Barfota till våren?

Sv: Barfota till våren?

Den söta smileyn var till för att visa på ironin i den meningen.

Nej, jag tror inte att ens en mycket duktig och erfaren person kan göra ett i mina ögon fullgott jobb på enbart 15 minuter (om det finns något att ta förstås). 3 minuter per hov, en minut totalt för att röra sig runt hästen och plocka upp hovarna plus två minuter för att titta på hästen. :crazy:
Jag skulle inte anlita någon som stressade igenom min häst på det viset.

Jag kan också verka en häst på 15 minuter, det gör jag på mina egna hästar sommartid när jag kollar över hovarna var fjärde vecka. Men då handlar det bara om några drag med raspen och jag tittar på både hästen och hovarna varje dag så jag vet vad som behövs redan innan jag börjar.

Du kanske kan prova med att ta av bakskorna(i samråd med hovis) och prova.Blir den öm är det bara att ta på dem igen.Lycka till!

Jag förstår inte riktigt varför en hovslagare inte skulle kunna verka lika bra som någon "barfotaverkare"? Det måste ju rimligtvis vara samma vinklar som gäller, oavsett om hästen har skor eller ej?

Jag har en unghäst som går barfota, och en äldre häst med skor pga. isigt underlag vintertid. Självklart har jag samam hovslagare till dessa två, för honom är det ingen konstighet att "bara" göra en verkning. Kan tillägga att en verkning kostar 150 kr...

Nu är jag absolut inte särskilt kunnig på området, men förstår som sagt inte vad skillnaden är, förutom den "ideologiska"?

Kanske var jag oklar i mitt inlägg, eller så var detta inte riktat till mig?

De välutbildade hovisar jag träffat verkar barfota på samma sätt som OL och AANHCP, de icke utbildade hovisar jag träffat verkar bara som om de skulle sko, och struntar sen i skon. Det slutar i trasiga flisiga hovväggar bara...

Skulle tro att de som inte vill låta sin hovis verka barfota kanske har använt en som inte varit utbildad och inte gjort ett bra jobb :idea:

Då tänker man att det verkar vettigare att använda någon som funderat lite på detta med barfota istället för en sur hovis som bara tycker att det är onödigt att ha hästen barfota om det går att sko.

Tråkigt nog finns det ganska många trista outbildade människor som kallar sig hovisar och menar att de vet något :devil:

Då har jag en fråga till dig, hur funkar det då med ev vinklar, markpararell och allt vad som skiljer mellan en vild hästverkad mot en skodd häst?

När man läser vad du skriver så strider ju inget mot varann, när man läser vad andra skriver så strider allt mot varann?

Får jag svara också?
Jag har skött mina hästar barfota själv sedan tidigt i våras. Visserligen har jag tagit ut hovis några gånger för att titta att inget blir tokigt, men han har varit nöjd och tyckt det sett fint ut.
När vi i november fick galenhalka i hela hagen ringde jag hovis och bad honom sko. Det var inga som helst problem, han hade bara att sätta fast skorna :banana:
Enligt honom är det inget som skiljer i vinklar osv, och det har funkat fint :love:
(får jag inflika att sedan jag fått en utbildad hovis har min häst fått mycket lägre trakter än han hade förut...)

Intressant, jag är som sagt inte kunnig på detta med vinklar osv. Men jag antar att båda dessa metoder lärs ut på hovslagarutb?

Enligt mina två utbildade hovisar gör det det. Den ena är ganska nykläckt och den andra är gammal i gården, så det har de nog lärt ut länge...

Enligt honom är det inget som skiljer i vinklar osv, och det har funkat fint :love:
(får jag inflika att sedan jag fått en utbildad hovis har min häst fått mycket lägre trakter än han hade förut...)

Jag hade hellre sett fram emot att en hovverkare skrivit detta, eftersom vinklar är det som stötts och blötts i tråd efter tråd. Man menar ju att en hovslagar verkad häst är för hög i trakterna, det gläder mig att så icke är fallet. Så nu börjar vi ju komma någonstans.

Skrev aldrig 15 min,men självklart behöver det inte ta så lång tid som du tar på dej.Hur många hovar verkar du i veckan??

Jag hade hellre sett fram emot att en hovverkare skrivit detta, eftersom vinklar är det som stötts och blötts i tråd efter tråd. Man menar ju att en hovslagar verkad häst är för hög i trakterna, det gläder mig att så icke är fallet. Så nu börjar vi ju komma någonstans.

Det är kanske bara hästar som är verkade av outbildade/självlärda skopåspikare som är för höga i trakterna?
Och det finns ju en jäkla massa av dem som kallar sig hovisar och då får man kanske för sig att det är utbildade hovisars åsikt att trakten ska vara hög?
Tror inte att det skulle vara nya rön, då denna hovis gått utbildningen för...ett bra tag sen :p fast han kan ju ha hållit sig uppdaterad iofs...
På nykläckta hovisen lät det som att hovisutb. numera går mot lägre trakter än vad som förut varit standard...

Har våra hovisar här något att tillägga ang. detta?

Jag upplever nog att man verkar generellt med lägre trakt, till skillnad mot te x hästar skodda/verkade i tyskland. De tycker jag har en mycket hög trakt, säkert finns undantag här i sverige också men då handlar det kanske om vem som har gjort jobbet.

Nej, men jag skrev det i inlägget du svarade på. Och det är vad jag har hört att vissa utbildade hovslagare gör. Inte alla tack och lov!

Jag verkar inte mycket alls nu, bara några hästar i veckan. (jag har dragit ned på den delen av min verksamhet.) Som mest har jag verkat ca 50 hästar i månaden.

Jag vet att det går att jobba snabbare men både hästar och människor uppskattar att jag inte stressar.

Det är kanske bara hästar som är verkade av outbildade/självlärda skopåspikare som är för höga i trakterna?

Har våra hovisar här något att tillägga ang. detta?

Jag kan bara säga att jag inte gillar höga trakter.
Men jag gillar inte heller slaktade trakter.
På de allra flesta hästar jag skor så vill jag ha en kort tå och låg trakt i korrekta vinklar.

Då tänker man att det verkar vettigare att använda någon som funderat lite på detta med barfota istället för en sur hovis som bara tycker att det är onödigt att ha hästen barfota om det går att sko.

:

Jag har svårt att se att någon yrkesverksam hovslagare som hellre sätter på skor än bara verkar om hästen inte behöver skor. Vi har ju faktiskt bättre marginaler på verkning än på skoning.

De hovslagarna vi har här uppe som gått kursen har tyckt den varit bra. Däremot kan du naturligtvis inte klämma in allt man behöver veta på två-tre dagar. Det har ingen hävdat heller.
Hon jag pratar om var fortfarande medlem sist vi träffades, ja. Hon skor fortfarande men bara ungefär 30-50% av sina kunders hästar. Sist vi pratades alltså.

OL har i princip inte annonserat om metoden som sådan utan bara sina kurser och jag vet att han medvetet valt att provocera. Om det är bra eller dåligt kan diskuteras men han har ju fått smaka i sin tur också.

Jag tycker att legitimering som sådan är bra och framför allt nödvändigt! Däremot tycker jag att man skall kunna legitimeras för att enbart få verka, inte sko.
Jag kan tycka att det är märkligt att man skall vara tvungen att kunna forma till en järnsko för att anses vara kapabel att verka en hästhov. Så varför inte två delar? En grundcertifiering för att visa att du kan tillräckligt om anatomi, hur man verkar etc, sedan ett tillägg för att visa att man kan göra och forma en järnsko samt sömma fast den korrekt?
Jag är inte främmande för vidareutbildning och överväger att så småningom utbilda mig till hovslagare också, men jag får se vart livet tar mig.

Att barfotaverkarna skulle kunna legitimeras faller sig ganska otroligt då det idag är hovslagarföreningen som är enda godkända branchorganistionen för "hovvårdare" och som i egenskap av detta är med och drar upp riktlinjerna för hur den framtida legitimeringen kommer att se ut.
Vi kan nog vara säkra på att såna som OL inte kommer att tillfrågas då han inte ses som seriös av någon annan än sina egna medlemmar.

Jag tycker verkligen att du ska utbilda dig till hovslagare.
Efter detta tror jag du mer skulle förstå varför vi hovslagare är negativa till OL med anhang. Du skulle även efter detta kunna kalla dig för hovvårdare i ordets rätta bemärkelse.

En liten fråga.
Hur många kuggar i en SANHCP kurs?

Vi kanske helt enkelt har dåliga hovslagare här uppe då, men skillnaden mina kunder upplever mellan mig och hovslagarna är att jag tittar på hela hästen och tar god tid på mig (ca 45min) medans de (enligt kunders utsago) avverkar 4 hovar på ca 15 minuter. I vissa fall t.o.m. mindre.
Inte för att kasta skit, men bara för att man är hovslagare betyder det varken att man är duktig eller att man tar hänsyn till hela hästen.

Nej ,det går inte att göra ett seriöst arbete på 15 minuter. Men jag har aldrig haft en hovslagare som skott om en häst på alla fyra ens i närheten av 15 minuter. Det är många arbetsmoment som ska klaras av. Kolla hovar och skoning. Ta av skorna. Inspektera igen. Verka hovarna för ny skoning (tång, kniv o klubba samt rasp). Kontrollera arbetet. Ta fram, måtta och rikta skor för varje hov. Fästa skor med söm. Kontrollera arbetet. Helst kontrollera häst i rörelse.

Men å andra sidan, jag som relativt oerfaren (skor egna 13 hästar sedan 2 år tillbaka med kort utbildning) kan ta uppemot 1.5h för en helskoning och anlitade hoviserfarenheter ligger på en ca 40-50 minuter. Det betyder ju INTE att mitt arbete är dubbelt så bra, inte alls.

En liten fråga.
Hur många kuggar i en SANHCP kurs?

Jag har inga siffror men jag vet att det finns folk som blivit kuggade och/eller uteslutna.

Jag måste bara fråga en sak, det är alltså helt ok och i sin ordning om en barfotaverkare utbildar sig till hovslagare. Men om en hovslagare utbildar sig till barfotaverkare skall denne uteslutas ur hovslagarföreningen?
Får hovslagare inte ta till sig, och tillämpa, ny kunskap? Det låter lite sektlikt tycker jag...

Var det riktat till mig? Jag har inte alls pratat om någon skoning på 15 minuter...

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
749
Senast: Miingla
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 577
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
557
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 127
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka