Barfota till våren?

Sv: Barfota till våren?

Hej, nu talar inte jag om mina kunders hästar utan dina "kollegers" kunders hästar vilket framgår om man läser denna länk.

Mina kollegor har inga kunder alls och definitivt har dom inga kunder som är kunder för att dom är hästägare.:rofl: :rofl: :rofl:

Det där var nog bara jag som fattade eftersom bara jag vet vilka som är mina kollegor men kul var det;)

Inom islandshästsporten har vi tack och lov "hovbeslagskontroll", vilket innebär vägning av boots, kontroll av sula, kontrollmätning av skor, kontroll av kotvinkel, kontroll av spölängd plus något mer som jag inte minns nu. Trots Bojan vill jag påpeka att jag hjittils inte träffat en enda domare som klarar av att genomföra en dylig kontroll av något som inte innefattar ett mätdon.;)

Bett och munkontroll, samt kontroll av övrig utrustning att den passar hästen.

Mina kollegor har inga kunder alls och definitivt har dom inga kunder som är kunder för att dom är hästägare.:rofl: :rofl: :rofl:

Det där var nog bara jag som fattade eftersom bara jag vet vilka som är mina kollegor men kul var det;)

Hej varför svarar du inte på min
tidigare ställda fråga utifrån ditt tidigare påstående???
Jag upprepar.

Fråga:Men snälla rara det står ju klart och tydligt i Dr Strassers alla böcker (med fin stil) att man absolut inte tar ngt ansvar för om metoden inte fungerar. Lika tydlig fast kanske ännu tydligare är ju AANCHP:s Svenska förebild utifrån detta uttalande.

Citat O.L.
Det är enligt lag hästägarens ansvar att hästen inte blöder av verkningen eller känner smärta,och inte den som verkar.
Slut Citat:

Nå kan du vara vänlig att svara på denna fråga då ditt svar kommer bli mkt intressant utifrån ditt påstående.

Varför skulle jag svara på det? Jag har inte läst en enda av strassers böcker (har du?) men det verkar väl vara ett bra dumt uttalande i så fall. Förmodligen är meningen tagen ur sitt sammanhang vilket jag har sett förut för att få saker att verka fullkomligt horribla.

Vad beträffar OL:s uttalande så verkar det urkorkat och förmodligen också tagit ur sitt sammanhang. Vad vet jag. Du verkar ju ha kunskapen om detta så varför svarar du inte själv på din fråga?

Senast ändrad av en moderator:

Vad beträffar OL:s uttalande så verkar det urkorkat och förmodligen också tagit ur sitt sammanhang. Vad vet jag. Du verkar ju ha kunskapen om detta så varför svarar du inte själv på din fråga?

Detta citat är plockad ur en hästtidning, från en artikel som OL själv har skrivit. Tidningen ifråga vänder sig till minderåriga, vilket faktiskt starkt måste ifrågasättas.:eek: Nejdå det är inte taget ur sitt sammanhang på något sätt.

Detta citat är plockad ur en hästtidning, från en artikel som OL själv har skrivit. Tidningen ifråga vänder sig till minderåriga, vilket faktiskt starkt måste ifrågasättas.:eek: Nejdå det är inte taget ur sitt sammanhang på något sätt.

OK. Fast inte kan han väl mena det på det sättet. Han har ju framställts som en slipad försäljare av många här. Det skulle väl vara ganska dumt att göra ett sådant uttalande.

Varför skulle jag svara på det? Jag har inte läst en enda av strassers böcker (har du?) men det verkar väl vara ett bra dumt uttalande i så fall. Förmodligen är meningen tagen ur sitt sammanhang vilket jag har sett förut för att få saker att verka fullkomligt horribla.

Hej, du har inte läst en enda av strassers böcker men endå har en strasser verkare. Hur går det ihop???

Ja, jag har läst ALLA strassers böcker och även det "finstilta" som återkommer i samtliga böcker och inte är det taget ur ngt sammanhang utan snarare har ett sammmanhang.

Så kan inte du svara vore det bra om du ställde frågan vidare till din strasserverkare och sedan vidarebefodrade det svaret såvida din strasserverkare är mer påläst än du.

Jag vill absolut att du svarar på min fråga.

Jag kan bara säga att jag inte gillar höga trakter.
Men jag gillar inte heller slaktade trakter.
På de allra flesta hästar jag skor så vill jag ha en kort tå och låg trakt i korrekta vinklar.

Är det för att det ska vara så, eller tittar du på hästens exteriör o sedan följa hästens ben för att det ska vara rätt,eller hur gör ni hovisar? Jag VET att du är utbildad ;) Har varit inne på din hemsida för ett litet tag sen.
Är nyfiken, för jag har anlitat både icke utbildade o utbildade hovisar.
Det är en skillnad mellan icke o utbildade hovisar.
Jag föredrar det sistnämnda just för att dom vet vad dom gör.

Sen så undrar jag varför inte många som säger att dom är HOVSLAGARE när jag hittat en som verkar ganska ny men inte finns han med i hovslagarföreningen. Måste man vara medlem där eller är det frivilligt?

Jag står rättad, jag har inte läst i den uppdaterade listan förrän nu och jag hittade totalt tre hovslagare med gesällbrev norr om sundsvall plus eventuellt en som det inte står vart hon bor någonstans.

som vanligt, när argumenten tryter och du inte längre vill svara på ärliga funderingar som inte känns helt bekväma för dig, så kommer du med smutskastning.
Vad vet vi om denna häst? Bara det som skrivits i en artikel i en kvällstidning och det som sägs av dig. Det låter naturligtvis fruktansvärt men vad är bakgrunden? Varför verkades hästen så hårt och ställdes på en så strikt diet?

Jag vet ingenting om detta, inget alls. Och jag förstår inte vad du vill uppnå genom att dra upp det istället för att svara på de frågeställningarna du ställts inför, förutom att du återigen försöker smita undan.

Jag har sett det förut, hovis, och jag är inte road.

Du snurrar så mycket så jag fick fundera på vad du menade.

Om du menar att detta är din fråga så ska jag svara på den.

Men snälla rara det står ju klart och tydligt i Dr Strassers alla böcker (med fin stil) att man absolut inte tar ngt ansvar för om metoden inte fungerar.

Nu jämför jag då med de erfarenheter jag har av hovslagare och den erfarenhet jag har av en SHP:are eftersom det är det enda jag har att jämföra med.

SHP:aren för journal på varje häst och fotograferar hovarna för att kunna se hur hovarna utvecklas. Det har ingen hovslagare gjort.

SHP:aren ser hur hästarna rör sig innan verkning. Det har ingen hovslagare gjort.

SHP:aren frågar hur det har varit under tiden. Det gjorde hovslagarna också.

SHP:aren är mycket noga och kontrollerar alla vinklar och tillser att hoven är i balans även efter verkningen med hästen i rörelse. Det har ingen hovslagare gjort.

SHP:aren känner efter hur muskulaturen känns och ser om det finns spänningar. Det har aldrig hovslagarna gjort.

På det hela taget så får varje häst en individuell bedömning med SHP:are men inte med de hovslagare jag haft innan.

Vet inte om det var det svaret du ville ha.

som vanligt, när argumenten tryter och du inte längre vill svara på ärliga funderingar som inte känns helt bekväma för dig, så kommer du med smutskastning.
Vad vet vi om denna häst? Bara det som skrivits i en artikel i en kvällstidning och det som sägs av dig. Det låter naturligtvis fruktansvärt men vad är bakgrunden? Varför verkades hästen så hårt och ställdes på en så strikt diet?
Jag vet ingenting om detta, inget alls. Och jag förstår inte vad du vill uppnå genom att dra upp det istället för att svara på de frågeställningarna du ställts inför, förutom att du återigen försöker smita undan.

Jag har sett det förut, hovis, och jag är inte road.

Tycker du att det finns någon som helst anledning som skulle rättfärdiga detta djurplågeri??

Hej, du har inte läst en enda av strassers böcker men endå har en strasser verkare. Hur går det ihop???

Jag litar på mitt eget omdöme och på min SHP:are.

Litar inte dina kunder på dig utan dom måste läsa all den litteratur som du har läst i din utbildning? Det är ju sorgligt i så fall.

Vet du vad Hovis nu tror jag att jag vet vad det är du menar.

Innan jag startade med en SHP:are så sa hon att jag måste ha hästarna på ett visst sätt för att hon skulle börja med verkningen annars kunde hon inte garantera att metoden fungerade.

- De ska inte stå på box utan vara på lösdrift med fri rörelse.
- De måste ha ett underlag i hagarna som är bra.
- Jag fick inte rida om hästen skulle bli öm i hovarna.
- SHP:aren bestämmer verkningsintervallerna.

Det vill säga om jag inte sköter mitt så kan SHP:aren inte garantera att metoden fungerar. Det har du rätt i. Men detta hade jag ju att ta ställning till innan jag gav mig in i det hela så att säga. Om jag sköter mitt så tar SHP:aren ansvar för att metoden fungerar.

Det värsta vi har i gångartsskoning i Sverige är väl på islandshästar och travare, men kom ihåg att de även har american saddlebreeds som får vansinniga platåskor... fullt lagligt kan tilläggas.

Ehh???? Det där vill jag att du utvecklar!!
Hur nära en travsmedja har du någonsin varit?
Jag skor alla typer av hästar men helst så skor jag travare.
Bl a. för att jag gillar att sko så naturligt som möjligt.
Jag gillar att ha en dialog med den som tränar/känner hästen och gemensamt komma fram till den naturligaste=snabbaste balansen för just denna individen, vi skor med ultralätta skor och verkar med millimeterprecision för att uppnå perfektion i rörelsemönstret.
Vad menar du med gångartsskoning i detta fallet????????????????

:eek: Det där verkar ju helt sjukt!! Att det finns folk som släpper vem som helst på sin häst! Och dessutom fortsätta djurplågeriet med att svälta den!! Fy för vissa alltså. Stackars häst. Och alla andra hästar som får genomlida det där :mad:

Tyvärr så är detta inget ovanligt.
Detta pågår dagligen och anses av utövarna som helt normalt.

Är det för att det ska vara så, eller tittar du på hästens exteriör o sedan följa hästens ben för att det ska vara rätt,eller hur gör ni hovisar?

Måste man vara medlem där eller är det frivilligt?

Jag utgår alltid från hästens exteriör.
Att vara medlem i SHF är frivilligt. Du kan vara yrkesverksam och godkänd utan att vara medlem.

Du kan förvisso också vara yrkesverksam och sko några världens dyraste hästar i åratal utan att vara medlem.

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
749
Senast: Miingla
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 577
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
557
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 127
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka