Barfota till våren?

Sv: Barfota till våren?

Som jag sa till SO Hovslagare, det finns ingen "grundare" eftersom metoden är importerad, däremot var OL och LÖ först med att gå utbildningen och OL har spritt den och varit en förgrundsgestalt och sedermera ledare under ett kort tag. Nu har han dock klivit ned så nu är det vi som grupp som finns.

Illa att hästen led, ja. Men jag tror knappast att det var LÖ som vägrade köra hästen till veterinär, snarare ägaren.

Nej, jag verkar inte fånghästar exakt sådär eftersom det är lämnat så mycket vägghorn i trakten att mer belastning hamnar på sulan i tån.

Skall jag lägga all skuld på hela hovslagarkåren för felen som begåtts med de hästar jag träffar? Exempelvis hästen jag skall till idag som jag räddade livet på?

Jag tycker det är rätt allvarligt att en person som håller kurser i din metod och är en av svenska grundarna för metoden beter som han här verkar ha gjort.
Illa nog är väl att hästen lider oerhört,men att sen vägra köra hästen till veterinär!:eek:
Fegt kräk,fanns det inget att dölja var det väl bara att åka till klinik med hästkraken.
Eller är han veterinär också?Han kanske skall starta helgkurser i det också?
Ursäkta men jag blir så otroligt upprörd när folks feta ego går före en hästs välmående!!

Hästen på bilden bär knappast "lilla extra vikten " på sulan,den har all vikt på sulan.

Sen menar du att du verkar en fånghäst som på bilden?
Herregud jag blir mörkrädd ..
Jag blir illa berörd över att hästen lider,du blir illa berörd över att din metod nämns i sammanhanget !:eek:

Vart är empatin för hästen?
Empatin för din plånbok är tydligen större.

Jag hade högre tankar om dig.Ta bort bootsen från dina ögon och inse fakta!

Vakna!Hästens tillstånd säger väl allt?

Jag har nu pratat med LÖ och han har verkat hästen en gång men inte vid tillfället då han sågs rida hästen.
Hästen har fått en sådan diet, ja. Men vad som utlöste fånganfallet två dagar efter att han var där och red (han hade varit där och ridit regelbundet i ca två veckor innan också) var förmodligen att någon i stallet stack åt hästen kraftfoder.
En häst som alltså har problem med magen.
Kuren med smärtstillande genomfördes men man har även efter att den påbörjades funnit rester av betfor i krubban, dvs det finns starka indicier på att någon stack åt en häst med lätt fånganfall betfor.

Djurskyddsinspektör och veterinär är inkopplade på orten där hästen befinner sig just nu, så den är inte alls undangömd förutom kanske för tjuvmataren och lynchmobben ledd av hovslagaren som inte fått verka hästen.

Hästen i fråga är lasträdd, han stod alltså inte och skakade av smärta utan av rädsla.

För övrigt är bilden i artikeln inte på en hov som tillhör den hästen. Som tidigare antytts.
Som bevis för detta kan jag ta som exempel att du inte ser någon svullen eller överväxt sula, för övrigt var detta en stor häst och om inte människan som håller i hoven har extremt stora händer kan jag gissa mig till att den hoven sitter på en islänning.

Djurskyddsinspektör och veterinär är inkopplade på orten där hästen befinner sig just nu, så den är inte alls undangömd förutom kanske för tjuvmataren och lynchmobben ledd av hovslagaren som inte fått verka hästen.

Men att den återfanns beror på att inspektörerna i hästens tidigare kommun gjorde en mindre efterlysning av den, har den sen återfunnits så är det ju strålande. Min gissning bör vara lite längre upp i landet, och om detta rablader nu uppstått pga ingenting lär ju kunna visa sig eller hur.

Visst är det ägaren som skall köra in hästen, men barfotaverkaren står och argumenterar emot, och dessutom med det mest korkade argument som finns.

Det här osar katt, så j*vlar i havet.

Jag har, som korkad hovalagarlärling, viss tilltro till AANHCP, men SANHCP håller på att kvala in i samma liga som Str*sser (!!).

ch jo, jag har varit och hört OL hålla sitt hallelujamöte fullt av domheter, som han dock lyckades undvika bemötande kommentarer på.

Han hade en ny fin taktik:
Så fort någon ifrågasatte något, så sa han "Det kommer vi till sen......."
Jag kan ju säga att han kom aldrig 'dit.
Och efter föreläsningen ville han inte diskutera, eftersom sammankomsten var avslutad.
Däremot blev jag erbjuden att på plats betala kursavgiften, för kursen som började morgonen efter, så skulle jag få alla svar, och få uppleva den fantastiska verkligheten.

By the way, emindy, jag väntar fortfarande på ett svar på min fråga om hovbensfraktur, för om ni har en bra lösning på den, så slipper vi fixera hovarna, med biverkning som följd.

/Mike

*knapplån*

emindy:

Kan du tata om för mig vad skillnaden är mellan 'internationell examen' och 'svensk examen'.
Jag kan ju tänka mig att de med 'internationell examen' är examinerade av AANHCP, men hur är det med de med 'svensk examen'?

/Mike

Jag har nu pratat med LÖ och han har verkat hästen en gång men inte vid tillfället då han sågs rida hästen.
Hästen har fått en sådan diet, ja. Men vad som utlöste fånganfallet två dagar efter att han var där och red (han hade varit där och ridit regelbundet i ca två veckor innan också) var förmodligen att någon i stallet stack åt hästen kraftfoder.
Kuren med smärtstillande genomfördes men man har även efter att den påbörjades funnit rester av betfor i krubban, dvs det finns starka indicier på att någon stack åt en häst med lätt fånganfall betfor.

Hästen i fråga är lasträdd, han stod alltså inte och skakade av smärta utan av rädsla.

För övrigt är bilden i artikeln inte på en hov som tillhör den hästen. Som tidigare antytts.
Som bevis för detta kan jag ta som exempel att du inte ser någon svullen eller överväxt sula, för övrigt var detta en stor häst och om inte människan som håller i hoven har extremt stora händer kan jag gissa mig till att den hoven sitter på en islänning.
Att lasta en häst i SJU TIMMAR kan knappast vara sunt för en fånghäst!
Ont i hovarna och skräck för transporten,ingen hit för den hästens tarmflora/immunförsvar!:crazy:

Ingen vettig kunnig hästmänniska utsätter en häst för detta trauma.

Alla med lite kunskap vet att man inte utsätter en fånghäst för onödig stress!
Lastningen och att tvinga en blockhalt häst i 7 timmar kan knappast ha gjort hästen i bättre skick.
Allt tyder på att denna man som verkat hästen och tydligen hjälpt till att flytta hästen saknar hästkunskap och känsla!!
Verkar inte speciellt trovärdigt att han vet vad han gör med hästens hovar heller,om jag vore dig skulle jag inte försvara den mannen,det verkar mer som om han likt många klåpare skyller allt på nån annan.
Sen kan man ju undra hur ridningen har gått till?Hur stressande var den träningen tro?

Det verkar ju vara många vittnen så tiden lär väl utvisa vem som talar sanning,tyvärr tror jag inte vår djurskyddslag ger honom det straff han förtjänar.:cry:

Senast ändrad:

Det är klart jag gör! Jag tycker att hela historien luktar ruttet men jag vill inte välja sida s.a.s. innan jag har hört hela historien. Jag försöker därför få tag på lite mer information.

Hej, om du nu verkligen vill ha mer information och verklighets bacerad information så har du väl enda sökt den på fel håll. Du kan när som helst ringa upp djurskyddsinspektörerna i dom två berörda komunerna och ställa dina frågor, dom kommer svara då det inte är secretesbelagt.

Orkar du vänta lite till så kommer deras egna uppfattningar om detta ärende att ofentligt publiceras tillsammans med bilderbevis på både det ena och det andra.

Tror du verkligen att man gör två Polisanmälningar i samma ärende helt grundlöst???

Jag börjar tröttna på ditt rent ut sagt svammel hela tiden och ständiga ogrundade försvartal i tredje person som enbart har förankring i hörsägen.

För övrigt så är inte denna dokumentation och allt som tillhör detta fall främst menat som en bevisbörda gentemot erat ständiga "förskönade" utifrån denna verkningsmetod utan ett fall i verkliga livet som kommer ställa Djurskyddsmyndigheten mot väggen utifrån hur dom kommer agera och främst när dom kommer agera för ett djurskydd för hästarnas väl.

Jag kan säga dig att det redan för dagen finns upprörda känslor hos politiker som anser att detta är rent horibelt.

Så O.L. har dragit sig tillbaka???? Tror jag inte ett dugg på då jag vet att han ska ha en ny "helg kurs" redan denna helg.

Puss på dig, försök att vakna nu!

Senast ändrad:

Nu är det såhär att LÖ har setts av mig samt 5st av stallpersonalen vid ett FLERTAL tillfällen både när han har verkat samt ridit hästen !!!!! Trots att hästen har haft så ONT i hovarna. Enligt vet ordination så skulle hästen ENDAST få transporteras till närmaste vet under smärtlindring!!! Trots detta så lastade man en transporträdd häst med smärtor som tog ett flertal timmar samt ett antal timmar i transporten till ny ort ca 30 mil !!! Denna transport avslutades inte på ngt djursjukhus trots att man på vägen passerar SLU / Uppsala, så fortsätter transporten upp till Dalarna! och resan slutar på en hästgård innehavande av eran "utbildningsansvarige". Emindy jag vore väldigt tacksam om du håller dig till fakta såvidare du vill disskutera detta fall. jag tror att det skulle tillföra dig en större trovärdighet utifrån de fakta som kommer att publiceras i just Detta fall.

Till Coari

Vi är nog några (jag trodde i varjefall) som trodde att "Farrier" är en tidigare Bukefalist som hette "hovis" med samma avatar. Men tydligen var det inte så enligt Boj.

"Hovis" är nog den här på Buke som gått i täten mest MOT strasser och barfotatalibaner. Heder åt honom :bow:
Fattar inte att du missat honom:confused: då du skriver att du varit här så länge.

Kan inte svara för PL, men jag tolkade inte hans inlägg som negativt utan mer en undran varför han inte hade sitt gamla "nick"

Vilket inte är så konstigt om det nu inte är/var "Hovis". Och då kan jag börja med att välkomna Farrier till Buke, :bow:

Det är klart jag gör! Jag tycker att hela historien luktar ruttet men jag vill inte välja sida s.a.s. innan jag har hört hela historien. Jag försöker därför få tag på lite mer information.
Jag tror på något vis att det inte var hovvårdaren som skulle köra hästen till klinik, snarare ägaren. Frågan är varför ägaren vägrade?
Och hur kommer det sig att de fick hästen ut på gårdsplan för att lasta hästen om den inte kunde gå?

Varken OL eller LÖ är "ledargestalter". LÖ var det aldrig och OL har klivit ner från den positionen. Just nu är vi alltså "ledarlösa" eftersom det enda vi har är en utbildningsansvarig.

Som grundare måste dom ses då den svenska varianten är en helt egen företeelse.
I och med denna artikel så kanske ni måste byta bokstäver? Varför inte lobba för att T ex Skara kör igång en hovvårdsutbildning som är sanktionerad av SLU? Om ni nu vill leka hovslagare utan att kunna sko så är det väl bättre med en veternärledd utbildning?

Denna tidningsartikel lär sitta uppklistrad på varenda stallvägg under överskådlig framtid. Och det hade nog varit lättare att försvara sig med en utbildning i botten

Denna tidningsartikel lär sitta uppklistrad på varenda stallvägg under överskådlig framtid. Och det hade nog varit lättare att försvara sig med en utbildning i botten

Hej, Man delar ut denna artikel gratis denna helg i SHF:s monter på Scandinavium. Intresset är enormt stort och montern har väl aldrig varit så välbesökt!!

Hitills så är det bara possitiva reaktioner utifrån det möte som snart kommer ske mellan Mellansveriges djurskyddsinspektörer och utbildade medlemmar i föreningen.

Man har även gett den som en fakta grundad information till den montern som innehavs av serie magasinet "Min Häst".

Senast ändrad:

Jag kan inte se IP nummer så hur skall jag veta att detta inte är ett tredje nick av hovis/coari, jag går inte efter bilder utan efter skrivsättet men det kanske är hovslagarrelaterat det med?
PL

Jag kan inte se IP nummer så hur skall jag veta att detta inte är ett tredje nick av hovis/coari, jag går inte efter bilder utan efter skrivsättet men det kanske är hovslagarrelaterat det med?
PL

Men det kan jag.:idea:

Kan vi nu återgå till tidigare ämne i tråden.

By the way, emindy, jag väntar fortfarande på ett svar på min fråga om hovbensfraktur, för om ni har en bra lösning på den, så slipper vi fixera hovarna, med biverkning som följd.

/Mike
Nope
Jag har inget mirakelmedel mot hovbensfrakturer. Däremot tror jag, rent teoretiskt och det är inget jag kommer att testa bara sådär heller, att man inte skulle behöva fixera hovarna så länge som jag läst att det förekommer. Det skulle kanske kunna räcka med, säg två veckor-en månad med moderat rörelse och sedan hagvistelse på mjukt underlag tills det läkt.
Helt enkelt grundat på hur man numera behandlar benbrott för människor. Rörelse i måttlig mängd och belastning av benet gör att det läker snabbare. På människor alltså.
Men det är som sagt en teori och inget jag kommer att experimentera med.

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
749
Senast: Miingla
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 574
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
555
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 127
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka