princip fått så gott som perfekta förhållanden för att klara av att gå barfota. Fast det är klart om jag bara hade plågat hästen lite till så kanske det hade fungerat till slut, eller inte...........

Mvh

Tora

Ja, det är mycket sådär. Och i vissa fall HAR man inte "gjort tillräckligt/rätt".
Men sedan har vi inte precis avlat på hovar som ska klara barfotalivet på mycket länge... Och därför ÄR det faktiskt inte konstigt att många hästar idag inte klarar att prestera barfota.
Vi har genom vår avel försvagat hästen på den punkten, just eftersom man inte haft särskilt höga krav på hovarna.
Det naturliga urvalet hade sållat mycket hårdare.

Så, tills vi avlar hårdare på hovkvalitet, så får vi stå ut med att många måste skos tro jag.

Fast min har bra kvalite på hovarna. Den är det inga problem med. Problemet är att hovarna inte klarar av den onaturliga belastningen att bli riden. För så vitt jag vet så har jag aldrig sett en vildhäst bli riden så det är lite svårt att jämföra där.

Jag ser inte skon som något ont. Jag ser det som ett hjälpmedel för hästen att fungera i ridningen. Visst är det själviskt tänkande men jag vill faktiskt ha min häst till mer än att bara titta på den i hagen.

Mvh

Tora

Du menar att din häst fick skor vid tre års ålder och du har dåligt samvete för att du väntade för länge? Då måste det ha varit väldigt illa!
Jag citerar mig själv:
Sedan att inte alla kan gå barfota oavsett, det är en annan diskussion.

Tragiskt med en häst som inte ens kan gå barfota som unghäst, men det visar väl troligtvis på extremt dåliga gener och något man skall se upp med vid avel, om man ens skall använda en sådan häst vid avel.
Ingen hov, ingen häst. Eller hur!

Om folk dömer ut dig och ditt agerande utan att ens ha sett hästen är det väl ändå deras problem? Det är ju du som har ansvar för din hästs välmående!

Skodde oxå min extremt stora plattfotade 3-åring fram- för halkan som då var- is hela vintern:crazy:

den hade fula dåliga fötter för att uppfödaren verkade den med väldigt långa intervaller.

Den har dock bra material i hovarna- tack o lov.
Ser nu ut som icke plattfotad häst.

Fast min har bra kvalite på hovarna. Den är det inga problem med. Problemet är att hovarna inte klarar av den onaturliga belastningen att bli riden. För så vitt jag vet så har jag aldrig sett en vildhäst bli riden så det är lite svårt att jämföra där.

Jag ser inte skon som något ont. Jag ser det som ett hjälpmedel för hästen att fungera i ridningen. Visst är det själviskt tänkande men jag vill faktiskt ha min häst till mer än att bara titta på den i hagen.

Mvh

Tora
Jag skall inte spekulera i vad som kan ha gått snett, bara beklaga det tragiska att en treåring var tvungen att skos. Helt enkelt för att hovarna då är långt ifrån färdigutvecklade.

Men i min värld kan du högst sitta in en treåring, ridning sätter man inte igång med förrän hästen är mer mogen rent kroppsligt vid fem. Så slipper man en häst som måste pensioneras vid 15 års ålder.
Det kan ha varit betydelselöst när det gäller hovarna och skoningen och det, och du är ju knappast ensam om att vilja rida en treåring... (det är bland annat det jag tycker är så hemskt, alltså inget personligt)

Suck, jag föreslåt att du läser mina inlägg innan du skriver något. Det är så otroligt jobbigt att skriva om samma saker hela tiden. Men låt det gå för denna gången. Jag citerar mitt första inlägg:

"Som motvikt till alla som har blivit bättre när de har skott av så kan jag nämna min 3-åring.

Jag drog mig för att slå på skor på lillan (skäms lite faktiskt nu för tyvärr tror jag att jag blivit mer påverkad av alla barfota trådarna här på Buke än jag trodde). Men så en månad innan 3-treårstestet så slog jag på framskor. Efter en vecka så var det en stor skillnad. Hästen hade fått mycket bättre framåtbjudning och rundare, bättre steg. Då bestämde jag mig för att även slå på bakskorna och det blev ytterliggare en förbättring.

Nu när hon har semester så går hon utan skor bak men så fort vi skall börja jobba henne så åker bakskorna på med en gång.

Min lilla visade ingen hovömhet eller liknade och trots detta så blev hon så mycket bättre med skor."

Hade jag inte lyssnat på alla dessa eländiga barfotaförespråkare så hade jag slagit på skor mycket tidigare. Hästen behövde det tydligen även om hon inte visade någon hovömhet. Hon hade ju knappast gått bättre med skor än utan om de inte gjorde någon skillnad.

Visst är det jag som har ansvaret för hästen och det är just därför jag skäms. Jag skulle inte ha lyssnat så mycket på denna sektliknade rörelse. Faktum är att jag borde inte ha lyssnat alls på dom. Nu kan jag trösta mig med att hon faktiskt inte var direkt hovöm (hade hon uppvisat minsta hovömhet så hade skorna åkt på med en gång). Nu slog jag på skorna bara uti fall att. Hade jag inte varit så dum och lyssnat så mycket på dessa barfota förespråkarna så hade skorna åkt på så fort intensiteten i träningen ökat.

Sen förutsätter jag helt kallt att du förstår skillnaderna på en unghäst som går i hagen och tränas lite lätt och en unghäst som börjar tränas lite mer. Fast det kanske är fel?

Mvh

Tora

Varför skulle skorna göra att hästen är slut vid 15-års ålder?

titta på arméns hästar- gick skodda hela livet- tar det ex. för att få en massa hästar att jämföra med.

min ena häst är 17 o hur fräsch som helst. hovis fullblod är 24 o 28 år.

Äh. Det är mer HUR de används som påverkar- inte om de har skor eller inte.

däremot så åldras nog hästen mer om den ska gå o spänna sig hela livet pga ömhet.

Er filosofi stämmer inte- verkas för mkt. om den inte bara rids på gräs.

en häst blir sällan halt av att vara lite lång i fötterna, men däremot om man tagit för mkt.

Renskärning av sulan ska inte göras på barfotahästar. det ska skydda sulan o det lossnar av sig självt/ vid nötning- när det inte bara är superblöta perioder. DET är naturligt- ingen mänsklig manipulation.

Jag skall inte spekulera i vad som kan ha gått snett, bara beklaga det tragiska att en treåring var tvungen att skos. Helt enkelt för att hovarna då är långt ifrån färdigutvecklade.

Men i min värld kan du högst sitta in en treåring, ridning sätter man inte igång med förrän hästen är mer mogen rent kroppsligt vid fem. Så slipper man en häst som måste pensioneras vid 15 års ålder.
Det kan ha varit betydelselöst när det gäller hovarna och skoningen och det, och du är ju knappast ensam om att vilja rida en treåring... (det är bland annat det jag tycker är så hemskt, alltså inget personligt)

Jag föreslåt att du läser på lite om hästens fysiologi. Du verkar ha mycket stora luckor.

Mvh

Tora

Kommer ihåg när Emindys häst slutade att vilja hoppa små hinder o. sen ville den inte ens galoppera- fattade fortfarande inte att hästen hade ont.

Hur ska en sdn människa kunna veta om hästen ömmar:confused:

Alla hovslagare verkar verkligen inte på samma sätt, vi har haft några stycken som faktiskt tar FÖR mycket så hästen blir öm. De har bara skalat av precis som om de skulle sko, och sedan lämnat det så. Inte raspat bort utflytningar eller nått.
Då börjar man såklart undra hur de lär sig egentligen.

Men hur verkar en sådan hovis då om hästen skulle skos, jag förstår inte hur du menar.

Barfota

(Jag har inte läst alla inlägg till att börja med)

Problemet med barfotametoden är att ägarna är på tok för okunniga för att se när hästen inte klarar av att gå barfota!

Har en shettis med stenhårda fina hovar som min första hovslagare förklarade för mig att sånna skulle gå barfota. Tack & lov har jag idag en hovis som själv har shettisar. De är inte bättre rustade att gå barfota än någon annan häst. Min lilla fick jätteont i både fötter & sedan rygg & är nu skodd runt om för att kunna gå enklare ridning & körning. Han går inte ens barfota på betet för då skulle ryggen pajja igen.

Har träffat på hästar där jag frågat om det inte vore bra att sko hästen då den haft så ont i kroppen att den inte gått att rida på. Först & främst i ett fall såg inte ägaren att hästen hade ont förrän jag visade hur extremt öm den var & förklarade att det var därför den bockade av henne & inte att han var "bånstyrig". Men allt eftersom fick jag förklaringen att hon hellre red mindre än satte skor på hästen. Okej sa jag det kanske funkar. Hon lät bli att rida på ett par veckor & hästen blev lite lite bättre, men hade fortfarande ont i både fötter & kropp. Trist för det var en så ung häst. Jag hoppas att hon skor den snart för den behöver skor även i hagen just nu för att rehabilitera sig.

Klart en häst ska gå barfota om den kan, men VEM avgör om den kan? En auktoriserad hovslagare som i mitt fall med shettisen eller är det hästen? Plocka ut någon som kan muskler & kropp & se hur frisk barfotahästen egentligen är! Vet många hästar som går med hältor flera månader/år innan nån upptäcker det, så hur ska någon som bara glor på fötterna kunna avgöra om hästen är bra skodd/verkad? Kolla på hela hästen istället & se hur den påverkas!

Du menar att din häst fick skor vid tre års ålder och du har dåligt samvete för att du väntade för länge? Då måste det ha varit väldigt illa!
Jag citerar mig själv:

Tragiskt med en häst som inte ens kan gå barfota som unghäst, men det visar väl troligtvis på extremt dåliga gener och något man skall se upp med vid avel, om man ens skall använda en sådan häst vid avel.
Ingen hov, ingen häst. Eller hur!

Jag fick sko vid 1½ års ålder pga ömfotad och sulorna sviktade för fingertryck båda fram. Släkten klarar fint att gå barfota.

Men han är platt, och tunna sulor och tunna väggar. Och påfrusen, upptrampad lera = knöggel (det var obekvämt för MIG att gå på det med gummistövlar..)

Så extremt dåliga gener hovmässigt kan ju diskuteras, däremot plattfotad etc, vilket ofta kan höra ihop med generna. Med underlaget var rena killern och få barfotahästar skulle pallat det.

Han kommer skos senast till våren då han är tre. Helt enkelt för han är platt och ömfotad på grus/sten. Och jag skor mycket hellre än en unghäst, än får alla spänningar i kroppen det innebär om de går och spänner sig under arbete. Dessutom vill jag ge dem en POSITIV upplevelse av arbete och inget annat.

Jag skulle eg vilja tömköra honom, ha honom som handhäst etc nu - men då skulle jag behöva sko, så jag låter bli.

Och ja, såvida han inte är i extrem tillväxtfas kommer han ridas in som treåring, och om han är klar för det fysiskt, dvs inte i kraftig tillväxt, kommer han sittas in i höst.

Håller med här:bow:
en av de främsta barfotaförspråkarna- här- ville absolut INTE sko sin häst före 5 års ålder, men ändå rida på den.

hon var dock så ödmjuk att hon SKREV senare att sen den fick skor blev den en trevlig ridhäst o slutade att "dumma" sig. Att den individen inte klarade av ett barfotaliv för vad som matte ville få ut av sitt. Miljö o användningsområde.

Ser ofta att mindre erfarna hamnar i grupperingar o man lyssnar till den som har mest svada o är ngn som man ser upp till- duktigare än man själv- även om det är helt fel.

de som hamnar i bättre sällskap lär sig mer att se till hästen o dess helhet/ funktion.

det behöver inte vara hästkunniga föräldrar- även om det ger en ständig översyn, utan en bra tränare eller vän/ mentor.

Han kommer skos senast till våren då han är tre. Helt enkelt för han är platt och ömfotad på grus/sten. Och jag skor mycket hellre än en unghäst, än får alla spänningar i kroppen det innebär om de går och spänner sig under arbete. Dessutom vill jag ge dem en POSITIV upplevelse av arbete och inget annat.

Jag skulle eg vilja tömköra honom, ha honom som handhäst etc nu - men då skulle jag behöva sko, så jag låter bli.

Och ja, såvida han inte är i extrem tillväxtfas kommer han ridas in som treåring, och om han är klar för det fysiskt, dvs inte i kraftig tillväxt, kommer han sittas in i höst.

Ja gör inte samma misstag som jag gjorde. Har som sagt dåligt samvete för det fast min igentilgen inte ömmade. Jag tänker också på alla dessa barfota hästar som minsan inte ömmar. Undrar hur många utav dom som igentligen skulle må bra av skor?

Nästa gång så kommer jag att slå på skor och sen ta bort dom istället för tvärtom. Det är svårt att se om hästen ömmar om den kanske bara är obekväm. Det syns inte och man ser det faktiskt inte förren man har slagit på skorna och ser skillnaden.

Sen är det ju så att hästen för stunden kan vara bättre utan skor. Det är ju inte ovanligt att man tex tar av skorna på en travhäst precis före ett lopp just för att den går bäst utan skor. Men det är väldigt sällan som man har en travhäst barfota hela tiden.

Mvh

Tora

Håller med här:bow:
en av de främsta barfotaförspråkarna- här- ville absolut INTE sko sin häst före 5 års ålder, men ändå rida på den.

hon var dock så ödmjuk att hon SKREV senare att sen den fick skor blev den en trevlig ridhäst o slutade att "dumma" sig. Att den individen inte klarade av ett barfotaliv för vad som matte ville få ut av sitt. Miljö o användningsområde.

Ser ofta att mindre erfarna hamnar i grupperingar o man lyssnar till den som har mest svada o är ngn som man ser upp till- duktigare än man själv- även om det är helt fel.

de som hamnar i bättre sällskap lär sig mer att se till hästen o dess helhet/ funktion.

det behöver inte vara hästkunniga föräldrar- även om det ger en ständig översyn, utan en bra tränare eller vän/ mentor.

Jag vet ju att det bästa för en häst är att gå barfota igentligen. Och jag skulle gärna vilja ha mina hästar barfota men när skor behövs så behövs det. Vad jag vet så är det aldrig någon av oss som har envisats att alla hästar behöver skor på samma sätt som barfotarörelsen har envisats att alla hästar skall och kan gå barfota.

Det tycker jag är synd för jag kan mycket väl tänka mig att många hästar idag som har skor säkert skulle kunna gå utan i alla fall på bakhovarna, men som inte gör det. Att upplysa om att många hästar faktiskt kan gå barfota är ju jättebra men denna barfotafanatism att alla hästar kan gå barfota är sorlig. Dessutom att hästens livslängd skulle kortas pga att den är skodd är både tråkig och felaktig.

Även jag blev påverkad att låta min häst gå barfota längre än vad jag igentligen hade tänkt. Jag är ju inte helt ny inför detta med hästar. Även om man aldrig kan lära sig allt så har man ju snappat upp en del under snart 25 år och har även jobbat med hästar proffisonelt. Tänk då när någon nybliven hästägare på 14 år läser denna barfotafanatism som kanske bara har ridit i 4 år på ridskola. Tänk hur lättpåverkade de är och hur mycket deras hästar får lida i onödan.

Mvh

Tora

Kommer ihåg när Emindys häst slutade att vilja hoppa små hinder o. sen ville den inte ens galoppera- fattade fortfarande inte att hästen hade ont.

Hur ska en sdn människa kunna veta om hästen ömmar:confused:

Ja och sedan komma och påstå att bara jag hade väntat tills hästen var 5 år så hade allt gått så bra så. Det är ju lika lustigt varje gång det där "Men om du bara hade.........". För det kommer ju alltid ett men när det inte fungerar. För det är ju inte så att det är någon häst som inte kan gå barfota.

Mvh

Tora

Ser många travhästar som inte travar rent.

Pga spelet har många hästar börjat tävla barfota- på gott men mest ont.

Jag kan ju inte svara för vad andra gör, men de travhästar som har en bra gång och inte behöver balanseras med hjälp av skor brukar gå bäst barfota (obs generallisering, finns garanterant undantag).

Om man tar av skorna för att dölja att hästen travar orent så är nog risken stor att hästen antingen hoppar eller inte orkar trava med i slutspurten.

Men som i alla sporter så finns det rötägg. Tyvärr verkar det inte gå att komma ifrån det. Det tråkigaste är ju att det är djuren som får betala det högsta priset.

Sen glömde jag tillägga att idag så travar många travhästar så pass bra att de kan gå utan balansering. Annat var det för bara 20 år sedan. Då var det snarare regel än undantag att man var tvungen att balansera sin travhäst.

Mvh

Tora

Ja gör inte samma misstag som jag gjorde. Har som sagt dåligt samvete för det fast min igentilgen inte ömmade. Jag tänker också på alla dessa barfota hästar som minsan inte ömmar. Undrar hur många utav dom som igentligen skulle må bra av skor?

Nästa gång så kommer jag att slå på skor och sen ta bort dom istället för tvärtom. Det är svårt att se om hästen ömmar om den kanske bara är obekväm. Det syns inte och man ser det faktiskt inte förren man har slagit på skorna och ser skillnaden.

Sen är det ju så att hästen för stunden kan vara bättre utan skor. Det är ju inte ovanligt att man tex tar av skorna på en travhäst precis före ett lopp just för att den går bäst utan skor. Men det är väldigt sällan som man har en travhäst barfota hela tiden.

Mvh

Tora

Mm precis. Min lilla är ju inte så han stapplar på grus direkt, men det märks att han ömmar. Han har väldigt fin, luftig framåtgripande trav t ex. På grus travar han som en ponnysymaskin. Samma med skritten, har en stor, fin skritt med fint övertramp och framåtgripande framben. Han skrittar rent på grus med, men kort.

Men många tycker ju att man får 'acceptera' att unghästar ömmar/tassar lite. Vilket jag tycker är HELT fel. Nu vill jag inte ha ngn häst öm/tassande, men om jag MÅSTE välja under pistolhot så hellre en vuxen då än en ung.

Jag skulle gärna ha honom barfota, väldigt gärna, för att inte tala om plånboken. Men som sagt, det skulle vara att låta snålheten bedra visheten.

Men man får ju utstå massor med spott och spe. Jag fick ju sko honom en period i vintras som sagt, vilket majoriteten på Buke ansåg jag INTE skulle gjort, trots att han då var stappelöm och inte ville gå på knögglet. Han stod i plan sjukhage ett tag, men det finns ju en gräns för hur många veckor man kan ha en frisk 1½åring i sjukhage innan den helt ruttnar på det liksom.

ANg detta att dra sig för att sko, känner igen det SÅ väl men lite andra förutsättningar. Jag förbannar dock fortfarande mig själv för jag 'drog på det'. Vintern 2004 var en enda jävla isgata här. Jag har alltid haft unghästar och avelsston osv barfota. Det brukar vara lite halkigt för dem ett par veckor höst/vinterövergången, och vinter/vårövergången men annars bra. Den här damen var 1½ som sagt och barfota. Det var iskana.

Jag tyckte att 'det måste snart ge sig, snart kommer snön'. Det gjorde den inte. Damen började stanna på stallplanen och tycka 'för halt'. Jag sandade upp åt henne men det ömsom töade och ömsom frös på så sanden sjönk elelr gled mest. Jag provade spåna, jag provade lägga ut gödsel etc, men nä.. Så jag ställde henne på boxvila i utebox, och tänkte att SNART ger det sig.

Det blev inte bättre, jag lusläste SMHI som hela tiden lovade att 'i slutet av veckan kommer snön'. Men den kom aldrig. Jag pratade med hovis om att sko och han tyckte precis som jag att KAN man slippa är det ju bäst, men går det inte måste vi ju ge henne grepp. Detta var nån vecka innan jul, och jag tyckte att vi skor henne efter helgerna om det inte gett sig då.

Dagen innan julafton halkade hon och vurpade och fick en muskelskada på ena låret. Samt att hon slog sig sned i bäckenet men det visste vi inte då.

Muskelskadan läkte inte alls som förväntad, borde varit bra vid nyår men inte ett smack bättre. Var in till klinik såfort helgerna var över. Som konstaterade att sålänge hon spänner sig i hagen så kommer det inte bli bättre. Hon fick skor och brodd runt om i början av januari och muskelskadan läkte.

Dock för att göra en mycket lång och tragisk historia kort, så snedheten hon ådrog sig av vurpan utlöste ideliga ledinflammationer. Vi fick inte fatt i snedheten förrän oktober (dvs nästan ett år efter vurpan). Den rättades, ledinfl försvann. MEN, lederna hade tagit för mkt stryk, ligament kring kors/bäcken var uttänjda mest troligt så hon återgick i snedhet vid minsta lilla (t ex en vurpa, eller när hon sövdes etc). Hon avlivades 4 år och 11 dagar gammal, lederna hade tagit för mkt stryk av ideliga infl där i 2-årsåldern då hon ju nästan hela tiden konstant hade infl (vi behandlade, hon svarade, en månad senare lika illa).

GISSA om jag kommer spika på skor för att kunna erbjuda brodd utan att dra på det många dagar om det blir en likadan vinter. Om jag bara hade.. så hade hon inte vurpat..så hade allt blivit annorlunda.

Men jag blev halvt hängt när jag skodde henne med, hon förblev skodd hela tiden sen dess, och inga problem med hovarna i fyraårsåldern iaf, de utvecklades som de skulle under uppväxten, och hård, fin hovkvalitet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka