Barfota till våren?

Sv: Barfota till våren?

*knapplån*

emindy:

Kan du tata om för mig vad skillnaden är mellan 'internationell examen' och 'svensk examen'.
Jag kan ju tänka mig att de med 'internationell examen' är examinerade av AANHCP, men hur är det med de med 'svensk examen'?

/Mike
Examinationen hos AANHCP är den internationella, ja. Helt riktigt.
SANHCP håller i svensk examen och när jag tog min var det OL som höll i det.

Hej, om du nu verkligen vill ha mer information och verklighets bacerad information så har du väl enda sökt den på fel håll.
Fel håll? Jag har hört två versioner av historien nu, den ena hade kraftiga informationsluckor (och taskig grammatik) och den andra hade inte fullt lika stora hål.
Den ena trycks dessutom upp i stora upplagor och ges ut som sensation, ÄNTLIGEN något ordentligt saftigt om barfotatalibanerna!!

Vad gör ni om fånganfallet verkligen berodde på tjuvmatning från stallkompisarnas sida?

"hoppsan!" eller?

Det är ju som jag förstår det bara deras ord ni har på att ägaren inte genomförde butta-kuren.

det heter förresten verklighetsbaserad, inte verklighets bacerad

Så O.L. har dragit sig tillbaka???? Tror jag inte ett dugg på då jag vet att han ska ha en ny "helg kurs" redan denna helg.

Jag sa inte att han dragit sig tillbaka, han har bara klivit ner ifrån positionen som frontfigur och samordnare för SANHCP. Sitt egna privata företag driver han naturligtvis vidare som det var tänkt ifrån början

Emindy jag vore väldigt tacksam om du håller dig till fakta såvidare du vill disskutera detta fall. jag tror att det skulle tillföra dig en större trovärdighet utifrån de fakta som kommer att publiceras i just Detta fall.
Jag sitter uppe i kalla norrland, hovis. Jag varken kan eller har lust att åka ned och förhöra varenda j*vel personligen, inklusive hästen (!), för att på det viset bilda mig en helt eller halvt korrekt uppfattning om sakers varande.

Jag ville återberätta på ett ungefär vad jag hörde av LÖ för att ni skulle få veta att det fanns två sidor åtminstone. Som det låter på dig verkar det ju som att du sitter inne med sanningen och den enda sanningen (som vanligt) men du har väl inte personligen varit på plats vid varje iakttagande, eller?
På LÖ lät det som att det varit en obehaglig stämning i stallet gentemot den här hästägaren under en längre tid. Kan inte det ha bidragit till skitsnacket?
Bara en tanke...

Som grundare måste dom ses då den svenska varianten är en helt egen företeelse.
Nej, det är samma grej. Även AANHCP var utsatta för denna typ av skitsnack i början och i vissa långsammare delar anordnas det fortfarande informationsmöten mot barfota och för järnskornas förträfflighet.

Varför inte lobba för att T ex Skara kör igång en hovvårdsutbildning som är sanktionerad av SLU? Om ni nu vill leka hovslagare utan att kunna sko så är det väl bättre med en veternärledd utbildning?
Varför då? Om det inom tio år kommer att vara förbjudet att verka en häst om du inte samtidigt kan sko den? Det vore väl ändå riktigt riktigt korkat att starta upp en ny, statligt finansierad utbildning till något som vid lag kommer att vara förbjudet om tio år eller kortare.

Visserligen har våra skattepengar använts till ännu mindre produktiva saker men...

Nej, det är samma grej. Även AANHCP var utsatta för denna typ av skitsnack i början och i vissa långsammare delar anordnas det fortfarande informationsmöten mot barfota och för järnskornas förträfflighet.

Åja i USA fanns det hovslagare med från början.
Det gjorde det inte här.
Anledningen till dessa informationsmöten har kanske varit att inte heller utövarna i USA ser helheten då organisationen inte följer upp och informerar sina medlemar om problem och bakslag i metoden?

Barfota är bra men järnskorna är förträffliga för den som vill använda sin häst till lite mer än skogsmulleridning.

Däremot så tror jag att det i första hand varit vinstintresse som drivit de som startat både den svenska och den amerikanska varianten.
Nu menar jag inte att de som jobbar som hovverkare gör det av vinstintresse utan de har säkert en genuin tro på att dom gått en adekvat utbildning.

Jag sitter uppe i kalla norrland, hovis. Jag varken kan eller har lust att åka ned och förhöra varenda j*vel personligen, inklusive hästen (!), för att på det viset bilda mig en helt eller halvt korrekt uppfattning om sakers varande.

Jag ville återberätta på ett ungefär vad jag hörde av LÖ för att ni skulle få veta att det fanns två sidor åtminstone. Som det låter på dig verkar det ju som att du sitter inne med sanningen och den enda sanningen (som vanligt) men du har väl inte personligen varit på plats vid varje iakttagande, eller?
På LÖ lät det som att det varit en obehaglig stämning i stallet gentemot den här hästägaren under en längre tid. Kan inte det ha bidragit till skitsnacket?
Bara en tanke...

Jag har själv sett LÖ vid 2 st tillfällen. Första gången som han kom till stallet då han verkade hästen. Veckan därpå så var han där igen och verkade hästen samt red häst trots att hästen hade ont !! Enligt personal i stallet (som jag litar mer på än LÖ) så har han varit där minst en gång till mella dessa två iaktagelser som jag har gjort.
Anledning till den otrevliga stämningen i stallet berodde ju på att hästen hade ont och att ägaren inte ville lyssna på personalens uppmaningar och övrigt folk. Det jag pratar om är sanning och fakta och inget annat!!

Tycker helt klart att det ska bli krav på legitimering på hovslagare.

Om nu någon verkare, Strasser eller SANHCP drömmer om att klara Gesällprovet till hovslagare????? Skulle inte tro det!

När man läser lite vad ni skriver så blir man ju förfärad. Dagens hästar är inte anpassade att leva så "naturligt" som ni förespråkar. Vilka hästar lever idag i naturen helt enligt hästens villkor, rör sig fritt över milslånga vidder, låter de svaga individerna dö ut, äta den föda som de är sedan flera generationer gjort? osv osv....

Ni försöker få era "människo-anpassade" hästar att likna vilda hästar, men era hästar har ju inte de förutsättningar.

Tror att det i grund och botten handlar om att tjäna pengar för eran del och det ska era hästar straffas för.

Sedan var det någon som skrev att varför inte de traditionella hovslagarna var intresserade av att gå era så fantastiska kurser???? Varför går inte era fantastiska verkare en 2-årig utbildning till HOVSLAGARE??? Ja, det kostar pengar......!:angel:

Barfotahästen återfunnen
Den omskrivna barfotahästen är nu funnen på en gård i Dalarna. Hästen har nu behandlats av veterinär och polisanmälan mot både djurägaren och den person som barfotaverkat hästen kommer att göras.
Veterinären som besiktigade hästen i Mellansverige ordinerade att hästen ej fick transporteras till annat ställe än till veterinär (djursjukhus) och under smärtlindring. Redan där så har ju djurägaren brutits i djurskyddsföreskrifterna när hon går emot veterinärens order.
Tid är bokad för hästen på ATG-klinik dit hästen kommer att transporteras efter helgen. Tid fanns tyvärr inte förrän i början av nästa vecka.
Djurskyddsinspektören har delgett djurägaren informationen om hästens tillstånd. Ägaren uppges vara mycket otrevlig tillbaka och vill ha ”alla papper på bordet”.

Eva Eternell Hagen

http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/nyheter/barffunnen.html

Det kan aldrig vara fel att prova. Om hästen reagerar med ömhet direkt efter skorna tagits av är inte så konstigt. Det tar sin tid att vänja hovar och häst. Man måste självklart anpassa sin hästverksamhet tills dess.
Vi har tre av fyra barfota året runt och det går utmärkt. Vi sätter på boots vid ridning/körning, mest för hovslitagets skull på belagda vägar. Den fjärde är skodd beroende på att den rids regelbundet på isigt underlag, så vi ville ha den broddad. Lustigt nog var det den hästen som mest ogillade det knöggliga underlaget när det började frysa på.

LIA

Det kan aldrig vara fel att prova. Om hästen reagerar med ömhet direkt efter skorna tagits av är inte så konstigt.
LIA

Hej, en fråga. Har du provat själv??? Jag menar då på dig själv och inte att du använder hästen som ett försöksdjur frör att själv undvika smärtan??

Jag tycker själv att det låter konstigt om hästen reagerar med ömhet dirikt efter avskoning och skulle i så fall snarast åtgärda det utifrån gällande lagstiftning.

Har du provat själv??? Jag menar då på dig själv och inte att du använder hästen som ett försöksdjur frör att själv undvika smärtan??
Vad för konstiga frågor är detta?

Jag tycker själv att det låter konstigt om hästen reagerar med ömhet dirikt efter avskoning och skulle i så fall snarast åtgärda det utifrån gällande lagstiftning.
Så du tycker det är konstigt om hästen reagerar när den sätter bara hoven på stenar, där den tidigare hade en järnsko emellan? Eller att det är konstigt om hästen väljer väg för att undvika sten?

LIA

Vart stod det att det tog sju timmar att lasta hästen?

Som sagt, det kommer att utvisas vad som är sanning i det här fallet.

Med all respekt, så stod det så i artikeln.

Jag kopierar ett citat från den näst sista delen av artikeln.

Trots allt lyckas hästen lastas efter 7 timmar och är nu försvunnen. Enligt rykten kan den ha körts till Dalarna. En av de som är utbildningsansvariga för denna barfotametod är bosatt i där och man misstänker nu att hästen kan ha körts dit vilket djurskyddsinspektören har anmält till den gällande kommunen.

Med all respekt, så stod det så i artikeln.

Jag kopierar ett citat från den näst sista delen av artikeln.

Trots allt lyckas hästen lastas efter 7 timmar och är nu försvunnen. Enligt rykten kan den ha körts till Dalarna. En av de som är utbildningsansvariga för denna barfotametod är bosatt i där och man misstänker nu att hästen kan ha körts dit vilket djurskyddsinspektören har anmält till den gällande kommunen.

På artikeln låter det dels som att de kontinuerligt försökt lasta hästen i sju timmar innan de slutligen lyckas, men samtidigt verkar det som att stallägaren, djurskyddsinspektören, hästägaren och hovvårdaren har en livlig diskussion under tiden.
En fråga jag kan ställa mig är varför djurskyddsinspektören åker därifrån om de fortfarande står och försöker lasta hästen och han inte vill att de skall göra det?
Enligt LÖ tog det bara ungefär en timme att lasta hästen men då nämnde han inte att de samtidigt stod och diskuterade med en massa folk så jag tror personligen att det var vid två tillfällen.

Jag reagerar också på en annan, motstridig sak. Enligt den nya artikeln bröt hästägaren mot veterinärs ordination när de inte körde till djursjukhus, men enligt artikeln i aftonbladet så var det stallägaren som tyckte att de skulle köra till djursjukhus istället för att flytta hästen. Sedan hade djurskyddsinspektören ringt till en veterinär och fått rekommendationen att hästen skulle transporteras under smärtstillande och upphängd i sele i en djurambulans.
Som jag förstår det hade veterinären som besökte dem den 1 februari inte alls beordrat någon transport med djurambulans.

En fråga jag kan ställa mig är varför djurskyddsinspektören åker därifrån om de fortfarande står och försöker lasta hästen och han inte vill att de skall göra det?

Såvitt jag känner till så har det tidigare varit en veterinär på plats, denne skrev ut smärtstillande medel som hästen skulle ha men som den tydligen inte fick.
Det här tycker jag också är fel att de åkte därifrån, men tyvärr har de inte ett bemyndigande utan veterinären och kan således inte göra något förrän en sådan finns på plats.

Jag reagerar också på en annan, motstridig sak. Enligt den nya artikeln bröt hästägaren mot veterinärs ordination när de inte körde till djursjukhus,

Om den ordinationen gavs vid veterinärens besök finns ju säkert journalfört, om så är fallet har hästägaren brutit mot den ordination som har givits och också då brutit mot lagen.
Jag tror för min del att sanningen inte kan komma idager fullständigt om man inte får ta del av alla parters utsaga, men å andra sidan så måste man börja fundera över tillståndet på hästen. Nu har ju ytterligare ett par inspektörer samt en ny veterinär sagt att hästen bör komma till klinik. Dessa personer befinner sig minst 30 mil härifrån men har hästen på plats och gör en liknande bedömning, är även de inkompetenta också då menar du?

Enligt LÖ tog det bara ungefär en timme att lasta hästen

Hej, tack för den fakta baserade informationen. Du bekräftar härmed det vi andra bara har "påstått".

Kanske vore det i just detta läge bättre för främst L.Ö. om du inte förde hans talan ofentligt då det du skriver förmodligen är till mer skada än vad som hitils "påståtts" i artiklarna.

För din egen del kan det innebära att du blir informerad om att ett gemäle från din sida ska publiceras.

Hej, tack för den fakta baserade informationen. Du bekräftar härmed det vi andra bara har "påstått".

Kanske vore det i just detta läge bättre för främst L.Ö. om du inte förde hans talan ofentligt då det du skriver förmodligen är till mer skada än vad som hitils "påståtts" i artiklarna.

För din egen del kan det innebära att du blir informerad om att ett gemäle från din sida ska publiceras.

Jag för ingens talan utom min egen.

Jag tycker inte att en timme är lång tid om lastningen skett på ett lugnt sätt. Det är snarare att ge en transporträdd chansen att komma över sin rädsla utan hets.

Jag förstår inte vad du menar med din sista mening, skall ni publicera det jag sagt på ett forum utan min vetskap? Det är rent olagligt!

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
749
Senast: Miingla
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 574
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
557
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 127
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka