Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Ja det är väll det som är meningen antar jag?

Kan det vara så att det är skon som gör så att din häst har dåliga hovar?

Inte i ditt fall men i någon annans?

Meningen ÄR att man ska tänka till på att skon kan ha inverkan på din hästs hovar, en person undrade ju vad en sko kan ställa till med och här är en grej...

Jag tänker inte ta det tillbaka, det är ju sant...
Sen att det inte är så i alla fallen vet jag men det har jag alldrig påstått, att ni tolkar det som så är ju inte mitt fel...
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Ahh, men nu har du helt fel!!!

Man vänjer ALDRIG en barfota häst vid hårt underlag!!
En häst har rätt till en övergångsperiod och då får man hålla sig till mjukare ställen om hästen inte klarar av att gå på hårdare underlag!
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Frågan är var man djurskyddsmässigt skall dra gränsen för att rida en ömfotad häst på hårt underlag.
Jag anser själv att jag passerade den gränsen när jag på allvar försökte få min häst att fungera barfota förra året.
Ett av problemen med Strasser är att hon inte har några sådana hämningar, hon anser att det aldrig överhuvudtaget är motiverat att sko en häst.
PL
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jamen sa jag att det var FEL på det du skrev eller att det var någons FEL att jag tolkat det som jag gjort. En tolkning är aldrig fel, den är endast en tolkning.

Inget är fel.

Visst kan det vara skorna som är orsaken till ett problem.
Har aldrig påstått något annat.

Det enda jag vill komma till i det här är att folk tolkar allt på sitt eget vis och sedan är det ingens FEL ifall tolkningen är oriktig.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

pajkastning är och förblir en aktivitet utförd av politiker och barn...skit ner er! Vad sysslar ni med va? Hur låg är genomsnittsåldern här?
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

emindy skrev:
(ursäkta, men jag kan inte låta bli)
VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ ATT HA HOVARNA BARFOTA? de har fungerat i miljontals år.

Jaså, men nu fungerar det inte för alla.
Hästarna används inte på samma sätt som för "miljoner" år sedan. :smirk:
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

emindy skrev:
metoden jag förespråkar rekommenderar ingen att verka oftare än med fyra veckors intervall. Bara i nödfall får intervallen vara kortare och då inte under någon längre period.

Men hur kan du (din metod) rekomendera vilken pajas som helst att börja skära i hovarna ! ? :confused:
 
Senast ändrad:
Strasser metoden.

Mina hästar sliter ut sina järnskor på 4:a veckor.
Hur kan nån påstå att ALLA hästar i ALLA lägen kan gå barfota? :confused:
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

peter_lundin skrev:
Frågan är var man djurskyddsmässigt skall dra gränsen för att rida en ömfotad häst på hårt underlag.
Jag anser själv att jag passerade den gränsen när jag på allvar försökte få min häst att fungera barfota förra året.
Ett av problemen med Strasser är att hon inte har några sådana hämningar, hon anser att det aldrig överhuvudtaget är motiverat att sko en häst.
PL

Djurskyddsmässigt kan man ju undra om det är för hästens bästa man sätter på skor. Det skon gör som här anses helt ok tydligen är att människan kan använda hästar utöver deras biologiska kapacitet, eftersom den inte känner skadan i sina hovar. En sko kan aldrig förbättra kvaliteten på en hov eller dess horn, den kan endast bedöva genom att minska blodcirkulationen och därigenom hämma nervfunktionen.

Därav kan det aldrig ur djurskyddssynpunkt vara motiverat att sko en häst. Djurskyddet borde inrikta sig på att begränsa användningen av sjuka djur. En häst som har så dålig kvalitet/är så sjuk i sina hovar att man inte kan rida den utan bedövning/skor borde naturligtvis inte ridas. Det är till detta som Dr. vet, Hiltrud Strasser har hämningar.
Var vänlig sluta med ditt förtal.

Det räcker inte med att ta av skor för att återställa hälsan. Det krävs en korrekt verkning, och goda levnadsomständigheter, som återställer hovmekanismen och därmed möjlighet till blodcirkulation och cellmetabolism. Ju större skada desto längre tid behövs för läkning, om det överhuvud taget är möjligt.

Ann
 
Sv: Strasser metoden.

Använd ögonen! Det finns en tråd fastklistrad på detta forum där allt angående barfotametoder ska vara!
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Hej

Jag vill höra hur ni ser på följande forskningsresultat av RM Bowker. Enligt den forskning som presenteras i länken nedan så stärks barfotafolkets teorier. Bowker menar att hoven alltid anpassar sig till det underlag hästen går på. Har hästen en sko, vilket höjer stråle, sula och hörnstöd från marken så att endast en mycket sparsam kontakt med underlaget är möjlig, så skulle enligt Bowker delar av hoven kontraktera. De delar som är mest utsatta är trakterna som blir trånga. Det leder också till en tunn och känslig sula. Det blir ju då begripligt varför skodda hästar blir ömma när de skos av.

Om däremot hästen erbjuds ett varierat underlag så kommer hästens hovar att anpassa sig till det underlag den går på (omställningsperiod). I och med det så skulle det alltså vara rent förödande för ett föl att stå på ett mjukt underlag i boxen för att sedan släppas ut i en mjuk gräshage.

Det skulle också innebära att hästar med skor måste skos så att åtminstone strålen erbjuds ständig kontakt med marken. Går det? För att nå ett gott resultat menar Bowker att hästens trakter måste vara så låga att hela strålen har kontakt med marken. Om inte strålen stimuleras av underlaget så kommer hoven att kontraktera d.v.s bli hältrång. Hur ser ni på detta?

http://www.ivis.org/proceedings/AAEP/2003/bowker/chapter_frm.asp?LA=1
Här finns en sammanfattning av Bowkers forskning http://cvm.msu.edu/news/press/phytrim.htm

Ideaal
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Så länge Strasser o hennes lärjungar står för de åsikterna är det inget förtal!
PL
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

peter_lundin skrev:
Så länge Strasser o hennes lärjungar står för de åsikterna är det inget förtal!
PL
Du menar åsikten att man inte ska använda en häst utöver dess biologiska kapacitet?
Ann
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Går det att sko så att strålen tar i marken? Javisst går det, om man dessutom inte sätter mer än 6 söm behåller hoven största delen av sin rörelse vid belastning.
Faran är då en del hovslagare skor med smal sko och sen raspar hovens utsida till skons mått. Då kommer hoven att växa ner på utsidan av skon och en effektiv "låsning"av mekanismen erhålls.
En korrekt utförd skoning är långt ifrån så skadlig för hoven som det ibland hävdas, det är inte perfekt att sko men det är tyvärr inte barfotagång heller.
Är själv hovslagare, har en skodd pålle o 5 barfota i hagen.
Vet av egen erfarenhet att en korrekt verkad hov som skos visar upp alla tecken på hälsa som en barfotahov gör, med god tillväxt, frisk sula och stråle.
Gör man fel blir det fel, skor eller ej!
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Om att använda hästen över dess biologiska kapacitet innebär att sko den för att hindra ömhet eller hindra den från att halka så tycker jag det är helt OK.
Strasser anser att det bara är att låta den gå på hårt underlag tills den vant sig.
Om den inte vänjer sig så skall den inte användas? Men då kan den haft ont ganska länge!
PL
 
Sv: Strasser metoden.

Om Boj sover får du kanske behålla din tråd ett tag :devil: :devil: :devil:

Men du, det finns tjockare skor att få, då kanske dom klarar 6 veckor och det blir lite hov att verka, det är ju inte kul att få nederdelen av hoven perforerad, även om det går fort att verka, riv av längs den tandade kanten,,,,
Tala med din hovis, tjockare skor kan hjälpa dig få bättre hovar och ekonomi :)
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jag rekommenderar folk att gå kurs i att verka sina egna hästar.
Det är väldigt lärorikt och uppskattat och de flesta klarar efter en sådan kurs av att verka sina egna hästar enligt den här metoden.
Det är inte meningen att man skall vara helt själv heller utan man skall låta någon kunnig titta till hovarna med jämna mellanrum så att man är på rätt väg.

Även om man inte har för avsikt att faktiskt verka själv (alla har inte tid eller ork) får man en helt annan insikt i hoven och vikten av god hovvård.
 
Sv: Strasser metoden.

Om hästen inte har en balanserad skoning kan den slita mycket på sina skor.
När hästen får rätt vinklar och sätter ner sina fötter, trakt först(jfr med slänger/hasar/glider/skruvar hovarna i stegen) så blir inte slitaget lika stort.
mvh t
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

ang "rätt skodd"
Synd att 95 procent av alla skodda häsar får dras med dåliga hovslagare, för nåt strålavtryck ser jag sällan i snön, på grusvägen, i ridhuset, på stranden.. Däremot ser jag väldigt många oerhört deformerade hovar när jag åker med min häst till ridanläggningen. Att hästarna ändå har öronen framåt o utför diverse konster förstår jag inte. Men så håller de enligt statistiken inte så lång tid heller idag, tävlingshästarna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
485
Senast: Glimra
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
10 300
Senast: Sezziyanen
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 860
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 707
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Shettistråden del II
  • Halmpris 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp