S
SO Hovslagare
Sv: Barfota till våren?
Skillnaden är att en utbildad hovslagare inte bara har en metod som skall funka på alla hovformer och exteriörer när vi verkar för barfotagång. Vi tar hänsyn till hela hästen när vi anpassar hoven för barfotagång.
Jag förstår inte riktigt varför en hovslagare inte skulle kunna verka lika bra som någon "barfotaverkare"? Det måste ju rimligtvis vara samma vinklar som gäller, oavsett om hästen har skor eller ej?
Jag har en unghäst som går barfota, och en äldre häst med skor pga. isigt underlag vintertid. Självklart har jag samam hovslagare till dessa två, för honom är det ingen konstighet att "bara" göra en verkning. Kan tillägga att en verkning kostar 150 kr...
Nu är jag absolut inte särskilt kunnig på området, men förstår som sagt inte vad skillnaden är, förutom den "ideologiska"?
Skillnaden är att en utbildad hovslagare inte bara har en metod som skall funka på alla hovformer och exteriörer när vi verkar för barfotagång. Vi tar hänsyn till hela hästen när vi anpassar hoven för barfotagång.