knapplån
Nu har ni skrivit så mycket att jag inte hinner med...
Jag hade inte gått in på länken och sett bilderna tidigare, men om de nu sitter på den hästen som artikeln handlar om, varför skrivs det då inget om den röda lamellranden och den extremt långa tån hästen hade? Trakterna är inte extremt verkade, inte alls. Däremot ser det ut som att lamellranden är alldeles illröd där framme i tån och den ser även lite gul ut mot kanterna.
Var det nytt (kan relateras till inflammationen i hovarna) eller kan det ge en ledtråd till varför tårna var så nedverkade?
När jag verkar vill jag alltid att bärranden skall bära den primära belastningen förutom i de fall då den inte är i skick att bära vikt, exempelvis vid fång.
En frisk häst som är van barfota reagerar _inte_ genom att bli blockhalt för att den får bära den lilla extra vikten på sulan som blir om man avlastar hovväggen. Särskilt inte om man tar hänsyn till att detta gjorts genom att hålla den på relativt mjukt underlag.
Jag tror som sagt inte att vi har hela sanningen här och blir illa berörd när AANHCP nämns i samma andetag som slaktade trakter, djurplågeri och "marknadsföringsgrej"
Det är klart att det finns miffon överallt, oavsett verkningsmetod! Personen som verkade hästen i artikeln är väldigt övernitisk när det gäller foder, det vet jag.
Jag blir lätt frustrerad när ni hovslagare ena stunden säger att det inte är något särskilt med "våran" metod, att ni gör likadant själva. Andra stunden gormar ni om slaktade trakter, djurplågeri och att vi tar för bra betalt
Hade det inte gjort någon positiv skillnad hade folk inte betalat oss för våra tjänster. Hade jag inte gjort en så positiv skillnad för mina egna hästar hade jag knappast betalat de pengar jag lagt ut och ägnat så mycket tid och energi åt att lära mig mer och bli ännu bättre när man får kämpa i sådan motvind som det blåser ibland.
Men jag kan säga att jag åkte definitivt i medvind ut till de hästar jag verkade idag och jag kommer formligen segla fram när jag skall verka hästen jag senast räddat livet på imorgon.
Btw
veterinärerna här uppe... tja i de fall de lagt märke till att jag finns har jag bara hört positiva kommentarer om min verkning.