Barfota till våren?

Sv: Barfota till våren?

Tycker du att det finns någon som helst anledning som skulle rättfärdiga detta djurplågeri??

Njae
Det beror helt på bakgrundshistorien. Om detta var en häst med en allvarlig metabolisk störning, exempelvis fång, kan det rättfärdiga den oerhört strikta dieten. Det skulle isåfall även till viss del förklara den extrema verkningen.
Däremot förklarar det inte varför hästen tilläts vara så öm att den inte ville lämna boxen, det finns idag vägar att gå för att lindra utan att för den skull använda påspikade beslag.
Vi vet heller inget om hur länge hästen haft så ont. Hästägaren hade tydligen varit ute och ridit dagen efter senaste verkningen??? Hur länge hade hästen varit barfota?

Som sagt, en typisk kvällstidningshistoria med alldeles för många frågetecken för att jag skall kunna dra några egentliga slutsatser.

Dramatiskt? Ja
Hemskt? Ja
Den enda och absoluta sanningen? Tveksamt

jag har utvecklat och det inte jag sagt har vdb sagt.

Litar inte dina kunder på dig utan dom måste läsa all den litteratur som du har läst i din utbildning? Det är ju sorgligt i så fall.

Det handlar inte om att lita på någon. För att kunna ta ansvar för sina hästars hovvård måste man som hästägare ha information. Jag tycker det är utmärkt om hästägare (dvs bla. hovslagarkunder) läser på i ämnet. Först med information kan man ifrågasätta och diskutera med sin hovslagare om bästa lösning för hästen. Tänk på att hovslagaren ser hästen en högst begränsad tid och behöver hjälp med information om hästen om jobbet ska bli riktigt bra. Om jag då som hästägare har mer förståelse för hovvård så ger jag ännu bättre förutsättningar för hovslagaren.

Dessutom kan man då också antingen få förtroende för ett angreppssätt till hovvård eller tycka att det verkar fel. För att kunna göra det behöver man vara påläst om många olika metoder, och då menar jag kritiskt påläst. Inte gå på "hallelujah"-kurser i än det ena och än det andra.

Jag till exempel, får aldrig något förtroende för metoder som påstår att med exakt samma tillvägagångssätt klarar de alla hästars hovar.

Detta va ännu dummare gjort, fast inte av honom själv utan av en broderlig avkomma.
http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/skotsel/verkad.html

Som sagt vet man inte vad som hänt i det här fallet, kvällstidningarna har ju en tendens att vinkla saker lite konstigt...

Men bilden kan väl inte ljuga? Kan det verkligen finnas anledning att helt "lyfta" bärranden från marken? På de föreläsningar jag varit på där OL pratat om detta tycker jag att han alltid tjatat om att det är på bärranden hästen SKA gå, men det gör ju inte den här hästen? :(
Trakterna tycker jag dock inte ser särskilt låga ut, det är nog tådelens konstiga form som gör att de ser låga ut... eller?
Själva sulans form osv såg ju jättefin ut, såg ut som en frisk hov... ser sulan verkligen "svullen" ut?

Vad tycker ni andra om bilden?

Vad tycker ni andra om bilden?

Det som är riktigt konstigt (med reservation för att bara sett bilden) är att man tagit bort hovväggen runt om och har sulan att gå på. Det finns trots allt en anledning att en hästhov inte ser ut sådär naturligt sliten....

Men i övrigt ser hoven ändå ganska frisk ut, så med 2 månaders arbete kan säkert det hela bli bra igen. Verka ner sulan i några omgångar, sätt beslag som ger stöd i hovväggen (avlasta sulan). Då klarar sig nog denna häst utan ömhet ganska snart, om inga andra stora problem föreligger.

Jag har en viss kännedom om detta, ja.

Hej, jag har all kännedom om detta fall då det är en nära kollega till mig som blev ditkallad och hela tiden haft backup med mig om hur man för hästens bästa skulle försöka lösa situationen. Tyvärr va verken verken verkaren eller hästägaren inne på att snabbt ta den till en klinik, ej heller fullfölja den medicinering som distriksveterinären satte in utan i stället började med egen medicinering (läs silvervatten) och fodring med enbart halm och bark.

Till slut blev situationen ohållbar och halva stallet bombarderade komunens djurskyddsinspektörer med anmälningar.

För ovanlighetens skull så är vartenda ord i artikeln helt sann, tyvärr.

Man blir så ledsen som hästvän när man ser sådana här avvarter.
Det är synd när hästar får lida av enskilda personers ego som konstigt nog går vägar långt ifrån etablerad forskning eller för den delen deras egen organisations verkning????? Jag undrar vad aanhcp i USA skulle säga om denna verkning :crazy:
Behöver hästen veterinärvård så ger man det.

Tyvärr förstör detta så mycket för oss som är för naturlig hästhållning och barfota. Det går nämnligen att göra på ett sunt och hästvänligt sätt. Rätt foderstat och rätt verkning är alla hästars rättighet. Behöver hästen skydd på hovarna så skor man eller använder boots. Det behöver inte vara märkvärdigare än så :idea: Sund hästhållning helt enkelt.

Alla tar vi väl avstånd från felaktig verkning som skadar hästen! Händer ju tyvärr även bland vanliga hovslagare.

Hua!

Men, hur var det, varför skulle hästen plötslig vara barfota? Alltså hade den någon form av problem med hovarna som skulle avhjälpas med barfotagång, eller ville ägaren bara testa?

Jag tycker som sagt att hovarna ser ut som att hästen lätt skulle kunna vara barfota om man bara verkade normalt :crazy: Man undrar varför den blivit så extremt verkad... var det en okunnig lärjunge(stavning?) eller ansåg man att hästen var dålig på något vis?

Jag vill inte gå närmare in på det, eftersom det med säkerhet kommer att bli så att någon blir ledsen.

Jag är mest förvånad över att ni är förvånade.
Det är ju det här vi har tjatat om! Det är så här det ser ut i verkligheten! Detta är inget ovanligt. Detta anses inte av varken Strasser eller SANHCP vara något fel.
Nu hann dom inte gömma denna häst i tid utan den blev kvar så länge så att det i allafall blev en tidningartikel.

Och detta var inte utfört av någon "lärjunge"

"Mannen är en av huvudpersonerna bakom en av de såkallade ”barfotametoderna”. En kommersiell rörelse med ursprung i USA. Genom att sprida denna metod till vanliga hästägare luras dessa att inte använda sig av utbildade hovslagare och veterinärer, med följd av att många hästar utsatts för onödigt lidande."

Kan inte annat än hålla med dig. Att se en häst i det skicket, är absolut inte försvarbart. :( Varför var hästen så intensivt verkad? Det där var knappast någon lätt avrundad tå, eftersom hela bärytan i princip är bortverkad. Det är ingen "naturlig" verkning.

Jag hoppas verkligen att hästägaren tar sitt förnuft tillfånga och låter hästens hovar få växa ut igen, dessutom inte anlitar samma person att verka denna hästs hovar en gång till. Mat ska hästen också få hoppas jag. Halm är ju en vedartad växt, inte det som hästar äter och kan smälta särdeles väl. Hö är ju gräs och något helt annat. Nog finns det magert hö, och det är mycket rimligare att fodra med hö än bara halm.

Snälla SO Hovslagare! Och ni andra utbildade hovslagare, jag har några frågor i som jag jättegärna skulle vilja att ni utvecklade litegrann i detta intressanta ämne!

Jag har alltid haft mina hästar skodda, utom det föl jag födde upp för några år sedan, som gick oskodd tills hon såldes vid 2,5 års ålder. Jag ser det som naturligt att sko om man rider sin häst mycket och den behöver detta. Nu sedan nästan ett år tillbaka har jag min gamla pensionär oskodd runt om, helt enkelt eftersom han har mycket bra hovkvalitet och jag inte längre ser behovet av att sko. Han går på lösdrift, och det enda arbete han gör är att vi skrittar ut på korta mysturer i skogen när underlaget så tillåter (perfekt just nu med djupsnö, men är det isigt tar jag inte ut honom alls).

Eftersom jag har min häst barfota nu har jag börjat intressera mig mer för vad detta innebär och vilken hovvård detta kräver. Jag använder mig av en "vanlig" utbildad hovslagare och filar själv lite mellan verkningarna bara för att hålla efter ojämnheter.

Jag har tittat på vissa hemsidor på Internet som beskriver teorierna kring "vildhästverkning" osv för att se bilder på detta. Har försökt att hitta bilden på barfotaverkningar gjorda av utbildade hovisar men inte hittat detta. Dvs jag skulle vilja jämföra oskodda hovar och vad som skiljer mellan verkningar av utbildade kontra "vildhäst/Strasser osv".

Vad tycker ni utbildade är rätt/fel när man verkar en oskodd hov?
Vad tycker ni t ex om följande teorier (som jag läst om på diverse sidor, med reservation för att jag återger dem fel)?

- Rundningen av kanterna runt om hovväggen? Det man tydligen kallar "mustangrundning"? Är detta vettigt i lagom dos? Tycker det ser ganska naturligt ut när det bara handar om just en lätt avfalsning.... när blir det "för mycket"?

- Teorin att utgå från hästens sula och verka ner hovväggarna till sulan? Är detta rätt/fel enligt utbildade hovisar?

- Har läst om sk lamellrandsverkning, tolkar det som att utflytningar korrigeras från utsidan, dvs att hovväggen raspas/verkas in till lamellranden för att hovväggen som flutit ut inte ska belastas mer "utåt" och därmed flyta ut ännu mer? Hur ser utbildade på detta? Hur korrigeras utflytningar av vanliga hovisar, när ingen skoning görs?

-Även trakterna verkar enligt "vildhästverkarna" ska tas ner till sulnivå, rätt/fel enligt utbildade?

Hoppas ni förstår ungefär mina frågor. Min egen ståndpunkt är att jag aldrig gillar när åsikter blir sektliknande och hästens välbefinnande får ALDRIG bli lidande till förmån för fundamentalistiska principer. Därav är jag mycket skeptisk till många av de metoder jag läst om för barfotaverkning (typ det som Aftonbladet rapporterade om) men jag skulle vilja veta mer om VARFÖR det kan bli så fel!

Hoppas ngn orkar läsa detta långa inlägg och dessutom svara...

Mvh
Tua

När jag läste artikeln och såg bilden så undrade jag om detta verkligen var en hov från hästen i artikeln, eller var det en bild som artikelförfattaren letat upp som illustration på hur en sån här verkning kan gå till?

Någon mer insatt som vet?

Vad tycker ni utbildade är rätt/fel när man verkar en oskodd hov?
Vad tycker ni t ex om följande teorier (som jag läst om på diverse sidor, med reservation för att jag återger dem fel)?

- Rundningen av kanterna runt om hovväggen? Det man tydligen kallar "mustangrundning"? Är detta vettigt i lagom dos? Tycker det ser ganska naturligt ut när det bara handar om just en lätt avfalsning.... när blir det "för mycket"?

Jag tycker att en rundning av den yttre kanten är vettig i lagom dos

- Teorin att utgå från hästens sula och verka ner hovväggarna till sulan? Är detta rätt/fel enligt utbildade hovisar?

Jag utgår inte från sulan. Sulan är bara en av de bedömningspunkter som jag tar i beatkande när jag verkar. Sulan deltar givetvis i hovens bärighet tillsammans med stråle vägghorn och hörnstöd. I SANHCP´s verkningar får ofta sulan ensamt bära hela hästen med en läderhudinflammation som följd.

- Har läst om sk lamellrandsverkning, tolkar det som att utflytningar korrigeras från utsidan, dvs att hovväggen raspas/verkas in till lamellranden för att hovväggen som flutit ut inte ska belastas mer "utåt" och därmed flyta ut ännu mer? Hur ser utbildade på detta? Hur korrigeras utflytningar av vanliga hovisar, när ingen skoning görs?

Utflytningar skall korrigeras genom att orsaken till dessa elimineras.
Dvs. att hoven verkas i balans och inte utsätts för snedbalastningar.
Ibland får man där ta hjälp av veterinär eller hästterapeut om snedbelastningen har sitt ursprung högre upp

-Även trakterna verkar enligt "vildhästverkarna" ska tas ner till sulnivå, rätt/fel enligt utbildade?

trakterna skall tas ner till den nivå där hoven uppnår en korrekt tåaxel. Det skall alltså inte vara sulan som avgör trakthöjd, utan hästens exteriör.

Hoppas ni förstår ungefär mina frågor. Min egen ståndpunkt är att jag aldrig gillar när åsikter blir sektliknande och hästens välbefinnande får ALDRIG bli lidande till förmån för fundamentalistiska principer. Därav är jag mycket skeptisk till många av de metoder jag läst om för barfotaverkning (typ det som Aftonbladet rapporterade om) men jag skulle vilja veta mer om VARFÖR det kan bli så fel!

Hoppas ngn orkar läsa detta långa inlägg och dessutom svara...

Mvh
Tua

Skillnaden om jag som yrkesman tittar på en SANHCP verkad häst och en Stasserverkad så är den följande Strasser: En hov verkad med bakåtbruten tåaxel och alldeles för lång tå.
SANHCP: Ofta en hårt nedverkad hov med slaktade trakter.
Gemensamt för bägge metoderna: Att ha en standard som skall gälla för alla hästar oavsett exteriör och hovkvalitet.

När jag läste artikeln och såg bilden så undrade jag om detta verkligen var en hov från hästen i artikeln, eller var det en bild som artikelförfattaren letat upp som illustration på hur en sån här verkning kan gå till?

Någon mer insatt som vet?

Det är hoven på bilden som avses i artikeln!

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
749
Senast: Miingla
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 577
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
557
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 127
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka