Cera

Trådstartare
Finns det någon här som ger sin hund BARF?

Jag har ingen hund för tillfället men har funderat på BARF när jag skaffar hund igen. Hur fungerar det, fördelar/nackdelar jämfört med att utfodra med torrfoder? Jag är också lite fundersam till hur det är att ge hunden kyckling-, fisk-, och köttben eftersom jag tidigare alltid hört att det inte är att rekommendera. Och hur fungerar det att gå över till BARF om hunden (valpen) har fått torrfoder tidigare?

Dela med er av era erfarenheter av BARF :D

Sv: Barf

ben från F-djur ska man inte ge då dessa flisar sig och fastnar i tarmen.. F-djur är Fågel, Fläsk, Fisk m.fl.. men älg, nöt och rådjursben går bra att ge..

jag ger delvis barf.. rått kött och vegetabilier.. men han får även torrfoder speciellt för pudlar och extra mineraler och vitaminer i tablettform eftersom att han inte kan tugga på ben då han tappat lite tänder i fram (fick in nått i tandköttet och det blev infekterat) mend et fungerar bra på min hund, han är alltid pigg och bra i magen.. bra hull och muskler har han ochså, fin päls..

Ja, det låter ju vettigt att ge delvis BARF, definitivt ett alternativ.
Men är det inte så att man enligt BARF också ska ge ben från F-djur? Eftersom det sägs att råa ben inte är lika "farliga" som kokta? Har för mig att jag har läst det när jag har kollat lite på BARF...

Det jag har läst om BARF är att det inte är någon fara att ge hunden ben ifrån fågel t ex för att sålänge som det inte är tillagat så flisar det sig inte.

Men jag är ingen expert. Har bara suttit och läst lite om det.

Ja, någonting liknande har jag också läst.

Därför skulle det vara intressant att veta om någon följer BARF fullt ut och om hunden även kan få ben från F-djur utan problem. Någon? ;)

Senast ändrad:

Många som BARFar har fågelben som bas, utan problem. F-regeln gäller tillagade ben. Fläskben kan bilda vassa kanter om man sågar dem.

Faran med fågelben är om hunden sväljer dem mer eller mindre hela, har man en glupsk hund ska man inte ge ben som går att svälja hela oavsett från vilket djur de kommer.

Finns det någon här som ger sin hund BARF?
Hur fungerar det, fördelar/nackdelar jämfört med att utfodra med torrfoder? Och hur fungerar det att gå över till BARF om hunden (valpen) har fått torrfoder tidigare?

Fortsätt gärna svara, speciellt ovannämnda frågor skulle vara intressant att få svar på :D

Från fågel brukar man inte ge ben som fågel stödje på. Dvs, inte lårben. Men väl kycklingvingar och hela skriv. Hals osv. Men som sagt inte benen.

Råa F-ben går att ge. Tänk på att hunden blir hård i magen av mycket ben innan de vänjer sig, så viss försiktighet bör man introducera det. Man ska inte ge rått kött i för stora mängder för det blir för energitätt. Därför ger man råa-köttiga-ben.

F-regeln gäller tillagade ben.

Vill bara understryka det. Råa f-ben går alltså bra att ge.

Jag har barfat i några år nu, och kommer aldrig någonsin att börja med torrfoder igen. Jag bytte rakt av från torrfodret, utan några problem.
Även om inte päls, hud, andedräkt och hundens allmänna välbefinnande hade ökat jämfört med torrfoder hade jag barfat ändå, bara för att se hur gott de tycker det är, och hur de ligger och gnager på benen istället för att suga i sig torrfodret på 16 sekunder... ;)

Många som BARFar har fågelben som bas, utan problem. F-regeln gäller tillagade ben. Fläskben kan bilda vassa kanter om man sågar dem.

Faran med fågelben är om hunden sväljer dem mer eller mindre hela, har man en glupsk hund ska man inte ge ben som går att svälja hela oavsett från vilket djur de kommer.
aha, ja då blev det lite klarhet i det också, tack så mycket för rättningen :)

Det låter ju härligt, och måste kännas mycket naturligare för hundarna än att bara knapra torrfoder ;)

Till alla: tack så mycket för att ni delat med er :banana:

Man måste inte ge hela ben från ex fågel. Det finns malda skrov från ex Jipotimas som har samma innehåll men inte ger samma tuggarbete.
Till valpar är ex kycklinghals lämpligt.
Mest brosk (som är mer lättsmält) samt innehåller lite med näring än ex vingar.

Jag använder BARF-korvarna, men inte så mycket benmåltider. Då får man tillsätta vitaminer och mineraler. Speciellt benmjöl.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 238
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 548
Senast: Cissi_ma
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 196
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 588
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar