Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Men är det verkligen så utbrett här att ni fått massvis med hästar som lider pga strasser?? Jag trodde det kanske var en och annan som höll på :confused:
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

*lånar*
Hur ofta ska man verka en barfotahäst då? Min två är barfota och ommer nog att vara så ett tag till, om det går. Jag har råkat på en hovslagare som tyckte att han bara behövde komma var 10 vecka eftersom hästarna går så mycket på grusväg. Jag tyckte att det läfö sällan och övertalade honom att komma var 8 vecka istället som de var vana vid. Han tyckte dock att det var onödigt då mina hästar slite sina hovar i samma taktsom de växer, men det tycker inte jag eftersom de har blivit längre sedan jag började med honom i höstas. Jag ska byta hovslagare hade jag tänkt.

Jag hade visserligen en häst tidigare som verkades två gånger om året. Hovslagaren var ute så ofta som var 8 vecka, men "verkade" inte utan han filade bara yttterst lite på hästens hovar. Han var mäkta imponerad av min häst hovar som slets i takt med att de växte och bara behövdes filas lite på med jämna mellanrum.
Men hur ofta tycker ni att man verkar en barfotahäst?
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jag tycker inte man ska bestämma att var 8 vecka får hovslagaren komma ut.

Titta på hur de ser ut istället, ser det bra ut efter 8 veckor vänta lite då...
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Nej, kanske inte, men han ville boka tid efter 10 veckor och ansåg itne att han behövde komma tidigare eftersom de inte har skor. Jag bokade tiden efter 8 veckor oc tyckte att det var bättre eftersom min häst alltid har blivit verkad med den tidsintervallen och alltid sett bra ut i hovarna.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Ja men kör på det då om du tycker att det är bra!=)

Det finns inga regler.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Eftersom de flesta hästar inte är perfekta i sin benställning så behöver barfotahästar ofta verkas med tätare intervaller än skodda. När en häst pga snedhet sliter snett ökar snedslitningen ju mer hoven slits. Ibland kan man fixa till detta genom korrekt vekning. Men det kan vara farligt, det går ju inte att ändra benställningen på en vuxen häst om, man "rättställer"hovarna på en häst som är skev i benen ökar man påfrestingen i lederna.
Om benen är skeva så får man acceptera det o verka därefter även om det innebär att en barfotahov snedslits ganska snabbt.
I det vilda innebär det att en häst som är för sned inte klarar sig.
PL
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Och jag sitter här och tycker att du svarade bra och vettigt och allt det där, men undrar i mitt stilla tröga sinne varför du skrev det till mig?? Vad gäller min förra häst som sällan verkades så kollade min hovslagare på hans hovar ändå när han var i stallet jag hade honom, var 8 vecka. Någon gång fick han ta mer, men oftast tog han knappt något. MEN han hade koll på hovarna så att det inte blev snedslitningar och sånt.

Vad gäller mina nuvarande två hästar så ska jag inom kort ringa en annan hovslagare eftersom jag inte tycker att det är ok att min häst åfr längre och längre hovar trots regelbunden verkning. Tar gubben så mycket som behövs?? Vet en hovslagare som jag har haft tidigare och han är bra.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Du undrade ju hur ofta man måste verka en barfotahäst, vilket ju inte riktigt går att svara på o sen knattrade det bara på.
Ta inte åt dig :angel:
PL
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Eftersom de flesta hästar inte är perfekta i sin benställning så behöver barfotahästar ofta verkas med tätare intervaller än skodda

Efter vilken verkningsmetod går du då? Jag bara undrar ;)
Själv räknar jag med att i stort inte behöva verka under den period vi rider dagligen på liknande underlag (grusväg och skogsväg) annars putsning max en gång i månaden.Nu när det har varit snö och mjukt i hagen en längre tid har jag tagit lite men det beror nog mer på, att hoven håller på och ställer in sig i sitt naturliga läge....efter att ha verkats på konventionellt sätt tidigare ;)

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Hahaha, då tar jag inte åt mig då!

Det är svårt för mig också att avgöra om hovarna är för långa. Vissa hästar har längre hovar äön andra och jag vet inte hur långa mina hästars hovar ska vara. Därför kännes det lite fel med denna hovslagaren jag har nu. Vad tycker ni är ett klart tecken för att en häst har för långa hovar?
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Vad jag menar är att om tex skenan är vinklad utåt vilket är ganska vanligt, ev beroende på att hästen inte fått komma ut ordentligt som föl, så kommer hovens insida att slitas mer o utsidan flyta ut vilket efterhand ökar felvinklingen. Man kan ju försöka stävja detta genom att ta så mycket på insidan att man tvingar in skenan men eftersom benvinklarna inte längre kan ändras får man istället en skadlig belastning på lederna.
Detta är inte fråga om vilken verkningsmetod jag använder utan en rent allmän princip.
PL
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Hmm undrar om det är samma person som säger att hästen föds utan ballar.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Hmm...hur reglerar en häst i vilt tillstånd detta då ingen är i närheten och kan korrigera det.... ;)

Rolle
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Med brodd på easy boots så blir den ett punkttryck just där broddarna sitter. Det blir som om hästen var skodd med fyra punkter i järn bara. Så jag rekommenderar det inte. Bara om skorna har inbyggda brodd i materialet tror jag på brodd (fast även den typen av sulor, t.ex. flappskor så äter sig broddens fäste snabbt igenom plasten och når hov, när den slits. På easy bootsen borrar man hål och sätter i en "mutter" innifrån och brodd utifrån. Nej, usch. Har provat vill jag även påpeka.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Rolle skrev:
Hmm...hur reglerar en häst i vilt tillstånd detta då ingen är i närheten och kan korrigera det.... ;)

Rolle

Det händer väl kanske inte lika ofta då i vilt tillstånd eftersom hästen är ute hela tiden från början , men om hästen har skeva ben så spelar det väl en mindre roll eftersom ingen rider på den och på så sätt inte får förslitningsskador pga fel vinklar mm.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Är det Strasser du menar? Strasser som säger att man skall verka, göra sulan tunnare för att få till en "bättre" hovmekanism (då sulan är tunnare och ger efter mer :eek: ) och sedan ge alla hästar samma vinkel. Verkar inte som något man bör hålla på med. Man kan väl lära sig att sköta hästars hovvård mycket själv utan att behöva ta till så extrema metoder? Strasser rekommenderar jag INTE och är någorlunda påläst själv om hovar och hovvård (bara lite om Strasser, men det lilla jag läste räckte). Eller vad säger du Rude som ju är hovslagare, om just Strasser är att rekommendera eller ej?

Att tunna ut hästens sula låter i mina öron som djurplågeri. Fast jag kan ju ha missförstått hur man gör och hittat en alldeles felaktig sida på internet.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

De inkorrekta sorterar naturen bort. Det dör om deras felaktigheter är för stora.

Hälsning Maja
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Som Stopek skriver, vilket jag även skrev i mitt tidigare inlägg eftersom jag visste att frågan skulle komma upp. Läs!
PL
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
485
Senast: Glimra
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
10 293
Senast: Sezziyanen
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 860
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 707
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp