Barfotahästarna på vintern

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Smajlet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 570
Sv: Barfotahästarna på vintern

*kl*

jag kommer detta året för första gången på länge ha min oskodd, hon har aldrig varit skodd innan.

jag fick rådet att inte göra något utan hon skulle klara sig finfint utan dojjor :D

nu håller vi på med inridning så det blir inte mer än några turer i skogen till sena våren skulle jag tro ändå...

Jag hoppas verkligen att du skämtar!!!!????? Det var bland det dummaste jag hört... För hårda vägar i Sverige... Nu får du väl ge dig... Vägarna blir ju knappast mjukare med järn dojjer på...

Nej, men järndojjerna tar slitaget från, om man väljer, de hårda grusvägarna....

Jag hoppas verkligen att du skämtar!!!!????? Det var bland det dummaste jag hört... För hårda vägar i Sverige... Nu får du väl ge dig... Vägarna blir ju knappast mjukare med järn dojjer på...

nee ja skämtar inte:D:D vägarna blir inte mjukare.. men där emot så e en järn dojja väldigt mkt mer slit starkt än vad hornet på hoven är:smirk så de sliter ju mer att ha en häst barfota än med skor på.. en hov växer ju itne hur fort som hälst man brukar ju räkna med att där hoven börjar till längs ut på hoven,de har tagit ett år att växa ut (ojj va krånglit de där va o läsa men ni kasnke fattar ändå?:rofl:) o sen så flexar ju inte hårtpackade grusvägar spec mkt o sen ligger de lös gurs ovan på.. de kan göra så att hästar(inte alla men vissa) trampar inte små små stenar mellan hovväggen och kötthoven o de e ju inte allt för skönt för hästarna.. fast dom stenarena syns inte speciellt mkt utan de är oftast hovslagarn som märker de när han verkar.. o de sliter mer på hovslagarns verktyg.. o de har ja faktisk vart med om i verkligheten inget ja bara läst om.. de va då ägarn till min foderhäst gick med på skonigen.. för hon hade trampat in små stenar som man såg som prickar på hoven.. o till ome en rätt stor sten som man såg tydligt att de var en sten o vår hovslagare kunde pilla ut den och visa den tydligar för oss :S :eek: men den hästen var verkligen inte gjord för att gå barafota.. de finns hästar som klara de.. men ja tror de finns många hästar som faktisk får ont av de.. o en häst måste ju inte ömma för att visa att den har obehag av nått..:angel:

:rofl::rofl::rofl: ja du tydligen finns det bara en sorts vägar i sverige:crazy:

Hej. Mina hästar går barfota och vid isiga vägar använder vi broddade easy boots epics fram och bare bak.

Sommartid har jag faktiskt tagit ut brodden ur bootsen och använt dom med alla hål. Men vi använder endast bootsen sommartid vid heldagarsturer på grus och eller om jag vet att vi ska rida över stora stenar (håller mig mest i skogen)

Och någon is finns det knappt alls i hagarna så där har jag eller hästarna kanske man ska säga haft väldig tur.

Så funkar det här.

Ha en finfin kväll

Jag ändrar ingenting. min barfota dam får vara barfota, till stor del för att hon inte går att sko. Men även för att en barfotahäst ofta klarar underlagen bättre än en skod. Givetvis inte på blankis. men du slipper snöstyltor på en barfota och inte blir det halt såvida det inte är ren is!

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 146
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 546
Senast: lundsbo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 458
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 441
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka