Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare iva
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 675
  • Visningar Visningar 47 951
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

iva skrev:
ja, isen är ett helvete, det går bara inte att gå på det. Som tur är så är det inte så ofta man är tvungen. Kan man inte sanda travar banor?

Som Mia redan påpekat, jag är inte hjälpt av det, jag har ridhäst ;)

Och jag bor där det (liksom hos Mia) vintetid blir IS. Blank, otäckt blåis, gärna med lite vatten på. Den GÅR för all del att gå på, unghästen går ju oskodd. Men attans så hon spänner sig, och hon vurpar ibland.

Och på en unghäst får man ju 'ta' det, men då kräver jag ju heller inte att hon sedan ska arbetas (dvs jag vill ha mjuka, fina muskler). Så ridhästar här skos iaf vintertid (unghästar skos den första vintern de arbetar).

Valacken TRODDE jag (jag är optimist ibland) att det skulle fungera att ha oskodd nu. Han är förtidspensionär och promenadrids bara. men det gick inte speciellt bra. Snön kom, och bara det blev plogat och tillkört på vägarna så började han slinta bak. Såfort han märkte det spände han sig, kortade steget och trippade. Definitivt INTE vad jag vill ha. Och det var som sagt på plogad, tillkörd väg, ingen is i syne än.

I hagen går det finfint ÄN, där är det lössnö/delvis av hästarna tilltrampad snö. Men det kommer bli blankis i hagen vad det lider, och på vägarna med. Och det fungerade som sagt inte ens på plogad, tillkörd väg =/

Och boots i all ära, men hitills har jag inte hittat några där de anser det funkar att ha dem på 14 timmar/dygn, i både djupsnö som på is. Old Mac ska kunna has på 12 h/dygn, men de går inte att brodda. Sen ovanpå det kommer skavrisk etc, vilket gör att det blir väldans mycket pengar om man ska prova sig igenom det sortiment som finns. Och som sagt - ingen garanterat långtidsanvändning..

Så, nu åker det på järnskor, snösulor och fyra brodd/sko. TYVÄRR, för jag hade gärna velat ha honom oskodd, min plånbok är gladare, hans hovar är gladare och han har hovar som är utmärkta för barfotagång. Men det funkar helt enkelt inte tack var halkan =/

Ja han var ganska platt men jag kunde inte ur djurskyddssynpunkt vänta längre. Vi har också en PRE med fint skålade sulor söm blir skitöm så fort det är hårt o knaggligt ute.
PL

Det där är bara "ridhästfasoner"...att inte ha brodd på dygnet runt, och ännu värre...att ha två brodd i varje sko...

klart man får nåt broddtramp under vintern, men det är ändå så få så det inte spelar roll, och trampen får dom INTE inne, utan ute i hagarna......

bättre med stopp än fläkningar och stukningar...o stoppar gör dom heller inte inomhus...utan isåfall bara när det är hårt o barnmark ute...is o snö är det svikt i.

martha skrev:
Det där är bara "ridhästfasoner"...att inte ha brodd på dygnet runt, och ännu värre...att ha två brodd i varje sko...

klart man får nåt broddtramp under vintern, men det är ändå så få så det inte spelar roll, och trampen får dom INTE inne, utan ute i hagarna......

bättre med stopp än fläkningar och stukningar...o stoppar gör dom heller inte inomhus...utan isåfall bara när det är hårt o barnmark ute...is o snö är det svikt i.

Hörru, nu ska vi inte dra alla ridhästmänniskor över en kam inte! Där jag kommer ifrån och där jag bor så får du svårt att hitta en (rid)häst som INTE går fyrbroddad dygnet runt mellan oktober - mars. Helt enkelt fö folk här inser att de slår ihjäl sig i hagen med sko men utan brodd, och oskott går det inte att rida. Och traktbrodd allena ger den inte så roliga effekten att hästen tappar greppet precis i 'frånskjutet' och snabbt slutar med det och börjar 'tassa' istället..

Så det så =)

/Alexandra - som transporterar med brodd med, hur sjutton ska jag annars få hästarna av och på transporten utan att de slår sig halvt fördärvade?

F'låt Alex :o :o F'låt :D :D :D

NATURLIGTVIS menade jag inte dig... o inte nån annan heller som är normalt funtad ;) ;)

Du är min läromästare :bow:

Själv tycker jag du har stigit i graderna :D T om så jag skulle kunna tänka mig att anlita dina tjänster :p :p

martha skrev:
F'låt Alex :o :o F'låt :D :D :D

NATURLIGTVIS menade jag inte dig... o inte nån annan heller som är normalt funtad ;) ;)

Nu spottade jag julmust och vörtbröd på hela skärmen :rofl: Inte när jag äter Martha ;)

Aldrig i livet att jag släpper ut en obroddad häst på blankis! :eek: Mina hästar skos dessutom, precis som väldigt många andra ridhästar här i landet, med brodd i både trakt och tå. De vet var de har sina fötter och eftersom de får fäste så halkar de inte heller omkring. :D Blindbrodd använder jag under hösten innan isen och snön kommit, sen är det isbrodd runt om dygnet om tills det blir barmark igen. Jag har aldrig haft några problem med skador och hästarna går i flock ute hela dagarna med sina broddar både fram och bak. :idea:

"Och jag bor där det (liksom hos Mia) vintetid blir IS. Blank, otäckt blåis, gärna med lite vatten på. Den GÅR för all del att gå på, unghästen går ju oskodd. Men attans så hon spänner sig, och hon vurpar ibland."

Det där kan vara riktigt farligt! Inte för att jag tycker man ska sko föl och unghästar, men jag har varit med om att föl som bröt bäckenbenet när den vurpade på isen. Det läkte aldrig ordentligt, ägarna hoppades på det bästa och hade kvar hästen ett halvår men när den forfarande var jättehalt fick den avlivas :(

iva: Vad tyckte du lät konstigt? Vore intressant att veta.. Jag skulle gärna försöka med barfotagången igen till våren/sommaren, men då är det bra att veta vad man kan göra för att förhindra att samma sak händer igen. Är Boots enda lösningen? Jag har ju inte gärna boots på i hagen. Han är lite plattfot om det kan ha något med saken att göra.?

Om en barfota häst har horribla hovar, så är den helt enkelt INTE rätt verkat. Det är väl inte så svårt att förstå.

Om det är din övertygelse att alla barfotahästar som får problem per automatik är felverkade eller ännu inte anpassat sig tillbarfotagång så förstår jag att ni barfotaverkar menar att det funkar för alla hästar. Det skulle kunna vara en förklaring, men även en bortförklaring, med denna definiton så kan inte det misslyckas med att anpassa hästen, man gör bara ett dåligt jobb eller har inte tålamod nog. På samma vis kan man förklara alla skoningsrelaterade problem med att det endast är felskodda hästar som får problem med sina hovar, om man bara hade skott dem rätt hade de varit problemfria. Hade du köpt denna förklaring? Om inte så förvänta dig inte att alla andra ska tro på ditt svar, och absolut inte utan en opartisk studie.

Jag är helt övertygad om att många hästar skulle klara barfotagång utan problem, men inte alla. Här är några skäl som folk säkert hört till leda, men förklarar varför många inte ens tänker försöka med barfotagång.

Alla som bor i trakter där underlaget vintertid tidvis blir isigt är det omöjligt att träna eller för den delen ha hästarna ute i hagen (= stora delar av Sverige). Med tanke på att hästarna behöver skos varje vinter är det en hel del hästar som inte hinner anpassa sig till barfotagång under sommaren även om des kulle klarat sig bra om de kunnat gå barfota året runt om de sluppit halka i hagar och på ridturer.

Alla hästar som tävlar/tränar exv hoppning och fälttävlan utomhus. Det är inte ovanligt att det krävs gräsbrodd för att hästarna ska kunna hålla balansen.

Alla som är beroende av att obehindrat kunna rida i tempo på underlag som är tuft för barfotahästar, i synnerhet om hästarna är känsliga. Det är ganska ovanligt att barfotahästar blir helt okänsliga för underlaget.

Känsliga hästar med dåliga hovar där hästarna haltar omkring månad efter månad utan att bli märkbart bättre på att klara underlaget.

Det vore trevligt om alla hästar kunde få slippa skor, men även att barfota förespråkarna kunde acceptera att många hästar av skilda skäl behöver sina skor. Den ensidiga propagandan som mer eller mindre fördömer all form av skoning av stort sett alla anledningar har jag inte mycket till övers för och det får mig mer och mer tveksem även om jag egentligen föredrar att ha det så naturligt som möjligt.

Totola skrev:
"Och jag bor där det (liksom hos Mia) vintetid blir IS. Blank, otäckt blåis, gärna med lite vatten på. Den GÅR för all del att gå på, unghästen går ju oskodd. Men attans så hon spänner sig, och hon vurpar ibland."

Det där kan vara riktigt farligt! Inte för att jag tycker man ska sko föl och unghästar, men jag har varit med om att föl som bröt bäckenbenet när den vurpade på isen. Det läkte aldrig ordentligt, ägarna hoppades på det bästa och hade kvar hästen ett halvår men när den forfarande var jättehalt fick den avlivas :(

Jo jag vet, jag försöker 'sanda' (jag kör ut skitigt spån) där det går, men jag kan ju inte springa runt hela hagen varje dag och försöka fixa. Tack och lov har hon ett visst mått av förnuoch brukar klara sig, men jag SÅG (kan ju hänt fler som jag inte sett) en 4-5 vurpor förra vintern, då det bara sa plopp så låg hästen på backen.

Men spika skor på en åring för att kunna brodda, där går även min gräns. Även om det är VÄLDIGT lockande vissa perioder. Om inte annat för att kunna GÖRA något med henne, hon blir lite väl överenergisk på vintrarna.

Men jag är medveten om fläkningsskaderisken ja, men vad gör man åt den liksom när det är unghäst? =/

Jag fick hem en nybliven ettåring med bäckenfraktur pga isen( jobbar ju med konvalecenter) ett år...henne fick vi lyfta upp varje morgon med en filt under magen.....visserligen kom hon till start, men det var inte så mycket mer...hon hade aktionsproblem hela tiden....

Bra inlägg av lobelia, men vill tillägga att de hästar som behöver SJUKBESLAG också bör ingå.

Okej, man kan 'skylla' sjukdomen/skadan på felaktig verkning, men när du d står där med dina knäledsinflammationer så är det kanske bättre att sätta på sjukbeslag än att börja slita av skorna så hästen ska ömma och gå ännu sämre. Det lär inte befrämja läkning. Samma sak på en fånghäst, även om mans kyller det på skorna så är det knappast smart att slita av skorna fram på en häst som ömmar då.

Och spiktramp med komplikationer och hovbensfrakturer - hur i hela friden 'fixar' man dem utan skor eg?

De till varje pris barfotaförespråkarna vi haft här har alla varit folk utan riktig kunskap o erfarenhet, som upprepar sektens mantra.
PL

peter_lundin skrev:
De till varje pris barfotaförespråkarna vi haft här har alla varit folk utan riktig kunskap o erfarenhet, som upprepar sektens mantra.
PL

Det där är lite intressant, för du hör sällan 'skoförespråkarna' hävda att ALLA hästar behöver skor, eller att en viss skotyp eller skoning är optimal för ALLA hästar...

Å andra sidan, oftast blir det ju lätt väldigt 'sekt-aktigt' med nya läror, kolla bara på en del barock/akademiska ryttare.. :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka