Barfota till våren?

Sv: Barfota till våren?

Det var ju intressant! Det innebär att för att bli legitimerad hovslagare så måste man ha gesällbrev. Då lär det ju inte vara många i er kår som kan bli legitimerade. Risken är ju att ni ställer ett stort antal hovisar utanför den kontroll som en legitimering förutsätter. Är det bara legitimerade hovslagare som får vara verksamma efter att detta krav införts? Jag tror ni gräver er egen grav tyvärr.

Senast ändrad av en moderator:

Men detta var utifrån en utbildning som hovslagare, vilket i sig inte gör det nödvändigt att sko för att man erhållit en hovslagarutbildning.

Är det bara legitimerade hovslagare som får vara verksamma efter att detta krav införts? Jag tror ni gräver er egen grav tyvärr.

Varför skulle det bli så? Det finns många som har gesällbrev fast inte är anslutna till hovslagarföreningen. Dock är det en brist på utbildade hovisar, kanske en av orsakerna till att just detta med olika verkningsmetoder har blivit så poppis.

I dagsläget, om en häst jag verkar behöver skor av en eller annan anledning så får naturligtvis kunden vända sig till en hovslagare. Det är inte konstigare än så.
.

Av nyfikenhet, när anser du aatt en häst behöver skor?

Men detta var utifrån en utbildning som hovslagare, vilket i sig inte gör det nödvändigt att sko för att man erhållit en hovslagarutbildning.

Hej, naturligtvis inte. Däremot så skall man hålla sig till redan beprövade metoder och framförallt metoder som är grundligt forskningsbaserade.

Efter legitimeringen så kommer er kår att ha reducerats med 75% och du tror fortfarande att barfotaverkarna kommer att få mindre att göra, jo tjenare.

Efter legitimeringen så kommer er kår att ha reducerats med 75% och du tror fortfarande att barfotaverkarna kommer att få mindre att göra, jo tjenare.

Nej men snälla nån, om en legitimering aktualiseras innebär det att barfotaverkare inte får arbeta med verkning längre i de fall man INTE har en legitimation.

Citat O.L.
Det är enligt lag hästägarens ansvar att hästen inte blöder av verkningen eller känner smärta,och inte den som verkar.
Slut Citat:

Jag vet inte var du har grävt fram detta, men den som anser så här har inte mycket på fötterna rent juridiskt om olyckan är framme.

Sant är att djurägaren är den som är ytterst ansvarig, men om djurägaren anmäler vårdgivaren så har i detta fall djurägaren tagit sitt ansvar. Så om någon utsätter hästen för onödig smärta i samband med en verkning, och hästägaren anmäler personen så har ägaren tagit sitt ansvar och vårdgivaren är den som får ta smällen. Allt enligt jurist tillika hästägare som jag har pratat med, blev lite fundersam av vad jag läste och såg mig tvungen att fråga.

Vem ska då sköta om alla hästhovar eftersom det inte lär finnas tillräckligt med legitimerade som kan utföra hovvården? Det finns ju en stor brist på utbildade hovisar redan idag. Kommer dessutom ett krav på att endast dom som innehar gesällbrev har rätt att legitimera sig tror du att det kommer bli fler eller färre hovslagare med rätt att utöva yrket då?

Jag tror att för dem som inte har tagit sitt gesällprov, kommer antagligen snabba på med den examinationen.

Jag vet inte var du har grävt fram detta, men den som anser så här har inte mycket på fötterna rent juridiskt om olyckan är framme.
Hej, jag läste det i tidningen Min Häst och min uppfattning va att dom kontrollerade källhänvisningen innan det publicerades. Tack för info, jag skall snarast vidarebefodra detta till berörd ansvarig utgivare och övergripande instans.

Vem ska då sköta om alla hästhovar eftersom det inte lär finnas tillräckligt med legitimerade som kan utföra hovvården?

Hej, varför inte själv genomgå en utbildning som leder till legitimering så blir det ju i alla fall en till legitimerad hovvårdare vilket vore Ideaaliskt.

Tänk i andra banor.

Senast ändrad:

Jag tror att för dem som inte har tagit sitt gesällprov, kommer antagligen snabba på med den examinationen.

Jo precis och alla dom som väljer att inte göra det kommer antagligen att sluta som hovslagare eller?

Missuppfatta mig inte nu för självklart är jag för en legitimering som i slutändan kan öka kompetensen hos hovslagarkåren men i nuläget med den låga utbildningsnivå som de flesta hovslagare har så bäddar förslaget bara för att det blir ett A och ett B-lag. Där A-laget är legitimerade hovslagare (skyddad titel) och B-laget hovslagare. Hovslagare som skyddad titel kommer ju inte än på många år. Så länge det bara är legitimerade hovslagare som har en skyddad titel kommer det inte att hända något med dem som fortsätter att arbeta som hovslagare eller barfotaverkare.

Skulle någon praktisera veterinär utan legitimation, vad tror du händer då? Precis samma sak om någon praktiserar hovslagare eller verkare utan legitimation, så lär det vara åtalbart dock känner jag inte till straffskalan för en sådan sak.

Missuppfatta mig inte nu för självklart är jag för en legitimering som i slutändan kan öka kompetensen hos hovslagarkåren men i nuläget med den låga utbildningsnivå som de flesta hovslagare har så bäddar förslaget bara för att det blir ett A och ett B-lag.

Nu vet inte jag vad du åsyftar på när du skriver låg utbildningsnivå, för mig veterligen tog det ganska många år innan vår hovslagare var färdig och klar. Jag har en bekant som nyligen avlagt sitt gesällprov och blivit godkänd, förutom de studier och prov som han var tvungen att avlägga så har hans utbildning även omfattats av en lång lärlingstid.
Så det här får du gärna utveckla lite närmare, vad i hovslagarutbildningen har så låg kompetens att en kurs i barfotaverkning har högre status?

Jag anser, rent generellt, att gränsen bör dras när hästen inte är bekväm i hagen. Antingen för att den ömmar eller för att det är för halt under större delen av vintern.
Korta perioder av halka eller om man precis dragit skorna och hästen ömmar pga det kan man acceptera och det går oftast att göra något för att underlätta för hästen tills det går över. Man ska dock inte be om problem genom att dra skorna när hagen är hård och knögglig, då är man orättvis mot hästen.

Förutom det måste man för tävlingshästar även ta hänsyn till hur bra boots fungerar för häst, ägare och framför allt tävlingsbestämmelser.

Men framför allt handlar det om människan och dens förväntningar på sitt ridande. Alla hästar har det inte jobbigt i övergångsperioden, vissa reagerar inte alls! Men för vissa kan det vara en stor omställning där man av hänsyn till hästen kanske måste avstå från att rida under en period. Är man då inte beredd på att låta hästen vila, säg en eller flera månader efter avskoningen, för att ge hästen en ärlig chans. Då kanske man skall låta bli över_huvud_taget. Det går aldrig att förutsäga hur en häst kommer att reagera på att vara utan skor.

Har man inte möjlighet att anpassa sin ridning genom att rida på underlag som hästen klarar eller skaffa hästboots så skall man inte heller ta av skorna tycker jag.

Det är mina riktlinjer, men framför allt måste man vara ärlig och rättvis mot hästen. Det finns hästar som absolut inte klarar av att skos längre, hovarna håller inte. Rent generellt har de en tuffare övergångsperiod än hästar med friska hovar men å andra sidan är det ofta ett val mellan det eller slakt.

*knapplån*
Rätta mig om jag har fel, men var det inte så att detta lagförslag, om det går igenom vilket det med största säkerhet gör, inte skulle börja gälla förrän om 10 år?
Vilket gör det möjligt för alla som vill fortsätta utöva sitt yrke att fullgöra sin utbildning och ta de prov som krävs.

Att endast den som kallas för legitimerad hovslagare får utföra hovvård kommer ej att införas förrän om många år därför att det inte är rimligt i nuläget. Jag läste om ett förslag på 20 år vilket väl låter skäligt.

Jag har ju försökt att förklara vad jag menar med låg utbildningsnivå genom att säga att det är en väldigt få hovslagare som har gesällbrev. Därmed har dom en för låg utbildningsnivå för att kunna söka legitimation.

Coari:
Du anser alltså att alla som inte skor bör uteslutas ur denna legitimering, varför? Om personen i övrigt har den utbildning som krävs?

Om jag förstår dig rätt (det är inte så lätt med alla syftningsfel) kommer det heller inte att krävas någon återlegitimering, hur skulle ni då kunna se att folk följer med i utvecklingen?

*knapplån*
Rätta mig om jag har fel, men var det inte så att detta lagförslag, om det går igenom vilket det med största säkerhet gör, inte skulle börja gälla förrän om 10 år?
Vilket gör det möjligt för alla som vill fortsätta utöva sitt yrke att fullgöra sin utbildning och ta de prov som krävs.

Hej, jo så är det såvida nu inte detta lagförslag genom för stort slitage med för många ömmande punkter kommer att snabbas på och börja gälla redan inom en halvering av tiden utifrån hästarnas situation och välfärd. Mycket av när detta kommer att ske beror på hur man som alternativ hovvårdsverkare sköter sina åtaganden och hur man resonerar.

Regeringen är inte "blind" för dagens utveckling och mörkläggning, likväl mkt medveten om alla öppna dörrar i dagens gällande lagstiftning.

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
749
Senast: Miingla
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 582
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
557
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 127
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?