barbacka hur??

T

thatshot27

ja hur ska man sitta,göra när jag har ridit barbacka så känns det som om man ska glida av jämt så irreterande för det ser så härligt ut att gallopera barbacka hur göra o likadant utan stigbyglar så otäckt

Sv: barbacka hur??

Snälla!
Använd punkt och stor bokstav samt skriv ordentligt så blir det mycket lättare att läsa vad som står.
Vidare tipsar jag om sökfunktionen, det mesta har diskuterats här på bukefalos, balans till exempel.

Rid inte fortare än att du behåller din balans. Känns det ostabilt så skritta och finn balansen, börja trava igen. Trava bara några få steg till en början innnan du bryter av. Med träning kommer du kunna behålla balansen längre stunder.

Rid mycket barbacka,gärna i paddock! Rid på volter, över bommar i först skritt och sen kanske trav och helt enkelt öva balansen. När du rider med sadel kan du släppa stigbyglarna de sista tio minuterna och luta dig framåt snurra med armarna och göra olika balansövningar.
Lyssna hela tiden på hästen och känn in rörelserna så kommer du säkert våga galoppera barbacka sen!

ps.men faktum är att jag tycker de är mycket lättare att hålla mig kvar på hästen i galopp än i trav när jag rider barbacka ds.

LYCKA TILL!

Man kan vänja sig ganska kvickt vid att rida barbacka. För några år sedan red jag nästan alltid utan sadel för det var så mysigt på gammelhästen (: Nu när jag nästan aldrig gör det, känns det jättevingligt och ovant när jag sitter upp och börjar skritta, men efter en stund hittar jag balansen. Det handlar om var någonstans på hästryggen man sitter,längre bak är bekvämast. Olika hästar är ju olika lätta att sitta på också. Men du behöver nog bara öva in känslan lite. Är det otäckt att rida utan sadel, så traggla på utan stigbybglar då.

Sv: Barbacka, hur?

Jag får tacka för alla svar, ska nu försöka mig på alla tips.
Hoppas att stavning,etc. blir rätt nu då=)
:devil:

Lär känna din hästs rörelser, lär dig att känna när hästen sätter ner benen och när den lyfter på dem. En bra övning är att blunda och verkligen koncentrera sig på ett ben och känna när hästen lyfter det.

Försök att hitta balans mellan dig och din häst, så att ni rör er i ett och blir harmoniska.

Hoppas att du förstår lite vad jag menar...

Åk inte häst barbacka utan rid! Gör övergångar och jobba på volter osv. Då glömmer man snart att man inte har sadel och hittar balansen.

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 419
Senast: Sesca
·
Skola & Jobb Ja rubriken sög, kom inte på något bättre. Där jag jobbar har man nu krävt att alla ska fylla i sina kroppsmått i vårt system. Detta...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
7 688
Senast: soom
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 574
Senast: Sezziyanen
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 732
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30