Barfota till våren?

Sv: Barfota till våren?

Coari:
Du anser alltså att alla som inte skor bör uteslutas ur denna legitimering, varför? Om personen i övrigt har den utbildning som krävs?

Nej så har jag absolut inte påstått, däremot så har jag påstått att man som verksam yrkesman även skall inneha kunskapen och kunna utföra en normalskoning eller tillfoga övrigt beslag när så den enskilda hästen är i behov av ett beslag som den blir mer välmående av än att vara beslagslös. I annat fall är man inte en kompetent yrkesman som klarar av helhetsbilden utifrån det yrket.

Ingen yrkesman med en legitimerad yrkesroll kommer någonsin att "uppnå" detta inkompetenta beslagsutförande som du påstår i denna mening.

Det finns hästar som absolut inte klarar av att skos längre, hovarna håller inte.

Och det är just denna kategori av sk yrkesmän som kommer sållas bort genom legitimeringen.

*kl*

Jag kollade på denna sidan, och jag undrar vad ni anser om bilden längst ned på sidan? I mina gon ser det ut som om de har hyvlat bort hela strålen och planhyvlat hela hoven. Kan hästen gå obehindrat då, eller vad händer?

Detta kallas tydligen för "vildhästverkning", men vore det möjligt för en vildhäst att slita sin hov såhär mycket? (Jag tror ju inte det, men vad tror ni?)

http://user.tninet.se/~seu245f/

man måste trycka på "bilder" och scrolla ned.

Senast ändrad:

Du anser alltså att det är bättre att en person som i vanliga fall inte skor (men en gång gått utbildningen för det) "ger sig på" att sko en häst om det behövs än att denna sagda person istället hänvisar ägaren till någon som ofta skor och så att säga har vanan inne? Vad är poängen med det?
I annat fall är man inte en kompetent yrkesman som klarar av helhetsbilden utifrån det yrket.
Jag associerar inte nödvändigtvis järnskor med min yrkesroll, men det kanske du gör? Jag tänker väl snarare på frisk hov i samband med en frisk, hållbar häst.

Du svarade heller inte på min fråga om hur man skall säkerställa att folk hänger med i utvecklingen utan återlegitimering.

Menar du att om alla hovslagare tog sig tiden att ta gesällbrevet så skulle problemet med dålig hovkvalitet försvinna? Inga hästar skulle längre behöva exempelvis plastning för att få hovarna att hålla för ännu en skoning?

Eftersom det, enligt SHF's hemsida, inte finns någon norr om Sundsvall som innehar Gesällbrevet så kan jag inte säga att jag vet.

Dessutom får inte en AANHCP-certifierad någonsin rekommendera någon att sko en häst.
Detta ingår i eden dom svär.
Det står att läsa i en av de länkar som pekade på aanhcp.org.

/Mike

Strålen är kraftigt beskuren, ja
Men jag skulle inte alls vilja påstå att hela hoven är planhyvlad, (vad som gjorts säger de i texten) och det går heller inte att uttala sig om hur platt hoven är eftersom bilden är tagen rakt underifrån.
Strålen är förmodligen beskuren så hårt för att den inte skall sticka upp för mycket och därmed utstå en för kraftig belastning när hästen går.
Nu är detta en tinker och de har ofta rätt bra hovar så det är inte alls säkert att den ömmar mer pga den verkningen, men jag hade inte valt att ta så mycket på trakterna om det betydde att man måste skära ned strålen såpass.

För övrigt är det den enda hästen på den sidan som inte har ordentlig strålröta...

What?
Du har blandat ihop oss med Strasser.
Det finns bra många AANHCP-verkare som även är aktiva hovslagare, framför allt i USA. Bland annat en av mentorerna vi gick med på resan i USA ifjol.

Jag associerar inte nödvändigtvis järnskor med min yrkesroll, men det kanske du gör? Jag tänker väl snarare på frisk hov i samband med en frisk, hållbar häst

Ofta när jag jobbar på en häst som varit halt en tid eller dragits med en rörelsestörning av något slag så känner jag att mitt jobb bara är en del i att få hästen frisk.
Jag kan oftast med hjälp av skoning häva smärttillstånd och balansera upp hästen.
Men sedan så återstår ju resten, att få bort alla låsningar i muskler och skelett. Jag anser att det alltid är mycket bråttom att få hästen smärtfri. Detta för att ju längre hästen gått halt ju längre tid tar att få bort alla dessa låsningar.
Jag samarbetar ofta med hästterapeuter för att få hästar som vanskötts i fötterna (med eller utan skor) tillbaka i full rörlighet.
Detta är inte alltid så enkelt och kan ofta ta lång tid med många behandlingar.
Hos er barfotaverkare så verkar inte detta ses som ett problem.
Det pratas ofta om långa tillvänjningstider med mer eller mindre halta hästar som om detta är helt ofarligt.
Är det rent oförstånd, dålig hästkunskap eller tror ni att detta löser sig av sig självt om bara hästen är barfota?
Tar ni något eget ansvar för hur resten av kroppen mår på en häst som ni gjort öm i alla fyra?

Läs gärna här:
http://www.aanhcp.org/page93.html

Det är er egen 'Oath of Allegiance'

Citat Tredje Stycket:
"I will honor the Healing Powers of Nature and advocate no pemicious act or proceedure, including any manner of fixed shoeing or orthopedic treatment which impairs the hoof mechanism, obstructs the natural gaits, or causes psychological trauma, upon any equine if asked, nor suggest any such counsel"

Stycket säger alltså EXAKT det jag skrev i mitt tidigare inlägg.
Att den AANHCP'are som rekommenderar skoning av en häst bryter mod AANHCP's "Oath of Allegience".

Angående 'fixed shoeing', skulle jag gärna vilja veta hur ni behandlar en hovbensfraktur. Jag är allvarligt intresserad av hur jag skulle kunna behandla dylika utan att fixera hoven.

Ride on!
/Mike

Menar du att om alla hovslagare tog sig tiden att ta gesällbrevet så skulle problemet med dålig hovkvalitet försvinna? Inga hästar skulle längre behöva exempelvis plastning för att få hovarna att hålla för ännu en skoning?
.

Förr var det så att du var tvungen att göra gesällbrevsprovet för att bli färdig hovslagare.
För några år sedan så ändrades utbildningarna så att allt utom själva gesällbrevsuppskoningen ingår i slutproverna.
Man går alltså ut som Utexaminerad och godkänd hovslagare.
Detta förde med sig att många lade detta med gesällbrevet på is då alla hovslagare i allafall är fullskitna med jobb. Men vi har ganska många hovisar i landet som gjort provet med teori och allt utan att ta själva gesällbrevet.
Så blir vi tvungna att ta oss tid så gör vi nog om dessa prover ganska snabbt.
Om det blir gesällbrevet eller som det tidigare var tal om Certifierad av Djurskyddsmyndigheten som kommer att ligga till grund för själva legitimeringen vet jag inte. Men troligtvis så blir det väl gesällbrevet då de gamla smidesstötarna skulle ta illa upp annars.

Med regeringsskiftet kan det nog ta en stund att ro i hamn iaf skulle jag gissa. Reinfeldt och co. har nog en massa (förmögenhets)skatter att korrigera och sänka.
Legitimeringen alltså.

Jag har ju försökt att förklara vad jag menar med låg utbildningsnivå genom att säga att det är en väldigt få hovslagare som har gesällbrev. Därmed har dom en för låg utbildningsnivå för att kunna söka legitimation.

Gesällbrevet är det sista man får av utbildningen, för att få ett gesällbrev krävs att man avlagt proverna för detta. Med det är inget sagt att hovisen faktiskt har gått de kurser som föranleder denna utbildning.
SO Hovslagare svarade väl även på det, om en person inte innehar gesällbrev innbär inte att personen är utan utbildning. Var har du fått det ifrån?

Var någonstans har jag skrivit att hovslagare är utan utbildning? Titta på SHF:s hemsida så får du se hur det ser ut med utbildning/vidareutbildning hos de hovslagare som står omnämnda där. Så slipper du att tjata emot mig bara för sakens skull.

*kl*

Jag kollade på denna sidan, och jag undrar vad ni anser om bilden längst ned på sidan? I mina gon ser det ut som om de har hyvlat bort hela strålen och planhyvlat hela hoven. Kan hästen gå obehindrat då, eller vad händer?

Detta kallas tydligen för "vildhästverkning", men vore det möjligt för en vildhäst att slita sin hov såhär mycket? (Jag tror ju inte det, men vad tror ni?)

http://user.tninet.se/~seu245f/

man måste trycka på "bilder" och scrolla ned.

Om du tittar på sidobildem ser du att hoven inte är "planhyvlad". Det ser ut som att de har tagit ner traktstöden(hörnstöden?) till sulnivå och trimmat strålen. Tycker inte det ser galet ut alls, möjligen är det ju tydligen inte lämpligt att ta ner dessa stöd till sulnivå på alla hästar...
Hästen kan nog gå, svårt att uttala sig om dock utan att se den i rörelse ;)
Varför skulle de inte kunna slita ner sin hov så? Fast en vildhäst sliter väl lite i taget är det ju tänkt, här har ju människan hjälpt till lite...

Senast ändrad:

Men vi har ganska många hovisar i landet som gjort provet med teori och allt utan att ta själva gesällbrevet.
Så blir vi tvungna att ta oss tid så gör vi nog om dessa prover ganska snabbt.

Och det är väl också så att alla inte finns på SHF:S lista.

Läs gärna här:
http://www.aanhcp.org/page93.html

Det är er egen 'Oath of Allegiance'

Citat Tredje Stycket:
"I will honor the Healing Powers of Nature and advocate no pemicious act or proceedure, including any manner of fixed shoeing or orthopedic treatment which impairs the hoof mechanism, obstructs the natural gaits, or causes psychological trauma, upon any equine if asked, nor suggest any such counsel"

Stycket säger alltså EXAKT det jag skrev i mitt tidigare inlägg.
Att den AANHCP'are som rekommenderar skoning av en häst bryter mod AANHCP's "Oath of Allegience".

Angående 'fixed shoeing', skulle jag gärna vilja veta hur ni behandlar en hovbensfraktur. Jag är allvarligt intresserad av hur jag skulle kunna behandla dylika utan att fixera hoven.

Ride on!
/Mike

:eek: :eek: :eek:
Allvarligt! Shit... måste kolla mer på den där sidan...hrmm.. nu börjar man förstå varför hovisar (och andra) är så emot barfotametoderna :crazy: det är ju alltid helgalet att vägra ta till sig av andras kunskaper och metoder...
Ojojoj.. tur att man är "sin egen" och gör som hästen tycker är bäst...

Emindy, vad säger du om den där eden?

Den sidan du hänvisar till säger absolut inget om hur det står till med utbildningsnivån på svenska hovslagare så jag förstår inte alls länkningen eller kommentaren från dig.

Om du vill veta något om utbildningsnivån så titta i stället på följande länk. Där kan du få ett hum om hur det ser ut länsvis i hela Sverige.

http://www.hovslagarforeningen.nu/sidor/sok_hovis.html

Jag vill absolut inte hänga ut en hel yrkeskår som dåligt utbildade, vilket inte alls är vad jag försöker säga. Glöm inte att upprinnelsen till diskussionen var att jag anser att ett legiminationskrav (som innebär att ingen annan än den som är leg. hovslagare får verka hovar) måste få ta sin tid. I nuläget är det brist på hovslagare och genomförs en legitimering för snabbt så kommer det uppenbart att bli stor brist på hovslagare som tillåts ta hand om alla hästar.

Ökade utbildningskrav där man på sikt vill lägga upp utbildningen till leg. hovslagara och leg. djursjukvårdare på akademisk nivå kan inte vara annat än positivt för hästarna.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
749
Senast: Miingla
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 582
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
557
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 127
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka