Bantningstråd!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bantningstråd!?

Frågan är varför alla här blir så uppretade bara för att jag ifrågasätter analys? Om det nu är så bra varför är inte hästarna smala? ja visst det är inte så enkelt kanske men OM det inte ens går att få tag på grovfoder som har så låga värden som våra hästar behöver....varför kastar vi då ut massa pengar och tid på analys om det endå inte fungerar

För att begränsa skadan. För att MINIMERA överskottet. Dvs välja ett grovfoder med så låg MJ men ändå tillräckligt med protein per kilo foder för att ge så lite extra det är möjligt.
 
Sv: Bantningstråd!?

Det låter inte så skoj.. Värst vad alla skadar sig i år!
Men bra att hästen smalnat av, det går verkligen framåt för många här i tråden nu!
 
Sv: Bantningstråd!?

Det var inte alls socialstyrelsen som gick ut med kampanjen om 6-8 brödskivor om dagen. Det var ett hyffsat fult reklamtrick som har etsat sig fast på någon vänster.
 
Sv: Bantningstråd!?

Ja min pålle har redan lyckats få av medryttaren en gång men hon har inte gett upp än. Han är så testig så det finns inte :devil: Hon kommer rida 2-4 dgr/v och jag har bestämt att ta minst 2 dagar också. Främst tömkörning.

Hoppas han testat färdigt snart (inga dumheter, nu blev han 'rädd' så hon tappade balansen och gled av) så allt kommer i rullning ordentligt. Han ser inte ut att ha gått upp mer det sista iaf, och verkar trivas rätt okej med att gå ensam trots allt.
 
Sv: Bantningstråd!?

Har jag gjort tidigare idag!



Men snälla du - det är ju precis det jag gör :confused:! Och det är ju det du klagar på. Ibland förstår jag absolut ingenting. Jag har tänkt ge 3,5 kg hö, 2,3 kg halm samt 1,2 kg lucernhack. Det tycker du ju är FEL? Hur kan det då vara rätt helt plötsligt att byta hö mot halm, eller köpa annat hö? Vad ska jag uppnå med att köpa annat hö, som jag inte kan göra med detta hö + lucernhack? Vad menar du skulle finnas i det nya höet, mindre eller mer av vad då?

Anledningen till att jag nu frågar är att jag inte riktigt orkar sätta mig in i alla siffror hit och dit men detta har du kanske svarat på men jag förstod inte i så fall...frågar igen..

Menar du att ditt hö innehåller för mycket energi (nu förenklar vi lite här så alla "jag" förstår) och för lite protein?
Jag tolkar det så eftersom du inte vill ge för många kg hö så du ger istället lusern extra.
men då rimmar det inte riktigt när du då ger hästen halm vilket nästan enbart består av energi eller är jag helt ute och cyklar...
 
Sv: Bantningstråd!?

Härligt att det fungerar med medryttaren, även om han leker rädd testhäst :p

De flesta hästar är ju anpassningsbara för omgivningen! Han har ändå sällskap inom syn och hörhåll så det går nog ingen nöd på honom! :)


-kl-

Ser ni bogbladet? ;)
 
Sv: Bantningstråd!?

Om jag ska vara helt ärligt så känns det som att många har svårt att hitta bra foder trots att de vet exakt hur mkt deras hästar behöver? har jag fel?

finns det någon mer här som har en bra fungerande foderstat till en extremt lättfödd häst....det är kanske lösningen menar jag...? även fast det är individuellt..
 
Sv: Bantningstråd!?

är din häst en shettis? har man inte sett bogen innan? lägga gärna ut en helbild...vad äter hästen? den ser ganska bukig ut? men halsen ser ju inte så tjock och fläskig ut.
 
Sv: Bantningstråd!?

KL
För att då återgå till bantningar och resultatrapporter kan jag meddela att pålle har blivit väldigt slimmad och fin nu på slutet av sommaren. tyvärr står han på klinik med gipsad hov och lär ha ett antal månaders boxvila. Nu blir det hönät, fjolårshö och begränsad mängd foder.

vad roligt att hästen är slimmad, hur har du gjort?
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag kanske ska uppdatera...

Min Islandshäst(brun) har börjat bli lite bukigare nu det senaste men det verkar som att gräset ändrar sig i näring nu inför vintern, unghingstarna har blivit tjocka.

Islandshästen och mini shettis hingsten går tillsammans i en nerbetad hage de gått i hela sommaren...är lite orolig nu bara för allt prat om fång när det är så extremt nerbetat?

De har ju hållt sig fina för ingen av dem har samlat på sig nytt fett, de har gått ner t.o.m men väldigt sakta...
Ibland verkar det som att de kan svälla upp lite när det regnar mkt för ena dagen kan min islandshäst väga 20kg mer och sen nästa dag 20kg mindre.

Men just nu ligger han ganska stadigt på 330kg har varit nere på 323kg i sommar med, efter att vi varit iväg i 2 veckor så låg han på 340kg men endå, tycker inte det är så farligt för att ha stått i 2 veckor och gå på bete samtidgt.
islandshästen vägde innan betet 335kg.

Shettisen har inte heller gått upp något i fettväg och han har endå nästintill vilat hela sommaren, har inte alls gjort mkt med honom. han vägde innan betet 129kg och ligger mellan 119-126kg så det är väl rätt bra faktiskt...

Islandshästens stora problem är att hans mage hänger så lätt, troligen beror det på att jag inte riktigt kommer åt hans magmuskler i ridningen av någon anledning.

Shettisen har riktigt fina magmuskler och håller bättre upp sin mage.

Båda två har fin överlinje och ser inte ut att ha någon proteinbrist alls...

jag hoppas i vinter kunna banta bort resten av islandshästens övervikt, vill ner till ca 296-300kg som han vägde när iaf jag tyckte han såg lagom ut.

bilder kommer strax...
 
Senast ändrad:
Sv: Bantningstråd!?

Nej man har inte sett bogen innan! Nästan pinsamt att lägga in bilder :o

Nåväl, här kommer ett gäng bilder i tidsföljd!













Här är enda jämförelsebilden jag har gjort. Det ska såklart stå "Efter april 2009"
 
Sv: Bantningstråd!?

Glömde vad hon äter.

När de första bilderna togs, i våras, åt hon i stort sett fri tillgång på hö. Jag tror hon fick i sig närmare 8 kg av ett välgött hö (säger man så. Odlat med mkt gödning iaf). Efter att hon fick fång i mars fick hon stå på boxvila och 3-4 kg hö + 1-2 kg halm om dagen i hönät.
Nu har hon gått ute i en liten hage där det egentligen inte finns så stora mängder gräs (varken högt, eller tätt) men hon har ändå bara fått 1 kg hö + 1,5-2 kg halm om dagen i hönät. Alltså har det varit fullt tillräckligt med gräs för en liten lättfödd shettis att äta...
 
Sv: Bantningstråd!?

Här kommer lite nya bilder på Shettisen och islandshästen.
Vad tycker ni om dem? shettisen är bara 83cm hög och islandshästen ca 130cm.

shettisen
29172853.jpg

29172852.jpg

25032490.jpg
förra sommaren mitt i torkan.
25032580.jpg
såhär såg han ut innan jag ägde honom. vinterpäls i juli.
24807072.jpg
här ska ni få se nåt, såhär såg shettisen ut med höet och analys och noga uträknad foderstat:eek:
26674667.jpg
och såhär såg han ut med hösilaget och utan analys bara ögat...
 
Senast ändrad:
Sv: Bantningstråd!?

islandshästen
29172905.jpg

29172845.jpg
Här tycker jag man verkligen ser att han tar i men jag tycker inte man ser att han jobbar med magmusklerna vilket han borde här med denna formen. Han är ställd lite åt höger därför det ser lite konstigt ut. ser han ut att ha proteinbrist?:angel:
8273273.jpg
såhär har han alltså sett ut andra sommrar när jag varit inackorderad och inte haft något att säga till om.
3494974.jpg
här vägde han 300kg vad tycker ni?
535758.jpg
och här vägde han 296kg ser dessa två bilder ut som "det perfekta" eller ska han bli ännu smalare?
 
Sv: Bantningstråd!?

25526354.jpg
såhär såg han ut i januari efter att ha ätit höet med analys och uträknad foderstat(av kunnig inte av mig):crazy:
26449739.jpg
såhär såg han ut 2månader senare men med hösilaget utan analys istället.
26674629.jpg
samma som ovan. han vägde nog runt 335kg här alltså
27120225.jpg
en ridbild på hur tajt magen var.



Unghingstarna(islandshästar)2år
29172776.jpg

29172779.jpg

28953753.jpg

Tycker inte att det gör så mkt att de är lite tjocka inför vinter, de växer ju fortfarande. och den ljuse har haft svårt med hullet innan men är riktigt rund och fin nu.
 
Senast ändrad:
Sv: Bantningstråd!?

24830003.jpg
här är hela gänget när de gick på hö...kolla shettisen...feeet, unghästarna jättestora bukiga magar och pinnhalsar.
24829832.jpg
här ser man med den dåliga överlinjen. man kunde känna revbenen på den ljusa hästen fast magen var helt uppblåst.

27605378.jpg
svårt att se skillnaden men här är unghästarna när de fortfarande åt hösilaget.
27120187.jpg

27120220.jpg
här tycker jag man riktigt ser hur magarna stramat upp sig och bättre överlinje. inte lika kantiga. eller uppblåsta.


de hör kanske inte in i tråden men roligt att höra vad ni tycker om hästarnas hull?

är det bara jag som upplever att de lägger på sig naturligt nu extra inför vintern dessa sista månader?
 
Sv: Bantningstråd!?

hihi jag måste bara snabbt säga det första som slog mig, varför har någon glömt en död bäver på din shettis rygg?;)
 
Sv: Bantningstråd!?

Bra jobbat....syns stor skillnad speceillt mellan gämförelsebilderna...

ja lite bukig börjar hon blir men det tycker jag mina med börjar bli nu, gräset tappar väl näring nu med mot slutet av sommaren kan jag tänka mig.

hur mkt har hon gått med munkorgen?
varför får hon hö och halm redan om det finns gräs? går hon ensam?
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag kanske ska skriva ner foderstaterna som jag haft som "tillhör" bilderna jag nyss la ut. hoppas ingen blev arg för att det blev så många bilder nu.

hösten 2008
unghästarna gick på bete till Oktober men började stödfodras lite innan.
tjockisarna gick på kraftigt nerbetat och började stödfodras lite tidigare.

När fodringen kommit igång fick de:

Islandshästen: 6kg hö + 0,5kg hippo alfa + mineraler
Shettisen: 4kg hö + 0,5kg hippo alfa + mineraler

Unghästarna: 6kg hö var, de kunde ej få mer då skulle de tydligen fått i sig för mkt energi och blivit ännu bukigare. höet behövdes komletteras med protein vilke de fick i form av:
0,8kg hippo alfa VAR varje dag, och 0,8kg lusern pellets uppblött
uppdelat på två gånger. + mineraler.

detta höet var alltså analyserat och jag fick hjälp med en nogrann uträknad foderstat individuellt för varje häst beroende på vilket behov de hade.

Januari 2009

Vi gick över till Hösilage i slutet av dec men de fick ju en långsam övergång.
med full utfodring av hösilage fick de:

islandshästen:
fortfarande 6kg men detta var ju hösilage så han gick ner endel i giva då, men det var endå lika mycket tugga för honom.
han fick mineraler och ca 0,1kg hippo alfa, tror han hade klarat sig perfekt utan med.

Shettisen:
han fick med fortfarande 4kg av hösilaget och lite hippo alfa under tiden jag red islandshästen men obetydligt lite troligtn mest som belöning. + mineraler såklart.

unghästarna:
fri tillgång på hösilage i en stor tunna, de åt nog iaf minst 12kg var och skitfina på det...fortsatte att ge lite kraftfoder ca 0,5kg hippo alfa till dem men drog ner på det med sen tror inte det heller behövdes + mineraler fick dem med.



hästarna utfodrades 3 gånger/dag


sommar 2009

islandshästen och shettisen har gått på kraftigt nerbetad hage redan från början av tidig vår.
har funkat jättebra de har hållt vikten utan att gå upp iaf(se ovan).

unghästarna har gått på obegränsad tillgång på bete eftersom de växer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 685
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 354
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 380
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 574
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp