Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Zmulan skrev:
Jag har en sak som jag har funderat ett tag på. Jag förstår folk som vill ha sina hästar skodda+broddade på vintern pga halkan, även om jag inte föredrar det. Det jag inte förstår däremot är vitsen med att ha hästen skodd när man rider i ridhus 5 dar i veckan? En dag vila, och en dag uteritt. Har man dem skodda enbart för en dags uteritt i veckan eller är de helt enkelt så hovömma att de inte klarar ridhus underlaget? :confused: OBS! Ingen kritik mot sko-förespråkarna!

Hagen då, den är sällan som ridhusunderlag.. :angel:
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Nä, men de hästar som sällan/aldrig vistas i en hage då? :angel:
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Angs ko på sommaren om hästen bara går i ridhus. Jag ser eg två anledningar. Ridbanegruset/ridhusgruset sliter för hårt på hovarna, eller att man TÄVLAR och tävlar på gräs ibland.

Men jag vet få hästar som bara går i ridhus och någon enstaka skrittur ute, så jag vet inte jag bara gissar.

Det KAN ju vara så att de där 1-2 uteritterna måste göras i bara skritt om hästen inte ska ömma, just för att den bara g¨r i ridhus annars?
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jag förstår vad du menar. Jo, det finns hästar som sällan får komma ut och rida. :cry: Ett litet tillägg bara: Underlaget i rihuset är spån och på banan sand+nått? Hm. Tävling på gräs? Tja, varför inte? Tack Alexandra_W för att du har försökt hjälpa mig! Ska sluta fundera på detta nu. (försöka i alla fall :D ) Försöker bara komma på varför jag själv skodde på sommaren förut? Jag tävlar inte ens på gräs... :confused:
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Nu rider jag själv inte på det sättet, utan rider mest ut på alla möjliga underlag. Så jag har inte erfarenhet av vilka problem som uppstår med hovarna när man rider mest i ridhus. Fast vill men sedan å andra sidan rida ut en gång i veckan på ett krävande underlag och kunna hålla tempon i skritt och trav (för att stärka hästskelett) så kan det ju vara nog orsak att ha hästen skodd. Fast som sagt, har inte själv erfarenhet av behovet. Vet inte hur ett par skor på en sådan häst ser ut i slutet av 6 veckor. Kanske någon annan vet.
Hälsning Maja
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Min ettåring är oskodd och kommer att så förbli tills hon behöver skor. Så då får man se till att inte släppa ut i blankishagar. Fast som ung häst så är hon erhört rörlig. Hon kan mycket väl fara omkull vid bockhoppningar och skutt (även i en snustorr hage), för att sekunden efter vara upp på alla fyra i ett skutt. Men tyngre äldre hästar kan ha svårare.
Hälsning Maja
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Förstår inte, vad för vinkel ändrade du? Förstod det som att du ändrade hovvinklarna på hästarna för att de skulle klara isigt underlag bättre. Men det måste jag väl missförstått.
Hälsning Maja
 
barfota eller skor?

bara fram med det?
vad tycker ni, skodda eller icke skodda?
varför tycker ni så?
fram med alla tankar kring ämnet :)

Själv tycker jag att skor känns säkrast året om.
Fast det beror ju självklart på vad det är för häst och hur pass bra hovar den har.. På vintern tycker jag iaf att det är ett måste med skor för att kunna ha broddar i för att hästen inte ska halka i hagen eller när man rider/kör.
 
Sv: barfota eller skor?

Det beror ju helt på hästen...
Kan de gå oskodda är det bäst tycker jag... Hovarna blir ju starkare och bättre utan skor. Men det finns ju alltid undantag, de är ju individer.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jag skulle vilja ha min häst barfota men han har så mjuka hovar så tar man bort skorna så får han hålväggar på en vecka eftersom grus och annat skit trycks in i hoven. Han blir jätteöm om man rider honom utan skor också, funkar inte ens på gräs eller i ridhus. Så han får gå oskodd när han har semester men inte annars. :crazy:
 
Sv: barfota eller skor?

ft_lover skrev:
bara fram med det?
vad tycker ni, skodda eller icke skodda?
varför tycker ni så?
fram med alla tankar kring ämnet :)

Barfota så långt det går, men skor på när det behövs, man får aldrig låsa sig i något läge. Lika lite spikar jag skor på de som inte behövs, som jag sliter skor på de som inte klarar det.

I realiteten går unghästar oskodda så länge det går, oftast till första vintern i arbete. Men t ex en sån här vinter eller en häst med problem (elle rkomb som jag har i år då) så får även unghästar skor för att kunna brodda.

På sommarhalvåret oskott rakt av på de som klarar det, de som av en eller annan anledning inte klarar det, oavsett orsak, får skor.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

I princip alla hästar kan gå oskodda, men vissa verksamheter kräver skor och brodd.
Många anser att deras hästar inte kan gå oskodda då hovkvaliten är för dålig, så kan det vara i vissa fall men dåliga hovar beror ofta på dålig foderstat, det saknas helt enkelt någon mineral eller vitamin så hovarna blir inte som dom skall vara.
En korrekt verkad hov gör att risken för att hästen skall ömma minskar drastiskt.
En av mina kunder har en häst som 3 hovslagare sagt ej går att ha oskodd då den blir otroligt ömfotad utan skor, efter en verkning går den utmärkt utan skor, hästen är bara 3 och jobbas inte i någon större utsträckning så skor var lite onödigt tyckte kunden, hennes andra häst skodde jag runt om för broddningens skull.
Det finns för och nackdelar med båda skolorna, det viktiga är att det som görs, det skall göras rätt!
En hovis som seglai in o ut på 20 minuter har enligt min åsikt små möjligheter att göra ett fullgott jobb, skor eller inte!
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

peter_lundin skrev:
Menar du att alla hästar är oömma efter ett år?
PL


Jag menar att en skodd häst alltid är PK, hur risigt det än är gjort, medan en oskodd aldrig är PK även om det är alldeles väldigt bra utfört. Därav frågan om problemformuleringsprivilegiet. Därför blir också debatten som den blir.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

PK???
Där är ett uttryck jag aldrig hört!
förklara!
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

PK = Politiskt Korrekt. Används i vid mening i debatten, om det mesta nuförtiden.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Det han skrev under knappen Dr. Strasser kan summera min syn på det här med skor eller ej. Intressant att se det så svart på vitt och kort summerat...speciellt det här med konspirationsteorin att hovslagare bara är ute efter att ta folks pengar och att behovet av skoning är en myt.
Hälsning Maja
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jag tycker inte att denna hovslagare är speciellt insatt i barfotaverkning. Som jag föstod det så menade han på att enda anledningen till att sko av är om hästen ställs av eller inte används speciellt mycket. Det är detta som jag tycker är den gamla synen på det hela för nu finns det ju alternativ även om man använder sin häst.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Nej, så sa han inte. Utan skor gör man om det finns behov av det.

Började luska lite mer om Strasser och blev förbluffad över att höra hur man skall verka enligt dem. Hålla på och karva i sulan och göra den tunnare för att man på så sätt skulle få hovmekanismen att verka mer. Det låter absurt. Strasser verkar inte vara vägen att gå om man vill ha barfotahästar.

Jag är absolut inte mot barfota. Anser att skoning är något man skall unvika om man kan. Gärna låta hovarna vila någon gång om året från skor.

Själv kan jag dock inte låta mina ridhästar vila från skor då sommaren är den tid de arbetar mest och på vintern vill jag ha brodd. Det finns väl kanske en nervarvningsperiod under hösten som de skulle kunna gå barfota. Men med en stenig hage riskerar de att trampa sönder hovarna, då de inte är vana att gå barfota. Mitt ena sto far på som om hon vore skodd ändå. Noll självbevarelsedrift. :(

Unghästen skall givetvis gå barfota så länge det går. Hon är åtta månader och har verkats varannan till var tredje vecka sedan hon föddes. Har fått fantatiska hovar, välformade och starka.

Hälsning Maja
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

peter_lundin skrev:
Problemformuleringen är fri. PL

Om det vore så enkelt ändå, sen när har den blivit fri, historiskt sett? Det är väl bara HSB själv, GP alltså, som tror det. Fri för honom alltså. Och det är inte formuleringen utan privilegiet att formulera jag talar om.

peter_lundin skrev:
Och din var ganska krystad.

Det var ett lätt sätt att slippa undan frågeställningen.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
485
Senast: Glimra
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
10 316
Senast: Sezziyanen
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 860
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 707
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp