Barefoot med engelska läder?

C

Cecely

Någon som har det här?
Av vad jag förstått så kan man man inte ha spännena där de brukar vara, anledningen var väll att de skulle bli en bula som är väldigt obekväm. Hur löser man det då?

Sv: Barefoot med engelska läder?

Min kompis har vanliga engelska läder på sin barefoot. Då har hon spännena nertill vid stigbygeln, då känner man inte av bulan som annars blir. Trär in lädret genom spännet och tillbaka (svårt att förklara) sen hade hon ett kardborreband som höll fast det som annars skulle hänga och slänga dvs det som blev över av lädret. Detta blev väldigt krångligt, men det var svårt att beskriva. Men det går iallafall!

Ok jag tror jag förstår. Får testa det där!

Jag hade helt vanliga stigläder till min Torsion, jag hade stiglädret precis som man har på en vanlig sadel, gick hur bra som helst.

Om du vill ha spännet nere vid stigbygeln så finns det speciella "stigläderskydd" som man trär på som håller den delen av stiglädret som blir över. Finns bl.a på hööks:
34311.jpg

Ok det verkar vara en riktigt bra lösning. Finns de på fler ställen än hööks?

Det finns speciella läder till dressyrsadlar där spännet sitter längst ner (eller valfritt om jag fattat rätt). De är inte heller dubbla som vanliga läder utan man har bara ett läder under kåpan.

Senast ändrad:

Fast just de enkla lädren har ju en ögla upptill, och det funkar inte med de sadlar som har D-ringar istf stigläderkrampor...

De jag pratat med har själva spännet nertill. Ska man rida distans är det nog mkt bekvämare att INTE ha spännet där uppe. Jag som vanlig "hobbyryttare" hade säkert kunnat ha spännet upptill.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
353
Senast: Malva1978
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 500
Senast: monster1
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 574
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 643
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka