Bara en fundering!

Klart som fan att det inte är lätt - varför skulle det vara det? Och är inte hästar värda att ha människor omkring sig som de kan lita på och respektera?

Naturligtvis är det svårt att leva upp till ALLT på en o samma gång, men varje dag är en ny dag med nya situationer....finessen är att ha ledarskapet i "ryggen", att man inte behöver tänka på hur man skall bete sig och göra...att improvisera vid problem, att inte endast ta utan också ge...

Visst kan jag provocera en del hästar som spökar sig, men jag behöver aldrig göra det mer än en gång...när vi är "klara" så fökunnar jag att det är klart och över och detta glömmer vi och går vidare...och så blir det...

Sen är det ju inte hela världen om det blir fel ibland heller. Hästar är förlåtande djur, och attityden i det vi gör är många gånger viktigare än vad vi rent konkret faktiskt gör...

Yezz, och framför allt hur vi beter oss efteråt..inte kan man grina ihjäl sig och gå med rädsla och dåligt samvete heller....

Jag har varit riktigt elak många ggr, tex vid inflammerade kastrater..men inte är hästarna varken rädda eller sura på mig för det...man gör det man skall göra..

"mindre intelligenta" är ranglåga hästra ointelligentare än ranghöga hästar?!.

Nej du har nog rätt där att man inte ska koncentrera sej så mycket på det där med ledarskapet kanske.

Tack du har gett mej mycket att fundera på.

jag har haft lite svårt med att veta hur jag ska göra med min pålla. Har läst och läst men inte hittat nåt som jag tycker verkar ett bra sätt. Det jag läst om NH är bara dom är 7games som jag heller inte tyckte vekade så jätte bra för mej.

svårt sånt där. Men ska läsa vidare lite om NH kan va intressant att prova.

Vissa hästar är smarta men trivs ändå långt ner på rangskalan, men de är inte så himla vanliga som jag sett det. Dock, de flesta ranglåga hästar som jag träffat är inte så fruktansvärt intelligenta.

De är - som de flesta hästar - väldigt snälla, lojala och kan lära sig saker och VILL lära sig saker, men de har inte den där extra "tankeförmågan" och ställer inte lika höga krav som sina kompisar med högre IQ. De räknar inte ut saker och är inte lika vassa, inte helt sällan är de mer nerviga och har mer flyktinstinkt än ranghögre hästar eftersom de inte riktigt har förmåga att bedöma vad som är farligt eller inte.

Nu generaliserar jag rätt hejvilt, men ska man ta upp alla tänkbara "hästpersonligheter" och deras eventuella position i en rangskala, då får jag skriva en hel bok :D

Att vara hård o krävande när något sånt speciellt måste göras är en speciell sitiation som också kräver mycket beröm så fort djuret accepterar vad man gör. Detta har tyvärr många häst o hundägare missat totalt.
PL

Kika in på min hemsida, där har jag en del utläggningar om hästhantering, kroppsspråk och så vidare. Kallar det dock inte NH, men det är starkt "besläktat", om man så säger. Seven Games finns också där, men de kan du ju strunta i om du känner att det konceptet inte passar dig.

Jag överdriver aldrig beröm...beröm får dom , men inte typ HALLAUJAstuket....gör hästarna nåt bra så berömmer jag såklart, men sen går vi vidare......har aldrig sett hästar berömma varandra,er än typ "eftergift".

Däremot pratar jag mycket med hästarna alltid, svamlar om allt mellan himmel o jord, kan i förbifarten skryta över hur snygga och intelligenta dom är ;)...dom vet allt att jag uppskattar dom väldigt mycket...bara med svammel o kroppsspråk.

Ska man göra något med hästen som är obehagligt/smärtsamt men obehagligt så är det alltid så oerhört mycket enklare om man har en bra grundrelation med hästen.

Måste man t.ex. rengöra ett sår som kommer att göra ONT, så är det sällan några problem om hästen i grunden har en tro att det som matte/husse gör det gör inte ont - men OM det gör ont så måste det ändå vara okej, för det är ju matte/husse som gör det. Om hästen från början alltid bär på en misstro mot människan, så kommer människan i fråga sällan ens nära såret - och när denne väl gör det så blir reaktionen fruktansvärd...

Dåligt exempel, men jag är trött...

Beröm handlar mer än något annat om TIMING. Timing ger kvalitet, och kvalitet är alltid bättre än kvantitet när det gäller hästar.

Instämmer. Jag skruvade ur en isolator ur hoven borrade o rensade hålet utan att sätta fast min egen häst som kan vara nog så kinkig.
Problemet är när man skall göra saker med hästar som deras egna ägare inte har nån koll på. Om hästen har förtroende för sin ägare kan denna oftast lugna i jobbiga situationer med främmande inblandade.
PL
PL

Det viktiga i såna situationer är att man klart signalerar när man är nöjd eller när man kräver mer. Olika sätt att uttrycka sig beror på personen o hästen förstår vilket.
PL

..jag fick en gång hem en fullkomligt yr unghäst.(hbl :angel:) hon var hopplös med allt och var livrädd för allt, gick inte att verka utan domosedan osv..ägaren hade gått fullkonligt bet med denna märren och frågade om jag kunde köra in henne...

Det fanns INGET fel på den hästen...en helt normal häst med en helt ONORMAL matte som stod och ojade sig över allt...såja, såja..gumman, det är inte faaarligt :D

efter en månad drygt skulle hon ut på bete, hovis kom o skulle verka,tog fram plegasil och skulle göra iordning...jag sa att han behövde inte detta och han såg undrande på mig som om jag var nåt ufo från yttre rymden :rofl: :rofl:
Hästen stod som ett ljus och var hur exemplarisk somhelst.

Ute på betet fick hon en spark på hasen efter några veckor och var tvungen att gå hem....ägaren ringde mig och var desperat för som hade försökt i 3 timmar att få på hästen på finkan och undrade om jag kunde komma o hjälpa till....ja, du fattar vad som kommer :D...7 sekunder tog det ung för mig att få på henne :rofl: :rofl:

En del människor skall inte ha häst...så är det bara :p

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
762
Senast: Tuvstarr
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 680
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar