Barfota till våren?

Sv: Barfota till våren?

Ser verkligen märkligt ut.

Undrar dock om det verkligen är den aktuella hästen. Tror mig veta vem/vilken, den har i så fall 4 vita fötter....

- Är det någon som vet om det verkligen rekommenderas att hästen ska äta halm och bark enbart? Att dra ner på kraftfoder under ett fånganfall rekommenderas från slu också - men det handlar om en begränsad period...

Grymt att hästar är så rättslösa. Undrar vad hästarna skulle säga om de kunde tala....

- nu är det lite småkapning av denna tråd .. men vill gärna att SO Hovslagare förklarar denna mening närmare

"Jag har till och med haft en del barfotakunder som hade boots på i hagen tills jag visade vilka skador dom pga bootsen hade tillfogat sin häst"

- vilka skador? vilka boots är skadliga, finns det bra/dåliga modeller av boots?

fia n/bootsnovis, mera kunnig i järnskoåldern ;-)

De skador jag har sett har bestått av stryckskador på hovväggen. Det ser ut som blåmärken ungefär. Dessa har oftast suttit mitt fram på hoven.

Men den stora problematiken med boots är att du flyttar viktcentrum i hoven både bakåt och frammåt och åt sidorna. beroende på var i steget hoven befinner sig har du ökat belastningen åt alla håll. Du har gjort en hov som är större än vad hästens leder är designad för. Om man har i åtanke att hästen är det däggdjur som i förhållande till sin vikt har de svagaste benen så kan dessa små skillnader vara av avgörande betydelse för hållbarheten.

Tack så jättemycket för ditt svar!

Som intresserad lekman så är det ju inte så lätt att genomskåda olika teorier... Jag kommer titta och fråga med nya ögon nästa gång min hovis kommer. Det är ju lättast att fråga på plats, med en levande häst framför ögonen att titta på som exempel.

Jag tycker att detta är en högst intressant tråd, tack till er insatta som delar med er!

Mvh
Tua

Tack för svaret :bow: - fundrar vidare ...

"gjort en hov som är större ".. hmm..ok. men en ordentlig järnsko, alla ridhästskor är ju inte av aluminium el plast heller ... blir det inte en viss viktförskjutning då åxå .. ?? på travare kan man ju ibland försöka sig på att balansera o få ett längre steg med tyngre skor...är det inte så?
- nu e fia n ute o filosoferar på nattgammal is :eek: :p - tror det snart kraschar ... :o
Eller avsåg du bara rent storleksmässigt? Att hoven i omfång blir större?

Ang "blåmärkena" antar att det räcker ett tag innan man synligt kan påvisa dom? eller?

fia n/bootsnovisen

Jag är mest förvånad över att ni är förvånade.
Det är ju det här vi har tjatat om! Det är så här det ser ut i verkligheten! Detta är inget ovanligt. Detta anses inte av varken Strasser eller SANHCP vara något fel.
Nu hann dom inte gömma denna häst i tid utan den blev kvar så länge så att det i allafall blev en tidningartikel.

Och detta var inte utfört av någon "lärjunge"

"Mannen är en av huvudpersonerna bakom en av de såkallade ”barfotametoderna”. En kommersiell rörelse med ursprung i USA. Genom att sprida denna metod till vanliga hästägare luras dessa att inte använda sig av utbildade hovslagare och veterinärer, med följd av att många hästar utsatts för onödigt lidande."

Fast... :confused: nu har jag ju gått på ett par föreläsningar för OL och en helgkurs för en liknande rörelse :p och aldrig, aldrig har någon sagt något om att en hov ska se ut som den där! :eek: Icke!
Jag undrar om det inte är så att det finns en massa klantskallar som går kurser utan att fatta nått och sedan ger sig ut och karvar...
Och det är ju hemskt synd om det är så eftersom en metod kanske får dåligt rykte pga användarna, när metoden kanske är bra? :(

Jag tyckte att det antyddes någonstans att det inte var OL som var på denna hästen, men jag kanske missuppfattade?
Kan inte fatta varför han isf säger en sak på alla föreläsningar och sedan gör en heeelt annan sak i verkligheten. :confused:

Jag vet iaf en av hans "lärjungar" som inte gör sådär på en frisk hov... men jag undrar om det inte var så att han försökte bota ett redan existerande problem där... hmm...

Aha, ja.. honom ger jag inte mycket för... :crazy: :devil:

Jag ringde honom när jag hade en riktigt as-gamverkad unghäst (som jag köpt så) och jag ville ha hjälp av en barfotaverkare att styra upp skeppet så att säga.
Det var i februari-mars och hagen var mycket hård och isig. Nu bor han inte alls i närheten av mig, så han kan ju inte rimligtvis veta hur underlaget ser ut i just min hage.
Ändå fick jag bara höra att deeet var ingen fara, nu är det så mjukt ute med snö och allt så det var ingen brådska alls. Inte ens när jag förklarade att han inte blivit verkad på typ 6 mån tyckte han att det var bråttom... :mad:

Det var väl kanske det mest korkade jag någonsin hört :devil:

Fick (mycket kompetent) hjälp från annat håll ;)

Tack för svaret :bow: - fundrar vidare ...

"gjort en hov som är större ".. hmm..ok. men en ordentlig järnsko, alla ridhästskor är ju inte av aluminium el plast heller ... blir det inte en viss viktförskjutning då åxå .. ?? på travare kan man ju ibland försöka sig på att balansera o få ett längre steg med tyngre skor...är det inte så?
- nu e fia n ute o filosoferar på nattgammal is :eek: :p - tror det snart kraschar ... :o
Eller avsåg du bara rent storleksmässigt? Att hoven i omfång blir större?

Ang "blåmärkena" antar att det räcker ett tag innan man synligt kan påvisa dom? eller?

fia n/bootsnovisen

Jag menar större i omfång.

Tynger gör man när man vill ha ett högre steg inte längre.
Numera så håller man inte på så mycket med viktbalansering inom travet. Det är inget som jag förespråkar då det sällan blir särskilt bra.
Man balanserar mer med olika typer av överrullning såsom tvärtå tåöppet eller halvrunda skor.
Med de naturtravare som vi har nuförtiden så handlar det mest om att sko för att möta rådande underlag så bra som möjligt.
De allra flesta tävlar bäst ju lättare dom är balanserade.

De tryckskador som jag har sett av bootsen har uppkommit tidigt.
Jag har inte observerat detta på alla hästar med boots men på några stycken.

*lite kl*
Jo, det är halm som gäller. Gärna tillsammans med bark. Det finns aspbarkpellets som blivit alldeles väldigt populärt bland vildhästingarna. Har själv en bekant som envisas med att ge sin stackars häst halm, bark och lite hö. Hästen är så hungrig att den inte kan bärga sig när lilla hötussen kommer. Sväljer i princip höet utan att tugga. Dessvärre är hästen inte i tillräckligt dåligt skick för en anmälan. Vägrat gått ut i hagen har den gjort "bara" en gång när det varit hårt och knöligt ute i flera veckor. Men med hjälp av några morötter kom den ut så småningom. Med snö på marken ser den bara stapplig ut.

*lite kl*
Jo, det är halm som gäller. Gärna tillsammans med bark. Det finns aspbarkpellets som blivit alldeles väldigt populärt bland vildhästingarna. Har själv en bekant som envisas med att ge sin stackars häst halm, bark och lite hö. Hästen är så hungrig att den inte kan bärga sig när lilla hötussen kommer. Sväljer i princip höet utan att tugga. Dessvärre är hästen inte i tillräckligt dåligt skick för en anmälan. Vägrat gått ut i hagen har den gjort "bara" en gång när det varit hårt och knöligt ute i flera veckor. Men med hjälp av några morötter kom den ut så småningom. Med snö på marken ser den bara stapplig ut.

Usch. Själv ger jag mina pållar aspbarkspellets, men inte endast som fullfoder utan dom får även kraftfoder ihop med aspbarken o mineraler/vitaminer, o har hö på fri tillgång. Det funkar bra.
Men att endast ge hästen aspbarken o halm o hö bådar inte gott :crazy:

Men! Om hö har kanonbra näringsvärdena kan hästen klara sej bra på hö o aspbarken o kanske mineralerna. Annars icke.

Men aspbarkspelletsen är väldigt POPULÄRT bland travfolk, faktiskt. Och inte ger dom deras starthästar endast aspbarken heller. Se ovan. Dom blandar detta med annat kraftfoder o dylikt.

Jo jag vet en del som ger aspbarkspellets.
Men dom ger det inte som foder utan som tillskott.
Mao. det räknas inte in i foderstaten.

Ja, det stämmer att det är ett tillskottsfoder. Något som mina pållar får knapra på om de vill. Shettisen gillar detta för han äter gärna träd också, som finns i hagen.

Skillnaden om jag som yrkesman tittar på en SANHCP verkad häst och en Stasserverkad så är den följande Strasser: En hov verkad med bakåtbruten tåaxel och alldeles för lång tå.
SANHCP: Ofta en hårt nedverkad hov med slaktade trakter.
Gemensamt för bägge metoderna: Att ha en standard som skall gälla för alla hästar oavsett exteriör och hovkvalitet.

Om vi nu inte ska diskutera vanvård mer utan vad du säger om den verkning som man normalt förknippar med aanhcp
Detta är ju hemsidan för en av frontfigurerna(som är hovslagare) i aanhcp i USA. http://www.hoofrehab.com/ Vad är fel med hovarna som visas här på förstasidan enligt dig?
Eller är sanhcp en så stor skillnad mot ur-organisationen?

Kan vi hålla det till saklig diskussion. Jag vill verkligen veta ur en hovslagares perspektiv.

Njae
Det beror helt på bakgrundshistorien. Om detta var en häst med en allvarlig metabolisk störning, exempelvis fång, kan det rättfärdiga den oerhört strikta dieten. Det skulle isåfall även till viss del förklara den extrema verkningen.
Däremot förklarar det inte varför hästen tilläts vara så öm att den inte ville lämna boxen, det finns idag vägar att gå för att lindra utan att för den skull använda påspikade beslag.
Vi vet heller inget om hur länge hästen haft så ont. Hästägaren hade tydligen varit ute och ridit dagen efter senaste verkningen??? Hur länge hade hästen varit barfota?

Som sagt, en typisk kvällstidningshistoria med alldeles för många frågetecken för att jag skall kunna dra några egentliga slutsatser.

Dramatiskt? Ja
Hemskt? Ja
Den enda och absoluta sanningen? Tveksamt

Så fång rättfärdigar en diet på lite halm och bark? Rättfärdigar att man inte kör in en häst som inte kan gå till klinik?
Visst kankse kvällstidningar spär på lite, i det här fallet kan ju inte jag svara på det. Men påspädning eller inte, fotot på den verkade hoven säger ju allt. Djurplågeri!

Så min fråga till dej: Ska man under några omständigheter någonsin verka en häst som dom gjort på fotot?

Kan vi hålla det till saklig diskussion. Jag vill verkligen veta ur en hovslagares perspektiv.

Hej, enligt min mening så ser dom flesta av dom hovarna ut som en helt normalt traditionellt utförd verkning. Jag ser ingen skillnad på hans verkningar och mina traditionella verkningar, kanske kan det bero på att i båda fallen så är verkningarna utförda av en hovslagare.

Förklaring:

Hovens yttre bärande vägghorn är befintligt och bearbetat i symetri så att hela hovens yttre bärande vägghorn har samma anstånd in till lammelläderhuden runt hela hoven, i dessa fall kan man lätt se att avståndet från lamellranden och ut till ytterkant på det bärande vägghornet är ca 1 cm i tådel,tåsidodelar,sidodelar och traktdelarna.

Samtliga av dessa bilder visar på en mer eller mindre välvd sula som under inga omständigheter kommer få hästen att primärt belasta varesig sulan eller strålen då hovarna på dessa bilder även har en balanserad trakthöjd.

Utifrån dessa bilder så kan man lätt avläsa att hovarna absolut inte skall ta upp sin primära belastning vare sig på själva sulan,än mindre över hela sulan utan den primära belastningen skall tas upp på det yttre vägghornets bärande del. Den secundära belastningen och understödet kommer därmed att ske över stråle och sulkroppen.

Jag ska se om jag kan ta några färska bilder och lägga in så kan du själv bedömma hur stor skilnad det är på verkningarna.

Tack för länken den va bra!!!http://www.hoofrehab.com/

Jag undrar vad aanhcp i USA skulle säga om denna verkning

Hej, jag har dokumenterat en del fall och vidarebefodrat dom till kolleger"over there" som är både hovslagare och etablerade AANCHP verkare. Just detta fall har jag tyvärr inte fått ngt svar på då dom gärna vill få del av uppföljningen och lite mer kött på benen för att sedan komentera hur dom ser på saken.

Jag har dock fått svar på andra tidigare dokumentationer och så här långt är derar respons ganska "onaturlig" om du förstår vad jag menar utifrån hur man "försvenskat" deras naturliga påvisanden.

Om vi nu inte ska diskutera vanvård mer utan vad du säger om den verkning som man normalt förknippar med aanhcp
Detta är ju hemsidan för en av frontfigurerna(som är hovslagare) i aanhcp i USA. http://www.hoofrehab.com/ Vad är fel med hovarna som visas här på förstasidan enligt dig?
Eller är sanhcp en så stor skillnad mot ur-organisationen?

Mitt perspektiv är detta.
Denna rörelse har dammat av en massa gamla idéer från 1880
och använt dom för att sätta ihop ett koncept som man kan tjäna pengar på. AANCHP har aldrig handlat om att verka hästar det handlar bara om att tjäna pengar. Sedan så tycker jag att deras verkning ofta är som vilken verkning som helst det är ingen "metod".
Det är svårt att se hur bra eller dåligt verkat det är då man inte ser hästen utan bara hoven. SANHCP däremot är mycket extremare och förgrundsfigurerna har ingen hästkunskap överhuvudtaget.

Men, hur var det, varför skulle hästen plötslig vara barfota? Alltså hade den någon form av problem med hovarna som skulle avhjälpas med barfotagång, eller ville ägaren bara testa?

Hej, nej hästen hade absolut inga problem med hovarna och sedan lång tid tillbaka skotts av en utbildad hovis. Jag har själv sett den då jag gick lärling hos denna hovis för drygt 10 år sedan.

Hästägaren undrade helt enkelt om den hade så bra hovkvalite att den kunde gå barfota eftersom den nu började bli lite äldre och inte skulle brukas dagligen. Självklart kan den då gå barfota svarade hovisen då den har så bra hovar och skodde av den med helt traditionell verkning. Allt va frid o fröjd och hästen rörde sig helt normalt.

Sedan ville tydligen hästägaren testa med att gå ngn helgkurs och därefter fullfölja det naturliga fullt ut genom att helt enkelt byta från traditionell verkning till naturlig verkning, utfört av en naturlig verkare certifierad av självaste AANCHP.

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
749
Senast: Miingla
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 576
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
557
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 127
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka