barfota/boots?

Sv: barfota/boots?

Skor är inte så bra för hovarna, det är alla överens om. Eller hur?

Varför då spika på skor när man kan använda boots den korta tid man rider? Oftast behövs det ju bara på tuffa underlag dessutom. Ridbanan mm funkar ofta utmärkt barfota.
Om problemet, som du säger, är att vi rider på hästarna och därför inte kan låta dem gå barfota, då är ju det problemet löst.

Det är ju samma sak som att vi människor skulle vara tvugna att ha skorna fastlimmade på fötterna dygnet runt bara för att vi inte kan gå barfota ute de timmar vi gör det. Det hade väl ingen fått för sig. Vi tar ju av skorna när vi kommer in/är på stranden etc.etc.

Förklara gärna hur du tänker.

HannaZ skrev:
Skor är inte så bra för hovarna, det är alla överens om. Eller hur?

Varför då spika på skor när man kan använda boots den korta tid man rider? Oftast behövs det ju bara på tuffa underlag dessutom. Ridbanan mm funkar ofta utmärkt barfota.
Om problemet, som du säger, är att vi rider på hästarna och därför inte kan låta dem gå barfota, då är ju det problemet löst.

Det är ju samma sak som att vi människor skulle vara tvugna att ha skorna fastlimmade på fötterna dygnet runt bara för att vi inte kan gå barfota ute de timmar vi gör det. Det hade väl ingen fått för sig. Vi tar ju av skorna när vi kommer in/är på stranden etc.etc.

Förklara gärna hur du tänker.

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Ett tänk: Arbete-skor.
Semester-inte skor.
ibland oskodd pga, bättre för hoven, ibland tvärtom.
Det ena utesluter inte det andra.

Det finns faktiskt tillfällen där hästar inte klarar av att gå oskodda, tro mig! Det finns lika många om inte fler tillfällen där det inte finns en endaste anledning att sko hästen alls!

peter_lundin skrev:
Har man en lite plattfotad häst som lätt blir öm i hagen är boots absolut inget bra alternativ.
PL

För att inte tala om merparten av dagens framavlade hästar som besitter avvikande exteriör benställning likväl dom som besitter en skada i en kroppsdel vilket ofelbart ger en överbelastning i en annan kroppsdel. Sedan har vi ju dom hästarna som rids i obalans. Dessa individer kommer ofelbart att barfota slita MER på den överbelastade delen vilket endast ger en secundär skada utifrån hovens naturliga slitning. Med en anatomisk balanserad skoning så får denna häst utifrån det minskade slitaget på hoven en avsevärt bättre möjligheter att inte komma ur balans. Hästar som verkas/skos i balans men ändå går ur balans är i akut behov av Vet. Kiropraktisk hjälp,mer balanserad ryttare. Hästar som under längre tid varit barfotaverkade och gör det samma har redan ådragit sig kroniska skador utifrån att dom aldrig fått en tjans att rehabilitera sig utifrån hovens naturliga oförmåga att inte tåla den onaturliga överbelastade nötning som den utsätts för.

Man skall ha klart för sig att en avlastning i en kroppsdel ger en överbelastning i en annan oavsett om den rids eller bara går i hage. Däremot så blir avlastningen ännu större vid arbete,ridning.

Senast ändrad av en moderator:

vdb skrev:
Emindy! Jag ser heller inget FEL! Jag bara undrar eftersom jag inte tycks begripa det alla andra uppenbarligen begriper...
Tanken som sagt med just barfota är just barfota för att det stärker osv ja du vet alla argument. Fortfarande ter sig tanken för mig hel fel att sätta på boots vilket heller inte kan vara optimalt, vilket heller inte skor är?
Det största argumentet hos vissa barfotaförespråkare är ju just att allt ska vara så naturligt, så nära naturen som möjligt...

Eftersom även de mest inbitna naturfanatikerna inte vill sträcka sin naturlighetssträvan såpass långt att de släpper hästarna fria, bränner sadlarna, kastar ridbyxorna och börjar knyppla? Misstänker jag iaf :devil:

Dvs, det ska vara naturligt, men det ska gå att ANVÄNDA hästen också (vilket är onaturligt egentligen). Och där uppstår inte sällan en konflikt då den naturliga, oskodds hästen inte klarar av det arbete som ryttaren vill, på det underlag som bjuds/som ryttaren vill UTAN någon form av 'hovskydd' (skor, barfotaboots, eller vad man nu hittar på). Och i valet mellan att ge upp det hästen för det mesta är anskaffad för, eller det 'naturliga barfotaalternativet' så väljs det sista och man kompromissar.

Så, JAG är rätt övertygad om atts varet i korhet är att det finns ett PRIS för vad naturligheten får 'kosta', och det går vid när rid/kör/etc-hästen helt plötsligt blir en 'haghäst' om den ska vara barfota.

Sen finns ju det självklara - att det naturliga inte får innebära lidande för hästen. Vilket övergång från järnsko till barfota faktiskt är för mer än en häst därute. Och endera väljer man Strassers väg och resonerar 'no pain - no gain' (elakt uttryckt) eller så gör man hästens tillvaro drägligare när den genomgår mattes senaste påfund..

(Sen, hur man än vrider och vänder på det så en häst det fungerar för så ÄR ju alternativet med barfota 23 h/dygn och boots 1 h/dygn faktiskt bättre än järnskor 24 h/dygn. Men 'naturligheten' kan ifrågasättas.. men som sagt jag har mött många som PÅSTÅR att de mer eller mindre glatt minsann tar ett års omställningsperiod till barfota. Fast jag har inte sett en enda som verkligen i realiteten TYCKER det är okej)

hovis skrev:
För att inte tala om merparten av dagens framavlade hästar som besitter avvikande exteriör benställning likväl dom som besitter en skada i en kroppsdel vilket ofelbart ger en överbelastning i en annan kroppsdel. Sedan har vi ju dom hästarna som rids i obalans. Dessa individer kommer ofelbart att barfota slita MER på den överbelastade delen vilket endast ger en secundär skada utifrån hovens naturliga slitning. Med en anatomisk balanserad skoning så får denna häst utifrån det minskade slitaget på hoven en avsevärt bättre möjligheter att inte komma ur balans. Hästar som verkas/skos i balans men ändå går ur balans är i akut behov av Vet. Kiropraktisk hjälp,mer balanserad ryttare. Hästar som under längre tid varit barfotaverkade och gör det samma har redan ådragit sig kroniska skador utifrån att dom aldrig fått en tjans att rehabilitera sig utifrån hovens naturliga oförmåga att inte tåla den onaturliga överbelastade nötning som den utsätts för.

Man skall ha klart för sig att en avlastning i en kroppsdel ger en överbelastning i en annan oavsett om den rids eller bara går i hage. Däremot så blir avlastningen ännu större vid arbete,ridning.

Håller fullständigt med generellt sett, men de facto så min herre mår faktiskt bättre barfota än med skor. TROTS eller kanske FÖR ATT han överbelastar och kompensationsbelastar (och således inte sliter jämnt barfota). Av hitills oförklarlig (och ärligt talat outredd) anledning tycks hans 'trasiga' ben må bättre barfota än med skor. Dock har jag ingen lust att för den sakens skull dra det så långt att jag tänker börja beordra hovslagaren att sko (när han är skodd) honom 'vint' (dvs efter hur hans liter barfota). Men jag - och hovslagaren - är ganska fascinerade över fenomenet. Och det ska bli rätt intressant att se vad - om något - händer när han får skor fram nu. Dvs är nyckeln barfota bak, eller skor övht. (Defekten sitter i ett bakben)

Vad har detta med ursprungsdiskussionen att göra?

Frågan var väl hur man som som förespråkare för att ha hästen så
"naturligt" som möjligt kan välja att ha boots på den, inte hur exteriört avvikande hästar klarar barfotagång (vilket det iofs finns skilda meningar om).

Tänker som så, att man vid barfotagång, förespråkar det naturliga för hästen. Men vadi ligger naturligheten att rida. Så visst, ha hästarna barfota, men rid dom inte heller.
Det, om nått är naturligt.

Det är bara så, att vissa hästar kan inte gå barfota om dom ska ridas, antingen om det är hästen eller underlaget, som är orsaken.

Och varför ska man hela tiden förmänskliga hästarna. Det är faktiskt djur, inte människor med andra förutsättningar. Visst tar vi av skorna när vi behöver, men å andra sidan går vi inte på naglarna heller. Hästens hov är helt olik våran fot i det mesta.

Har träffat på hästar som absolut inte kunnat gå oskodda, inte ens på ridbana...så det finns även hästar som "mår bättre" av att ha skor på sig. Eller är det värt att ha en övergång till barfota, där hästen går omkring och ömmar, i kanske ett år tills man tillslut inser att; oj då det går inte?

Skoning eller inte, beror nog till mångt och mycket hur du använder din häst. Ingen regel som inte har ett undantag förstås.

Men det är väl inte undantagen (hästarna som ömmar på ridbanan och i hagen) som diskuteras utan principen.
Det handlar om hästar som funkar barfota på mjukt underlag men behöver extra skydd eller grepp på andra, och dom är faktiskt väldigt många.

Jag kan inte för mitt liv förstå vari konflikten ligger. Det handlar hela tiden om kompromisser eftersom vi har hästarna som "husdjur" och inte låter det naturliga urvalet avgöra etc.

Varför sko när du kan få alla fördelar av barfota och ändå kunna rida på tuffa underlag? Man plockar russinen helt enkelt.

Jag förespråkar inte det naturligaste, jag förespråkar det som får hästen och dess kropp att må bäst och hålla sig friskast med dom begränsningar som utgörs av att jag trots allt har hästarna för mitt eget höga nöjes skull. Att det i mångt och mycket överenstämmer med "naturlig" hästhållning är knappast någon slump.

Alexandra_W skrev:
Håller fullständigt med generellt sett, men de facto så min herre mår faktiskt bättre barfota än med skor. TROTS eller kanske FÖR ATT han överbelastar och kompensationsbelastar (och således inte sliter jämnt barfota). Av hitills oförklarlig (och ärligt talat outredd) anledning tycks hans 'trasiga' ben må bättre barfota än med skor. Dock har jag ingen lust att för den sakens skull dra det så långt att jag tänker börja beordra hovslagaren att sko (när han är skodd) honom 'vint' (dvs efter hur hans liter barfota). Men jag - och hovslagaren - är ganska fascinerade över fenomenet. Och det ska bli rätt intressant att se vad - om något - händer när han får skor fram nu. Dvs är nyckeln barfota bak, eller skor övht. (Defekten sitter i ett bakben)

Då har du alltså en häst som besitter en skada, kanske t.o.m. kronisk skada och så länge den inte behöver göra annat än transportera sig mellan boxen och hagen UTAN männsklig inblandning
samt aldrig behöver påfrestas av övrigt arbete eller ridning så kan den vara hur sned o vind som helst utan att må dåligt av det. Problemet för din och många andra hästar som är i din hästs situation uppkommer så snart människan börjar påverka dom med sin inverkan.

Har provat två olika, och klämt på några till.
Beställt ett par epics som jag tror kommer att funka bra pga neoprengaitern. Får se när dom kommer. Skav är ju en av stötestenarna vad gäller boots.
Var rätt nöjd med Marquisebootsen men hästen behöver nåt så han inte kan trampa av sig dom, svingar in benen långt :smirk:
Dessa med fast neoprengaiter hade nog varit en hit.

"Då har du alltså en häst som besitter en skada, kanske t.o.m. kronisk skada och så länge den inte behöver göra annat än transportera sig mellan boxen och hagen UTAN männsklig inblandning
samt aldrig behöver påfrestas av övrigt arbete eller ridning så kan den vara hur sned o vind som helst utan att må dåligt av det. Problemet för din och många andra hästar som är i din hästs situation uppkommer så snart människan börjar påverka dom med sin inverkan."

Alex häst gör betydligt mer än går från boxen till hagen....

HannaZ skrev:
Men det är väl inte undantagen (hästarna som ömmar på ridbanan och i hagen) som diskuteras utan principen.
Det handlar om hästar som funkar barfota på mjukt underlag men behöver extra skydd eller grepp på andra, och dom är faktiskt väldigt många.

Jag kan inte för mitt liv förstå vari konflikten ligger. Det handlar hela tiden om kompromisser eftersom vi har hästarna som "husdjur" och inte låter det naturliga urvalet avgöra etc.

Varför sko när du kan få alla fördelar av barfota och ändå kunna rida på tuffa underlag? Man plockar russinen helt enkelt.

:bow:
Jag håller med!
Man måste inte vara rabiat "tillbaka till naturen" människa som släpper lös hästarna på kalfjället tillsammans med de vilda djuren för att kanske titta på dem med kikare någon gång i halvåret, eller pluttinuttinisse som har hästen på box 23h/dygnet samt skodd året om.

Jag har personligen hittat en väldigt trevlig nivå där jag har mina hästar barfota i hagen och vid ridning sommarhalvåret, men rider med broddade boots på vintern för vår gemensamma säkerhets skull.
gott med russin!

Kan rekommendera Easyboots Epics. Red första delen av bukeritten som varade 7 timmar med boots. De satt som de skulle och inte det minsta märke efteråt på hästen. Slitaget var också minimalt på bootsen. Det gäller att spänna gaitern ordentligt. Jag använder bootsen när det är mycket grusväg med macadam ovanpå. Även på de vinterdagar (ca:1 vecka totalt här nere) då broddar behövs.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Tack!

Har hört en hel del gott om epicsen. Ska bli väldigt spännande att prova. En kvinna berättade att hon tom tagit bort "trakt-remmen" och att de satt bra med bara gaitern.

Kul att det jobbas mycket på att ta fram bättre och bättre boots.
Om vi väntar 5 år tror jag att det kommer att finnas gott om bra alternativ.

//Hanna

hovis skrev:
Då har du alltså en häst som besitter en skada, kanske t.o.m. kronisk skada och så länge den inte behöver göra annat än transportera sig mellan boxen och hagen UTAN männsklig inblandning
samt aldrig behöver påfrestas av övrigt arbete eller ridning så kan den vara hur sned o vind som helst utan att må dåligt av det. Problemet för din och många andra hästar som är i din hästs situation uppkommer så snart människan börjar påverka dom med sin inverkan.

Han har en kronisk defekt ja. Skada är det inte om man ska vara petig, utan en defekt i hasleden.

Och han gör som sagt betydligt mer än går fran boxen till hagen. Han rids 4-5 dagar i veckan, hopptränar (fast det är ett relativt nytt påfund), rids dressyr på banan, rids i skogen i alla gångarter, tävlas lite på mininivå etc. Det var väldigt intressant att se vad som nu hände när träningsdosen ökades, var snedslitningen skulle 'ta vägen' så att säga, men den har varken minskat eller ökats trots att arbetsintensiteten kraftigt ökat. Nu rids han NÄSTAN i samma omfattning som innan Triangelmärkningen, lite lägre krav bara, men då hoppar vi i gengäld nu (det gjorde vi inte innan)

Liknande trådar

Utrustning Jag undrar om någon här kan förslå ett par barfota boots till min nya häst som normalt går barfota utan problem. Men på vissa...
Svar
4
· Visningar
567
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 016
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 920
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar