Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jag svarade på frågeställningen med att jag normalt sett inte ser ömhet efter skoning som ngt problem! Ser inte det som ngt undvikande.
PL
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jag håller med Peter, det är mycket sällsynt de gånger jag sett ömhet efter verkning. Kan endast påminna mig en hovslagare som skodde systematiskt på det viset och han var verksam under 70-talet. Skulle någon häst bli öm så beror det på för hård verkning eller sömstick, kan inte påminna mig att någon häst i min bekanskapskrets de senaste 20 - 25 åren haft det problemet. :smirk:
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Kan bara hålla med. Givetvis skall hästen ej bli öm efter skoning. Om man inte väntar för länge mellan skoningarna så blir ju heller inte förändringen i hovarna så stora efter en skoning. Det är då inget som hästen behöver vänja sig vid och gå in (som ett par nya skor till människor). Jag märker aldrig någon skillnad före och efter skoning av mina hästar. De kan tas ut på en ridtur direkt efter en skoning utan problem.
Hälsning Maja
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Vet ej om någon svarat på denna fråga tidigare i tråden så jag frågar igen istället för att läsa (lat). :D

Vad kan det bero på om en häst blir öm efter varje gång den skos? Även om den bytt hovslagare? Min kompis har en häst som tydligen blir så pass öm efter varje gång hon haft ut hovis att hon dels låter den vila en dag, dels går han ALDRIG barfota för att han tydligen inte klarar det. Tydligen kan han inte gå barfota öht då han bara stapplar omkring med extremt ömma hovar då. Jag ar själv inte sett detta och vet alltså inte om hon låtit hästen gå utan skor ett par dagar för att se om han vänjer sig. Han har alltså gått skodd hela tiden i....5 år tror jag. Vad kan den ömheten bero på? Är det helt enkelt så att en del hästar inte KAN gå utan skor? :crazy:


Och varför skor en del bara framhovarna? Har märkt att det är särskilt vanligt på ponnyer, alla ponnyerna på min ridskola har bara skor fram men de stora har på alla fyra. Ungefär som om det vore någon skillnad på ponnyhovar och andra hästars hovar? Varför skor man bara fram?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Lord Owen skrev:
Vet ej om någon svarat på denna fråga tidigare i tråden så jag frågar igen istället för att läsa (lat). :D

Vad kan det bero på om en häst blir öm efter varje gång den skos? Även om den bytt hovslagare? Min kompis har en häst som tydligen blir så pass öm efter varje gång hon haft ut hovis att hon dels låter den vila en dag, dels går han ALDRIG barfota för att han tydligen inte klarar det. Tydligen kan han inte gå barfota öht då han bara stapplar omkring med extremt ömma hovar då. Jag ar själv inte sett detta och vet alltså inte om hon låtit hästen gå utan skor ett par dagar för att se om han vänjer sig. Han har alltså gått skodd hela tiden i....5 år tror jag. Vad kan den ömheten bero på? Är det helt enkelt så att en del hästar inte KAN gå utan skor? :crazy:


Och varför skor en del bara framhovarna? Har märkt att det är särskilt vanligt på ponnyer, alla ponnyerna på min ridskola har bara skor fram men de stora har på alla fyra. Ungefär som om det vore någon skillnad på ponnyhovar och andra hästars hovar? Varför skor man bara fram?

Nu är jag inte hovslagare, men kanske någon hovslagare här kan svara eller så kan du fråga på ett forum med hovslagare. http://www.hovslageri.nu/forum2/ , men som lekman kan jag göra ett försök.

Det är inte lätt att försöka besvara din fråga om varför din kompis häst blir öm. Det kan säkerligen ha många orsaker, men hästars hovar är olika både i tjocklek på sula och hovväggarna. Det kan ju vara så att för att få de hovvinklar hovslagaren önskar så får man verka kraftigt i sulan även. Har hästen då en tunn sula så kan den bli för tunn vid nedverkning och det kan göra ont på hästen. En häst med tunn sula får ju då även ont vid barfotagång. Man får inte verka i sulan för mycket, den får inte svikta för tryck t.ex.

Frågan är ju då om de hovslagare din kompis tagit ut ÄR hovslagare. Många som är ute och skor hästar är inte det. De kanske har massor av praktisk erfarenhet, men inte teoretiska kunskaper. Vanligt är att man ser att alla hästar en viss "hovslagare" skor (för de kallar ju sig även hovslagare, även om de ej är utbildade) blir skodda som man tyckte travhästar skulle bli skodda förr, med långa tår

En annan orsak till ömhet efter skoning kan vara tunna hovväggar. Därmed kan hästen lättare bli öm av söm som då hamnar för nära lamellerna.

En annan orsak till ömhet på barfotahästar kan vara att hästen är känslig för tryck på strålen. Då får hästen både svårt för barfotagång och för sulor som trycker på strålen.

Så som du ser så kan man inte veta vilken orsaken är så här direkt. Men det bör inte vara på det viset efter en skoning. Då bör man byta hovslagare. En orsak till det onda kan ju vara att ägaren låter sin häst bli skodd väldigt sällan. Då blir ju förändringen i vinklar så oerhört stor vid skoning att det gör en känslig häst halt.

Angående ponnyhovar. Så ja, de flesta ponnyraser har starka hovar. Framhovarna är ju dessutom de ben som tar mest vikt. Det är ju därför framhovarna är större än bakhovarna. Ridningen ökar på belastningen av framhovarna ännu mer. Så det kan ju mycket väl vara så att det bara finns behov av skoning fram och då skall man ju nöja sig med det.

Hälsning Maja
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Tack! :bow: Väldigt bra svar!

Kan det ha något att göra med att kompisens häst är arab?
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Det skulle jag inte tro. Det handlar nog snarare om individ. Araber över lag har väldigt bra och starka hovar.

Hälsning Maja
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Stopek skrev:
Det skulle jag inte tro. Det handlar nog snarare om individ. Araber över lag har väldigt bra och starka hovar.

Hälsning Maja


Det var vad jag hört också, men deras hovslagare hade tydligen sagt att det var därför. :crazy: Fast det vimsar ju runt rätt många hovslagar-wannabies.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Tyvärr är det så att många hovslagare är förtjusta i klinga, förståeligt eftersom det sparar tid och på så vis även kroppen.
Problemet är att det är mycket lätt att ta en aning för mycket med resultatet att hovarna blir ömma, nästa problem inträffar då hästen skall skos nästa gång, eftersom klingan inte används för att ge sulan en konkav form så blir hästen mer och mer "plattfotad med en mycket "marknära" sula och ömhet som följd.
Har själv kunder som haft problem med hästar som ej kunnat gå barfota och t.o.m ömmat med skor, men efter en riktig verkning av sula och hovvägg går dom barfota obehindrat.
OBS detta är ingen reklam för strasser eller liknande utan bara ett konstaterande att en korekt verkning kan rätta till problem som egentligen inte skulle finnas.
Att verka och sko en häst på ett riktigt sätt tar ca 1,5 - 2 timmar, bara det talar emot många hovisar som ofta har försvunnit efter 40 minuter.
Den som har problem med sin häst bör berätta det för hovisen redan när man bokar tid, så kan man åtminstonne hoppas att h*n avsätter tid till att göra bästa möjliga för hästen.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Att verka med klinga är väl inte så farligt. Det går ju att ta av milimetertjocka skivor och rakt blir det. Är väl ändå bra att börja med för att finputsa med fil. Tång måste ju vara mycket svårare....eller?

Hälsning Maja
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Näe min är barfota och inne...men det är klart man längtar efter det ultimata lösdriftstallet..Men obs man ska mocka ändå! och städa och sopa och mata och vattna!

Vill man ha hästen barfota eller på lösdrift krävs det mycket kunskap och det kostar att ta reda på allting man vill veta när man börjar läsa om hovben och päls-muskler som förstörs av täcken och annat!!! Men vill man ha hästen som en hund så får man det..människan är ju den som bestämmer!!
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

TUNN SULA....

Jag lägger denna fråga här eftersom det verkar som om vi som håller på med barfotahästar är hänvisade till en enda ynklig tråd.
Det finns ju massa frågor i detta ämne också konstigt att ingen tänker på det.

Men i alla fall till min fråga.
Min häst har gått barfota sedan i somras, jag gick verkningskurs i januari och har nu börjat att putsa så smått själv.
Härom dagen när jag filade lite på min pålles hovar så råkade jag komma åt så att det blev ett litet raspspår på hans sula.
Då såg jag ner till där sulan tar slut dvs det rosa lagret som är under (jag vet inte vad det kallas).
Kan det vara så att en häst sliter ner sin sula för mkt? sulan är inte mjuk eller så men den var max en millimeter tjock.
Min häst sliter ner hoven mer i tårna och det leder ju till att han har hög belastning på sulans framkant. Kan han slita så mkt att det går hål på sulan? Jag rider nästan jämnt med boots men tanken är ju att jag inte ska behöva det isen försvinner. Går det verkligen att rida barfota när han sliter så mkt på sulan?

Det är många frågor jag hoppas att någon har svar på detta. det blev nog lite rörigt men ni kanske förstår vad jag menar ändå
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Det låter du har verkat din häst för hårt :(
Den konkava formen på sulan skall fortsätta genom vita linjen och på så sätt kommer sulan lite högre från marken.
Det är lätt gjort att verka ner hornet lite för mycket och då kommer problemen oxå.
Låt din hästs hovar växa ut så dom blir kanske 5mm längre och forma sulan så den inte är platt vid vita linjen så borde det lösa sig.
Tänk på att hovar växer dåligt på vintern och kan slitas hårt i en knagglig hage, boots när du rider är jättebra men låt hovarna vara lite längre.
Lycka till
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

men vänta lite
Där det börjar bli rosa?
Det kommer ingen sådan förvarning innan sulläderhuden! Tyvärr, det är den hårda verkligheten.
Det enda som händer innan man kommer ner i sulläderhuden är att hornet blir mjukare. När man stöter på sulläderhuden börjar det blöda.

En häst kan inte ha en sula som bara är en millimeter tjock utan att ha ont, och din häst ömmar väl inte särskilt?

Men visst kan en häst slita sulan tills det börjar blöda. Jag har aldrig hört om någon häst som faktiskt gjort det, men teoretiskt sett är det möjligt. Dock förhindras detta normalt av hästens naturliga försvarssystem att öka horntillväxten om slitaget upplevs som för högt.

Rosa eller röda fläckar i i övrigt normal sula kallas blåmärken och är/var blödningar i sulläderhuden när hornet tillverkades. Det är alltså bevis på gamla skador men säger inget om hur hoven "mår" för tillfället.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Hej, tack för att ni svarat.
Jag har inte verkat ner för mkt vid tån då jag inte rört den alls, han sliter ner det alldeles själv. Däremot har han haft ganska höga trakter pga köttiga, flikiga strålar med svamp i. Jag har inte vågat verka strålarna för mkt på en gång så jag tar lite i taget samtidigt som jag behandlar dem med silverlotion. däremot har jag kunnat tagit ganska mkt i trakten nu i veckan då svampen börjar läka så då kanske han inte lägger lika mkt vikt på tån.
Det hålet som blev i sulan var lika litet som en rasp tand så det är mkt möjligt att det var ett blåmärke som var i sulan. det var rosa och det kom inget blod.
Pållen ömmar inte alls nu då jag testar att rida utan boots lite då och då när det inte varit is. Han har ömmat en del under hösten men nu har hovarna välvt sig en del. Det jag är orolig över är att det inte kommer att gå att rida honom lika mkt som en skodd häst när jag inte använder boots för att han då sliter ner för mkt i tån.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Utan att ha sett hästen så kan jag naturligtvis inte säga något säkert sådär, men jag tycker att det låter troligt att han helt enkelt fått blåmärke fram i tån pga den stora belastningen.
Nu när ni börjar få belastningen rätt så borde slitaget bli mer jämt över hela hoven också, så jag skulle inte oroa mig så mycket över det.
 
barfota eller inte?

jag antar att det är många frågor om just det här men jag hoppas på svar ändå:

* Vad säger ni? barfota eller inte? Om man rider i hoppning och dressyr och vill fara ut och tävla i någon mindre tävling någon gång?

* om en häst har varit skodd ca 5-7 gånger innan men har gått utan skor före det....hur länge måste man vänta innan man kan rida?
jag tänkte om dom ömmar...och hur ser man det?

tack på förhand!
 
Sv: barfota eller inte?

alla barfota/alternativhovvårdstrådar är hänvisade till en rubrik, se överst. prova lägga in frågan där!

sen svarar jag också;) klart att den kan gå barfota, men det är inte bara att ta av skorna och tro att det ska räcka!
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Barfota eller skodd, ja det beror på vad du vill använda din häst till.
I princip alla hästar kan gå oskodda med rätt hovvård, däremot kan det vara en fördel med skor om du t.ex. vill hoppa en gräsbana, det kan bli halt och att brodda kan krävas.
En oskodd häst får med rätt vård en mycket stark och väl fungerande hov, men samtidigt måste man vara vaksam som ägare, det syns inte lika väl när det är dags att verka, brister i t.ex foderstat som ger sämre hovkvalitet kan snabbt göra hovarna kraftigt nedslitna etc.etc.
Det finns bra o dåligt med både skor och barfota.

Att en häst ömmar ser du på att den blir försiktig med hur den sätter ner hovarna , den trampar inte ifrån ordentligt, den kan halta o stappla osv.osv
 
Sv: barfota eller inte?

du har fått bra svar hittils, men jag tänkte tillägga hur man ser att hästen ömmar.

För mig är det lättast att jämföra eftersom inte alla hästar visar på exakt samma sätt. Dessutom är hästar väldigt duktiga på att dölja smärta.
MEN!
man kan jämföra med hur hästen gick innan man skodde av, hur den går på olika underlag etc etc
När mitt sto ömmar får hon ett kortare steg på hårt, ojämt underlag. Det märks som allra tydligast när man går från grusväg till åker.

Jag tror inte att det kommer att bli så stor omställning till barfota för din häst, men det beror naturligtvis på hur han varit skodd samt hur mycket han rör på sig.

(tillägg: Gräsbrodd finns till boots också, så man måste inte sko bara inför en tävling.)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
485
Senast: Glimra
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
10 313
Senast: Sezziyanen
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 860
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 707
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp