Bara tvärstannar

D

doris123

Hej kommer med ett kanske vanligt problem vad vet jag?..har köpt en häst och förstår att han testar om han kan göra som han vill så här i början. När jag rider ut bara tvärstannar han och står där, inte att han vill sticka hemåt eller nåt..mycket frusterande. Slutade idag med att jag hoppa av och gick en bit med han och sedan hoppa upp igen, gick bra en bit till å sedan stopp. Någon som ha råd om vad som är det bästa att göra i situationen.:confused: Han har även gjort så i sällskap med andra när vi ridit.

Sv: Bara tvärstannar

Har haft ett halvblod som gjorde EXAKT sådär!
För min del krävdes det massor av tålamod och tillitsträning för att få ordning på honom.
För det första måste hästen lita på dig för att se dig som en ledare och därmed göra vad du vill. Darför ska din grundtanke vara att hästen ska förstå att "om jag gör som matte säger blir det bra". Därmed gäller det att i ALLA situationer tänka på detta. När du är i stallet, i hagen och när du rider. Mitt tips so följer förutsätter att hästen är grundutbildad och förstår de grundläggande hjälperna.
Just när det gäller det att han stannade så gjorde jag såhär:
Använd ett dressyrspö.
När hästen stannar och vägrar gå vidare när du skänklar. Skänkla inte hårdare och hårdare, då gör du bara hästen okänslig.
Vänta ut hästen, förr eller senare blir han uttråkad. (Du kan prova att skänkla lite emmelanåt om han står helt stilla)
När hästen börjar tycka det är tråkigt och vill röra sig så gör du klart att det bara är framåt som gäller genom att göra såhär:
Om hästen backar (eller bara tar ett steg bakåt) lägger du spöet på rumpan. Stannar då hästen så tar du bort spöet och väntar. Om han inte stannar när du lägger till spöet så rappar du till.
När hästen tar ett steg framåt, när du skänklar, får han längre tyglar och beröm.
Min häst lärde sig att jag "varnade" genom att lägga till spöet och efter ett par tillfällen slapp jag rappa honom helt.
Efter ett tag väljer hästen det bästa alternativet: att gå framåt. Då ska han naturligtvis få jättemycket beröm.

Hoppas du förstår vad jag menar. Det är svårt att förklara.
Jag vet hur frustrerande det är när hästen beter sig så. Det kan till och med vara farligt. Ibland måste man ha hästen att rör sig dit man vill.

Känner igen mig i din beskrivning. Min medryttarhäst kan ibland göra likadant när vi rider ut själva, med andra bara om den andra hästen börjar krångla.

I hans fall har han oftast fått syn på något som kräver en närmare titt och det kan han inte göra när han går (män och simultanförmåga...).

Jag gör så här. Först lägger jag till skänkeln för att se om han "bara" är lite slö eller saktar ner för att bajsa (då får han inte stanna) eller om han fått syn på något. Är det det sistnämnda så får han helt enkelt titta färdigt. Brukar ta högst 10-15 sekunder. När jag känner att han slappnar av, men INNAN han själv börjar gå lägger jag till skänkeln. Då bestämmer jag när vi ska vidare. Har också ett spö för att kunna vara mer bestämd vid behov. Han kan nämligen få för sig att testa mig lite då vi bara kännt varandra några månader och jag inte har för avsikt att förlora en envishetstävling.

Kan tillägga att han är mycket trygg i sig själv och det värsta han gör är att försöka backa sig ur situationen. Jag skulle nog inte klara att vara fullt så bestämd på en häst som kan få för sig att sticka eller bocka sig ur obehag.

Senast ändrad:

Tack för tipsen, bara ut å praktisera:smirk: har ju inte haft han länge så han känner mej ju inte så väl ännu. Helt klart en jobbig tid i början. Men annars är han helkul å trevlig på alla vis. Enveten Herre!!
Återkommer:)

KL.
Håller med Websters girl i det mesta hon säger.

jag brukar säga: sätt gränserna inom de ramar du kan kontrollera. dvs, i en situation då hästen testar på detta sätt: vill hästen stanna, så ok. du bestämmer då att stannar hästen så ska han stilla stå. inte backa - inte vända. stilla och ha skit tråkigt, eller framåt - det är det han har att välja på. Och tråkigt ska han ha. huvudet riktat framåt , inte koncentrationen på annat, äta buskar, titta på utsikten eller ngt - TRÅKIGT koncentrerad på tråkigheten i det hela ska det va.

ta med en tidning i fickan eller en godis påse så du har att göra undertiden han står där.:angel:

skämt åsido - du förstår min poäng.

det brukar INTE ta lång tid innan hästen fattar "galoppen". :D
viktigt är att vara fullständigt cool även inombords, dvs inte hemligt arg eller frustrerad - det märker hästen. slappna av inanför ramarna du satt, och låt den stå där och glo om den vill. det blir ett par ggr som det kan ta en stund, om hästen är normal intelligent. efter det brukar det vara löst.

rapportera hur det går och lycka till!

varför får han inte stanna och bajsa?
Igår 15:58

Blir ganska mycket avdrag på t.ex dressyrtävling om hästen har för vana att stanna då :crazy: :crazy: (inte så kul vid hopptävling heller för den delen)
Sedan gör man ju som man vil förtstås:smirk:

En häst som jag red ett tag höll på såhär för att testa. Då fick jag rådet av ägaren att snurra hästen. Alltså: vägrade den att gå, då fick den snurra ett par varv tills jag bjöd den att gå framåt igen. Ville den inte då, nähä, synd för den, då fick den snurra några varv till. Till slut kom hästen på att det nog var roligare att gå framåt än att bli yr i skallen :smirk:

Ska tilläggas att ägaren brukade göra såhär med hästen, så hästen förstod vad det var frågan om, det var bara en viljornas kamp. Jag vet inte om jag hade velat försöka på en häst som inte hade tränats såhär innan eller om jag inte visste om den tjafsade för att den var rädd eller dylikt.

en häst i stallet där vi har våra hästar gjorde också så innan... när hästen stannade vände dom ett halvt varv och backade åt det hållet dom skulle... tillslut fattade han att det var mycket jobbigare att backa så nu går han framåt mycket bättre...

Min mamma råkade ut för samma sak..när hon red sin blivande medryttarhäst...Det hon gjorde..var att bara sitta och vänta..sedan började hästen gå bakåt..(rygga) och då lät hon honom rygga..tills han tröttnade..och sedan kunde hon skrttta framåt igen..Så mitt tips är väl...testa att bara vänta på hästen..Han tröttnar snart!!...Och du kommer märka att du har övertaget :idea:

Tja, jag förtår principen bakom, men tycker väl samtidigt att det är lite taskigt... Jag skulle inte vilja gå och skita samtidigt... :p:)

Ja då har jag vart ute, på en superlerig häst barbacka . Ja han stanna på exakt samma ställe och när jag skänkla backa han bara(ingen koll alls vart, ner i diken..hm..) Tog med ett dressyrspö och tog till det men han bockade sej lite men gick framåt åt det håll jag ville. Sen gick vi en tur, tror han var lite förvånad faktiskt. Och samtidigt glad, gjorde lite test men inget större. Får se hur det går idag, ska ut med en annan och rida:)var lite osäker så här i början när man har en ny häst om bästa sättet är att använda spö, men det är nog så att han kräver att man är bestämd. Han är ganska så envis!!!*S*..

Testa att göra lite dominans övningar i en Roundpend (vet inte hur det stavas) ifall du har tillgång till en sådan, annars kan du göra det bara i en vanlig paddock eller var som helst nästan, men själv tycker jag det är bäst i en Roundpend. Tips på olika dominansövningar hittar du säkert i forumet NH.

Jag har exakt samma problem som trådskaparen:cry:
Har nyligen blivit medryttare på en bestämd dam som totalvägrar att gå framåt, hon verkar inte vilja lämna stallområdet. Jag misstänker att det beror på att hon inte känner sig trygg med mig ännu.

Talade med ägaren och hon påstod att det är en tidigare medryttare som låtit hästen göra precis vad den velat så hon har skaffat sig lite olater.

Jag känner mig lite osäker med att använda spö, den tidigare hästen jag red behövdes aldrig det på men enligt ägaren så skall jag lappa till henne så hon går framåt.

Imorgon skall jag ut tilsammans med en annan ryttare, förhoppningsvis går det bättre då. Igår känndes det jäkligt trist dock, men skam den som ger sig;)

Har ni mer tips så fram med dom bara, jag lovar att prova allt:rofl:

Mackan säger det jag ville säga fast på ett bättre sätt:angel:

Jag förstår att du känner olust gentemot spöet. Men det handlar definitivt inte om att du ska sbehöva rappa flera gånger. Om hästen inte reagerar när du använder spöet första gången så är den antagligen inte tjurig utan kanske rädd och osäker (?)

Tanken är att du bara ska behöva göra detta kanske två gånger sedan bör det räcka att du lägger till spöet eller skänklar. Hästen har då lärt sig vad som kommer om den inte lyder.

:rofl: Hej igen!!...nu har det gått ett tag, och det går bara bättre å bättre. Fick ta till spö några ggr, (han bockade )men gav sej och det är inga problem nu(kanske stannar till nån gång), han är bara enveten och van att kunna bestämma och göra som han vill...så vi kämpar på i leran:banana: han är verkligen glad när man väl kommit iväg. Och jag vet ju att jag inte är ensam om problemet iaf!!

Hejsan!!
Exakt samma sak hände mig idag!
Fast jag är osäker på om hästen blev rädd eller bara inte hade lust att gå längre... För helt plötsligt så tittade han till och stannade, sen ville han tvärt vända hem... Jag höll på ett bra tag, men det blev bara svårare och svårare... Så jag ska ta till mig alla bra tips och försöka igen imorgon =)
Fast helst hoppas jag att han inte stannar alls...då han vanligtvis sköter sig!

Jo det är klart man vill slippa problemet:)..men klart svårare om hästen är rädd. Han är inte det utan bara är bångstyrig. Men helt klart har jag tagit till mig av alla råd. Har umgåtts mycket med han, så det känns som att vi närmar varann sakterliga:bump: Är ju alltid en prövotid i början det vet man ju...kul att höra hur andra löst sina problem oxå!!:)...Vi hörs!

Läser junt nu Monty Roberts "Från mina händer till dina" han skriver att en istadig häst oftast har svårt för att rygga (vilja rygga) och att man ska börja med att träna ryggning från marken. Kanske något att testa eftersom det är ett relativt enkel åtgärd.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 481
Senast: Rugge
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 370
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 712
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar