De hovslagarna vi har här uppe som gått kursen har tyckt den varit bra. Däremot kan du naturligtvis inte klämma in allt man behöver veta på två-tre dagar. Det har ingen hävdat heller.
Hon jag pratar om var fortfarande medlem sist vi träffades, ja. Hon skor fortfarande men bara ungefär 30-50% av sina kunders hästar. Sist vi pratades alltså.
OL har i princip inte annonserat om metoden som sådan utan bara sina kurser och jag vet att han medvetet valt att provocera. Om det är bra eller dåligt kan diskuteras men han har ju fått smaka i sin tur också.
Jag tycker att legitimering som sådan är bra och framför allt nödvändigt! Däremot tycker jag att man skall kunna legitimeras för att enbart få verka, inte sko.
Jag kan tycka att det är märkligt att man skall vara tvungen att kunna forma till en järnsko för att anses vara kapabel att verka en hästhov. Så varför inte två delar? En grundcertifiering för att visa att du kan tillräckligt om anatomi, hur man verkar etc, sedan ett tillägg för att visa att man kan göra och forma en järnsko samt sömma fast den korrekt?
Jag är inte främmande för vidareutbildning och överväger att så småningom utbilda mig till hovslagare också, men jag får se vart livet tar mig.