Bantningstråd!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bantningstråd!?

Men du tror ju, med tanke på din andra tråd, att hästar mår bättre om man varken analyserar sitt grovfoder eller använder några slags tabeller. Du verkar tro att man får bättre grovfoder om man låter bli att analysera, bara för att du råkade ha tur en gång:crazy:.

Du skulle se, och lukta på, mitt hö! Det är underbart fint! Knallgrönt och luktar som en nyslagen sommaräng. MEN det innehåller bara 29 g smrp. Om jag inte vet det, pga analys, hur ska jag då undvika proteinbrist på en lättfödd häst?

Min pålla på ca 450 kg behöver väl i alla fall ungefär 250 g protein/dag. Hon skulle behöva äta nästan 9 kilo hö, och då på köpet få i sig nästan 72 mj:eek:. Skulle INTE vara bra för henne, som jag försöker hålla runt 50 mj. Hö brukar väl innehålla 8-8,5 mj/kg. Om jag vet det, och vill lägga hästen på ca 50 mj får hon bara äta 5,5 kg hö ungefär. Hon får då endast 171 g protein. Jag kan vara rättså säker på att hon knappast blir särskilt fin på det... Bukig och glanslös, skulle jag tro. Dessutom blir hon närmast en "skata" på den lilla hömängden. Hon mår bättre om hon också får halm, eftersom hon äter den långsammare, men av den får hon inget protein alls. Alltså måste jag räkna och hitta något annat. Det är en fånghäst och jag vill inte ge henne socker. Men jag kan lägga till melassfritt lucernhack, som faktiskt ligger lägre i mj än mitt hö (7,5 mj), och få upp proteinet mycket eftersom hacket innehåller 116 g smrp/kg foder. Det är min plan, dvs delvis hö (3,5 kg), delvis halm (2,3 kg) och delvis lucernhack (1,2 kg). Det blir 51 mj och ca 241 smrp. Som du ser rör det sig knappast om några jättemängder mat... Totalt 7 kg grovfoder, eller 6 kg TS.

Hur hade du gjort om du haft mitt "problem"???
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag kommer att åka och hämta Green-Power alfalfa på fredag. Det är melassfritt, men tillsatt sojaolja.
 
Sv: Bantningstråd!?

Det brukar de gilla! Jag hade det förra året, mycket poppis.
Märkte dock ingen skillnad i överlinjen.. Men som sagt, hästen kanske inte är helt 100% okej..
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag tycker snarare att det är oroväckande att man inte vill räkna.
Sedan är det klart att man bör ha klart för sig att alla siffror bara är uppskattningar. Det gäller både foderanalysens smältbarhetsvärden och hästarnas behov.

Men jag lyckades inte banta min ponny förrän jag minskade energin ordentligt. Det hade jag inte kunnat göra om jag inte hade räknat på det.
Enligt svenska tabeller så behöver hon ca 40 MJ per dag. Denna ponny har jag försökt banta ett tag utan lyckat resultat. Men i vintras blev jag rädd på allvar och minskade energin till ca 32 MJ. Proteinet har jag hela tiden gett efter behovet. Hon har nu gått ner en hel del trots att hon inte har rört sig jättemkycket.
Jo, men ska alla behöva få fång innan man verkligen tar tag i det?

Många resonerar ju- den får enligt tabellen, men går inte ner.
Det går inte att få tag på lågenergihö osv.

Det borde finnas särskilda tabeller för lättfödda raser, som heller inte gör mkt mer än lufsar i skogen o sen släpps på värsta betet hela sommaren.

DÅ.... är det ingen som kollar upp hur många....hundra MJ de äter.

Kryddan!
Vad roligt för dig. Det syns inte så mkt mer än att den är smalare i ansiktet:angel::rofl: Den ser inte dräktig ut iallafall:devil:

Bettysmattes o Gullans( sist jag såg dem) hästar är oxå fina.:bow:
 
Sv: Bantningstråd!?

Det går inte att få tag på lågenergihö osv.

Nej, det är faktiskt näst intill omöjligt. Titta på folks höanalyser, så får du se, det varierar inte så mycket på energivärdena. Tyvärr!

Bettysmattes o Gullans( sist jag såg dem) hästar är oxå fina.:bow:

Tack, jag hoppas kunna hålla min slank och fin. Förhoppningsvis fungerar den nya foderstaten nu i höst och vinter...

Man ska inte heller i allt prat om övervikt och fång glömma att jag har en shettis som fick fång samtidigt som min, då, överviktiga haflinger. Shettisen var väldigt smal när hon fick fång, och är fortfarande åt det tunna hållet även om hon nu ser mycket bättre ut i hull...
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag är på!

Jag har ett halvblodssto utan några större muskelansamlingar men istället en hel del fett. Hon får kanske 0.5 kg havre om dagen och lite betfor för energins skull och skrammel i krubban och 9 kg silage med bra värden.

Hon är 156 cm hög och väger nu enligt måttbandet (Ska vi se om jag kommer ihåg rätt) 518 kg.

Ska ta en bild under morgondagen alt. Fredag samt mäta om och sen är det träning och muskelbyggning som gäller :)
 
Sv: Bantningstråd!?

Haha, undrar hur du kan tycka så :angel:? Jaja, här kommer det kroppsbilder då..

Vår och grushage på dagen :love:;

Bando21maj2009362.jpg


Sedan så blev det sommar o gräs, det sa bara poff :eek:;

Bando6juni2009382.jpg


Börjar bli bättre nu;

Bando28aug2009034.jpg


Det blir inga mer gräshagar för denna killen, då kan jag lika gärna sälja honom per hekto med en gång.
 
Sv: Bantningstråd!?

Du är välkommen ändå :D Vi säger aldrig nej till lite nya röster och idéer.


Jag tog lite nya kort på ponny idag. Det ser inte bra ut alls.. Ska prata med Carina Palmkvist Karlsson imorgon, hon är bra på det här med hästfoder. Hon ska hålla föreläsning för klassen imorgon, tänkte passa på att fråga ut henne :D

Det har sagt tvåhundrafemtielva gånger; tabellerna är rekommendationer och så gott som alla i den här tråden fodrar långt under deras kommenderade energibehov. Det är stört omöligt att göra en tabell som stämmer in på alla, men riktvärden är alltid bra att ha så man vet på ett ungefär var man ska börja. Vet man att hästen är lättfödd lägger man sig lägre, är den svårfödd lägger man foderstaten högre.
Givetvis fodrar ingen av oss efter tabellerna allena och rakt av!
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag tror att det går åt rätt håll med min dam, jag kan snart känna revbenen :rofl:
Fast Jag tycker att hon har väldigt mycket fett på bogarna? ser ut som om hon är svullen. Ja vi ska ju till vet. på fredag då ska jag komma ihåg att väga henne i alla fall.

Stella-16.jpg


Att hon har en liten hängbuk får jag nog leva med, som skrivet innan så är hon ju inte mer än promenerad på åtta månader, så hon har ju inga muskler att tala om.
 
Sv: Bantningstråd!?

Bilderna kanske ska visas. Det är nästan pinsamt, men här kommer de

DSC_0028.jpg


DSC_0034.jpg


Samma som första, lite annan vinkel

Det är väldigt dallrigt och valkigt, "bubbligt". Tyvärr har han slitit ut betesreduceraren och hästaffären har slutat sälja sånt, så jag får ingen ny förrän nästa vecka tidigast.. Ska runt till byggaffärer i samhället och leta köldridå så jag kan tillverka en ny provisorisk. Ska kolla om secondhand har några gamla gummistövlar, det borde väl gå att göra om?
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag gör inte så mycket mer än svälter det stackars djuret :o Hon får ju ingen motion, om man inte ska räkna
med hennes mordförsök på mig när jag skall gå med henne på den "lilla lunken" på eftermiddagen. (á 10 min.)

Jag är så elak att jag har börjat ge lite mindre protein, för att få ned MJ.
Men endå så att hon får i sig en OK mängd mat. Hon måste ner i vikt om det är något fel på hovarna.
 
Sv: Bantningstråd!?

Ja den var inte lite rund! Men bra att du kan göra med någon som är duktig på foder!

Vad konstigt det ser ut när han är så bubblig på magen. :crazy:
 
Sv: Bantningstråd!?

Ja det är ingen vacker syn...
Jag har honom på extremt under tabellbehov. Just nu får han 1,5 kg urlakat hö vilket ger 14,7 MJ (vet ej hur det påverkas av urlakning, så räknar på analyssvaret) och 58 g protein. Till det ett begränsat, nedbetat och rätt dåligt bete till största del bestående av rator och brännässlor.
Han kommer ligga kvar på den foderstaten ett par veckor till, tills allt gräs är borta. Vi byter snart hage, tyvärr, till en med mer gräs. Jag vill inte, men har inte mycket val.
 
Sv: Bantningstråd!?

kl

Bra tråd! Jag hakar på med min tjockis. Har precis fått honom så har inte hunnit planera bantningsprocessen mer än att ut och skritta långa turer + muskeluppbyggande arbete i väntan på grovfoderanalysen! Ska dokumentera varje månad så jag kan se skillnaderna, man blir ju lätt "hemmablind" annars!

 
Sv: Bantningstråd!?

Di häst ser inte ut att ha några fettdepåer, utan har bara blivit slapp i sin muskulatur av konv.

Men bra att du har koll:bow:
 
Sv: Bantningstråd!?

Man kan verkligen inte se att hon har stått så länge, hon ser fin ut :)! Hoppas att hon blir bra igen.

Bettysmatte; Tack för svaret, skall byta lucernpelletsena mot hack istället, boxen blir extremt smutsig av uppblött pellets :mad:.

Sthu; Läge att byta stall kanske?
 
Sv: Bantningstråd!?

Ah, jag får hoppas på det. Jag börjar dock bli nervös inför imorgon. Men jag tycker att hon fortfarande går mer normalt, när det gäller att sätta ned hovarna. Vissa dagar är bättre än andra.

Kryddan; Vad snällt sagt om henne:) Ja jag hoppas också att hon blir bra.

Fast jag vill att hon ska se ut såhär rund och go om baken, nu är ju korset nästan toppigt :eek:

Stella1-7.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 684
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 354
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 380
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 573
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp