Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare iva
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 675
  • Visningar Visningar 47 951
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

martha skrev:
Vad tränas den på för underlag då?? och vilket län befinner den sig i?? Har svårt att tro att den kan tävla barfota på ett underlag som är hårdfruset i botten o rullgrus ovanpå...de FLESTA hästar behöver fäste annars slirar dom sig bara trötta om dom inte får det.....

Hästen befinner sig i Södermanland. Jag tror nog att den tränas på alla underlag, vad jag vet har den inte problem med några underlag direkt. Det är klart, vid mycket väta så får ägaren anpassa sig och träna på underlag som inte är så slitande.
Vid de extrema påfrestningar som lopp innebär, så rör den sig ännu inte 100%igt korrekt, därför får de plasta en liten bit av slitageytan på en hov. Den plasten nöts bort fortare än resten av hoven - är alltså inte lika slitstark som hovmaterialet.
Ägaren har inget negativt att säga om barfota. Även en annan travare som nu endast är ridhäst fungerar utmärkt barfota.
Det GÅR att ha en aktiv travare barfota. ;)

kan man få namnet på hästen?? så man kan kolla om det startar exempelvis på vintern... att ridhästar kan gå barfota är ju ingen nyhet....där kan man ju "bestämma" hur mycket man vill fresta på...

Jag kör barfota i lopp med mina också om dom klarar det pga banunderlag eller aktionen....

stuv skrev:
Hej nephtys.

Kan du inte ta det där med rotation på hovbenen igen, det ser ju fortfarande ut som att en del fått det om bakhoven.

Det där med Pete Ramey och markparalella hovben som uppenbarligen hade roterat fast de inte igentligen kunde det.

Mvh Stuv

Visst ;) Lägger in något som är viktigt att veta, för alla...

"I våras när jag lyssnade till vad Pete Ramey (fd hovslagare och verksam inom AANHCP - den så kallade "vildhästverkningen") hade att säga; berättade han att han till en början trott att hästar med ett markparallellt hovben inte kunde få fång. En Pasohäst och en Tenesse Walking horse visade dock att det så visst kunde ske... Dessa hästar hade då utmärkta hovar, men så hade det regnat mycket så marken var våt och mjuk - hovarna hade inget stöd. Droppen som fick bägaren att rinna över var när grannen öste in en kartong med äpplen i hagen. Detta orsakade akut fång hos ena hästen, hos den andra blev det kronisk fång, med hovbensrotation.
Tack vare korrekt hovvård och undvikande av fler sådana rubbningar, så är hästarna idag fullt friska."

Alltså, om hästen utsätts för flera faktorer, som t ex mjuk mark som inte ger hoven det stöd den behöver, och på detta en tarmstörning, så kan en rotation uppstå - i en fullt frisk och fungerande hov! Dock kan nämnas att hästarna blev friska åter igen med den slags verkning som AANHCP lär ut.

martha skrev:
kan man få namnet på hästen?? så man kan kolla om det startar exempelvis på vintern... att ridhästar kan gå barfota är ju ingen nyhet....där kan man ju "bestämma" hur mycket man vill fresta på...

Jag kör barfota i lopp med mina också om dom klarar det pga banunderlag eller aktionen....

Tyvärr kan jag inte namnge hästen eftersom den inte är min och jag inte har ägarens medgivande till det. Annars förstår jag om man vill veta det för trovärdighetens skull.

Tack nephtys.

Mvh stuv

Grängesberg skrev:
Hej!
Har följt tråden och en undran uppstod över det jag citerat ovan.
HUR kan man utbilda sig på hovar och dess lära via datorn och kontakt med folk i världen?

För mig låter det som en omöjlighet, men vad vet jag? Jag trodde och antog att man i ett så viktigt yrke som hovslageriet är var tvungen att lära sig genom att "gå bredvid" en redan färdig handledare samt att man var tvungen att avlägga prov. Så är det väl i alla fall för normala hovslagare.. eller?

Jag tror faktiskt inte jag skulle våga låta någon som var utbildad via internet.

Det är mycket individuellt hur duktig man är att ta till sej och på vilket sätt man lättast lär sej. Några som har fått en ordentlig praktisk utbildning som t ex hovslagare vill jag ändå inte låta sko mina hästar. Studerar man det teoretiska (vilket jag kan tänka mej är ganska mycket inom barfotaverkning) ordentligt behövs ofta inte lika mycket praktiskt träning. Tänk dej att börja övningsköra utan att ens veta hur man startar bilen. Jag säger dock inte att man inte behöver NÅGON praktisk träning, men som jag uppfattade det hade hon lärt sej en del av denne Ove.?

En sak jag skulle vilja fråga om:
När jag fick min häst i somras hade han väldigt dålig hovkvalitet och eftersom han dessutom hade lätt att slå sej på frambenen valde jag att testa ta av skorna bak för att senare dra av framskorna också om det fungerade bra. Han blev barfotaverkad (visserligen av en tjej som nyligen gått en barfotaverkningskurs och behövde hästar att praktisera på, men hon verkade rätt säker på vad hon gjorde) och gick jättebra barfota hela sommaren. När han sedan vilade ett tag, blev bara riden en-två gånger i veckan, framåt hösten så blev han ömfotad.
Det gick inte att rida, han kändes så plågad så fort det blev grus eller asfalt, så till slut skodde vi honom. Då var sulorna väldigt nernötta och hovväggarna likaså. Jag hade visserligen kunnat prova boots men jag planerade ändå att sko honom till vintern med broddar.
Till själva frågan: Hade man kunnat lösa det på annat sätt än att sko? Mer motion? Jag hörde en teori om att hovarna lättare blir ömma när det är blött, stämmer det?

ja, isen är ett helvete, det går bara inte att gå på det. Som tur är så är det inte så ofta man är tvungen. Kan man inte sanda travar banor?

Det hjälper varken Alexandra eller mig med flera, om man sandar på travbanorna. Vi har ridhästar och det är allt för gott om is och lera i våra omgivningar för att det skulle vara möjligt att sanda tillfredsställande. Inte ens hagarna är användbara för barfotingar om det är is, som det blir med det här varannandagsvädret med ömsom plusgrader och ömsom minusgrader. :smirk:

Visst kan man det...men det är nte det som är problemet, utan att banorna fryser...harvas upp...och då har du ett stenhårt underlag med "lösgrus" ovanpå...tänk sen att hästar springer i 50-60 km/h och inte får fäste...eftersom hoven inte kommer ner till det "frusna" ( det gör däremot brodden)

problemet är ju också att när man tränar hemma( de flesta tränar inte på travbanor) Jag t ex har en backe direkt när jag kommer ur stallet...och såhär ser det ut hemma hos mig nu http://groups.msn.com/FinnFeaver/vrigt.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=298
oplogat går ju an...men vägarna är tillkörda och plogade = svinhalt

Peter,
Som tur är så är det inte avgörande för hästarna om du kallar mig taliban eller inte. Om de kan gå barfota i slutändan beror alldeles på hur de blir verkade. Men jag tar emot handen och efter vad jag läste idag att det troligen finns något nedärvt sjukdom som kan dyka upp så erkänner jag att sådana hästar kan nog inte gå barfota. Och troligen ofta inte skodda heller, som det ser ut så.

Hej, tack för stöd ang. utbildning. Man kan faktiskt läsa på universitet på distans nuförtiden, det är den moderna världen :rofl:
Jag har dessutom praktiserat i 3 år på våra hästar (ca ett år enligt AANHCP) dessutom så verkade jag en del kadaverhovar. Det är tekniken i handen det handlar om och det får man bara genom att verka.

Hästar kan bli ömare när det är mycket blött och länge, men det du berättar om din häst låter konstigt. Kan tyvärr inte utlåta mig om detta då jag inte sett hästen, men det låter som om man gjort något fel med honom

Man ska aldrig säga aldrig. Det finns nog inget 100% i denna värld, så tydligen finns det en pytteliten möjlighet för hovbensrotation även om hästen har perfekta hovar. Men troligheten är nog obetydlig, så vi kan nog säga att det är med som med att bli träffat av åsknedslag. Måste erkänna att jag missade detta på Pete Rameys sida.

Då menar du att alla travhästar klarar slitage o grepp bara de är rätt verkade?
Eller menar du att alla kan gå barfota om man anpassar användningen, stor skillnad.
Själv har jag artt halvblod som definitivt inte blev bättre på ett års barfotagång, vill du veta mer får du kolla tidigare trådar.
PL

du har väl inte broddar på i hagen eller :o Barfota hästar klarar faktiskt isen bättre än skodda utan broddar, skor halkar ju mera på is. Så i stället att sko med broddar för att kunna rida på is,(i hagen broddar man väl inte, eller?) så kan man sätta broddar på boots. Det går att brodda BOA eller SWISS boots.

:eek: Klart man broddar i hagen...mina har broddar nov-april dygnet runt...vart bor DU???
fölstona o unghästarna går barfota...men att ha en häst skodd på vintern ( i vinterväglag) utan brodd är ju på gränsen till djurplågeri......

Vet inte mycket om aktiva travhästar, men det finns ju lite folk på denna tråd som har provat och det fungerar. Beror nog också på var man bor. Om man har en häst med helt platta sulor, så kan det faktiskt ta mer än ett år innan de skålar upp sig och hästen inte blir öm längre. Det var kanske ditt fall?

Visst kan man behöva brodda i hagen im det är riktigt isigt eller åtminstone för att få ut hästarna till hagen. Barfota är bättre än obroddat järn på packad snö men på blankis är det nästan lika illa.
PL

Det fanns <EN häst, men inga referenser, och inget om den tävlar på vintern.

Bor i Jönköpings län, har faktiskt aldrig träffat någon som broddade mer än när de skulle rida ut. Efter ritten tar man av broddar då det kan vara farligt att hästar skadar sig. Men håller med dig, sko på vinter och dessutom utan broddar är ett djurplågeri. Se ni bara till att ni inte har för stora broddar, då det inte är bra för leder om varje steg tar tvärstopp vid nedtramp. Häst fötter ska ju "glida"lite och dämpa nedtrampet

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka