Barfota till våren?

Sv: Barfota till våren?

Jag måste bara fråga en sak, det är alltså helt ok och i sin ordning om en barfotaverkare utbildar sig till hovslagare. Men om en hovslagare utbildar sig till barfotaverkare skall denne uteslutas ur hovslagarföreningen?
Hej, nej så är det absolut inte så länge man har tagit till sig den traditionella utbildningen och även förstått att man även traditionellt förespråkar och lägger stor vikt vid att barfota är bäst för den enskilda individen så länge den kan brukas barfota.

Man för oxå i den traditionella skolan lära sig när och varför det finns anledningar till att hästarna behöver ngn typ av beslag och hur dessa beslag skall anpassas och hur hoven då ska verkas och balanseras upp genom symetri för att hovmekanismen inte skall gå mer förlorad än om den fortfarande skulle behöva vara barfota med en ömmande icke fullt belastad hov.

Man poängterar klart och tydligt att alla beslag, precis alla (även boots) hämmar den naturliga hovmekanismen mer eller mindre. Korrekt utfört beslag och anpassning hämmar inte hovmekanismen i så stor utsträckning att det för hästen är skadligt eller ett negativt ingrepp.Däremot så är felaktigt utförda beslag och anpassning otroligt hämmande för hovmekanismen och ett direkt skadligt ingrepp.

En utbildad hovis som däremot genom sin "nyuppfunna" uppfattning utifrån alt.verkningsmetoders påskinande om att skor i alla lägen är skadligt för hästen köper hela detta resonemang och därefter går ut och fördömmer hela den traditionella utbildningen och förespråkar barfota i alla lägen har ju helt klart visat sitt eget kunskapsintag utifrån den tidigare tvååriga traditionella utbildningen och är nu mogen att välja sida. Man kan inte både ha kakan och äta upp den.
Gör man sedan detta även ofentligt i tidskrifter där man fördömmer allt vad föreningen står för och även sina kollegers yrkesutövande ja då tycker i alla fall jag att man ska få en fot i baken och bli utesluten. Så fungerar det även i hela det övriga samhället.

Jag skäms över att ha en sån kollega som medlem samtidigt som jag tycker det är otroligt slöseri med skattemedel särskilt som även jag varit med och genom skattade surt förvärvda pengar bidragit till denna persons utbildningsbidrag. Snacka om att kasta pengarna i sjön.

Pratar vi ens om samma person??? :eek:
Jag levde i princip med denna person i en månad i våras och hade mycket givande diskussioner med henne. Jag känner inte alls igen det du säger!

Men, för att återknyta till mitt resonemang...
Det är alltså bara ok att gå utbildningen till hovslagare om man samtidigt förkastar allt vad barfotaverkning heter och avsäger sig sin hedniska tro? Skall man också göra bättring på något sätt?
Kasta bootsen på elden som offer till järnskoguden? (Obs, jag är mycket ironisk!)

Jag trodde ärligt talat bättre om den svenska hovslagarkåren än så. Ska man inte vara öppen för ny kunskap? Efterfrågas inte kunniga hovslagare?
Har det inte gång på gång upprepats att det är bra med folk som kan både och?

Det är kanske bara hästar som är verkade av outbildade/självlärda skopåspikare som är för höga i trakterna?
Och det finns ju en jäkla massa av dem som kallar sig hovisar och då får man kanske för sig att det är utbildade hovisars åsikt att trakten ska vara hög?
Tror inte att det skulle vara nya rön, då denna hovis gått utbildningen för...ett bra tag sen :p fast han kan ju ha hållit sig uppdaterad iofs...
På nykläckta hovisen lät det som att hovisutb. numera går mot lägre trakter än vad som förut varit standard...

Har våra hovisar här något att tillägga ang. detta?

Hej, för det första måste vi hålla oss till Svensk utbildning och inte blanda in skodda hästar runt om i europa utifrån övriga eropeiskt utförda skoningar. Det är sedan länge känt att man främst i Tyskland skor med framåt bruten benaxel samtidigt som man i Holland varken renskär sula,tråle eller håller symetri i hovväggen samtidigt som det uteslutande skos med bakåt bruten benaxel.

Jag hade förra vecken en riktigt internationell skodag. Den första hästen kom från tyskland och va en ny bekantskap. Ordentligt verkad vid skoning för sex veckor sedan va den det gick att max verka bärranden 3 mm. Däremot så gick det att korta tån drygt en cm utifrån vägghornet i tån samtidigt som den sänktes i trakterna med hela 1,5 cm. Då först uppvisade den en naturlig benaxel utifrån dess extriör med raka vinklar och balanserad belastning både statiskt och dynamiskt. Den andra hästen som jag sedan tidigare skott och kämpat med att få upp trakterna på och hålla kort tå för att centrera överrullningen mer mot hovleden för bästa hållbarhet har varit i Holland i ett år. Hästen såg helt plattfotad ut med kraftig strålröta utifrån att man på inga vilkor anser att man skall renskära sulan och strålen från dött horn. Trakterna va helt obefintliga och den belastade ballarna utifrån att trakterna även hade havererat p.g.a. den bakåtbrutna benaxeln och den osymetri man tillåtit vägghornet flyta i väg på yttre tåsidodelen. Riktningen av den sko man hade slagit på påminnde mer om en rund boll utifrån hur indragen den va i traktarmarna och hur extremt kort och runt den anlagts i tådelen. Efter renskärning av gammalt dött sulhorn så uppvisade den åter en väl väld sula och all strålröta försvann efter strålens renskärning.
Endast tåsidodelarna och sidodelarna verkades varvid hovväggen åter byggdes upp i hovens naturliga tymetri, sedan va det bara att skå på den nya skon som passade perfekt utan en enda riktning. Nu kände jag igen denna hästs hovar för innan den åkte till Holland så hade den just så symetriska hovar att man kunde tro att dessa hovar använts som mall för denna grundskoform.Hästen uppvisade nu den naturlig benaxel utifrån dess extriör med raka vinklar och balanserad belastning både statiskt och dynamiskt.

Svenska hovslagare som är utbildade och även följer med i utvecklinngen utifrån den forskning som bedrivs har ett mkt gott rykte internationellt och är mkt efterfrågade som yrkesmän i hela värden.

Ett tips.

Är du osäker på om din Hovis verkligen är utbildad, be om att få se medlemsbevis i SHF eller om personen nu inte vill vara medlem där så kan ett uppvisande av Gesällbrevs certefikatet vara lika tryggt.

Men, för att återknyta till mitt resonemang...
Det är alltså bara ok att gå utbildningen till hovslagare om man samtidigt förkastar allt vad barfotaverkning heter och avsäger sig sin hedniska tro?

Hej, jag är övertygad om att du förstår men inte vill förstå och då blir det ju inte ngn bra diskution utifrån det hela utan bara en monolog från din sida.

Hela kåren har sedan lång tid tillbaka varit öppen för ny kunskap och följer hela tiden med i all ny forskning och kunskapsgivande undersökningar.
Man kan säga att man inte ser sig "blind" på endast en uppfattning eller vad en person eller grupp kommit fram till utifrån vad just den eller dom så envist anser vara den enda verkligheten.

Har man bara helhetsbilden så har man oxå förståndet att ge och ta då det gäller att arbeta utifrån individuella lösningar.

Manipulera med vinklar?
Nu får du förklara dig?
På barfotaforum ser man ibland barfotaverkade hovar som är betydlig längre i tårna och högre i trakten än skodda hästar med skor..
En del är ruskigt sneda i hovarna också,ändå envisas ägarna att trixa själva med sin hästs hovar.
Antagligen utförda verkningar av de som gått helgkurs och tror sig vara experter.:confused: :crazy:
Det ser inte bra ut.

Men kostar en verkning 700kr så har de väl inte råd att verka hästen tillräckligt ofta.
700 spänn för att få hästen verkad av en Verkmästare,:eek: med en utbildning som kanske är mindre värd än pappret diplomet är tryckt på ..är det vettigt?
"Do no harm",japp men en del verkar ju verka så det värker.:crazy:

Jag betalar 400kr till min färdigutbildade hovvårdare tycker jag inte är farligt. det kan ju kosta 1000-1500 och sko sin häst det blir väldigt dyrt att göra det var 4-6v eller?

Jag betalar 400kr till min färdigutbildade hovvårdare tycker jag inte är farligt.

Hej, är 400:- din totala kostnad till din hovvårdare?? Jag menar har det inte tillkommit några andra utgifter förutom själva verkningskostnaden och hur ofta verkas den då??

Jag brukar låta min polle gå barfota den sista veckan innan hovis kommer och skor om (tar av skorna själv). Han kan gå barfota men ömar på stora grus korn/små stenar. omdu har snö/i akta så att den inte halkar och stärker sig el. nått. lycka till

Hur kommer det sig då att en hovslagare som intresserat sig för AANHCP's verkning såpass att h*n även gått deras utbildning, riskerar uteslutning?

Det måste ju betyda att man bara får vara med om man avsäger sig allt man kan ha lärt sig utanför "mallen"?

Och hur blir det med återcertifieringen? Som jag förstår det med det nya systemet så skall man dels kunna mista sin certifiering om man missköter sig men det kommer också krävas att man gör regelbundna prov för att säkerställa att man tagit till sig ny kunskap.
Skall det då krävas att man avlägger ett praktiskt prov på skoning trots att man aldrig skor några hästar? Då kommer ni automatiskt att rensa ut alla som lyckas så bra med sina verkningar att hästarna aldrig behöver några järnskor.

Då kommer ni automatiskt att rensa ut alla som lyckas så bra med sina verkningar att hästarna aldrig behöver några järnskor.

Jag tror snarare att det kommer innebära att det automatiskt kommer rensa ut alla dom som till varje pris hävdar utifrån sin verkning att hästarna aldrig behöver ngn form av beslag.

Jag vill härmed bara citera O.L. i en enda mening som han själv har skrivit och godkännt för publicering i serie magasinet Min Häst med en målgrupp på omyndiga barn i åldern 4 till 12 år som gillar tecknade serier och "pratbubblor".

Citat O.L.
Det är enligt lag hästägarens ansvar att hästen inte blöder av verkningen eller känner smärta,och inte den som verkar.
Slut Citat:

Kanske vore det på tiden att djurskyddsmyndigheten tog sig en funderare över hur lagen är skriven utifrån den målgrupp man vänder sig till och friskriver sitt eget ansvarstagande utifrån fysikt tillvägagångssätt.

Lagen säger att om jag fysiskt åsamkar din häst kroppsliga skador så kan enbart jag åtalas för djurplågeri.

Lagen säger i nästa mening att om jag fysiskt åsamkar din häst skador i hoven så kan endast hästägaren själv åtalas för djurplågeri.

Där har vi själva poängen med O.L. verkningsutövande.

Är detta vad som lärs ut?
Inte en siffra rätt.

Hästen ifråga var öm vid tappsko. Vad händer om man tar av båda framskorna- jämnhalt-stapplig.
Om hästen ska gå på bete hela sommaren, så är det OK, men trådskaparen vill rida min. 1 ½ h dagligen.

Om hästen blir lika öm på alla så ser man inte var den har mest ont. :idea:
Vilket betyder att det bara är att rida på!

*ironi* (för den som inte förstår bättre)

Jag har inga siffror men jag vet att det finns folk som blivit kuggade och/eller uteslutna.

Jag måste bara fråga en sak, det är alltså helt ok och i sin ordning om en barfotaverkare utbildar sig till hovslagare. Men om en hovslagare utbildar sig till barfotaverkare skall denne uteslutas ur hovslagarföreningen?
Får hovslagare inte ta till sig, och tillämpa, ny kunskap? Det låter lite sektlikt tycker jag...

Anledningen till att uteslutning diskuterades var att hon gjorde direkta utalanden som visade att hon helt förkastade vetenskap och beprövad erfarenhet. SHF står som en kvalitetssäkring för hästägaren, Om man anlitar en SHF ansluten hovslagare så skall man som hästägare känna en trygghet i att man anlitat en yrkesman som jobbar efter det som vetenskap och beprövad erfarenhet visat vara det bästa för hästen i olika situationer.
Man får som medlem givetvis gå vilka kurser och utbildningar man vill.
Men om man börjar jobba på ett sätt som de andra medlemmarna tycker är ett risktagande för hästen och mest en kommersiell ploj då skall man nog vara med i någon annan förening.

Vi är mycket uppdaterade när det gäller ny vetenskap och forskning.
Men som medlemmar i SHF så har vi ett ansvar att titta på forskning från mer än en enda inriktning.

Hur tänker du nu?
Jag har aldrig sagt att inga hästar någonsin skall skos, men jag kan inte sko för den skull! Men du kanske menar att jag skulle kunna godkännas eller inte bara pga min åsikt?
(det låter mer och mer sektlikt detta...)

I verkligheten, om man vid varje återexamination måste sko en häst och man inte har någon vana att göra det så lär man bli underkänd och det skulle utesluta de som inte skor några hästar trots att de när de verkar gör ett riktigt bra jobb.

I nuläget är det helt hästägarens ansvar att anlita kompetent folk för hovvården. Ansvarsförsäkringen täcker inte hästens lidande, bara hovslagarens/hovvårdarens rygg om det skulle gå till rättegång.
Det är väl en av de saker som förhoppningsvis kommer att ändras i framtiden men verkligheten ser ut så idag, oavsett vem du anlitar.

Jag står inte till svars för något OL har gjort eller inte gjort, men jag vet med all säkerhet att han jobbar för att ge hästar friskare hovar. Sedan får du säga eller tro vad du vill, denna smutskastning sänker bara dig.

Det är alltså bara ok att gå utbildningen till hovslagare om man samtidigt förkastar allt vad barfotaverkning heter och avsäger sig sin hedniska tro? Skall man också göra bättring på något sätt?
Kasta bootsen på elden som offer till järnskoguden? (Obs, jag är mycket ironisk!)

Vi hovslagare förkastar inte alls barfotaverkning.
Jag har en hel del barfotakunder.
Jag har till och med haft en del barfotakunder som hade boots på i hagen tills jag visade vilka skador dom pga bootsen hade tillfogat sin häst. Sedan kastade dom själva bootsen på elden. Jag har fortfarande ett par stycken som använder boots när dom rider.
Även det ger betydligt mer belastning på hästens ben än en järnsko
men dock inte mer än att deras hästar tål det.

Så inte tror jag att du skulle förkasta barfota även du utbildade dig till en riktig hovvårdare. Däremot skulle du få kunskapen och verktygen för att kunna göra korrekta bedömningar avseende det jobb du utför. Dessutom skulle du titta med lite andra ögon på de lurendrejare som lärt dig det du tror är rätt.
Sen kanske du skulle få lite ödmjukhet i din förståelse att du ibland kan få en hästs liv i dina händer. Att det enda som kan rädda den från slakt är din kunskap och yrkeskicklighet.

Jag har inte så högt förtroende för en hovslagare bara för att de är SHF-anslutna, inte nu längre.
En var jätteduktig, verkligen. Men min häst slet hovarna snett = obalanserade hovar (det har inte hänt sedan jag bytte metod)
En annan slarvade lite grann varje gång vilket gjorde att framhovarna blev olika.
Den tredje, droppen i bägaren, gjorde min häst öm på gräs.

Om det verkligen var det bästa för hästen så föredrar jag verkligen det näst bästa där hästen sliter helt jämt, har fina symmetriska hovar och går obekymrat på nästan vilka underlag som helst, helt barfota.

Du har gjort mig högst tveksam till om jag verkligen vill ansluta mig till en sådan sekt där man inte får tycka och tänka fritt eller söka sig information utanför de vedertagna kanalerna.
Skall man verkligen stödja en organisation som säger sig främja järnskofria hästar men i praktiken vill förbjuda de som inte vill sko?

Jag har under min korta tid som hovvårdare redan lyckats rädda ett antal hästar från slakt och hjälpt hästar med långvariga trauman. Mitt samvete är rent.
Är ditt det, du som ägnar din tid åt att smutskasta andra för att försöka upphöja dig själv till skyarna?

Jag har inte så högt förtroende för en hovslagare bara för att de är SHF-anslutna, inte nu längre.
En var jätteduktig, verkligen. Men min häst slet hovarna snett = obalanserade hovar (det har inte hänt sedan jag bytte metod)
En annan slarvade lite grann varje gång vilket gjorde att framhovarna blev olika.
Den tredje, droppen i bägaren, gjorde min häst öm på gräs.

Om det verkligen var det bästa för hästen så föredrar jag verkligen det näst bästa där hästen sliter helt jämt, har fina symmetriska hovar och går obekymrat på nästan vilka underlag som helst, helt barfota.

Att hästen sliter snett är ofta ett SIS problem
Då kan man antingen åtgärda som du med raspen, eller annars vilket är det bästa åtgärda själva SIS problemet;)

Du har gjort mig högst tveksam till om jag verkligen vill ansluta mig till en sådan sekt där man inte får tycka och tänka fritt eller söka sig information utanför de vedertagna kanalerna.
Skall man verkligen stödja en organisation som säger sig främja järnskofria hästar men i praktiken vill förbjuda de som inte vill sko?

Som sagt var.
Jag tycker bara att man ska ha en utbildning som av veterinärer och forskare anses vara en anatomilära som speglar verkligheten
och inte en anatomi som anpassas för att passa in i flummiga teorier om hur det kanske skulle kunna var om man bortsåg från sådant som tyngdlag och friktion.

Och främja metallskofria hästar för sakens skull är inget som jag ställer upp på.
De allra flesta hästar som jag skor skulle inte klara att utföra det dom gör utan skor.

Fast iofs så finns även hovslagare/fisksamlare som påstår kunna sko hästar fast dom inte ens kan hantera de mest elemetära grundläggande hovslagarverktygen, så visst finns det alla sorter överallt.:angel:

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
749
Senast: Miingla
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 577
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
557
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 127
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka