barfota/boots?

vdb

Trådstartare
Jag måste ju bara fråga en sak som inte för mitt liv kan begripa. Och jag frågar UTAN att lägga i någon som helst värdering.

Alla dessa barfota-förespråkare: barfota är ju bra när det funkar anser jag. Men varför snackar alla dessa "rabiata" barfotaförespråkare om boots??? Det är väl så långt från barfota som bara möjligt?

Alltså? Förklara!

Sv: barfota/boots?

Meningen med boots är att ha dom som skydd under en period när hästen rids på ett underlag den inte klarar.
Bättre då för hästen att vara barfota 23 timmar om dygnet och med boots en timma då den rids på grusväg ex.
Sen finns fördelen att man kan brodda vissa boots.
Man kan oxå tycka att det är konstgjord andning för hästar som eg inte klarar av att gå barfota men det är väl järnskor oxå i sånt fall :angel:
/T

Min hovslagare, jag, och min plånbok är helt överens om att hästar inte ska skos i onödan.

För mina hästar som mest går dressyr på bana är det rätt onödigt med skor största delen av tiden.

Tack vare boots kan jag ändå rida ut på besvärligt underlag, om jag skulle bli sugen.

vi tog av min gammling skorna för några veckor sen, vore bra om han kunne vara uten, eftersom han är stel och mår inte bra av att stå med benen uppböjt så länge som han måste vid skoning. men han blev JÄTTEÖM. :crazy: Men i går fick han Boa-boots och nu går han bättre än förr! Jag är jättenöjd med dom!! :bow:

Hej!

Jo när man tagit av järnskorna blir hästen öm och speciellt på grus/asfalt. För att man ska kunna komma igång (rida o köra) så använder man boots för det är viktigt med rörelse. Efter nått år med god och regelbunden verkning klarar de flesta häastar att gå på hårda underlag utan boots.

Mvh Lisa

Tez1 skrev:
Bättre då för hästen att vara barfota 23 timmar om dygnet och med boots en timma då den rids på grusväg ex.

Sen finns fördelen att man kan brodda vissa boots.
/T

Med tanke på barfotaförespråkarnas "naturliga"hästhållning samt det klimat vi i Sverige har utifrån minusgrader,blankis,snö mm så borde det innebära boots på 24 timmar om dygnet i ca 6 månader för att undvika fläkskador.

Jag vet inte hur vintern ser ut hos dig men här har vi inga större problem med blankis. Man kan även sanda utsatta ställen i hagen.
Om du har sådana förutsättningar så ska du fortsätta ha din/dina hästar skodda ;)

Finns ingen lag som säger att en barfotahäst måste vara ute 7-24.
Man kan ju ställa in den i boxen dygnet runt och rida en timma i ridhuset. :devil: (Då får den ju samma liv som många andra av sina artfränder)

Minusgrader och snö är inget problem för en barfota häst men kan vara för en skodd.

/T

Senast ändrad:

Jag har boots på min valack. Är iofs ett experiment som jag inte är säker på om jag kommer fortsätta nästa år. I alla fall, han är triangelmärkt och rids/tränas inte fullt ut längre. Han har normalt alltid varit skodd runt om. Iaf så nu när han blev semipensionerad skulle jag gärna vilja ha honom barfota och med att det är bäst för hovarna. Det är bara ett 'litet' problem. VINTERN. Vinter här innebär blankis, och jag har kuperade hagar. Dessutom är det is på de flesta vägarna (dvs där jag rider). Så på vinter är det skott runt om och 4 brodd/sko. (För att ge er en uppfattning om isen så.. jag fick sko 1½-åringen och brodda henne för att kunna ha henne ute. SÅHÄR såg det ut i vintras: http://hem.passagen.se/visenz/is.htm )

och, om hästen går skodd mellan oktober - april så hinner han inte ställa om helt till barfotagång. Således så skodde jag av i våras, barfota i hagen men hade boots runt om vid ridning. Nu går han fortfarande barfota i hagen, barfota på gräs, i skogen på mjuk skogsmark, på asfalt samt på ridbanan. han har boots fram på grusväg (bak har vi kunnat ta av).

Med andra ord, ett sätt att ge hästen fördelen av barfota under 'icke vinterperiod' men slippa att han ömmar/har ont.

MEN.. han skos på fram nästa vecka, då jag inte tycker han trivs iktigt br med bootsen. Han verkar nöjd och så men jag ser en kvalitetesförsämring vad gäller hans steg när han har boots. Och iom att bootsen väger en del så undrar jag om inte svaret ligger där. Jag vill inte anstränga hans ben mer än nödvändigt och det känns lite som det blir 'viktboots' av det hela. SÅ jag kommer prova slå på skor fram och se ev skillnad. Och då avbryts också bootsexperimentet.

Tez1 skrev:
Minusgrader och snö är inget problem för en barfota häst men kan vara för en skodd.

/T

Varför skulle det vara mindre problem med hästar som går barfota på hal is en dom som går med skor på hal is.

För så hade min mara bara skor fram på sommaren men på alla fyra på vintern, men kom isen före hovslagaren så halka hon som bambi på hal i på vägen till hagen med bakbenen.

Kram

Jag har min häst barfota så långt det går. Jag har en tappsko licens, samt att jag fått utbildning i barfota underhåll. Så min hovslagar räkning är = NOLL under sommarhalvåret. Men jag har ett par boots som jag slänger på honom om vi ska rida långt, eller på sämre underlag, som grus, eller asvalt. Han gillar dom inte riktigt och det känns lite som Alexandra_W förklarar här ovan. Under vintern, då jag bor i norr, är det schysst att ha skor på honom då det blir lite halt. Till hösten ska hovslagaren och jag utföra ett mindre experiment på honom, dock. Och sätta lite tyngre skor fram på honom. För att han ska bli lite mer balanserad i traven..

Fager skrev:
Varför skulle det vara mindre problem med hästar som går barfota på hal is en dom som går med skor på hal is.

För så hade min mara bara skor fram på sommaren men på alla fyra på vintern, men kom isen före hovslagaren så halka hon som bambi på hal i på vägen till hagen med bakbenen.

Kram

Järnsko UTAN BRODD är det halaste du kan ha mot IS. Det är tusen gånger bättre att ha dem barfota på is än med järnsko utan brodd. Järnsko MED brodd däremot ger bättre grepp än barfota.

Gissa varför jag sliter mitt hår över stalls om har broddförbud i hagarna på vintern.. blindbrodd ger inte speciellt med grepp liksom och järn är och förblir halare mot is än barfota.

Grusar dom hagarna för hästarna då??? ;) Vi hade en tjej som gjorde det, i ett stall som vi stod på. Hästarna fick ha broddar året efter..

Fager skrev:

Kram

Jag skrev just att snö och minusgrader inte är några problem.
Blankis däremot kan vara problematiskt för en oskodd häst.
/T

Jo, jag vet också att hästar blir ömma när man river av dem skorna, är faktiskt utbildad hovslagare som OCKSÅ propagerar för lite barfota så fort det är möjligt eller om man inte ska använda de ett tag. MEN tanken med barfota är ju enligt vad jag förstått att det ska vara så naturligt som möjligt, och då förefaller mig tanken på att kränga på dem tjocka otympliga boots ganska löjlig!? Eller? Eller är det så att barfotaförespråkarna inte kan/vågar ta sitt ansvar fullt ut och också rida barfota? För rent fysiologiskt så faller ju hela iden med barfota när man skyddar hovarna om än bara för en stund!
Bara en tanke...
mvh enenkelutbildadhovslagarevarshästargårbarfotanågramånaderomåret

vdb skrev:
Jo, jag vet också att hästar blir ömma när man river av dem skorna, är faktiskt utbildad hovslagare som OCKSÅ propagerar för lite barfota så fort det är möjligt eller om man inte ska använda de ett tag. MEN tanken med barfota är ju enligt vad jag förstått att det ska vara så naturligt som möjligt, och då förefaller mig tanken på att kränga på dem tjocka otympliga boots ganska löjlig!? Eller? Eller är det så att barfotaförespråkarna inte kan/vågar ta sitt ansvar fullt ut och också rida barfota? För rent fysiologiskt så faller ju hela iden med barfota när man skyddar hovarna om än bara för en stund!
Bara en tanke...
Ha ha jag har faktiskt försökt döpa om det till "bootsmetoden" förut men det föll inte i god jord!sen så trampade jag på en öm tå oxå när jag nämde att en stor inkomstkälla för barfotaverkarna vara väl att sälja just bootsen.. ;)
Men om hästarna är ömma så är det ju bra att de får nåt skydd..faast det gäller nog att ha kunskap så hästarna inte får skavsår eller mjukdelsskador av feltillpassade boots,har jag förstått..

Alltidretardetnånattskrivasomjagjustskrevovan :D

vdb skrev:
Bara en tanke...

Som jag ser det så har man tre val:

1. Behåll skorna på och ha hästen i arbete (dvs rid/kör/vad man nu gör)

2. Ta av hästen skorna och ställ av den tills den slutat ömma (vilket kan ta allt från två veckor till typ ett år..) Under tiden kan du ju klappa på den och räkna ut hur många gräsklippare du skulle kunnat köpa för underhållskostnaden under den tid hästen är obrukbar :devil:

3. Ta av skorna, sätt på boots när hästen behöver det, och fortsätta använda den. Om man tä'nker sko av för 'gott' så handlar det ju om en övergångsperiod (som kan vara olika lång), om man skor av/på efter årstid så slipper man få en häst som är obrukbar halva året.

För MIG och MIN häst så är det inte ett alternativ att ha honom avställd halva året. Han mår inte bra av det varken mentalt eller fysiskt. Och JAG har faktiskt inte häst för att klappa på dem, då kan jag skaffa något billigare djur. Så alternativet var att ha honom skodd året om, eller sko av under barmarkssäsongen för att ge honom fördelana med barfotagång men med hjälp av boots kunna rida/träna honom. För MIG kändes det som det bästa alternativet för alla inblandade (utom möjligen min hovslagare då som 'förlorar' pengar, han stödde dock iden helt). Om jag kört vidare med det några år hade jag dessutom gjort en ekonomisk vinst, nu avbryter jag ju bootsexperimentet och det har således blivit DYRARE för mig, så den ekonomiska faktorn för MIG är inte alls med.

En stor del av idén med barfota är att låta hästen vara utan järnskor, vilka av en eller annan anledning inte är helt optimala för hovarna.
Om man då kan fortsätta rida hästen, även om det nu är med boots, och sedan låter hästen gå barfota i hagen, där den nu ändå tillbringar större delen av sin tid.
Då ser inte jag vart felet ligger?

Jag förstår helt enkelt inte varför ridandet med boots omkullkastar hela teorin?

Håller med emindy. Kan inte se att det skulle ligga någon konflikt i att ha hästen barfota och använda boots vid ridning på tuffa underlag.

Man skor ju inte av enbart för att de är det naturligaste. Man skor av för att man får en del oönskade effekter av järnskor.
Jag märker stor skillnad på min kille när skorna nu åkte av på betet. Han är inte särskilt fin om hovarna efter 8 månader med skor, och han hade riktigt fina hovar ínnan då han gått barfota under 1,5 år. Nu får jag börja om och då är boots ett utmärkt hjälpmedel.

Alla är vi ju överens om att det bästa för hovarna är om hästen klarar att gå barfota, kan den inte det av olika anledningar så får man börja kompromissa.
Boots 1 timme om dagen är en bra mycket mindre kompromiss än järnskor dygnet runt.
Det blir 365 timmar per år jämfört med 8760....

Emindy! Jag ser heller inget FEL! Jag bara undrar eftersom jag inte tycks begripa det alla andra uppenbarligen begriper...
Tanken som sagt med just barfota är just barfota för att det stärker osv ja du vet alla argument. Fortfarande ter sig tanken för mig hel fel att sätta på boots vilket heller inte kan vara optimalt, vilket heller inte skor är?
Det största argumentet hos vissa barfotaförespråkare är ju just att allt ska vara så naturligt, så nära naturen som möjligt...

Så en gång till: Den dag då drottning Silvia kutar runt näck utan skor på tassarna kring kaknästornet, grymtar lite ohörbart och gnager på köttben med ett spjut i andra handen DEN DAGEN skall jag (jag lovar och svär) stå längst fram på barrikaderna och vråla -Strasser åt folket! All makt åt Hiltrud! Samt dansa rituella danser i månens inträde......
kanske flummade jag iväg lite nu.

Lilla Skutt - När får vi tillbaka vårat forum? Har du hört nåt?

Hmmmm...mycket bra tanke!!! Vrålar nog med dig där då......
Barfota javisst, naturligt för hästen. Hästen har gått barfota sen begynnelsen men då reds den inte!!!!!
Så fort vi har börjat domisticera hästen har man oxå börjat trixa med att sko den. Skoning är ju inget nytt påfund. Långt bak i tiden fanns allsköns toryr redskap som hästar hade i munnen och på fötterna, finns väl iof idag oxå men moderniserat.

Liknande trådar

Utrustning Jag undrar om någon här kan förslå ett par barfota boots till min nya häst som normalt går barfota utan problem. Men på vissa...
Svar
4
· Visningar
567
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 016
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 920
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar