Barfota till våren?

Sv: Barfota till våren?

Verkningen är ändå sund och många veterinärer talar ju om fördelarna, och samarbetar med en del av dem i USA.
Om verkningen vore värdelös eller som vilken verkning som helst så skulle den inte vinna mark heller tror jag.
Låga trakter som jag tror du kallar slaktade trakter i ett inlägg, har ju exempelvis stöd i bowkers forskning.

Om din häst är öm i fötterna så tycker jag verkligen inte att du ska låta hästen går barfota och rida på det !
Min häst gick barfota en sommar för han hade så dåliga hovar, så det fanns inget att sko på. Och han ömmade hela betet.. Och han gick bara i betes hagen. Tog aldrig hem honom, just för att han ömma. Betes hagen låg en bra bit från stallet.

Lägg inte ord i min mun.
Skriver jag slaktade trakter så menar jag slaktade trakter och inte låga trakter.
Har du någonsin sett en en travhäst med höga trakter?
När en travhovslagare skriver slaktade trakter så kan du vara säker på att han menar just slaktade trakter.

Har du hört en svensk veterinär tala sig varm för SANCHP?

Vad menar du med en vanlig verkning?

Hela metoden är en marknadsföringsgrej.

*Knapplån*

Ni som är insatta i Bowkers forskning. Så vitt jag har förstått (rätta mig om jag har fel) så menar han i sin senaste forskning att hörnstödshornet ska tillåtatas växa och övergår i sulhorn framåt i hoven. Detta låter märkligt i mina öron men kanske finns det någon som är mer insatt i detta och kan förklara.

Är det inte så att hörstödshornet och vägghornet är av samma struktur? Om man då inte verkar hörnstöden men verkar hovväggarna som vanligt och dessutom gör en s.k. mustangrundning så verkar det ju som om hästen slutligen skulle bära vikt bara på hörnstöden.

Jag tycker att Bowkers tidigare resultat har verkat vettiga och logiska men detta vet jag inte om jag riktigt kan tro på. Har jag kanske fattat helt fel?

Senast ändrad av en moderator:

Hej, enligt min mening så ser dom flesta av dom hovarna ut som en helt normalt traditionellt utförd verkning. Jag ser ingen skillnad på hans verkningar och mina traditionella verkningar, kanske kan det bero på att i båda fallen så är verkningarna utförda av en hovslagare.

Förklaring:

Hovens yttre bärande vägghorn är befintligt och bearbetat i symetri så att hela hovens yttre bärande vägghorn har samma anstånd in till lammelläderhuden runt hela hoven, i dessa fall kan man lätt se att avståndet från lamellranden och ut till ytterkant på det bärande vägghornet är ca 1 cm i tådel,tåsidodelar,sidodelar och traktdelarna.

Samtliga av dessa bilder visar på en mer eller mindre välvd sula som under inga omständigheter kommer få hästen att primärt belasta varesig sulan eller strålen då hovarna på dessa bilder även har en balanserad trakthöjd.

Utifrån dessa bilder så kan man lätt avläsa att hovarna absolut inte skall ta upp sin primära belastning vare sig på själva sulan,än mindre över hela sulan utan den primära belastningen skall tas upp på det yttre vägghornets bärande del. Den secundära belastningen och understödet kommer därmed att ske över stråle och sulkroppen.

Jag ska se om jag kan ta några färska bilder och lägga in så kan du själv bedömma hur stor skilnad det är på verkningarna.

Tack för länken den va bra!!!http://www.hoofrehab.com/

Tack för ett utförligt svar. :bow:
Jag håller helt med dig då jag själv verkar mina hästar under 4 år och har lärt mig av diverse olika "teorier" bla aanhcps och "vanliga hovslagares .

Jag kan ändå säga att "min" hovslagare fortfarande kikar på mina hästars hovar ibland när han är i stallet och skor andra hästar;) eller om jag frågar något. Med det vill jag bara ha sagt att gör man verkningen själv så måste man vara säker på att man gör rätt och ha någon som kollar ibland samt läsa på hela tiden för att hålla kunskapen aktuell så man inte blir hemmablind.
Jag använder easyboot vid behov annars inget. Jag har provat andra boots som inte är bra och ger tryck. Det gör inte easyboot. Fungerar bra när man vill ha brodd.

Jag har annars sett hovslagare som skor jättesnyggt och är duktiga hovslagare men när de verkar en häst för barfota så rör de sällan trakterna och jag anser att det blir lite fel ibland och jag har sett understuckna trakter med tyngdpunkten för långt fram under hoven, vilket rimligtvis ger fel belastning på lederna.
Förhoppningsvis är det undantag eftersom det finns i alla yrken ;) och jag skulle gärna se lite bilder på svensk hovslagarverkning utan skor :idea:
Jag är säker på att många hovslagare är duktiga barfotaverkare!
Jag vet inte varför det blivit att ni fått försvara er på den punkten??
Jag tror även det finns duktiga barfotaverkare som inte skor.

knapplån
Nu har ni skrivit så mycket att jag inte hinner med...

Jag hade inte gått in på länken och sett bilderna tidigare, men om de nu sitter på den hästen som artikeln handlar om, varför skrivs det då inget om den röda lamellranden och den extremt långa tån hästen hade? Trakterna är inte extremt verkade, inte alls. Däremot ser det ut som att lamellranden är alldeles illröd där framme i tån och den ser även lite gul ut mot kanterna.
Var det nytt (kan relateras till inflammationen i hovarna) eller kan det ge en ledtråd till varför tårna var så nedverkade?

När jag verkar vill jag alltid att bärranden skall bära den primära belastningen förutom i de fall då den inte är i skick att bära vikt, exempelvis vid fång.
En frisk häst som är van barfota reagerar _inte_ genom att bli blockhalt för att den får bära den lilla extra vikten på sulan som blir om man avlastar hovväggen. Särskilt inte om man tar hänsyn till att detta gjorts genom att hålla den på relativt mjukt underlag.

Jag tror som sagt inte att vi har hela sanningen här och blir illa berörd när AANHCP nämns i samma andetag som slaktade trakter, djurplågeri och "marknadsföringsgrej"
Det är klart att det finns miffon överallt, oavsett verkningsmetod! Personen som verkade hästen i artikeln är väldigt övernitisk när det gäller foder, det vet jag.
Jag blir lätt frustrerad när ni hovslagare ena stunden säger att det inte är något särskilt med "våran" metod, att ni gör likadant själva. Andra stunden gormar ni om slaktade trakter, djurplågeri och att vi tar för bra betalt :crazy:
Hade det inte gjort någon positiv skillnad hade folk inte betalat oss för våra tjänster. Hade jag inte gjort en så positiv skillnad för mina egna hästar hade jag knappast betalat de pengar jag lagt ut och ägnat så mycket tid och energi åt att lära mig mer och bli ännu bättre när man får kämpa i sådan motvind som det blåser ibland.
Men jag kan säga att jag åkte definitivt i medvind ut till de hästar jag verkade idag och jag kommer formligen segla fram när jag skall verka hästen jag senast räddat livet på imorgon.

Btw
veterinärerna här uppe... tja i de fall de lagt märke till att jag finns har jag bara hört positiva kommentarer om min verkning.

Jag har annars sett hovslagare som skor jättesnyggt och är duktiga hovslagare men när de verkar en häst för barfota så rör de sällan trakterna och jag anser att det blir lite fel ibland och jag har sett understuckna trakter med tyngdpunkten för långt fram under hoven, vilket rimligtvis ger fel belastning på lederna.

Hej, visst blir det då felaktig belastning på lederna.

Jag har dock en fråga till dig. Hur kan en tyngdpunkt för långt fram i hoven ge uppkomst till understuckna trakter???

När en travhovslagare skriver slaktade trakter så kan du vara säker på att han menar just slaktade trakter.

Ju så är det, eller oxå kastrerade ballar. Hur går det med barnledigheten??? Har barnet fått sin tremånaderskolik än?? Om så fodra den med asppelletrs så löser det sig eller kalla in Skotten som barnvakt.

Hej, vore det inte bättre om du svarade på redan tidigare stälda frågor till dig och reder ut dom innan du börjar lägga ut "rökridåer"??

Nu har jag redan svarat på den frågan jag trodde att du menade som inte ens var en fråga utan ett påstående från din sida. Uppenbarligen har jag ändå inte förstått vad som var din fråga så du får gärna upprepa den igen.

knapplån

Jag hade inte gått in på länken och sett bilderna tidigare,

Svar: Vore det inte bättre om du först läste och tog del av informationen innan du svarar "go dag natt mössa"

Däremot ser det ut som att lamellranden är alldeles illröd där framme i tån och den ser även lite gul ut mot kanterna.
Var det nytt (kan relateras till inflammationen i hovarna)

Svar: Det kallas för läderhudsinflamation.

Jag tror som sagt inte att vi har hela sanningen här och blir illa berörd när AANHCP nämns i samma andetag som slaktade trakter, djurplågeri och "marknadsföringsgrej"
Det är klart att det finns miffon överallt, oavsett verkningsmetod!

Svar: Sanningen kommer inom en snar framtid att uppenbara sig hur det förhåller sig på den fronten. Kul att du själv börjar inse vilket "miffo" som verkat denna häst som omnämns i artikeln.

Jag har här valt att svara direkt i din guote med denna text storlek

Nu har jag redan svarat på den frågan jag trodde att du menade som inte ens var en fråga utan ett påstående från din sida. Uppenbarligen har jag ändå inte förstått vad som var din fråga så du får gärna upprepa den igen.

Fråga:Men snälla rara det står ju klart och tydligt i Dr Strassers alla böcker (med fin stil) att man absolut inte tar ngt ansvar för om metoden inte fungerar. Lika tydlig fast kanske ännu tydligare är ju AANCHP:s Svenska förebild utifrån detta uttalande.

Citat O.L.
Det är enligt lag hästägarens ansvar att hästen inte blöder av verkningen eller känner smärta,och inte den som verkar.
Slut Citat:

Nå kan du vara vänlig att svara på denna fråga då ditt svar kommer bli mkt intressant utifrån ditt påstående.

Ju så är det, eller oxå kastrerade ballar. Hur går det med barnledigheten??? Har barnet fått sin tremånaderskolik än?? Om så fodra den med asppelletrs så löser det sig eller kalla in Skotten som barnvakt.

Det går bara bra med föräldraledigheten.
Nån kolik har jag aldrig haft på vare sig mina tre ungar eller hästar.
Och dottern är 7 månader nu.
Jag skulle kanske bett skotten om lite barnvakt idag.
Han har nog varit ganska tung i mössan idag:D
Vi var på solvalla igår;)

Fråga:Men snälla rara det står ju klart och tydligt i Dr Strassers alla böcker (med fin stil) att man absolut inte tar ngt ansvar för om metoden inte fungerar.

Inlägg 194 och 197 svarar med råge på ditt påstående.

Ett svar kan väl inte vara för mkt begärt eller???

Då får du nog försöka att precisera vad det är i mina inlägg som du anser vara otillräckligt för att du ska tycka att du fått ett svar.

Men du ser inget problem i att du företräder en organisation som dess ledargestalter gömmer undan hästar från djurskyddinspektörer?

knapplån

Jag hade inte gått in på länken och sett bilderna tidigare, men om de nu sitter på den hästen som artikeln handlar om, varför skrivs det då inget om den röda lamellranden och den extremt långa tån hästen hade? Trakterna är inte extremt verkade, inte alls. Däremot ser det ut som att lamellranden är alldeles illröd där framme i tån och den ser även lite gul ut mot kanterna.
Var det nytt (kan relateras till inflammationen i hovarna) eller kan det ge en ledtråd till varför tårna var så nedverkade?

När jag verkar vill jag alltid att bärranden skall bära den primära belastningen förutom i de fall då den inte är i skick att bära vikt, exempelvis vid fång.
En frisk häst som är van barfota reagerar _inte_ genom att bli blockhalt för att den får bära den lilla extra vikten på sulan som blir om man avlastar hovväggen. Särskilt inte om man tar hänsyn till att detta gjorts genom att hålla den på relativt mjukt underlag.

Det är klart att det finns miffon överallt, oavsett verkningsmetod! Personen som verkade hästen i artikeln är väldigt övernitisk när det gäller foder, det vet jag.
Jag blir lätt frustrerad när ni hovslagare ena stunden säger att det inte är något särskilt med "våran" metod, att ni gör likadant själva. Andra stunden gormar ni om slaktade trakter, djurplågeri och att vi tar för bra betalt :crazy:
Hade det inte gjort någon positiv skillnad hade folk inte betalat oss för våra tjänster. Hade jag inte gjort en så positiv skillnad för mina egna hästar hade jag knappast betalat de pengar jag lagt ut och ägnat så mycket tid och energi åt att lära mig mer och bli ännu bättre när man får kämpa i sådan motvind som det blåser ibland.
Men jag kan säga att jag åkte definitivt i medvind ut till de hästar jag verkade idag och jag kommer formligen segla fram när jag skall verka hästen jag senast räddat livet på imorgon.

Btw
veterinärerna här uppe... tja i de fall de lagt märke till att jag finns har jag bara hört positiva kommentarer om min verkning.

Jag tycker det är rätt allvarligt att en person som håller kurser i din metod och är en av svenska grundarna för metoden beter som han här verkar ha gjort.
Illa nog är väl att hästen lider oerhört,men att sen vägra köra hästen till veterinär!:eek:
Fegt kräk,fanns det inget att dölja var det väl bara att åka till klinik med hästkraken.
Eller är han veterinär också?Han kanske skall starta helgkurser i det också?
Ursäkta men jag blir så otroligt upprörd när folks feta ego går före en hästs välmående!!

Hästen på bilden bär knappast "lilla extra vikten " på sulan,den har all vikt på sulan.

Sen menar du att du verkar en fånghäst som på bilden?
Herregud jag blir mörkrädd ..
Jag blir illa berörd över att hästen lider,du blir illa berörd över att din metod nämns i sammanhanget !:eek:

Vart är empatin för hästen?
Empatin för din plånbok är tydligen större.

Jag hade högre tankar om dig.Ta bort bootsen från dina ögon och inse fakta!

Vakna!Hästens tillstånd säger väl allt?

Hej, nej hästen hade absolut inga problem med hovarna och sedan lång tid tillbaka skotts av en utbildad hovis. Jag har själv sett den då jag gick lärling hos denna hovis för drygt 10 år sedan.

Hästägaren undrade helt enkelt om den hade så bra hovkvalite att den kunde gå barfota eftersom den nu började bli lite äldre och inte skulle brukas dagligen. Självklart kan den då gå barfota svarade hovisen då den har så bra hovar och skodde av den med helt traditionell verkning. Allt va frid o fröjd och hästen rörde sig helt normalt.

Sedan ville tydligen hästägaren testa med att gå ngn helgkurs och därefter fullfölja det naturliga fullt ut genom att helt enkelt byta från traditionell verkning till naturlig verkning, utfört av en naturlig verkare certifierad av självaste AANCHP.

Men GUD så korkat!

:o

Ursäkta, men varför ändra på något som funkar? :confused: Jag kan förstå om hästen blivit hovöm efter hovis avskoning, då hade jag nog också sökt mig vidare...

Men du ser inget problem i att du företräder en organisation som dess ledargestalter gömmer undan hästar från djurskyddinspektörer?

Det är klart jag gör! Jag tycker att hela historien luktar ruttet men jag vill inte välja sida s.a.s. innan jag har hört hela historien. Jag försöker därför få tag på lite mer information.
Jag tror på något vis att det inte var hovvårdaren som skulle köra hästen till klinik, snarare ägaren. Frågan är varför ägaren vägrade?
Och hur kommer det sig att de fick hästen ut på gårdsplan för att lasta hästen om den inte kunde gå?

Varken OL eller LÖ är "ledargestalter". LÖ var det aldrig och OL har klivit ner från den positionen. Just nu är vi alltså "ledarlösa" eftersom det enda vi har är en utbildningsansvarig.

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
749
Senast: Miingla
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 576
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
557
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 127
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka