barfota/boots?

Sv: barfota/boots?

Jag ska skaffa old mac till min ponny innom det närmsta.
Han har haft kotledsinflamation i båda ba och åkt in och ut från kliniken sen ett par månader innan jul.
Han har gått barfota i ca 3 år och funkar jätte bra! Hoven ser mycke bätre ut osv.
MEN kliniken tyckte att han skulle skos för att ta upp stötarna när jag red. Han skoddes för 10 veckor sen och bara en vecka efter började hoven ruttna och stråle minska i storlek. :(
Tog av skorna i går och ska nu inhandla fyra boot som jag ska ha när jag rider för att ta upp stötarna.
bästa lösningen jag har. är det någon om kommer på en bättre så hör gärna av er!

Har provat old Macs och var inte så nöjd. Klumpiga, gav skav i karleden, tog en evighet att få torra, dålig passform osv.
Men kvar satt dom iallafall.

Om du kan avvakta så ska jag återkomma när jag provat epicsen. Dom kommer med posten idag. Har inte hört några klagomål på dessa ännu.

De kan läsa om dem på www.naturligahovar.se

Hälsningar Hanna

undrar om det var en modenyck som startade det hela med järn skor på hästar :smirk: utvecklingen går framåt och antingen kan man säga att det var bättre förr eller hänga med, jag väljer det senare under förutsättning att det verkar vettigt.

nej-behovet !
att hästen var frisk och kunde arbeta var livsviktigt för dess ägare, bokstavligen, till skillnad från idag då de flesta har hästen av rent egoistiska skäl.
Att experimentera med hästens hälsa hade man inte råd med på den tiden man kom på att slå på järnbeslag på hästens hovar för att öka hållbarheten.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Jag undrar om någon här kan förslå ett par barfota boots till min nya häst som normalt går barfota utan problem. Men på vissa...
Svar
4
· Visningar
567
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 016
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 920
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar