Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

*liten inputt*

Även om en shettis inte har skor så betyder inte det att den är verkad rätt.
Jag har sett shettisar som har barit barfota hela sitt liv men eftersom de står i box och inte verkas rätt så har de långa tår höga trakter och utflytningar.

Det måste man komma ihåg också att det blir inte guld och gräna skogar bara genom att ta bort skorna, andra faktorer spelar också roll.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Nejdå, det är klart att även barfotahästar kan få fång, men en barfotahäst har lite, läs LITE, bättre förutsättningar från grunden p.g.a. bättre blodcirkulation.
Det finns inget vetenskapligt stöd för det påståendet.
Tidigare ansågs dålig blodcirkulation till lamellområdet vara en orsak till fång men knappast nu längre.
Ove Wattle menar att blodcirkulatiuonen inte är kritisk när det gäller fäng el fångavläkning.
PL
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Så i grunden spelar en god hovvård och riktig verkning tillsammans med en god skötsel överlag mer roll för hovarnas hälsa än frågan barfota eller skor.
Det är vad jag har sagt hela tiden :smirk:
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

peter_lundin skrev:
Ove Wattle menar att blodcirkulatiuonen inte är kritisk när det gäller fäng el fångavläkning.
PL
Jag läste om en som har en fångponny. Han kunde märka när ett anfall var på gång innan det hade hunnit till hovarna. Han sa att han ser att mankammen börjar bli tjock och "bucklig" och det känns en kraftig puls där. Då ställer han ponnyn på mager diet några dagar tills mankammen känns normal igen och det blir inget fånganfall.
Jag vet inte hur pass pålitligt detta är på alla hästar, men på denna ponnyn fungerade det och den slapp ständigt återkommande fånganfall.
Det verkar visa i alla fall att fång inte bara sitter i hovarna.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Helt riktigt, fång är en allmän störning (förgiftning) där skadan blir i hoven.
PL
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Egentligen skulle jag nog inte säga så heller för skorna är en stor fakor.
Men självklart med rätt skötsel och verkning med skor ju mindre inverkan gör den. Men en sko hindrar alltid den naturliga hovmekanismen, ibland mindre ibland mer.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Men självklart med rätt skötsel och verkning med skor ju mindre inverkan gör den. Men en sko hindrar alltid den naturliga hovmekanismen, ibland mindre ibland mer.

Och det håller jag med dig om, men en skolös häst kan hindras att utöva kroppsliga rörelser i hagen pga halka. Detta är inte mycket bättre heller, hästen har ett stort behov av att kunna röra sig. Brister det där, kan andra delar av hästens kropp få nedsatt funktion med andra problem som följd.

Min egen pålla fick problem i lungorna pga för mycket stillastående, slembildningen blev så stor att man trodde hon kunde få lunginflammation på kuppen. Det är inte heller något att trakta efter, så därför är det nog så att med måtta är allt bäst och en observant hästägare.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Annars så är det ju många barfotaverkare här som menar på att en häst nöter sina hovar till den form och vinkel de vill ha, så då skulle de ju inte nöta dem fel? :o
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

peter_lundin skrev:
Det finns inget vetenskapligt stöd för det påståendet.
Tidigare ansågs dålig blodcirkulation till lamellområdet vara en orsak till fång men knappast nu längre.
Ove Wattle menar att blodcirkulatiuonen inte är kritisk när det gäller fäng el fångavläkning.
PL

SOm kuriosa anser nämnda O.W, eller ansåg iaf, att en fånghäst ska stå på box med promenader på MJUKT underlag tills den är oöm.
Vilket i sig inte ger någon direkt cirkulation, vilket stödjer det att cirkulationen inte är det avgörande. Snarare smärtkontroll (vilket jag kan skriva under på)

No need to say att mitt fångsto avskydde herr Wattle som pesten :devil: (hon var sån sort som inte gick att ha på boxvila mer än ett par dagar)
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Mia_R skrev:
Annars så är det ju många barfotaverkare här som menar på att en häst nöter sina hovar till den form och vinkel de vill ha, så då skulle de ju inte nöta dem fel? :o

Å, ska det tas upp igen, då vill jag vara med igen. Eftersom jag på två hästar barfota fick två som slet så snett och vint att det var tragiskt. Helt ur det blå (dvs båda har slitit jämnt innan, men på 7 veckor så drog det iväg så att de slet både snett och för hårt)
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Rude skrev:
Strassermetoden är utvecklad av en tysk vetrinär och bär hennes namn.
För att göra en läng historia kort:
Hoven verkas på ett specielt sätt med noggrant framtestade vinklar och ett riktigt urtag av sulan.
Så långt är allt frid och fröjd för det färdiga resultatet på en "omprogramerad" häst fungerar mycket bra.
Nu kommer men-et, hästen verkas utan någon som helst variation, skall det vara si så skall det, metoden lämnar inget utrymme för improvisation eller övergångstid, därför blir många hästar ömma under en övergångsperiod.
Metoden kan oxå användas för att "bota" fånghästar, principen är att hoven verkas ner på ett sätt som gör att hovbenrotationen motverkas och hovbenet hamnar parrallelt med marken igen, detta är dock svårt och är en mycket långdragen process, vi talar kanske om upp till ett år, dvs den tid det tar för en helt ny hov att växa ut.
Metoden är i princip mycket bra och resultatet är väl fungerande hovar, men lite mer sans och individuellt tänkande hos utövarna skulle bespara många hästar ett antal veckor eller månader med ömma fötter. :eek:

Ang Strasser och fång, läs och gråt..alt läs och få lust att skjuta någon :(
http://hem.bredband.net/b271765/ovrigt/fang.html
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jojomen, dom är jättebra på att nöta sina hovar både snett och vint, om man inte sköter hovarna inträffar förr eller senare något, och det finns mängder av olika fel dom kan lägga sig till med, briljeringar, in eller uttåade, plattfotade och listan kan bli näst intill oändlig....

Och du PL jag skrev inte heller att blodcirkulationens förbättring var av kritisk betydelse för läkeprocessen, men många bäckar små, om din häst fått fång, vilket kan resultera i att den blir avlivad om den inte ka botas, skulle inte du vilja att precis allt som kunde tänkas förbättra för djuret gjordes, även om det bara ger marginella förbättringar? :confused:
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

peter_lundin skrev:
Helt riktigt, fång är en allmän störning (förgiftning) där skadan blir i hoven.
PL
Men på sidan Alexandra W länkade till står det såhär:
Dr Strasser har sina fånghästar på bete. Med korrekta hovar får de inte återfall.
Det kan alltså inte stämma, då fång inte uppstår i hoven.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Fång är som PL sa en förgiftning, den drabbar hela djuret, men den orsakar skada i hovens lamelrand, följden är att hoven går sönder inuti.
En helt korekt hov klarar "fångangreppet" mycket bättre, med mindre skador som följd och en därför snabbare läkning.
Vilda hästar som drabbas klarar sig genom att kyla hovarna i vattendrag för smärtlindring samt fortsätter att följa flockens vandringar och läker ut själva, hoven på dessa vildhästar är mycket lik det resultat som man till slut vill ha enl. strasser och andra barfotaskolor.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

En häst som inte är sne eller felvinklad någonstans nöter inte fel, alltså är det ett sekundärt problem. Är problemet inte behandlingsbart så kanske skor är att tala om självklart.

Men med lite småsjusteringar så nöter hästen ner det som inte ska vara där. Kolla bara på min bockhovs dam. Idag har hon kanppt den tendensen kvar och min verkare har bara hjälpt till lite på traven, det mesta har hon gjort själv...

Men jag tänker inte gå igenom alla de fall som gäller hästar som av någon anledning inte kan ha skor bara så att ni vet.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Cecely skrev:
En häst som inte är sne eller felvinklad någonstans nöter inte fel, alltså är det ett sekundärt problem. Är problemet inte behandlingsbart så kanske skor är att tala om självklart.

Men med lite småsjusteringar så nöter hästen ner det som inte ska vara där. Kolla bara på min bockhovs dam. Idag har hon kanppt den tendensen kvar och min verkare har bara hjälpt till lite på traven, det mesta har hon gjort själv...

Men jag tänker inte gå igenom alla de fall som gäller hästar som av någon anledning inte kan ha skor bara så att ni vet.

Du tror inte underlaget kan spela roll?

Min nöter som sagt korrekt (med liten avvikelse på VB för valacken). Dock nötte båda två både snett och för hårt under en 7-veckorsperiod i höstas. Helt ur det blå. Dock sammanföll det med - ironiskt nog - LERA. Vilket jag är tämligen säker på var orsaken till snedslitningen. Normalt har jag aldrig så där mycket lera i mina hagar, och jag har svårt att se någon annan anledning till att båda plötsligt började slita snett. Valacken fick skor nästa period och sliter skorna jämnt (och hoven växer jämnt med förresten), lilldamen gick barfota även nästa period, utan att slita snett då. Men då var också leran försvunnen.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Givetvis så fixar inte alltid nötningen hoven rätt. I så fall skulle det aldrig finnas hästar med felaktig benställning eller några problem. En gång i tiden skötte säkerligen naturen det här på egen hand. Fölungar som föddes med för felaktig benställning överlevde säkert inte, då det blev halta och inte lika snabba som de andra. De sållades bort av rovdjur, så att bara de mest korrekta överlevde och kunde få egna avkommor.

Nu har vi människor lagt oss i spelet och ser till att alla överlever. Och då måste vi göra det bästa av situationen. Försöka rätta till det som av naturen blivit skevt. Tar vi det tidigt före ett års ålder kan vi åstakomma något som kan bli mer permanent korrekta ben. I annat fall kan vi bara försöka stärka svaga sidor hos hästen t.ex. med utlagda beslag eller att vi håller efter en hög och utflytande sida på den oskodda hoven så att skillnaden på sidorna inte blir för stor.

Hälsning Maja
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jag har en sak som jag har funderat ett tag på. Jag förstår folk som vill ha sina hästar skodda+broddade på vintern pga halkan, även om jag inte föredrar det. Det jag inte förstår däremot är vitsen med att ha hästen skodd när man rider i ridhus 5 dar i veckan? En dag vila, och en dag uteritt. Har man dem skodda enbart för en dags uteritt i veckan eller är de helt enkelt så hovömma att de inte klarar ridhus underlaget? :confused: OBS! Ingen kritik mot sko-förespråkarna!
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jag skulle personligen aldrig släppa ut min häst obroddad i hagen.

Vi hade en oskodd häst i stallet för några år sen som gick omkull på isen i hagen. Han försökte ta sig upp själv men halkade bara, tillslut gav han upp och låg bara där. Som tur var stallägaren hemma och kunde gå ut och sanda så att han fick lite fäste och kunde komma upp.

Det går ju faktiskt inte att sanda en hel hage när det är is. Hur roligt är det att ha hästen inne el i en liten sandad rasthage där den knappt kan röra sig för att det är halt? Det kan ju var blankis i flera veckor om man har otur.

Då har jag hellre skor på så att hästen kan röra sig obehindrat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
485
Senast: Glimra
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
10 322
Senast: Sezziyanen
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 860
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 707
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp