Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Till alla

Moderator Boj!

Måste ALLA barfota inlägg samlas under en och samma jävla tråd? Det går fan inte att läsa eller hålla sig ajour på något sätt utan att tvingas läsa femhundra andra inlägg.
Måste väl vara ok att ha en egen barfota avdelning istället för bara en sketen tråd?
 
Sv: Till alla

Instämmer, det var ett effektivt sätt att döda debatten i ett ganska brett ämne.
Ren klåfingrighet! Dags att avsluta det försöket.
PL
 
Sv: Till alla

Jag började med Old Macs, var ganska nöjd. Lite krångliga att få på "rakt", men man lärde sig.

Sedan har jag provat Boa, är nöjd hittils. Men jag har sett hästar som fått skav av dem.

Idag provred vi Epics med broddar. Det var stora testardagen så vi red dels på is och dels i djupsnö à la Norrland (snön gick upp till magen på hästen). Vi är nöjda allihopa! Både jag, hästen och hästens skötare.

Nästa helg hoppas vi på att kunna testa Boa på samma sätt, dvs rida både på is och i djupsnö.
 
Sv: Till alla

Det kanske var meningen att döda debatten då det blev så mycket pajkastning och gräl?
Kanske inte riktigt rätt sätt, men förståeligt
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Varför inte skapa en egen underrubrik under Generella för denna typ av trådar. Kallad t.ex. Alternativ hästvård/hantering. Sedan får väl folk lägga saker där de själva tycker det hör hemma. Det fanns ju innan inget NH och då blev det en massa tjat om det ämnet. Men nu skulle jag tro att "likar" får diskutera ifred.

När man är nyfrälst vill man ju helst lära sig mer av likar med samma syn. Senare kan man ju komma tillbaka till det lite mer breddade utbudet. Som nyfrälst vill man gärna även frälsa andra, vilket många gånger blir lite tokigt och då får de nyfrälsta ägna mer energi åt att munhuggas istället för att lära det som finns att lära inom området. Det är också lätt att man låser sig fast vid vissa synsätt om man blir attackerad och envist står kvar.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Red själv ut igår en längre runda i snön med old mac på fram o barfota bak. Har aldrig vågat rida ut i snön innan med järnskor då
jag var jäkligt rädd för att halka. Nu hade hon bra grepp med bootsen på o det var ju jätte härlig känsla! Nu får det gärna vara snö
hur länge som helst..
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Har du aldrig vågat rida ut i snö med järnskor??!!?+ :confused:

Idag red vi fem ekipage med järnskodda hästar på en 2,5 mils tur på snöpackade skogs- och grusvägar med bitvis isgata, i alla de tempon. Galoppintervaller i uppförsbackar osv. långa travpass. Så som du förstår är jag oförstående. Fast du kanske menade tvärtom att du förut inte vågat rida i snö utan järnskor.

En av hästarna idag tappade en sko mot slutet och då blev det halka av.

Hälsning Maja
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jag började med Old Macs, var ganska nöjd. Lite krångliga att få på "rakt", men man lärde sig.

Sedan har jag provat Boa, är nöjd hittils. Men jag har sett hästar som fått skav av dem.

Idag provred vi Epics med broddar. Det var stora testardagen så vi red dels på is och dels i djupsnö à la Norrland (snön gick upp till magen på hästen). Vi är nöjda allihopa! Både jag, hästen och hästens skötare.

Nästa helg hoppas vi på att kunna testa Boa på samma sätt, dvs rida både på is och i djupsnö.


Hej!

Fungerar Easyboot Epics bra med broddar?

Jag ringde och hörde mig för (typ ett år sen) om broddar till EB och då rekomenderade dom INTE att brodda då hästen kunde halka om brodden gick sönder och att det blev väldigt ostadigt med broddar. Sen var dom dyra, runt 30 kr st sa dom! Jag blev avskräckt totalt!
Det var kanske för att jag har en större häst och hade storlek 3(14-15 cm:s hovbredd)? :confused:

Nu vet jag ju inte hur jag ska göra, är det säkert att brodda easyboots?
Har funderat och man kan göra en plåtsula med ditsvetsade gängor för brodd. Lägga i den i bootsen och broddarna kommer ut genom sulan. Vad tror ni om det?
Men man måste iaf göra hål i bootsen är det dåligt?
Blir inte gummisulan försvagad då?

Mvh Lisa
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

De här broddarna är en svensk lösning och kostar 50kr/boot med fyra brodd i varje.
Det finns en lösning med metallplatta som en av mina verkningskunder har utvecklat men den har inte tagit sig ut på någon marknad än eftersom det blir svindyrt; 500kr per par tror jag. Plåtsulan måste vara tillräckligt tunn för att inte göra bootsen för små, samtidigt som den måste vara tillräckligt tjock och slittålig för att inte slitas ut och böjas.
För yrkesverksamma draghästar kändes det som om det skulle kunna vara rimligt, men för ridhästar känns det lite overkill.

Jag tycker inte alls att det känns "vingligt" med brodden. Min har storlek 3 och 2.
Dock tror jag att man måste tänka på att sätta brodden så långt ut som möjligt mot kanterna så att plattan mot hoven hamnar så mycket under bärranden som möjligt för att undvika att de börjar vika sig inåt/uppåt. Jag har nämligen sett det på brodd som var placerade lite längre bak i tån.
Dessutom skall man INTE sätta i bara tre brodd som easycare rekommenderar. Det blir ju då två brodd i trakterna och en fram i tån. Vansinne!! Men det kanske jag inte behöver säga till svenskar...
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Hej!

Jag har en stor fjording som väger runt 600 kg och jag tycker att brodda i enbart gummisulan på bootsen skulle bli lite vekt?
Nu blir det ju mest skritt och lite trav (körning och ridning).

Jag tycker också det var väldigt tokigt att rekomendera 3 brodd/boot!! Jag smidde egna planer oavsett vad som stod och vad dom skulle säga :devil: (tänkte ta 4 st brodd i varje :D ).

Men sen när jag ringde så blev det inte tal på hur många brodd/boot utan dom var såå negativa och det var lite läskigt. Man trodde ju det var värsta dåligt att brodda! Men det är ju klart, dom menade väl med 3 brodd/boot och stor häst blir det ju ostadigare, iaf på hårt underlag.

Men det är väl därför man broddar för att kunna rida/köra på vägar där det förekommer is och hårdpackad snö.
Jag har tänkt att om jag broddar så ska det vara under/nära bärranden.

Är det nån som har en bra blid på Easyboots Epics?
Har sett en bild med den är inte så bra, nån som har samma boot fast i andra vinklar?
Blid på broddarna?

opr00IWF.jpg


Mvh Lisa
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Om du har tålamod att vänta i fem minuter så skall jag ha lagt upp recensionen på min testritt på min hemsida...

nu så!
testen
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Är det då man ska ta lite i taget (typ efter varje ridtur)?
grund ideen att hästen ska gå barfota är väl iof bra. Men ibland funkar det bara inte. Att sedan vem som helst ska börja karva i fötterna är VANSINNE! Ingen kvalificerad yrkesmänniska borde rekomendera dylikt!!!!
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

metoden jag förespråkar rekommenderar ingen att verka oftare än med fyra veckors intervall. Bara i nödfall får intervallen vara kortare och då inte under någon längre period.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ VANLIGA JÄRNSKOR?
Dom har fungerat i flera hundra år.

(ursäkta, men jag kan inte låta bli)
VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ ATT HA HOVARNA BARFOTA? de har fungerat i miljontals år.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Inget fel men många hästar fungerar inte till vad vi vill använda dom till barfota, dessutom har de under under de sista tusen åren eller så inte avlats på att gå barfota :angel:
PL
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Sant. :bow: Min häst klarar inte att ridas om han går barfota. Hovarna spricker och skit trycks in i hoven pga hans mjuka hovmaterial. Han går bara barfota när han vilar, om det ens går då. :crazy:
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Kan du gissa varför din häst har så kass hovkvallite?

Det är just därför man förespråkar barfotagång...
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Han har gått barfota på bak hela sitt liv och de hovarna var alldeles sönder och fulla med hålväggar när jag köpte honom. Då ska tilläggas att han verkades av en kunnig (så vitt jag vet) hovlsgare hos sin förra ägare. Hovarna fram är mkt bättre och de har varit skodda hela tiden förutom på sommarhalvåret, då han gått barfota. Enligt utbildade och kunniga hovslagare har han helt enkelt väldigt MJUKT hovmaterial, det spricker inte på något vis eller liknande, det är mjukt och fint. Men just det att det är MJUKT gör att skit som stenar etc trycks in i hoven och skapar hålväggar. Hans hovar kommer inte bli hårdare av att gå barfota, de blir kanske härdigare. Hans hovmaterial är som det är. Han skulle säkert rent teoretiskt må bra av att gå barfota men när det inte fungerar? Han får gå barfota när han vilar men inte annars.
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
485
Senast: Glimra
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
10 313
Senast: Sezziyanen
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 860
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 707
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp