Bantningstråd!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bantningstråd!?

Haha Ja, ingen har trott på mig när jag har gissat på 500 kg.
Men hon är ju bred som en ladugårdsvägg, skulle behöva 145 täcken för att få plats med bogar och hals, har 130 i ryggen.
Sedan så är hon 147 cm hög och har ingen manke alls, skulle hon ha manke så skulle hon nog vara ca 155 kanske.

Det roliga är att hon inte ser SÅ fet ut heller.

Tack så mycket för pepping, jag hoppas att hon blir frisk och håller för att tömköras i alla fall, jag får bli en hejare på tömkörning och "köra"
ett MSVA program istället för att rida, jag är ju en högst medelmåttig ryttare som inte har några drömmar om att bli duktig på att rida, så
Min Stella duger utmärkt åt mig i alla fall!
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag har testat ha min på halm i vintras. Han åt som en tokig första 3-4 dagarna. Sen fick han kolik. Dagen efter satte han i sig den halm som fanns kvar i boxen. Fyllde upp igen och gjorde ett nytt försök. Han åt som en tokig.
Stallägaren mockade och skötte boxen åt mig, trots att jag ville göra det själv. Efter andra kolikanfallet fick jag veta att han hade varit tvungen att hälla in "en skiva halm" varje dag. "En skiva" innebär nästan 25 kg, 1/4 bal. Av det hade det mesta hamnat i ponnys mage. Under drygt två månaders tid.
Jag har inte honom på fri tillgång med halm längre.

oookkeeej då behöver jag nog inte fundera mer över om jag ska ha halm eller spån i lösdriften i år då:crazy:
vad var det för sorts halm? det är väl kornhalm de kan få kolik av?
 
Sv: Bantningstråd!?

Yes, du har fattat rätt. Energin, som mäts i MJ, kan ge en tjock häst. Protein är kroppens byggmaterial så en brist på det kan göra att de tappar muskler.
Va bra det går för alla nu när hösten närmar sig!

jag tänkte på det, jag som tänker rätt mycket:p hur ofta händer det att lättfödda hästar får protein brist?
Med lättfödd måste ju menas att de lättare tar upp näringen av sånt som en annan häst hade svultit ihjäl på, dvs de behöver inte alls samma näring som en svårfödd häst rent logiskt.
Varför ska de då tryckas i en massa protein och väldigt lite energi?

Jag menar de kan ju även bli feta av allt för mkt protein med!
 
Sv: Bantningstråd!?

Hur många här inne har lyckats banta sina lättfödda hästar, fina och slimmade med hjälp av analys?

Vilka här inne använder INTE analys utan ser enbart med ögat så att säga? kanske bara är jag?;)
 
Sv: Bantningstråd!?

jag tänkte på det, jag som tänker rätt mycket:p hur ofta händer det att lättfödda hästar får protein brist?
Med lättfödd måste ju menas att de lättare tar upp näringen av sånt som en annan häst hade svultit ihjäl på, dvs de behöver inte alls samma näring som en svårfödd häst rent logiskt.
Varför ska de då tryckas i en massa protein och väldigt lite energi?

Jag menar de kan ju även bli feta av allt för mkt protein med!

För mycket och tillräckligt är två olika saker.

Utan analys har du ingen aning om du ger för lite, tillräckligt eller för mycket.

MED analys kan du se till att du varken ger för mycket eller för lite. Utan bara tillräckligt.
 
Sv: Bantningstråd!?

Du har fått det förklarat för dig i den här tråden och tråden på foder. Du vill ha argument för att INTE analysera, men det finns inga förutom ren snålhet.
 
Sv: Bantningstråd!?

jag tänkte på det, jag som tänker rätt mycket:p hur ofta händer det att lättfödda hästar får protein brist?
Med lättfödd måste ju menas att de lättare tar upp näringen av sånt som en annan häst hade svultit ihjäl på, dvs de behöver inte alls samma näring som en svårfödd häst rent logiskt.
Varför ska de då tryckas i en massa protein och väldigt lite energi?

Jag menar de kan ju även bli feta av allt för mkt protein med!

En lättfödd häst har ett lägre energibehov än andra hästar.
Det kan bero på att den tillgodogör sig fodret mer effektivt, av olika anledningar. Antingen kan den spjälka fibrerna i fodret (dvs energin) bättre eller så kan den ha en annan energimetabolism. Eller så gör den helt enkelt inte av med lika mkt energi som en svårfödd häst.

Men detta har troligtvis inte alls något med proteinerna att göra. En lättfödd häst har samma proteinbehov som en svårfödd av samma storlek. I de utfodringsrekommendationer som man kan läsa för lättfödda hästar/fånghästar står det att de ska ha tillräckligt mkt proteiner.

Proteinöverskott omvandlas till energi men det är inte särskilt effektivt för det "kostar" ganska energi för kroppen att göra sig av med kväveöverskottet.

Jag har sett flera lättfödda hästar med proteinbrist. Det är ganska lätt att hamna där när man utfodrar om man drar ner på fodret utan att veta vad det innehåller.
Om man analyserar sitt foder och gör en foderstat så räknar man på all användningsbar energi som fodret innehåller och på den som hästen gör av med. Energin som finns i proteinet finns alltså med i denna beräkning.
 
Sv: Bantningstråd!?

Hur många här inne har lyckats banta sina lättfödda hästar, fina och slimmade med hjälp av analys?

Vilka här inne använder INTE analys utan ser enbart med ögat så att säga? kanske bara är jag?;)

En gång till: DU HADE TUR! Du bantade inte dina hästar pga att du är så proffsig på att fodra med ögat, och tro mig det kan inte jag heller, utan du hade ren och skär tur och fick tag i grovfoder som hade bra värden för dina hästar. Utan att du visste om det.

Lite besviken är jag. Jag skrev ett långt inlägg till dig där jag berättade om mitt hö, visade hur jag tänkte med analys, och frågade dig hur DU hade tänkt om du skulle fodra min häst. Men du har inte svarat på det...

Men kör du utan analys, och utan någon slags beräkningar, så får vi väl se om du har tur igen i år!

Problemet i den här tråden är varken analyser eller behovstabeller. Problemet är att vissa hästar har så fruktansvärt lågt behov att det a) nästan inte går att hitta ett vettigt grovfoder till dem och b) deras behov ligger så lågt att man i princip får fodra en d-ponny som a-ponny. I mina ögon har inte du det problemet, och har alltså mycket mer "svängrum" innan det blir fel.
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag använder analys och min häst går ner i vikt. :) Men hjälp av analys så håller hon sig smal.
Anledningen till att hon är fet nu är för att Stallägaren bytte hö utan att ha analys till en början,
hon blev fet som en gris och nu när jag fixat om foderstaten med hjälp av analys så går hon ner i vikt.
 
Sv: Bantningstråd!?

Fast om vi vänder på det.

Varför har de överhuvudtaget blivit feta om man nu har räknat så väl?

Visst kan det vara intressant o se vad som VERKLIGEN krävs- vad det egentliga behovet är, men det ser man inte förrän den har tappat övervikten.
De flesta blir nog förvånade.

Sen gäller det att inte återgå till samma stuk som innan- att reglera efter vad den förbrukar.
 
Sv: Bantningstråd!?

Men de kanske har blivit feta just för att man inte har räknat foderstat tidigare. Och när de har blivit feta så har man insett att man måste göra något åt det.
 
Sv: Bantningstråd!?

Å jo!
Många har hävdat att det är ponnyns behov o undrat varför den blir tjock ändå.

Många överskattar sin ridning o även hur bra de göder sig på ett ogräsbete.
 
Sv: Bantningstråd!?

Fast om vi vänder på det.

Varför har de överhuvudtaget blivit feta om man nu har räknat så väl?

Jag kan svara för mig själv. Jag har INTE räknat förut, och har dessutom låtit hästen gå på bete på sommaren. Inget gödslat kraftigt bete, utan gammalt ängsgräs, men ändock bete. Nu försöker jag reparera skadan och få ordning på vad hon egentligen behöver.

Och då måste du ju räkna och analysera, för hur ska du annars veta var behovet hamnar? Man kan ju ha tur och hästen fungerar jättebra på, t.ex, 6 kg hö. Men då måste man ju också veta vad dessa 6 kilon innehåller näringsmässigt, annars blir det svårt att göra om det nästa år. Sex kilo av ett annat hö, kanske blir helt annorlunda. Hade du matat en häst med 6 kilo av förra årets hö hos bonden jag köper hos i år hade hästen fått i sig ungefär 330 g protein. Ge samma mängd i år, och hästen får i sig 174 g. En viss skillnad, skulle jag vilja säga. Hur skulle du veta det utan analys???
 
Sv: Bantningstråd!?

Fast om vi vänder på det.

Varför har de överhuvudtaget blivit feta om man nu har räknat så väl?

Visst kan det vara intressant o se vad som VERKLIGEN krävs- vad det egentliga behovet är, men det ser man inte förrän den har tappat övervikten.
De flesta blir nog förvånade.

Sen gäller det att inte återgå till samma stuk som innan- att reglera efter vad den förbrukar.

Varför vända på det?
Det är väl ingen som påstår att en häst blir fet av att ha en korrekt uträknad foderstat?

Anledningen till att min ponny blev för tjock och sedan fick fång var att jag inte visste mkt om hur man utfodrar en häst och ingenting om hur man räknar. Och om möjligt ännu mindre om fång. Det är hemskt men sant! Men nu har jag ägnat en ganska stor del av de senaste två åren åt att lära mig det.

Sedan är det nog så att en del hästar kan man nog banta utan att räkna för mkt men med lite kännedom om utfodring. Vårt fullblod är ett bra exempel på det och även vårt lilla russ. Men dessa extremt lättfödda ponnyer är mkt svårare. Där måste man gå en balansgång mellan lite energi och tillräckligt med proteiner och fibrer. Det är ganska omöjligt om man inte vet vad man ger.
 
Sv: Bantningstråd!?

Svarar er båda med det jag redan har skrivit

Visst kan det vara intressant o se vad som VERKLIGEN krävs- vad det egentliga behovet är, men det ser man inte förrän den har tappat övervikten.
De flesta blir nog förvånade.
Sure.
Sen då. När optimalvikten är nådd. Det tar tid eller snarare flera år sedan för att veta vad hästarna behöver när de är igång.

Rider man samma sorts lättare ridning var dag kanske det är lätt, men om man vill träna för tävling måste ytterligare ett upplägg till o framförallt- hur gör jag när hästen måste vila?

Undrar återigen om folk med hobbyhästar är lika pedantiska med sina barns mat-tabell, kvoter, sockerintag mm:devil:
Får de verkligen de proteiner, vitaminer osv. som de behöver.
De som bantar- svälter de eller har de tillgodosett proteinbehovet.

Lever man själv som man lär eller är man överviktig med proteinbrist:angel::rofl:
Jag tror att det är betydligt vanligare med underviktiga som ha det.

Att toppidrottsmän är noga är en sak.

Det borde vara mer viktigt för oss människor som ska leva ca. 4 ggr längre än var häst.

sorry, men jag tycker att det är mkt dubbelmoral i hur det ska duttas o vara "exakt" med hästarna.
Många som har egna ätstörningar vill istället vara duktiga på hur de gör med hästen.
Släpp då inga hästar på bete- för då kan man inte kontrollera vad de får i sig, men ett liv har de.:bow:

Det finns ingen exakt vetenskap i vad hästar behöver. Det kommer nya rön vartefter.

Vem kommer inte ihåg Socialstyrelsens rekommendation- "Ät 6-8 brödskivor om dagen!"
Vart fick de det ifrån:confused:
 
Senast ändrad:
Sv: Bantningstråd!?

Du borde bli politiker ;)

Vem har sagt att hästen fodras efter de individuella behoven och ändå är fet? Du har hävdad det massor med gånger nu, utan att egentligen kunna säga vad du syftar på.

Det är inte ovanligt alls att feta människor har brister på olika näringsämnen däribland protein.
Det är likadant bland hästar, hundar, katter, marsvin..

Kan vi sluta pajkastningen nu och ha en riktig diskussion istället?


IronWill:
Oj, hon ser verkligen inte så stor ut! Hade också gissat runt 430 kg någonstans. Superläcker häst! Vad roligt att han börjar bli helt frisk igen :laugh:
 
Sv: Bantningstråd!?

Näringsbrist eller brist på egenvård är väl det mest förekommande problemet bland hästmänniskor? De flesta slår sig på bröstet för att de gör ALLT för sina hästar men inget för sig själva. Mockar, och till och med rider(!) med 40 gradig feber, äter en gång om dagen, äter mycket färdigmat, motionerar inte förutom ridningen, stressar för att hinna med allt... Och hästen lever prinsessliv (från människans synvinkel).

Är ju ingen hemlighet var jag står i frågan :angel:
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag håller inte alls med dig men det är inte oväntat i denna diskussion. :)

Menar du verkligen att bara för att vi människor äter dåligt så ska våra hästar också göra det? :cry:

Det räcker väl med alla barn/ungdomar vuxna som får diabetes? Och alla andra sjukdomar som följer med vår välfärdslivsstil. Vi behöver inte tvinga den på våra hästar också. För det är det vi gör. Vi har dem i fångenskap, instängda i hagar med tillgång till ofta endast några få sorters gräs med högt näringsvärde. Vi har ändrat på deras liv ganska så rejält. En vildhäst går ute året om och den gör av med massor av energi gnm att antingen växa, vara dräktig, digivande eller hingst. I stället låser vi in dem och motionerar dem en timme om dagen. För de som inte motioneras alls har vi minskat energibehovet ganska så rejält.

Sedan är jag helt medveten om att inte alla vildhästar överlever, tycker egentligen inte alls om att jämföra våra hästars liv med vildhästens. Det blir lätt helt fel.

Det har naturligtvis hänt med oss människor också men vi kan ändå välja på ngt sätt.

Jag har inga ätstörningar men jag vill att min ponny ska få leva utan fler fånganfall. Det finns en gräns för vad man kan utsätta en häst för och den är nådd om hon blir så sjuk en gång till. Jag har insett att enda chansen att hon ska klara det är att vara smal. Därför räknar jag och väger hennes foder. Men hon går ute i hagen nästan hela dagen och kan stoppa i sig några grässtrån i taget. Denna sommar får det vara så.
 
Senast ändrad:
Sv: Bantningstråd!?

Varför blir det mer rätt om både hästen och ägaren äter dåligt?

Det är klart det kommer nya rön angående hästens foder och foderstat, men det gör det väl hela tiden inom alla vetenskapliga områden? Det har ju med utveckling att göra.

Börjar tycka att vi pratar i en cirkel här. Undrar också vad du, axel, EGENTLIGEN tycker, och hur du resonerar kring din egen häst och dess foderstat? Hur tänker du när du fodrar? Skulle vara väldigt intressant att veta, eftersom du har så väldigt många (mestadels negativa) åsikter om andras foderstater och varför de gör som de gör...

Förresten, vi har väl aldrig sett din häst på bild? Upp till bevis! Fram med bilder så att vi kan se hur hullet på din häst ser ut och om den är musklad och fin!
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 684
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 354
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 380
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 574
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp