Det här med "seven Games" tycker jag inte du ska fokusera på i första hand..
Det är inget jag håller på med som inrutat träningsmönster.
Istället koncentrerar jag mig på att bara vara vän med hästen.
Visst, jag kan ha lite övningar i huvudet som kan tyckas spännande men det är inget jag sitter och pluggar för att sen rusa ut och testa..
Ibland kan man fråga folk vad de gör med sin häst och de svarar. -Njaaa... vi har ju kört lite om det där med de sju lekarna...Ok.. men hur är det med den övriga kontakten till hästen? -Joo.. hon kommer ju när jag prasslar med godispåsen och hon skulle ju aldrig springa ifrån mig i skogen..
Ok..
Nä, men alltså jag är varken tränare eller skulle vilja ta mig an nån annans häst, men för mig är ju NH så otroligt stort! Ett brett område som tar en hel livstid att lära sig.
En bra början är ju att ha en häst som man trivs ihop med. Och som framförallt trivs ihop med dig.
Och som VILL lyssna på dina förslag och som vill följa dig.
För visst, jag kan sitta och plöja bok efter bok, men se när det kommer till MIN EGEN hantering så funkar helt plötsligt ingenting.
Men det är inte fel att läsa om det, för man får ju en inblick i vad det handlar om och framförallt så får man ju en motivation som inte är av denna värld..
Kul att höra lite andras erfarenheter då jag själv bara har mina hästar att gå efter..Hur DE har varit och hur saker har funkat på DEM.
T.ex vissa delar inom NH lockar mig inte alls.
T.ex det här som att hästens ansikte är deras egna "privata ställe" Och om jag då börjar klappa dem i ansiktet och ännu värre ger min häst en puss... Då menas det att jag nedvärderar min häst för att jag ger den inte ett valalternativ på OM jag får göra intrång på den.
Att en häst skulle känna sig trängd eller nerklankad på, har jag svårt att tänka mig.
Jag menar, min häst ÄLSKAR när man riktigt kliar henne i pannan.. Men enligt NH-teorier jag hört talas om så ska man inte görs det..
Såna teorier blundar jag för..
För om det skulle stämma då borde ju hästen känna sig TOTALT värdelös när vi sätter oss på dess rygg eller i en fastsatt kärra bakom hästen..
Sitter vi på den så blir vi både "högre och större" än hästen..Och det ger den inga möjligheter att kunna fly undan om den vill.
Då borde det ju oxå vara "intrång "...??
Så har jag valt att anse om just DETTA..
Och jag har hört talas om NH-teorier som nästintill varit TUKTNING! Det är väl ändå inte det som det handlar om..
Man ska ju låta hästen vara en häst. Inte stelt marschera åt det hållet jag har MIN näsa.
För jag vill ju samtidigt ha en levnadsglad liten pålle som gärna är öppen för lite bus emellanåt..
'*svävade visst iväg nu igen*
SORRY!!