Barfota till våren?

Sv: Barfota till våren?

Det var vad jag trodde! :o :crazy:
Nä, jag kommer få abstinens om jag inte kan rida i sommar!

Men sen till vintern -07 då då? Hur gör man då? Då vill jag ha på skorna igen!

Rida kan man, men man kanske måste köpa dyra boots om man vill att hästen ska kunna gå på grus, eller så håller man sig till mjuka skogsstigar. Beror ju på hur hästen känner sig i hovarna.

Jag har haft mina barfota i sommar ända tills det blev ishalt här i nov/dec. Då fick de skor runt om, nu är de bara skodda fram eftersom vi fått snö. Jag tar av skorna igen så snart underlaget tillåter. Men man kan ha broddar i bootsen också, om bara hagen inte är hal så klarar de flesta sig barfota i hagen vintertid.

Jag tycker att det är fint om man kan ha dem barfota så stor del av året som möjligt, men en del klarar inte det av olika orsaker.

Jag testade att ta av skorna på min kallblodstravare (som jag numera sålt)
Hon skulle ändå bara gå och skrota i hagen och skrittas lite någon dag i veckan.

Men det gick INTE! :o

Hon blev halt på alla 4 och hade skitont bara av att gå till och från hagen.

Min Tori har jag inga skor på bak just nu och det fungerar bra. Men hon rids knappt. Lättare promenadridning några dagar i veckan bara.
Nästa gång jag skor blir det dojjor på alla 4 igen.

:crazy:

Jag vill varna för det. Om du använder dig av en SANHCPáre
Så har du överlämnat din häst till en outbildad exprimentör som anser att det är OK om din häst är halt 1-1,5 år Alla snedbelastningar, ryggproblem muskellåsningar som uppkommit efter denna långa period av hälta kanske aldrig går att reparera.

Om du vill ha din häst barfota så tala med din hovslagare,
Han har troligtvis med framgång verkat fler barfotahästar än hela SANHCP ihop. Om du har en utbildad föreningsansluten hovslagare så har du en yrkesman som tar ansvar för sitt jobb och hjälper dig om det visar sig att din häst inte är en barfotahäst.

Angående hovslagarna håller jag med :bow:

Men alla verkare är faktiskt inte okunniga bara för att de inte gått hovslagarskolan, men det är förståss svårt att veta vem som är bra och vem som inte är det... :(

tragiskt att du har en sån syn på aanhcp/sanhcp!

sanhcp har väl utbildade hovvårdare som har gått igenom en ordentlig utbildning.
Sen är det skillnad på en person som har gått en helgkurs i underhålls verkning, det kan man göra för att underhålla sin hästs hovar för att sedan låta en kvalificerad hovvårdare verka utemellanåt
-hur ofta beror helt på hästen och på den som underhållsverkar, hur bra den gör det.

Min häst har varit barfota nu i 1½ år varav ett år verkad enligt aanhcp,
hennes hovar har aldrig varit så fina, hon har aldrig gått så här bra att rida, hon har blivit otroligt säker på fötterna, visst ibland ömmar hon på grus, men antingen väljer jag att inte rida på grus eller så tar jag på bootsen.
Varför ska hon ha på sig järnskor 24timmar om dygnet när jag sällan rider mer än ett par timmar varje dag och väldigt liten del av det på grus?

När hon hade skor så blev hon halt varje höst när hon gick i lerig hage, hältan höll ofta i sig i flera månader, spelar ingen roll vad jag gjorde, hade hon väl blivit halt så hjälpte det inte att byta hage...

Sedan hon har gått barfota så har det inte varit något problem... leran har inte bekymrat henne, knöligt underlag/hård backe bekymrar henne inte.
Hon går inte och spänner sig heller, har haft problem med hennes rygg ända sedan jag köpte henne, men så här bra har den aldrig varit!
:bump:

Så jag är helt klart en lycklig barfota häst ägare.

Jag har sett många fler tragiska skoningar av utbildade hovslagare, än dåligt verkade barfota hovar.

Förstår faktiskt inte hur man kan tycka att de är mindre kompetenta enbart för att de går en utbildning endast inriktad på barfotagång när det just är barfotagång de människor som anlitar dem vill ha.

http://www.sanhcp.org/

står vilken utbildning de går på sidan..
"svenska delen (utförd på två terminer"

I jämförelse då hovslagarutbildningen som man läser på 2 år i Skara men endast 20 veckor av dessa är schemalagda " 20 veckor schemalagd undervisning "
Och av dessa är kurserna:

Allmän hästkunskap
Hästens biologi och vanligaste sjukdomar samt foder, utrustning och avel.
Hästhantering
Smittskydds- och djurskyddsbestämmelser
Beslags- och materiallära
Förekommande beslag och deras användningsområde samt tillverkning av beslag genom bearbetning av järn och stål.
Företagande
Grundläggande bokföring, företags- och skattelagstiftning, försäkringar och marknadsföring.

Hovvårdslära
Nedre benets anatomi, fysiologi och biomekanik, hovvård samt olika behov av hovvård.
Hovsjukvård och ortopedi
Hovsjukdomar och hur dessa kan behandlas samt ortopediska sjukdomar och (beslagsåtgärder.)

Så som jag ser det är det bara de senare kurserna som är av relevans för verkning om man redan har en gedigen hästbakgrund. Marknadsföring och skattelagar kan man kanske läsa utanför aanhcp utbildningen :confused: Som jag ser det är ca 1/3 av alla era kurser på 20 veckor relevanta för verkning av barfota häst.

Precis som er yrkesgrupp lär men sig av erfarenhet när man väl har en viss kunskap i ryggen.:idea:

Mumin

Det var vad jag trodde! :o :crazy:
Nä, jag kommer få abstinens om jag inte kan rida i sommar!

Men sen till vintern -07 då då? Hur gör man då? Då vill jag ha på skorna igen!

Det är inte värt det.
Hästen kommer nog va bra öm hela sommaren.
Det humanaste då är ju att låta hästen gå och skrota i hagen.
Ska du sedan sätta på skorna igen inför vinter så varför ta av dom?
Tar du av skorna blir det nog ingen ridning i sommar.

Tycker inte att det är snällt att utsätta den för det.
Att hatta fram och tillbaka är ingen lösning.

/ Lisa

tragiskt att du har en sån syn på sanhcp!

sanhcp har väl utbildade hovvårdare som har gått igenom en ordentlig utbildning.
Nej dom har en utbildning som inte bygger på vetenskap och beprövad erfarenhet. I mångt och mycket ihopkokad av OL
Med direkt felaktiga anatomiska utgångspunkter

Sen är det skillnad på en person som har gått en helgkurs i underhålls verkning, det kan man göra för att underhålla sin hästs hovar för att sedan låta en kvalificerad hovvårdare verka utemellanåt
-hur ofta beror helt på hästen och på den som underhållsverkar, hur bra den gör det.
Dessa helgkursare åker runt och verkar hovar med ruskiga resultat.
Vilket även de som gått längre gör.

Min häst har varit barfota nu i 1½ år varav ett år verkad enligt aanhcp,
hennes hovar har aldrig varit så fina, hon har aldrig gått så här bra att rida, hon har blivit otroligt säker på fötterna, visst ibland ömmar hon på grus, men antingen väljer jag att inte rida på grus eller så tar jag på bootsen.
Varför ska hon ha på sig järnskor 24timmar om dygnet när jag sällan rider mer än ett par timmar varje dag och väldigt liten del av det på grus?
Tycker synd om din häst som ömmar, jag har själv fyra hästar barfota för dagen. Ingen av dem ömmar och det är mitt förbannade ansvar att dom inte börjar ömma heller. Liksom det vore ditt om du tog något ansvar för din häst.

När hon hade skor så blev hon halt varje höst när hon gick i lerig hage, hältan höll ofta i sig i flera månader, spelar ingen roll vad jag gjorde, hade hon väl blivit halt så hjälpte det inte att byta hage...
Då antar jag att din häst har nån sorts diagnos? Har du utrett den?
Eller skiter du i hur den mår?

Sedan hon har gått barfota så har det inte varit något problem... leran har inte bekymrat henne, knöligt underlag/hård backe bekymrar henne inte.
Hon går inte och spänner sig heller, har haft problem med hennes rygg ända sedan jag köpte henne, men så här bra har den aldrig varit! Detta har jag hört förut från barfotatalibaner som inte det minsta hum om hur man bedömmer häst i rörelse. I verkligheten så är deras hästar ibland halta på alla fyra
:bump:

Så jag är helt klart en lycklig barfota häst ägare.
Det betvivlar jag inte en sekund

Jag har sett många fler tragiska skoningar av utbildade hovslagare, än dåligt verkade barfota hovar.
Jag har sett ännu fler tragiska hästägare.

Jag skulle hellre skicka mina hästar till Gustavs än att släppa loss en SANHCPáre på dom

Fast då har du glömt den väsentliga delen, detta är teoridelen den praktiska omfattas av en betydligt längre period och varvas med teori.

Enligt LÖ som är bror till OL så har de gått en 2 veckors kurs i USA. Hur de därefter kan vara kompetenta att verka hästar o "utbilda" andra människor är för mig en gåta. Båda dessa två herrar är ena riktigas flumnissar som tjänar väldgt bra med pengar på godtrogna människor.
Ställde en gång en fråga om en hästs benställning o den av dom som jag frågade hade inte en aning om vad jag pratade om. Så mycket för deras kompentens.:mad:

Det är inte värt det.
Hästen kommer nog va bra öm hela sommaren.
Det humanaste då är ju att låta hästen gå och skrota i hagen.
Ska du sedan sätta på skorna igen inför vinter så varför ta av dom?
Tar du av skorna blir det nog ingen ridning i sommar.

Tycker inte att det är snällt att utsätta den för det.
Att hatta fram och tillbaka är ingen lösning.

/ Lisa

Nej, verkligen inte!
Bra att jag fick info om detta av alla er duktiga hovexperter innan jag gjorde det! :bow:

Vi tog av bakskorna på min häst förra våren. Och skodde på igen till senhösten. På honom funkade det kanon, trots att han var tretton år och alltid varit skodd. Ömmade en aning på grus/sten som låg på hårt underlag men visade inget som helst på övriga underlag.

HADE han ömmat däremot, så hade skorna åkt på illa kvickt igen, vilket hovis och jag var väldigt måna om.

Beställde dock boots, som aldrig behagade komma, så jag avbeställde igen. Skulle haft dom dels för att slitaget inte skulle bli så stort och dels för att undvika ev ömhet vid längre ridturer vägar jag inte riktigt visste underlaget på, men istället fick jag anpassa mej och rida på 'rätt' vägar och undvika vägar jag vet var steniga och tråkiga för hästen att rida på.
det gick det med.

Senast ändrad:

Jag förstår inte riktigt varför en hovslagare inte skulle kunna verka lika bra som någon "barfotaverkare"? Det måste ju rimligtvis vara samma vinklar som gäller, oavsett om hästen har skor eller ej?

Jag har en unghäst som går barfota, och en äldre häst med skor pga. isigt underlag vintertid. Självklart har jag samam hovslagare till dessa två, för honom är det ingen konstighet att "bara" göra en verkning. Kan tillägga att en verkning kostar 150 kr...

Nu är jag absolut inte särskilt kunnig på området, men förstår som sagt inte vad skillnaden är, förutom den "ideologiska"?

Du har så rätt!Nu är ju försäljningsargumentet från "Barfotaverkarna"
Att traditionella hovslagare inte kan verka för barfotagång.Hur många barfotaverkare har genomgått en trad. hovslagarutbildning??

Det beror på hästen. Tar man av skorna så är det inte så bra att rida på en gång, då kan hästarna få "blåmärken" i hovarna och det gör välfigt ont. Hur gammal är hästen? det är också en fråga, om den aldrig har varit utan skor under tiden som ridhäst så är det ingen höjdare att ta av skorna.
Det beror också självklart på hur du vill rida. Är du tävligs ryttare eller bara fritidsryttare. Tar man av sin häst skorna ska man också räkna med att den måste stå i ca 1 månad med bara promenader för att vänja hovarna med hårt underlag.

Lycka till :smirk:

Nu har jag kanske inte fullt koll på exakta sifforna eftersom det kan ha ändrats, men av 8 färdiga AANHCP-are i Sverige är en även utbildad hovslagare och medlem i Svenska Hovslagareföreningen. Alla som godkändes av AANHCP har även fullgjort SANHCP-examen, men så är det några som bara gjort SANHCP-utbildningen och där vet jag faktiskt inte hur många vi är totalt. Under 20 men fler än 12 i alla fall.
Sedan vet jag inte hur många hovslagare som gått helgkurs och därmed inspirerats av tänket när de verkar hästar som går barfota, men det är ganska många. Jag vet av två stycken bara här i norrland.

Angående de som verkar andras hästar efter bara en helgkurs - jag tycker inte att metoden som sådan skall smutskastas för att det finns människor som verkar andras hästar utan utbildning och tar betalt för det. Lika lite som att hela hovslagarkåren skall behöva stå till svars för att det finns drösvis med skopåspikare som bara gått tappskokurs.

Jag har funderat på att låta mina hästar gå barfota till våren. Det blir mao en skoning till isåfall.
Hur gör man sen??
Kan man ta av skorna, verka hoven och sen bara rida på som vanligt? näe... :o
Om min häst tappar en sko blir han öm direkt. Han kanske inte ska gå barfota alls?

Massa svar! :bow:

Dom blir hårdare i hovarna allt eftersom dom går barfota. Hoven ska vara verkad så att strålen går i backen ordentligt, då får hästen en bra cirkulation i benen och hoven, det gör att hovarna växer fortare. Du kan även ge biotin och B-vitamin. Hästen verkas på ett litet annorlunda sätt om den ska gå barfota. Den behöver lite att gå på, så att säga.. Först i början spricker hovarna sönder där sömmen suttit, när det bara vuxit ner så blir fötterna fina igen.

Ursäkta min virrighet.. :o :cool: :D

Det beror också självklart på hur du vill rida. Är du tävligs ryttare eller bara fritidsryttare.
Lycka till :smirk:

Jag är fritidsryttare, men planerar in en massa (?) tävlingar denna säsongen faktiskt!
Jag rider ju ändå minst 1,5 timma 5-6 dar i veckan.
Ännu längre på våren/sommaren

Nu har jag kanske inte fullt koll på exakta sifforna eftersom det kan ha ändrats, men av 8 färdiga AANHCP-are i Sverige är en även utbildad hovslagare och medlem i Svenska Hovslagareföreningen. Alla som godkändes av AANHCP har även fullgjort SANHCP-examen, men så är det några som bara gjort SANHCP-utbildningen och där vet jag faktiskt inte hur många vi är totalt. Under 20 men fler än 12 i alla fall.
Sedan vet jag inte hur många hovslagare som gått helgkurs och därmed inspirerats av tänket när de verkar hästar som går barfota, men det är ganska många. Jag vet av två stycken bara här i norrland.

Angående de som verkar andras hästar efter bara en helgkurs - jag tycker inte att metoden som sådan skall smutskastas för att det finns människor som verkar andras hästar utan utbildning och tar betalt för det. Lika lite som att hela hovslagarkåren skall behöva stå till svars för att det finns drösvis med skopåspikare som bara gått tappskokurs.

Då kanske man ska passa på att nämna att ett par riktigt välrenomerade svenska hovslagare har gått helgkursen och totalt förkastat det som lärs ut om bland annat hovens anatomi och hovsjukdomar.
Och är hovslagaren du talar om fortfarande medlem i SHF?
Jag vet att det i allafall varit tal om att hon skulle uteslutas då SHF medlemmar skall jobba utefter känd vetenskap och beprövad erfarenhet.

Och allvarligt handen på hjärtat tycker du att OL´s marknadsföring av metoden är seriös?

Hur skall ni tackla den kommande legitimeringen?
På sikt så kommer ni vara tvungna att avlägga gesällprov för att lagligt kunna jobba med att verka hovar. För att klara gesällprovet måste ni läsa in en hovslagarexamen och lära er beslagsmide. När ni har gjort det så anser nog jag med att ni är kapabla att omvärdera den missinformation som OL har försett er med. Och efter det så kan ni nog bli duktiga hovvårdare.

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
749
Senast: Miingla
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 576
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
557
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 127
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka