Barfota till våren?

Sv: Barfota till våren?

Jag vill absolut inte hänga ut en hel yrkeskår som dåligt utbildade, vilket inte alls är vad jag försöker säga. .

I stort sett alla som står med på SHF´s lista
(förutom deltidshovslagarna som jobbat mindre än 50%) är idag utbildade nog för att certifieras av djurskyddsmyndigheten.

Ofta när jag jobbar på en häst som varit halt en tid eller dragits med en rörelsestörning av något slag så känner jag att mitt jobb bara är en del i att få hästen frisk.
Jag kan oftast med hjälp av skoning häva smärttillstånd och balansera upp hästen.
Men sedan så återstår ju resten, att få bort alla låsningar i muskler och skelett. Jag anser att det alltid är mycket bråttom att få hästen smärtfri. Detta för att ju längre hästen gått halt ju längre tid tar att få bort alla dessa låsningar.
Jag samarbetar ofta med hästterapeuter för att få hästar som vanskötts i fötterna (med eller utan skor) tillbaka i full rörlighet.
Detta är inte alltid så enkelt och kan ofta ta lång tid med många behandlingar.
Hos er barfotaverkare så verkar inte detta ses som ett problem.
Det pratas ofta om långa tillvänjningstider med mer eller mindre halta hästar som om detta är helt ofarligt.
Är det rent oförstånd, dålig hästkunskap eller tror ni att detta löser sig av sig självt om bara hästen är barfota?
Tar ni något eget ansvar för hur resten av kroppen mår på en häst som ni gjort öm i alla fyra?

Jag skulle gärna få din åsikt om detta Ideaal.

Ja vem har påstått ngt annat än att kravet på legitimation för att få verka o sko skall få ta sin tid.
Nuvarande förslag innebär att fram till 2015 skall titeln leg. hovslagare vara skyddad, sedan skall titeln hovslagare vara skyddad. Och ev om sådär 20 år o en utvärdering kan det bli ett tvång på leg för att få utöva yrket. 20 år är en halv yrkesgeneration!
PL

OK då vill jag att du ska veta att jag svarar inte för hela strasserkåren utan i stället vad jag själv står för och anser när det gäller mina hästar. Som du vet är jag inte själv hovvårdare utan endast hästägare med strassertrimmade hästar.

Jag har tidigare många gånger svarat i trådar som handlar om ömhet hos hästar och jag anser liksom du att man ska bryta denna ömhet omgående. Hur man gör detta är individuellt men handlar det om att man måste sko hästen för att bli av med ömheten så ska man göra det.

Enligt min erfarenhet så är det ett dåligt underlag som utlöser ömheten. Exempelvis en frusen knugglig hage och en häst som inte är helt frisk i sina hovar. Om hästen visar ömhet barfota och underlaget inte är bra så måste man ändra underlaget d.v.s. flytta hästen till ett bättre underlag. När man är ägare av barfotahästar så måste man vara förutseende! Alltså vet jag att jag har en häst som riskerar att bli öm när det fryser så flyttas hästen till annan hage redan innan hagen har frusit och hästen slipper ömheten. Har man inte den möjligheten så kan man inte ha hästen barfota. Då ska man också veta (enligt min erfarenhet) att friska hovar inte har några bekymmer av underlaget.

Som hästägare har jag ansvar för mina hästars väl och ve oavsett om jag har dom barfota eller skodda. Beslutet att ha hästar barfota innebär att jag tar på mig ansvaret att tillse att hästarna har det bra trots att de inte har ett skyddande beslag på hovarna. Om jag inte kan/vill tillse detta så ska jag inte ha mina hästar barfota för risken är att hästen blir lidande för min "filosofi", vilket är fel. Att ha hästar barfota innebär i vissa fall en stor anpassning efter hästen och här har jag ett eget val, en fråga att ställa mig själv:är jag villig till detta eller inte?

Senast ändrad av en moderator:

Jag kanske inte svarade dig tydligt på vad jag anser om hästar som går omkring och har ont i sina hovar. Jag är övertygad om att det får negativa effekter i hästens kropp som tar lång tid att reparera därför är det viktigt att hästarna inte får gå omkring och ha ont/halta.

Ansvaret faller till största delen på mig som hästägare eftersom jag har den dagliga skötseln och därför kan upptäcka eventuella hältor och också åtgärda dessa. Räcker inte mina kunskaper eller möjligheter till för att åtgärda så måste jag ha tillkalla någon professionell som kan eliminera det som gör ont hos hästen.

En hovvårdare som fråntar sig ansvaret för hästens välmående mellan verkningarna skulle jag givetvis aldrig anlita.

Det där kan man väl tolka olika men om jag översätter och tar det ord för ord så :
"Jag skall respektera naturens läkande kraft och inte förespråka någon skadlig handling eller tillvägagångssätt, inkluderat fixerande skoning eller ortopedisk behandling som försämrar hovmekanismen, stör hästens naturliga gångarter eller orsakar fysiologisk skada på någon häst om tillfrågad, ej heller ge sådant råd."

Hårddraget kan man alltså säga att om hästen skall skos, verkas eller utsättas för någon annan ortopedisk behandling skall det ske på ett sätt som på minsta möjliga sätt hämmar hovmekanismen, absolut ingen gångartskoning, eller skoning/verkning som skadar hästen.

Det värsta vi har i gångartsskoning i Sverige är väl på islandshästar och travare, men kom ihåg att de även har american saddlebreeds som får vansinniga platåskor... fullt lagligt kan tilläggas.

I korta ordalag;
primum non nocere, vis medicatrix naturae

OK då vill jag att du ska veta att jag svarar inte för hela strasserkåren utan i stället vad jag själv står för och anser när det gäller mina hästar. Som du vet är jag inte själv hovvårdare utan endast hästägare med strassertrimmade hästar.

Jag har tidigare många gånger svarat i trådar som handlar om ömhet hos hästar och jag anser liksom du att man ska bryta denna ömhet omgående. Hur man gör detta är individuellt men handlar det om att man måste sko hästen för att bli av med ömheten så ska man göra det.

Enligt min erfarenhet så är det ett dåligt underlag som utlöser ömheten. Exempelvis en frusen knugglig hage och en häst som inte är helt frisk i sina hovar. Om hästen visar ömhet barfota och underlaget inte är bra så måste man ändra underlaget d.v.s. flytta hästen till ett bättre underlag. När man är ägare av barfotahästar så måste man vara förutseende! Alltså vet jag att jag har en häst som riskerar att bli öm när det fryser så flyttas hästen till annan hage redan innan hagen har frusit och hästen slipper ömheten. Har man inte den möjligheten så kan man inte ha hästen barfota. Då ska man också veta (enligt min erfarenhet) att friska hovar inte har några bekymmer av underlaget.

Som hästägare har jag ansvar för mina hästars väl och ve oavsett om jag har dom barfota eller skodda. Beslutet att ha hästar barfota innebär att jag tar på mig ansvaret att tillse att hästarna har det bra trots att de inte har ett skyddande beslag på hovarna. Om jag inte kan/vill tillse detta så ska jag inte ha mina hästar barfota för risken är att hästen blir lidande för min "filosofi", vilket är fel. Att ha hästar barfota innebär i vissa fall en stor anpassning efter hästen och här har jag ett eget val, en fråga att ställa mig själv:är jag villig till detta eller inte?

:bow: :bow: :bow:

Det värsta vi har i gångartsskoning i Sverige är väl på islandshästar och travare,

Nu väckte du genast min nyfikenhet islandshästägare som jag är, så det här får du gärna utveckla lite närmare. Har vi tur så svara även en av hovslagarna som varit SM hovis också.
När det gäller travsporten så ligger det väl närmast till hands att fråga SO Hovslagare, har förstått att han är involverad mer i det än vad vi andra kanske är.

Hälta accepteras inte om man med hälta menar att hästen gjort illa sig och därför har ont.
Att en häst visar ömhet är naturligtvis inte idealiskt men tyvärr ganska vanligt när man precis dragit skorna, oftast är hästen helt obekymrad i hagen och då får den inte de spänningar du pratar om, är hästen inte obekymrad i hagen måste man fråga sig varför och försöka göra något åt det.
Alltså, hästen är normalt sett bekväm i hagen men kanske inte på alla underlag man brukar rida på och då måste man antingen skaffa boots eller låta bli att rida där hästen inte är bekväm. Kanske måste man låta hästen vila från ridning ett tag för en mjukare övergång. Följer du med?

Jag förstår alltså inte vart du får att det accepteras att hästen är halt i flera månader för så är inte fallet, åtminstone inte i min värld.
Visst kan man exempelvis "acceptera" att en fånghäst som stått och vägt från sida till sida på mjuk bädd med skor kanske inte kommer att hoppa och skutta så fort den blir utan, men då pratar vi om hästar med problem

Jag menar inte att alla islandshästägare eller alla travhästägare/tränare skor med konstiga vinklar etc för att på det viset ändra hästens rörelsemönster, men det är därifrån jag har hört om det.

Som sagt, vi kommer inte ens i närheten av avarterna som finns bland annat i USA.

Det värsta vi har i gångartsskoning i Sverige är väl på islandshästar och travare,

Ja, Bojan önskade sig ett svar från en SM-hovis...Vad ska jag säga? Jag kan delvis hålla med. Inom det proffesionella travet(inte amatörtravet då) så anser jag inte att skoningen är "det värsta vi har". De försöker alltid i möjligaste mån vikta/balansera hoven så naturligt som möjligt. Slår du på en vanlig ridsko på en travare så kommer tränaren att tuppa av av rena förskräckelsen! Jag lovar! Been there...

Vad gäller islandshästvärlden, kan jag i ganska många fall hålla med. Dessvärre. Däremot kan jag försvara MIN yrkeskår i det fallet genom att inom islandshäst världen skor man själva ganska mycket(utan utbildad hovslagares inblandning), tränaren har skott sedan barnsben osv.
Jag fick i somras förmånen att titta lite närmare på svenska elitens hovar inom isl.häst. Jag var SM-hovis. Ofta vill man ha så stora och långa hovar som möjligt/ läs: onaturliga hovar.
En häst jag slog på en tappsko var enligt den tävlanden nyskodd, ändå kunde jag utan att blinka verka ner en ca 4cm... Till detta slänger man gärna på 10mm skor med sula, silikon samt tunga(300g) boots.
Jag frågade en ryttare varför h*n ville ha så pass "overkade" hovar. Svaret blev att man fick ut några extra gram tyngd genom hovväggen. Vi gjorde ett experiment efter tävlingen, jag verkade ner så mycket jag tyckte, sen vägde vi det jag verkade ner, dvs det h*n tyckte gav det extra i vikt. 20gram! Inte mer...

Jag skor aldrig "onaturligt", skulle aldrig falla mig in. Om någon vill det frågar jag varför. Ofta får jag inga vettiga svar, och får jag inget genomtänkt svar så vägrar jag helt enkelt. Däremot kan jag balansera med 10mm skor under en begränsad period åt någon jag känner till.

Jag kan dock konstatera att de tävlanden jag träffat som haft utbildade hovslagare, har hovar som är i balans med korrekta vinklar...

Inom islandshästsporten har vi tack och lov "hovbeslagskontroll", vilket innebär vägning av boots, kontroll av sula, kontrollmätning av skor, kontroll av kotvinkel, kontroll av spölängd plus något mer som jag inte minns nu. Trots Bojan vill jag påpeka att jag hjittils inte träffat en enda domare som klarar av att genomföra en dylig kontroll av något som inte innefattar ett mätdon.;)

Blev någon klokare av det här? Förmodligen inte....

En hovvårdare som fråntar sig ansvaret för hästens välmående mellan verkningarna skulle jag givetvis aldrig anlita.

Men snälla rara det står ju klart och tydligt i Dr Strassers alla böcker (med fin stil) att man absolut inte tar ngt ansvar för om metoden inte fungerar. Lika tydlig fast kanske ännu tydligare är ju AANCHP:s Svenska förebild utifrån detta uttalande.

Citat O.L.
Det är enligt lag hästägarens ansvar att hästen inte blöder av verkningen eller känner smärta,och inte den som verkar.
Slut Citat:

När man är ägare av barfotahästar så måste man vara förutseende! Alltså vet jag att jag har en häst som riskerar att bli öm när det fryser så flyttas hästen till annan hage redan innan hagen har frusit och hästen slipper ömheten. Har man inte den möjligheten så kan man inte ha hästen barfota.

Nu är det tyvärr långt i från alla hästägare som en hage med värmeslingor under som förhindrar att den fryser till. Eller hur menar du??? Fryser den ena hagen så borde väl den andra hagen i samma miljö frysa den oxå.

Ta nu inte och vräng till allt hela tiden,ni tjatar om naturlig hästhållning så se då till att dom kan hålla sig på fötterna i sin naturliga miljö i stället för att hela tiden tala emot Er själva.

Själv vet jag om massor med hästar som är och alltid varit barfota utan problem som efter denna dygnsura långa höst dagen efter hagarna frusit till stapplat runt på en helt slät gräsäng.

Bara en fråga till dig. Hur löser man problemet med dom hästarna som även stapplar runt i boxen trots en halm meter strö efter utförd värkning???

Bara en fråga till dig. Hur löser man problemet med dom hästarna som även stapplar runt i boxen trots en halm meter strö efter utförd värkning???

Vi har börjat tröttna på att sagorna inte är verklighetsförankrade och kommer anmäla/dokumentera precis allt vi anser strider mot lagen och det samarbete som vi här i Mellansverige börjat inleda mellan Utbildade hovisar och dom komunala djurskyddsinspertörer är TOTAL utifrån våra olika arbetssituationer. Vi finner dom på fältet och dom handlägger ärendena enligt lagstiftningen.

Här kommer Startskottet!!
---------------------------------------------------------
Källa Aftonbladet Ridsport 21/2-07

Bild på sula: avraspats ganska mycket liksom hela bärranden och hovväggen - den yta hästen ska bära sig på. Trakterna är sänkta. I det här läget går hästen enbart på lamellranden, på sulan.
Foto: Peppe Frosch
Hästägare anmäld efter barfotaverkning
På en stor ridanläggning i Mellansverige har ett fall av såkallad barfortaverkning anmälts till kommunens djurskyddsinspektör.
Hästen verkades så att den stod helt på sulan och hade mycket ont. Dessutom gav inte hästägaren den någon mat.
- Personalen ringde till mig den 1 februari för att en häst var väldigt illa däran. De kunde inte få ut den ur boxen. Ägaren ville inte lyssna alls på personalens rekommendationer att ta ut en veterinär och en hovslagare, berättar hovslagaren Patrick för Aftonbladet ridsport.
När Patrick kommer dit så är distriktsveterinären redan där och har konstaterat att hästen är blockhalt.
- Jag informerade då hästägaren att anledning till att hästen hade så ont var att den stod på sulan. Sulans nivå till ytterkants hovvägg var mer än en cm högre.
- Då fick jag den informationen från henne att sulan var svullen, då jag kontrade med att den självklart var svullen men inte så här svullen. Jag frågade när verkade du hästen. Hon svarade då att det var 14 dagar sedan.
Både personalen på ridanläggningen och Patrick själv har sett en man där ute som verkat hästen. Mannen ska dessutom ha satt sig upp och ridit hästen direkt efter verkningen vilket då ytterligare bidragit till hästens smärtsamma tillstånd.
Mannen är en av huvudpersonerna bakom en av de såkallade ”barfotametoderna”. En kommersiell rörelse med ursprung i USA. Genom att sprida denna metod till vanliga hästägare luras dessa att inte använda sig av utbildade hovslagare och veterinärer, med följd av att många hästar utsatts för onödigt lidande.
- Ägaren förklarade sig med att ”ni hovslagare är bara ute efter att slå på skor, nu ville jag prova den här metoden, men fick tyvärr ett bakslag”,
- Jag svarade att: ”Det din häst behöver nu, är att man tar ner sulan på den. Det går inte att ta ner så mycket, men att göra så mycket det går, gipsa fötterna, komma inom vård och ge den smärtlindring. När hästen blivit bättre ska den skos med skor och sula utfört av en utbildad hovslagare. ”
Dagen efter, en fredag, gjorde Patrick en anmälan till djurinspektören i kommunen gällande detta ärende. Djurskyddsinspektören såg allvarligt på det här och lovade göra en vidare utredning vilket de också började med.
Under helgen får Patrick ett samtal från personalen att hästen i fråga inte får någon mat. Endast halm och bark samt att ägaren sprutar i den, vad man tror är, silvervatten.
- Direkt på måndag morgon gav jag denna information till veterinären och frågade om han hade ordinerat detta. Han svarar att det är självklart att hästen ska ha mat, ägaren ska ju inte svälta ihjäl hästen.
- Efter mycket påtryckningar från personalen och övriga inackorderingar under måndagen och tisdagen går ägaren med på att ge hästen lite hö och vatten.
Djurinspektören informeras även om att hästen inte får mat och Patrick påpekar ytterligare ännu en gång att de måste ut och titta på hästen.
- Onsdag mitt på dagen ringer en inackordering från stallet och är upprörd över vad hon sett och frågar vad hon kan göra. Jag svarar att även hon ska göra en anmälan, vilket hon och flera andra personer gör.
Strax efter detta ringer djurskyddsinspektören till Patrick och meddelar att de varit i kontakt med ägaren och att denne ska flytta hästen. Patrick påpekar då hur viktig det är att djurskyddsinspektören själv åker ut och konfronterar och dokumenterar, vilket hon också gör.
- Ägaren samt han som verkat hästen får inte in hästen i transporten då hästen inte vill röra sig och bara står och skakar.
Djurskyddsinspektören har besiktigat hästen och konstaterat att den inte mår bra. Både djurskyddsinspektören och stallägaren försökte övertala ägaren att ta in hästen i stallet igen och tänka över situationen, men ägaren ville inte lyssna på dem överhuvudtaget.
Mannen som verkat hästen står hela tiden och kommenterar och lägger sig i. Ifrågasätter hela tiden djurskyddsinspektören och stallägaren.
Stallägaren försökte förmå ägaren att köra in hästen till ett djursjukhus, varpå mannen hela tiden säger att ”det är ju till era kompisar”. Stallägaren erbjöd dem att välja ut vilket djursjukhus de vill och ta ut en veterinär, en riktig hovslagare, men mannen hävdade hela tiden att ”det är ju bara era kompisar”.
Djurinspektören lämnade stallet med uppmaning till ägaren att hon skulle ta in hästen över natten och fundera över med tanke på hästens tillstånd. Djurskyddsinspektören åker därefter tillbaka till kontoret. Där tar hon kontakt med chefen för länets distriktsveterinärer och frågar om ägaren har rätt att transportera hästen i det skicket den var i.
- En annan veterinär gav rek att hästen endast borde transporteras i djurambulans upphängd i sele och endast till djursjukhus.
Trots allt lyckas hästen lastas efter 7 timmar och är nu försvunnen. Enligt rykten kan den ha körts till Dalarna. En av de som är utbildningsansvariga för denna barfotametod är bosatt i där och man misstänker nu att hästen kan ha körts dit vilket djurskyddsinspektören har anmält till den gällande kommunen.

Häst verkad med denna metod. Observera att hovväggen raspats bort.
Foto: Peppe Frosch
Inom kort så kommer medlemmar ur svenska hovslagarföreningen att ha ett möte med samtliga djurinspektörer och diskutera problemet med hästar som far illa på grund av dessa barfotametoder.

Eva Eternell Hagen
---------------------------------------------------------
Bifogar länken.http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/skotsel/verkad.html

Senast ändrad:

Nu är det tyvärr långt i från alla hästägare som en hage med värmeslingor under som förhindrar att den fryser till. Eller hur menar du??? Fryser den ena hagen så borde väl den andra hagen i samma miljö frysa den oxå.

I min värld är hagar lite större områden på åtminstone 1 hektar och inte några fyrkantiga rutor som blir upptrampade om det går fler än en häst längre än 1 timma i den.

Upplysningsvis kan jag också informera dig om att underlaget kan skilja sig väsentligt i olika hagar här på landet. Det kan vara hagar som har lerunderlag, sandunderlag, mjukjordsunderlag o.s.v. Olikheterna mellan dessa underlag när det fryser är ganska stora. Hagarna med lerunderlag ger en frusen hage med knugglor som inte är så sköna att gå på och kan ge ömfotade hästar. Hagar som har kvar sin grässvål även på vintersäsongen (ofta där det är sandunderlag som dränerar bra) blir aldrig upptrampade på samma sätt och får därför inga knugglor när det fryser. Denna typ av hage är utmärkt att släppa hästar på som riskerar att bli ömma.

Själv vet jag om massor med hästar som är och alltid varit barfota utan problem som efter denna dygnsura långa höst dagen efter hagarna frusit till stapplat runt på en helt slät gräsäng.

Dessa hästar måste vara väldigt dåliga i sina hovar för sådant har jag aldrig varit med om.

Om du har sådana problem med dina kunders hästar så får du nog ta en allvarlig funderare på om du verkligen ska ha någon legitimation.

Om du har sådana problem med dina kunders hästar så får du nog ta en allvarlig funderare på om du verkligen ska ha någon legitimation.

Hej, nu talar inte jag om mina kunders hästar utan dina "kollegers" kunders hästar vilket framgår om man läser denna länk.http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/skotsel/verkad.html

Man ser ett stort intresse från media dels utifrån dagens gällande lagstiftning samt om inte en tidigare läggande av legetimering och lagändring är det enda rätta för hästarnas välfärd.

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
749
Senast: Miingla
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 582
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
557
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 127
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka