Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare iva
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 675
  • Visningar Visningar 47 951
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Hihi, det blir kanske så om det är för många som dyrkar samma lära :D
Inom "barock" så finns det ju några olika grenar t ex Akademisk ridkonst och klassisk fransk dressyr som är VÄLDIGT olika (tycker jag) och ändå verkar de flesta "barockare" vara inne på nästan samma dvs efter Bent Branderups lära. Det kanske bara är ett tecken på att det finns för få personer att se upp till, för få riktiga "Gurus" så man kör på enligt den stilen i brist på annat. Samma sak med barfotaverkningen kanske? Det är ju inte så vanligt än, finns bara 3 "typer" som jag förstått.? Klart man följer den läran som verkar vettigast, och man lysnar på de som är mest kunniga i ämnet. Har man då inte lika mycket erfarenhet blir det lätt att man får svårare att förklara, andrahandsinlärningar. När man själv upplevt precis allt som "gurun" ja, då är det lättare att förklara vad han menar..

Totola skrev:
Hihi, det blir kanske så om det är för många som dyrkar samma lära :D
Inom "barock" så finns det ju några olika grenar t ex Akademisk ridkonst och klassisk fransk dressyr som är VÄLDIGT olika (tycker jag) och ändå verkar de flesta "barockare" vara inne på nästan samma dvs efter Bent Branderups lära. Det kanske bara är ett tecken på att det finns för få personer att se upp till, för få riktiga "Gurus" så man kör på enligt den stilen i brist på annat. Samma sak med barfotaverkningen kanske? Det är ju inte så vanligt än, finns bara 3 "typer" som jag förstått.? Klart man följer den läran som verkar vettigast, och man lysnar på de som är mest kunniga i ämnet. Har man då inte lika mycket erfarenhet blir det lätt att man får svårare att förklara, andrahandsinlärningar. När man själv upplevt precis allt som "gurun" ja, då är det lättare att förklara vad han menar..

Jo, dels det, men framförallt det där att 'det här är den enda rätt läran'. Plötsligt är ALLT annat helt förkastligt, för att inte tala om skadligt och värdelöst. Och det finns bara EN väg till målet liksom.

Sen, när det gäller barfotaverkningens 'läror' så anser jag ju AANCHP vara en av de vettigare, med Strasserdårarna i andra änden av skalan.

Samtidigt, jag har inte haft minsta problem med barfotahästar verkade av 'vanlig' hovslagare, men jag släpper ju inte loss vilken hovslagare som helst heller. Och just därför är jag än mer skeptisk till barfotalärorna. Här kräver jag att min hovslagare ska vara utbildad och fullvärdig medlem av SHF och så vidare. Då känns det väldigt främmande att anlita någon som följer en lära som i bästa fall har några år på nacken, och där personen utbildat sig via någon form av blandning av 'expressteori' och 'trial and error'-praktik.

Men jag gillar iden med AANHCP, bara de kan godta att det finns hästar, tillfällen och situationer där skor är den enda hållbara lösningen.

Det är himla synd att barfotaförespråkarna nästan uppför sig som om de vore medlem i en sekt. Om jag skulle prova barfotagång skulle jag vara mer trygg att få hjälp av någon kan avgöra hur pass stora chanser min häst har att klara av det och som kan råda mig att sluta försöket om det verkar misslyckas. Att ta råd av någon som menar att det alltid går skulle jag aldrig vilja.

:bow:

Tack för kompleteringen, ytterliggare en miss är att jag bara nämnt ridhästar, jag antar att samma problem gäller oavsett vad man gör (om nu hästen inte alltid rids inomhus och inte får komma ut i hagen). Mina erfarenheter av travare och körhästar är dock så begränsad att jag inte villuttala mig om dessa, men det gör ju Martha så bra redan.

Poängen är väl att det inte SKA misslyckas. Det är upp till en själv att se till att det gör det OM man vill ha hästen barfota. Om man prioriterar hästens hälsa tillräckligt högt att man kanske måste försaka t.o.m. tävling och ändra rutinerna till barfotagången. Det jag fått höra är att hästen ska motioneras 2 mil(!) om dagen för att få starka hovar. Är man beredd att anpassa sej till det och inte ta det för hårt om hästen ömmar under övergångsperioden så ska det ju fungera. Förutsatt att den är verkad ordentligt då och inte har något allvarligt fel t ex hovbensfraktur. (detta är den motivering jag hört, har själv inte tillräcklig kunskap inom området för att säga om det stämmer eller inte)

Totola skrev:
Poängen är väl att det inte SKA misslyckas. Det är upp till en själv att se till att det gör det OM man vill ha hästen barfota. Om man prioriterar hästens hälsa tillräckligt högt att man kanske måste försaka t.o.m. tävling och ändra rutinerna till barfotagången. Det jag fått höra är att hästen ska motioneras 2 mil(!) om dagen för att få starka hovar. Är man beredd att anpassa sej till det och inte ta det för hårt om hästen ömmar under övergångsperioden så ska det ju fungera. Förutsatt att den är verkad ordentligt då och inte har något allvarligt fel t ex hovbensfraktur. (detta är den motivering jag hört, har själv inte tillräcklig kunskap inom området för att säga om det stämmer eller inte)

Det är en HIMLA tur att min valack inte hade några direkta problem med övergången till barfota, han skulle hamna på slaktbilen om jag skulle motionera honom tå mil/dag, hans hasled skulle gå åt skogen med besked..

Å andra sidan, på de hästar som kunnat gå barfota har jag inte haft speciellt stora problem med övergång. Det har tagit 1 skoperiod ungefär innan de slutat ömma på 'normalunderlag' och två skoperioder innan de slutat ömma på stort grus/stenar. De som fortfarande ömmat efter två skoperioder (14 veckor) de har inte funkat att ha utan skor oavsett vad man gjort elle rhur länge man försökt..

Mja, alltså man skulle visst gå 10 minuter på asfalt först för att härda fötterna, och sen ska hästen röra sej 2 mil om dagen för att hovarna ska stimuleras ordentligt men helst på mjukt underlag och en del går de ju i hagen så 1-1½ mil ridning/körning/promenad kanske räcker :D skrittmaskin? Lösdrift med vatten och hö på var sin sida av hagen?

Totola skrev:
Då blir frågan varför folk skaffar sig häst, är det för att till varje pris kunna ha den barfota eller är det för att kunna ha glädje/nytta av eller roligt tillsammans med den. Om barfotagång går att kombinera med ens normala aktiviteter med hästen så är allt frid och fröjd men om det inte är förenligt eller om klimatet inte är lämpligt vad ska vi då göra. Göra oss av med hästen, flytta eller kanske sko den som vanligt. Av erfarenhet så vet vi att det i de flesta fall fungerar hyfsat-utmärkt och att hästarna i allmänhet inte far illa av det utan tvärt om är ganska förtjusta i att slippa ha ont eller halka omkring i hagen och vid ridturer.

Himla vad det skrivs här. Nu känner jag att jag inte hinner med er alla, men det är kul med så livlig diskution och samtidigt kan vi förbli snälla mot varandra. Jag är kvar fram till morgon, sen har jag inte tillgång till vettig uppkopling på en vecka. Men det finns ju några duktiga människor på denna tråden som kan svara er. LYcka till med era hästar. Tycker synd om er alla som bor på isiga ställe. Ni har det nog svårare än jag kunde föreställa mig. Hoppas att det finns någon som läser detta som har kommit på bra lösning.

Jättebra att ni broddar med två fram två bak, oavsett om ni brodddar boots eller skor. Då behåller man åtminstone vinklar på hovar. När det gäller boots så ska man inte använda dem mer än för ridning.

När det gäller din häst, Totola, så vet nu alla att jag tycker att det alltid är värt att försöka. Se bara till att du får rätt typ av verkning, använder boots då hästen blir öm och ser till att han inte står stilla i stallet för mycket. Rörelse är A och Ö till allt. Men snälla vill inte att jag ger dig diagnos via internet, det går inte, någon måste titta på din häst. Lycka till. :bow:

Verkar vettigt. I sådana extrema fall måste man nog ha skor på sina hästar. Men inte för att hästarna inte kan gå barfota, jag står för att de kan gå barfota, men det människan utsätter dem för i ytterst extrema fall gör att människan kanske inte kan ha dem barfota. Då undrar jag om det är hummant att utsätta hästar för något sånt bara för att man själv vill ha kul. De är ju levande varelse, inte maskiner. Men den frågan hör inte hit och jag vill inte diskutera detta. Den diskution vore ändå helt meningslös. :crazy:

iva skrev:
Verkar vettigt. I sådana extrema fall måste man nog ha skor på sina hästar. Men inte för att hästarna inte kan gå barfota, jag står för att de kan gå barfota, men det människan utsätter dem för i ytterst extrema fall gör att människan kanske inte kan ha dem barfota. Då undrar jag om det är hummant att utsätta hästar för något sånt bara för att man själv vill ha kul. De är ju levande varelse, inte maskiner. Men den frågan hör inte hit och jag vill inte diskutera detta. Den diskution vore ändå helt meningslös. :crazy:

Det finns ett problem, det är inte extrema fall jag diskuterar utan realiteten för en mycket stor del av sveriges hästägare. Klimatet i hela mellansverige är hopplöst för barfotahästar, i skåne kan det vara okej och norrut vet jag inte riktigt, men troligen hyfsat. Hade vi inte haft hästar för att vi tyckt det var kul/haft nytta av det hade det i stort sett inte funnits några hästar i fångenskap. Deär få som har hästar för att låta dem leva så naturligt som möjligt, jag känner då inte någon.

Hej Iva!

Jag kan tänka mig att folk kommer irritera sig på att du startar upp en diskussion du sedan inte fullföljer.
Jag har varit i kontakt med dig privat (via mail) då jag var ännu grönare på barfotagång än jag är nu.
Då hade jag tusen frågor, precis som många haft på den här tråden, och du svarade dem på ungefär samma sätt som du gör här. Som Peter Lundin skrev, du upprepar bara samma mantra utan att egentligen svara på frågorna, och förkastar allt som inte stämmer överens med din egen tro.
Jag gissar att det för fler än jag, ger motsatt effekt mot vad du vill åstadkomma.
Hade du svarat utförligt på det man undrade över, inte bara standardformulerade upprepningar, och hållit dig någorlunda ödmjuk inför andras åsikter, kanske du fått över nån på "din" sida.

Jag tog av skorna på min häst för 4 veckor sedan, med fantastiskt hjälp från en tjej som är ödmjuk, kompetent och som genom sina utförliga förklaringar och sin omtanke har fått mitt fulla förtroende.
Du är säkert duktig på det du gör, men en smula ödmjukhet och en kurs i pedagogik hade nog inte skadat, i din strävan att göra alla hästar till barfotahästar.

MVH/

Jossan

Nu menar jag inte ömhet, jag menar trasiga hovar
Det är KLART att jag inte kan dra alla över en kam, men om ett helt gäng hästar, verkade av samma hovslagare, uppvisar liknande brister i hovarna som exempelvis hovsprickor eller upprepade hovbölder. Då skulle jag faktiskt först och främst ifrågasätta hästarnas verkning samt miljö!

Måste man sko hästen på vintern pga brodd är det iallafall bättre för hovarna att låta hästen gå barfota under den isfria perioden av året. Det är inte alls säkert att det blir särskilt problematiskt men det beror naturligtvis på hur de är skodda!

passar på att svara Alexandra_W också ang. hur man behandlar olika sjukdomar:
Spiktramp, bölder etc bandageras och skyddas, gärna med någon slags boot över bandaget så att hästen kan springa ute, tills "hålet" stängts och ej längre löper risk att öppnas för minsta lilla. Sedan släpps hästen barfota helt.
Hovbensfraktur måste stabiliseras för att läka, precis som alla andra brott. Hovkapseln (hornet) är ju väldigt mjukt och flexibelt egentligen, så jag antar att det behövs någon slags sjukbeslag eller operation. Beror väl på hur allvarligt brottet är.
Men sådant kan veterinärer bättre... peter_lundin?
Barfotarörelsen har ingen mirakelkur för benbrott. :P
Men rörelse är bra för att skynda på själva läkningen

din häst led nog bara av brist på rörelse samt blöta.
Den regniga sommaren har orsakat problem hos många som inte haft väldränerade hagar.
För mycket väta gör hornet mjukt vilket gör att stenar etc känns mer. Dessutom slits hornet lättare om det är blött, vilket kan tunna ut sulan vilket naturligtvis gör hästen känsligare.
Om det var den jag tror som verkade din häst vet jag att hon är kompetent och jag tror knappast att hon gjort något fel som kan ha orsakat din hästs ömhet.

Fast jag tycker visst att IVA har lyssnat och tagit tills sig informationen om att vissa hästar inte kan gå barfota. Läs alla inlägg ord för ord så kommer du upptäcka det också. Samt att hon nu förstår att isigt väglag ställer till stora problem.

cj

jag ser det inte som att hon överger diskussionen. Men tror du att hennes tråd kommer att dö om hon inte kan övervaka den i fem dagar, då har du missat att vi är några stycken som lyckats diskutera utan henne här också... :P

Nej då, jag är övertygad om att dískussionen kommer leva vidare! Finns ju gott om barfotatrådar nu.
Menade bara att hon startade upp en tråd med syftet att svara på frågor och "föra in ljus i diskussionen", och jag personligen (pratar för mig själv, ingen annan) har inte blivit mycket klokare av hennes inlägg.

Jag skrev mitt inlägg medan Iva la ut sina inlägg där hon skrev att det ibland var befogat med skor. Så jag hade inte hunnit se dem.

MVH/

Jossan

Hej Jossan, jag försökte svara så gott jag kunde till alla denna helg. Jag har två heltids jobb och hinner helt enkelt inte med att sitta i timmar varje dag och bara svara på i stortsett samma frågor hela tiden. Därför startade jag upp denna tråd just i försök att svara på de grundligaste frågorna och sikta er, som är intresserade vidare på mer kompetenta sidor som handlar just om barfotagång. Jag beklagar att jag inte har möjlighet att svara flera tusen personer på alla deras frågor. Om det kändes som att jag upprepar mig så var det nog också det att frågorna är väldigt lika. Försökte förmedla bara det jag kan och vet och hoppas att det märktes att jag blivit faktiskt lite klokare jag med efter helgen. Jag har insett att saker inte bara är svarta eller vita och att många av er har det svårt att göra något åt situationen ni befinner er i. Att jag inte kan förtsätta i diskutionen beror på att jag är borta och verkar i fyra dagar och sover på vandrar hem, sen är jag på jobbet över helgen. Tro mig, jag kan bara inte hinna med allt. Om du hade träffat mig personligen, så skulle du nog vara lite rättvisare mot mig, då jag brinner verkligen för mina klienter och försöker göra mitt bästa för deras hästar. Men jag har nu i alla fall fått lära mig massor om verkligheten denna helg och ska göra mitt bästa att även i förtsättningen se världen även med dess gråa nyanser. Och återkommer säkert nästa vecka. Tack till er alla som ville dela sina erfarenhetter med mig. :bow:

Emindy, tack för alla dina mycket kompetenta svar. Jobbar du också med barfota hästar, verkar kanske? Det var ju meningen med denna tråden att vi kan börja ljusa upp allt det här så gott vi kan och jag hoppades att det finns flera av er som kan förmödligen ännu mera än jag. Jag har inte varit ute i verkligheten tillräckligt länge än och påstår absolut inte att jag vet allt. Livet är mer än böcker och teori och trots att jag har väldigt många kunder så är det en liten droppe bland 400 000 hästar i Sverige. Och jag är absolut inte den enda som kan fortsätta denna tråd. Blev bara ledsen över allt bråk på andra trådar och ville försöka förklara grunderna för folk. Hoppas jag lyckades någorlunda, jag lyckades i alla fall skaffa mig duktiga medhjälpare, som du och andra. :banana:
Tar åt mig kritiken att jag ska vara mera ödmjuk, det blir lätt så att om man verkligen brinner för något så blir man lite blind för annat. :o

Kallar ju själv "vissa" barfota läror för sekt, då det känns så. Vill absolut inte att någon tack vore min brist på talgåva trodde att vår ytterst öppna och demokratiska metoden är så korkat. :o

Vi hörs hoppas jag om en vecka och tack till er alla än så länge. :bow:

seejii skrev:
Jo, men du får tänka på att om en häst inte blir verkad och hoven bara växer och växer, då flyter den ut och en spricka uppstår. men verkas hoven regelbundet och hästen är frisk och inte har nån form bristsjukdom, då blir det inga sprickor. vanligast är ju på sommaren, då man ser hästar i beteshagen med sprickor. Hästarna är overkade och sommaren torkar ut hoven...

Jag har inte påstått att det handlar om mina hästar, men i alla fall, dom hästarna är verkligen inte overkade, tvärtom, den som har hovsprickor verkas jätteofta, för den får hela tiden in stenar i sprickan som spränger upp den ännu mer. Verkades ofta under sommaren, just för att problemet var ännu värre då, verkas med ordentlig överrullning, mer än de andra barfota djuren kräver, just för att inte kanterna ska spricka upp i mer hovsprickor. Vinklarna är bra i förhållande till hur hästen ser ut, korrekta skulle väl jag kalla det. Hovarna har varit riktigt dåliga på denna ända sedan födseln. Nu åker skor på, så hovarna får nog en chans att växa ihop igen. Hovböld var inte på denna, men det har jag sett på ett par stycken som trampat på något olyckligt i hagen.

Jag ville bara påpeka att en barfotahov knappast är helt felfri på alla hästar alltid.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka